Passatin listojen maalausta

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Passatin listojen maalausta

Viesti Kirjoittaja Riku »

Tarkoitus olisi siis maalauttaa nuo mustat listat korin väriin ja kaipaisin hiukan tietoa kuinka tuollaiset on kestäneet suomen oloja.

Eli siis maalausliikkeen toimesta olisi tarkoitus homma toteuttaa. Ja kaipaisin tietoa kun olette nuo maalattaneet niin onko alkanut esim. Sivuhelmoista maalit karisee pois jonkun ajan päästä vai onko pysynyt ihan hyvin? Eniten epäilyttää noi sivuhelmat ja ovissa olevat listat. Ja sitten niissä ovissa on vielä kaiken lisäksi sellaiset löysät muoviset osat miten niissä on maalit pysynyt?

Niin ja eikös nuo ovien kyllilistat ole ihan 2-puolisel teipil kiinni? Ne olen ajatellut poistaa kokonaan ja putsata vain teipin jäljet pois.

Samalla kysyisin onko jollain tiedossa mistä kannattaisi lähteä kysymään uusia kylkilistoja jos ottaisi huomioon myös vaihtoehdon että laittaisi uudet kylkilistat oviin kun vanhoja ei tahdo saada kunnolla takas :)
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ne mitä oon tossa työmaalla nähnyt niin aika huonolla menestyksellä on pysynyt maalit noissa helmamuoveissa ja oven alalistoissa. Kivet hakkaa maalit pois ja sit on ruman näkönen jos vaikka on hopeen värinen auto, ja ne maalit lähtee sieltä muoveista, niin sit on mustia täpliä täynnä. Ja se sit taas tekee todella rönsyn vaikutelman autosta mun mielestä.
Tietty jos sen maalin siellä sais pysymään niin kyllä se paremman näkönen niin on, madaltaa autoa "visuaalisesti".

Ne ovien kylkilistat on 2-puolisella teipillä kiinni. Ja niille on ohjuritapit, eli niitä ei voi kokonaan poistaa ellet aio hitsata reikiä umpeen ja maalauttaa kylkiä. Vanhat listat saa kyllä uudelleen paikoilleen jos jaksaa irrottaa vanhat 2-puoliteipit niistä. Tinnerillä liuottamalla lähtee parhaiten. Sit vaan joka listaan uudet 2-puoliteipit ja paikalleen, ja kannattaa käyttää laadukkaampaa 2-puoliteippiä ettei mitään tokmanni laatua :) Itse käytin wurthin teippiä.

Ite tein juuri tolleen ton homman. Ja ammattimaalari tasotti sen röpelön pinnan ja maalasi, hyvin on pysynyt. Helmat ja ne ovien alamuovit jätin mustaksi, koska en halunnut että niistä alkaa myöhemmin maalit irtoilemaan.
Eli siis näin:
Kuva
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

hmm...pitäiskö tehdä kompromissi noitten alalistojen suhteen :/ Ja tosiaan kun mulle voi laskea sora/hiekkatie ajoa vuodessa lähemmäs 5-10tkm niin siinä joutuu nuo alahelmat koville :) ja sivuhelmat etenkin kun madalluksen myötä aion poistaa roiskeläpät edestä :) Eli jos toteuttaisi tuon homman samallalailla kun sulla ja maalauttais vain nuo yläosat :roll:
Kuitenkin noilla yläosan listoillakin tulee vähän parempaa ulkonäköä kun ne maalauttaa. Vaikka sitten alaosat oliskin mustat :)
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Joni Sairanen
Viestit: 197
Liittynyt: 29.12.2008 21:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joni Sairanen »

Juu suosittelen jättämään nuo alalistat mustaksi. Itselläni ne on jo edellisen omistajan toimesta maalattu korin väriin ja näyttää nyt melko (huonolta) per**eltä kun halkeilee maali, tosin ei hilseile pois sentään.. On liian elastista tavaraa maalattavaksi tuo "kumi"
Volvo S80 -02
Buell XB-12S -07
+ muutama vanha VesiWehje
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

