Subbari hiljenee?
Subbari hiljenee?
Terve!
On tuollainen ongelma bilteman 12" subbarin kanssa ( ) , että kun vähän aikaa soittaa, niin yhtäkkiä ääni katoaa kokonaan subbarista. Vahvari on joku epämääräinen 200w härveli, ja suppari on kytketty oikeanpuoleiseen kanavaan (vasenta ei ole kytketty ollenkaan). Kun subbarin johdot siltaa, niin silloin kuuluu ääntä, mutta kun vahvistin ei taida sitä tukea niin ääntä ei tule täydellä teholla ja se on huonolaatuista. Eli siis kun vähän aikaa soittelee, niin äänet katoaa. Voisiko olla jokin lämpöön liittyvä ongelma? soittimen sammutus ja käynnistys ei auta.
En tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta meinasin tarkistaa lääkitykseni, kun asennellessani ja testatessani soitinta sain supparin jotenkin soimaan pelkkä + napa yhdistettynä. Eli - ei ollut kiinni supparissa. Onko sekään nyt ihan normaalia?
On tuollainen ongelma bilteman 12" subbarin kanssa ( ) , että kun vähän aikaa soittaa, niin yhtäkkiä ääni katoaa kokonaan subbarista. Vahvari on joku epämääräinen 200w härveli, ja suppari on kytketty oikeanpuoleiseen kanavaan (vasenta ei ole kytketty ollenkaan). Kun subbarin johdot siltaa, niin silloin kuuluu ääntä, mutta kun vahvistin ei taida sitä tukea niin ääntä ei tule täydellä teholla ja se on huonolaatuista. Eli siis kun vähän aikaa soittelee, niin äänet katoaa. Voisiko olla jokin lämpöön liittyvä ongelma? soittimen sammutus ja käynnistys ei auta.
En tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta meinasin tarkistaa lääkitykseni, kun asennellessani ja testatessani soitinta sain supparin jotenkin soimaan pelkkä + napa yhdistettynä. Eli - ei ollut kiinni supparissa. Onko sekään nyt ihan normaalia?
Lääkitykseen en ota kantaa, mutta jossain vahvareissa on ylilämpösuoja joka katkaisee popituksen kun saavuttaa riittävän lämpötilan. Palautuu itsekseen jonkin ajan päästä jäähtymisestä. Mutta näillä keleillä jos tuota olet autossa testaillut, niin tämä ei kuullosta kovinkaan todennäköiseltä?
--
t. oj
VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
t. oj
VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
Sitä minäkin arvelin, vahvari ei ainakaan tunnu käteen lämpimältä...oj kirjoitti:Lääkitykseen en ota kantaa, mutta jossain vahvareissa on ylilämpösuoja joka katkaisee popituksen kun saavuttaa riittävän lämpötilan. Palautuu itsekseen jonkin ajan päästä jäähtymisestä. Mutta näillä keleillä jos tuota olet autossa testaillut, niin tämä ei kuullosta kovinkaan todennäköiseltä?
Voisiko johtua siitä, että vahvarin toinen kanava ei ole kytkettynä? mutta eikö silloin vahvari mene kerralla paskaksi, jos toista kanavaa pelkästään soittaa? Edellisellä kaverilla koko kokoonpano oli myös vain toisessa kanavassa kiinni...
Toinen mitä ihmettelin, oli tällainen piirilevy, mikä oli kotelon sisällä, kiinni subbarin johdoissa. En muista tarkalleen, mutta siinä taisi olla joku pieni konkka ja jokin kela. Mikähän vehje se voisi olla?
Alipäästösuodin, rajaa subbarilta korkeat taajuudet pois.DamageS kirjoitti:Toinen mitä ihmettelin, oli tällainen piirilevy, mikä oli kotelon sisällä, kiinni subbarin johdoissa. En muista tarkalleen, mutta siinä taisi olla joku pieni konkka ja jokin kela. Mikähän vehje se voisi olla?
Itse heittäisin ehkä kuikkaa tommosella värkillä joka toimii vähän sinnepäin. Ei tarvitse satasta sijoittaa niin saa oikean vahvistimen millä subbarikin jytää jo kovasti. Ja mahdollisesti integroidun suotimen niin voisi ton passiivisuotimen poistaa myös välistä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kyllä tollakin vahvarilla jytää, ainakin silloin kun se toimiiAjH kirjoitti:Alipäästösuodin, rajaa subbarilta korkeat taajuudet pois.DamageS kirjoitti:Toinen mitä ihmettelin, oli tällainen piirilevy, mikä oli kotelon sisällä, kiinni subbarin johdoissa. En muista tarkalleen, mutta siinä taisi olla joku pieni konkka ja jokin kela. Mikähän vehje se voisi olla?
Itse heittäisin ehkä kuikkaa tommosella värkillä joka toimii vähän sinnepäin. Ei tarvitse satasta sijoittaa niin saa oikean vahvistimen millä subbarikin jytää jo kovasti. Ja mahdollisesti integroidun suotimen niin voisi ton passiivisuotimen poistaa myös välistä.
mutta suotimista lisää, kannattaako se passiivisuodin ottaa välistä pois? Nimittäin mulla soittimesta saa suoraan karsittua taakse alle 100-250 Hz:n taajuudet. Parantaako se äänenlaatua tjsp?
Kannattaa ottaa passiivisuodin välistä jos on aktiivinen suodin käytettävissä soittimessa tai vahvarissa. Noi kuluttaa osansa tehosta ja suodatuksen laatu on yleisesti vähän sitä ja tätä.AjH kirjoitti:DamageS kirjoitti:... Ja mahdollisesti integroidun suotimen niin voisi ton passiivisuotimen poistaa myös välistä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Vahvistimen tarina ei vielä päättynytkään, sisällä oli vaan yks pikkukonkka mennyt ja sulake luovuttanut. Poistin myös passiivisuotimen välistä. Hitto oikeen säikähdin kun rupesi soimaan, äänenlaatu ja teho parani pikkuisen, ja nyt hävisi sekin vika, että suppari hiljenisi, tai soittaisi vaan yhdellä johdolla. Vielä on vähän häiriöitä äänessä, mutta se varmaan paranee kun vedän kunnon johdotukset. Mutta voisin todeta, että passiivisuodin oli tämänkin ongelman alku ja loppu, ja nyt voin taas päästellä pillurallia torilla aivan huoleti