Olisiko mahdollista saada kuvaa millaisessa kuosissa ne on tällä hetkellä? Vaikka yvllä. Sit kiinnostais myös millaisilla teillä on ajeltu pääasiassa ja kauanko on suunnilleen maalauksesta aikaa :)
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Voihan ne maalauttaa ja sitten isommalla rahalla laminoida kiveniskuteipillä. Taikka sitten suoraan teipata asian osaavassa teippifirmassa. Nykyään on sellasta ihan värillistäkin kiveniskuteippiä. Toinen juttu on vaan että miten hyvältä tai pahalta se lopputulos näyttää.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

Paras ratkaisu ehkä kuitenkin on jättää ne alemmat osat maalaamatta suosiolla. Taikka sitten jättää ne listat kokonaan rauhaan eikä maalauta edes niitä ylimmäisiä :/
Mutta kyllä noiden ylälistojenkin maalaus vaikuttaa ulkonäköön jonkin verran niin ne varmaankin maalautan :)
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

Hemmetti...tänään sain taas kaverilta joka on maalauttanu noi kaikki listat tietoon et on pysyny hyvin maalit. Ja hänkin ajellut ilman eturoiskeläppiä. Eli jos kuitenkin harkitsen kaikkien maalaamista viel :) Kaverille oli tehty tyyliin ensin hiottu listat tasasiksi sen jälkeen hyvät pohjat sitten maalit päälle ja lopuksi vielä pari kerrosta lakkaa. Ja kuulemma hyvin on pysynyt.
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

Ei hemmetti! Kyllä mä otan riskin ja maalautan ne kaikki mustat osat :D onhan noita muutkin uskaltanut maalata niin miksen sit minäkin. Ja saahan nuo alemmat helmat maalattua sitten uusiksi jos ei niissä maalit kestä. Mutta jos nyt vuoden pari kestäis aina kerralla niin olisi sentään hyvä :D

Mutta nyt olis tervetulleita kuvat joissa listat olis maalattu siten että niitä ei ole hiottu sellaisiksi silee pintaisiksi. Eli miltä näyttää kun vedetään tohon röpöpintaan vain pohjat ja uusi väri. Sen olen nähnyt jo miltä näyttää kun on sileepintainen mutta kiinnostais siis paljonko on eroa noilla. Kun hintaeroakin niillä tuntuu olevan :p
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Kuva

Kuva


Tossa pari huonoa kuvaa, kyllä sen huomaa et ei oo tasoitettu ja maalattu kun auton vierestä näkee.. Helmoissa 4v ollut maali, tulevana kesänä varmaan joutuu maalailemaan uudestaan. Kuraläpät tosin paikallaan..
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ei mun mielestä näytä hyvältä jos niitä ei siloteta. Tulee sellanen spraypurkkimeininkilookki :D
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

^Kiitti :D Mutta tosiaan, kylkilistat maalasin sprayllä :D
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Heh, ei ollut mitenkään henkilökohtanen kommentti, joten ei herneitä :)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

Ei nuo nyt niin pahalta näytä. Onha noi mun mielestä paremman näköiset, mitä ne ois mustana.

Omalla kohdalla olen ajatellut tota sillai että noi ylemmät listat vetäis sileepintaiseksi ja sit noi alemmat jättäis sellaiseks röpöpintaiseksi, mutta maalauttais vaan korin värii.

Eikös se olis ihan toimiva yhdistelmä :)
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Killer
Viestit: 787
Liittynyt: 12.10.2008 19:14
Paikkakunta: Qsamo

Viesti Kirjoittaja Killer »

Ennemmin ehkä toisinpäin että alahelmat sileeksi ja sit korinväriin ja kylkilistat röpelöisenä maaliin. Ku siinä tulee sitä sävyeroa jos maalaa röpelöisenä niin ei ole kovin hassun näköinen ku kylkilistat vaan vähä eri sävyä.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

Voisihan tuo noinkin päin toimia :) Itse ehkä kuitenkin toteutan toisinpäin tuon :) Ja juurikin sen vuoksi että ne alemmat mitä todennäköisemmin joutuu maalaamaan myöhemmin uudestaan. Ja ne kylkilistat on kuitenkin jollain tavalla näkyvämmällä paikalla :D
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Leroy
Viestit: 404
Liittynyt: 10.9.2008 9:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Leroy »

Oma mielipiteeni keskusteluun on, että jos listat pitää maalata, niin otat tuon P.Häkli vaihtoehdon. Listat korin väriin ja helmat mustiksi. Omaan silmään tuollainen "nälkämaan higline" -look istuu kaikista parhaiten. Ja ehdottomasti tasaiseksi ne listat ensin, vaikkakin kieltämättä Sami on onnistunut mielestäni omassa toteutuksessaankin ihan asiallisesti..

Minulla oli myös tuossa joku aika sitten jo oikein aika varattuna listojen maalautukseen. N. 300€ olisi paikallinen pulju ottanut listojen maalauksesta (pelkkien listojen, ei helmojen). Olisivat siloittaneet ja maalanneet. Kylkilistoista puhuivat, että eivät olisi irroittaneet laisinkaan vaan tehneet paikallaan. Kuulemma olivat joitain Passatteja tehneet ja toimineet juuri niin. Itse aloin kuitenkin kakomaan koko maalaushommaa, kun käytin tuon auton viimeisen päälle fiksauksessa ja nuo mustat listat ja helmat käsiteltiin oikeilla aineilla. Näytti omaan silmään vaan sen käsittelyn jälkeen niin "kliiniltä ja ooeeämmältä", että en hennonut ottaa riskiä, jos se maalus olisi mennyt vähänkin "sinnepäin", joten peruin sen. Nyt olen joka pesun yhteydesä pyrkinyt vetämään kaikki listat ja helmat trim detailerillä tms., että eivät pääse haalistumaan ja harmaantumaan masentavan näköisiksi. Vie aikaa ja hermoja, mutta kannattaa. Mielestäni nuo mustat listat tuovat noita auton muotoja paremmin esiin, mutta makuasioita... :)
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
whathifi
Viestit: 21
Liittynyt: 8.9.2010 17:46
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja whathifi »

Talven ajan kun katsellut noita jäiden jäämisiä ym, tuonne ovien kumien väliin, ei tulisi mieleenkään alaosia maalauttaa... kumit venyy ja paukkuu, tietäähän tuon miten käy.

Kaikki listat lähtee täälläkin maaluuseen kun on helppo irroittaa, helppo nakki valkoiselle maalarille. Siloiseksi vaan ja sillä hyvä, toki silleenkin ok näköinen jos jää se pinta silleen alta röpelön näköiseksi mutta pinta kuitenniin siloinen ja shilleen.. Aikasemmassa erimerkkisessä oli just tehty täten.
Vectra GTS -05
Karim
Viestit: 48
Liittynyt: 30.12.2010 15:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Karim »

Mitenköhän vasaralakka toimis noissa alahelmoissa?
CtD
Viestit: 53
Liittynyt: 4.2.2011 13:51
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja CtD »

Karim kirjoitti:Mitenköhän vasaralakka toimis noissa alahelmoissa?
Älä sinne mitään vasaralakkaa tai käläkäläpullo aineita ala ruiskuttamaan. Ei tule kestämään, oli kyseessä sitten helma- tai kylkilistat tai mitkä vaan muoviosat.

Luin tämän topicin kokonaan läpi ja ajattelin kirjoittaa hieman omaa näkemysta miten tuo listojen/muovien maalaus menee. En siis ole mikään ammattimaalari, mutta sen verta on ruiskua heiluttanut ja niitä hommia tehnyt, että paria autoa kelvannut näyttelyyn asti.

- Tietenkin parhaimpaan lopputulokseen pääsee jos listat on irti autosta. Tällöin ei tarvitse koko auto teippailla suojaan.
- Mikäli listat haluaa sileiksi, niin ne vaatii enemmän pohjatöitä. Osat pitää hioa sileiksi vähintään 320 karkeuteen (hiomapaperinkarkeus). Tuon hionommalla ei oikeastaan kannata, koska sitten heikentyy aineiden kiinnittymis kyky jatkovaiheissa.
-Jos haluaa jättää pinnan röpelöiseksi, niin sopivalla karhunkielellä huolellinen mataksi hiominen riittää.
-Osat kannattaa putsata erityisen tarkkaan rasvanpoistoaineella.
-Tämän jälkeen pintaan ruiskutetaan muovintartunta-aine. Tällä aineella muovinpinta tehdään ottavaisemmaksi maaleille sekä aine tekee maalista hieman elastisempaa. Tämä aine on se mikä mahdolistaa maalin pysymisen muovissa.
-Tämän jälkeen samalla ruiskutuskerralla osiin ruiskutetaan pohja- ja/tai hiontaväri.
*Pelkkäpohjaväri riittää jos pinta jätettään röpelöiseksi. Pohjavärillä pyritään vaan tasoittamaan mahdollisia sävyeroja pintavärissä, kun musta muovi voi vääristää. Jotkut ruikuttavat suoraan tartunta-aineen päälle ja sen huomaa.
*Kun pinta halutaan sileäksi pitää ruiskuttaa hiontamaali. Hiontamaalin kuivuttua se tietenkin hiotaan sileäksi hienolla hiomapaperilla, vähintään 500:lla. Hiontamaali pitää antaa kuivua kunnolla. Näin saadaan muovin "karvatkin" pois. Ns karvoja tulee aina kun muovia hiotaan. (Tämä vaihe nostaa maalauksen hintaa selvästi, lisää käsitöitä ja hiontamaali on aineena melko kallis.)
-Mikäli kappaleet jätetään röpelöiseksi voi pohjävärin kuivuttua kosketuskuivaksi. Ruiskuttaa sitten pintavärin ja lakan jos on kaksi komponenttimaali.
- Jos taas pinta halutaan sileäksi, niin pintavärin ja lakan ruiskutus onnistuu aiemmin selitetyn hiontavaiheen jälkeen. Ja tietenkin pitää normaalit pölyjen ja rasvojen poisto tehdä pinnoille.

Pintavärin maalauksesta en kirjoitakkaan, kun se ei poikea normaali maalauksesta. Sekä ei liity niinkään tuohon listojen maalinpysyvyyteen tai siihen onko pinta röpelöinen vai sileä.

Maalaako helmalistat vai ei on mielestäni täysin makuasia. Kyllä se maali siinä pysyy siinä missä muuallakin, mutta sehän siinä on että helmat saa kiveä kylkeensä aika rankasti ja lopulta se maalinpinta rikki menee.

Joku mainitsi täällä samassa kumin ja sen maalauksen. Kumin maalaus ei onnistu vaikka tekisi mitä.

Aika moinen eeppos tästä teksistä tuli, mutta toivottavasti selventää asiaa ja olisi apua jollekkin.
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
Riku
Viestit: 247
Liittynyt: 25.12.2007 16:32
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Riku »

Mitäs hintaluokkaa mahtaa olla maalareilla noi ylempien listojen maalaukset sekä puskurien listojen maalaus? Nyt keväällä se pitäis väkisinki johonkin väliin sovittaa ku se viime vuonna vaan jäi ja jäi :) Täytyy soitella ja kysellä hintoja, mutta jos jollakulla on vähän tietoa mitä esim oman auton ylempien listojen maalaus on tullut kustantamaan niin tieto tervetullutta niin saa hiukan vertailua.
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Vastaa Viestiin