Vibroplast vastaan normi bitumimatto

Autohifi-jutut
Avatar
vookus
Viestit: 92
Liittynyt: 4.11.2006 16:31
Paikkakunta: Vantaa

Vibroplast vastaan normi bitumimatto

Viesti Kirjoittaja vookus »

Onkohan kyseisillä tuotteilla mitään eroa lopullisen lopputuloksen kannalta. Eikös normaali bitumi vaimenna ihan samanlailla värähtelyä pelleissä kuin huomattavasti kalliimpi vibroplast. Muotoiltavuus taitaa olla vain parempaa vibroplastilla.
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Kyllähän se 4mm bitumimatto vaimentaa paremmin kuin vibroplast.
Autosound noita mattoja joskus testasi ja eniten vaimennusta tarjosi juurikin bitumimatto.
Vaimennustehostaan huolimatta se oli kuitenki loppupisteissä huonoin.
Tämä sen takia et käytettävyys on surkealla tasolla.
Huono liimapinta, ei taivu kuin kuumentamalla, halkeaa pakkasella todella helposti, liima pehmenee auringon paisteessa joten kiinni pysyminen on esim. Ovissa kyseenalaista.
Jos pinnassa on vähänki muotoja ni bitumimatto on vaikea saada pintaan kiinni siten ettei alle jäisi ilmataskuja johon kosteus pääsee kertymään aiheuttaen ruostumista.

Itte oon käyttäny bitumia sekä vibroa, enkä kyllä enää aio bitumia käyttää.
Jätä bitumimatot kauppaan, säästypähän hermot.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kotka »

Noitakin bitumimattoja on sitten kohtalainen valikoima, että niissäkin on eroja..
Itse työskentelen päivittäin erinäisten bitumituotteiden parissa, joten vaikka minkälaista tavaraa hypistelen..
Jos muuta kuin mallia "motonet bitumimattoa" haikailee, niin kumibitumikermi on oikea tuote, se ei halkeile pakkasessa. Mutta sen asennukseen tarvitsee pikkuisen tohon ja hieman ammattitaitoa. (Kuten rakentamisessa yleensäkin, kattomiehet ovat erikseen niissäkin hommissa.) On noitakin käytetty, mutta sirotteetonta pitää pyytää erikseen, mutta löytyy valikoimasta kyllä.
Jos haluaa etsiä Vibroille tms. korvaavaa tuotetta, niin noin 2mm AluPekka/Icopal (googlaa, jos et muuten löydä tietoa..) on aika hyvä ja helppo tuote. Puhtaille pohjille tarttuvuus on aika mahtava ja käsiteltävyys on erittäin helppoa. Varsinaisia leikkausleveyksiä (ja hintoja) en tiedä rautakaupoissa, mutta itse olen käyttänyt 300mm ja 100mm levyistä kaistaa. Rullassa on 10 metriä.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Vibroa itse nykyisin käytän (tullut aina parin vuoden välein eristettyä 2-3 autoa kun autoja firmaan vaihtaa). Aluksi käytin 4mm bitumimattoa ja vaimentaahan se kerralla paremmin, mutta sen pysyminen pinnoissa on niin ja näin, sekä sen työstettävyys on tosiaan aivan syvältä. Vibroa voit laittaa samaan tilaan kaksikin kerrosta, jolloin saa jo paremman vaimennuksen kuin 4mm bitumilla.
Hinnassakaan ei ole suurta eroa jos huomioi, että Vibro on nopeampaa asentaa. Dynamatin hinta on nyt tullut hieman alas, joten jos suurempaa alaa eristää niin sitäkin kannattaa harkita. Mega tai Bulk pack tulee jo kohtuu edulliseksi, mutta niissä tavaraa on yli 6 tai 3 m2 eli tarve pitää olla suurempi kuin parissa Vibro paketissa. Dynamat on vielä kevyempää ja ohuempaa kuin Vibro ja silti tehokkaampaa.
Standardplastin BiMastia olen myös koittanut ja se vastaa paksuudeltaan 4mm bitumia, mutta sillä erolla että se ei halkeile ja pysyy kiinni pinnoissa joihin sen asentaa. Ja lämmitystäkään se ei kaipaa. BiMast on siis Vibron valmistajan paksumpi eriste.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Avatar
vookus
Viestit: 92
Liittynyt: 4.11.2006 16:31
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vookus »

Eepä ois uskonna ennenkuin kokeili. Pirssi hiljeni kummasti vaikka en vaimentanu kuin etuovet ja peräkontin pohjan.
Alupekkakin on varsin pätevää evästä!!! :D
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kotka »

vookus kirjoitti: Alupekkakin on varsin pätevää evästä!!! :D
Sitäkö kokeilit, vai "hypistelitkö" jossain
Montako kerrosta asensit, jos asensit?

Tätä tuotetta käytetään töissä esim, tuplakourujen ja peltikattojen "hätä"paikkauksiin..
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Moi,

Sen jälkeen kun kerran vaimensin auton Vibrolla niin olen kaikkiin autoihini Vibroa iskenyt.
Tietenkin Hifien kannalta se on lähestulkoon välttämätöntä, mutta sitäkin tärkeämpänä pidän ajomelun suurta pienenemistä minkä sillä saa aikaan. Mielestäni sen verran vibroon kannattaa rahaa laittaa kun ajaa vuodessa 45-50.tkm.

Bitumiakin joskus käytin mutta seuraavaana keväänä se oli irronnut joka pelleistä joten se jäi sitten siihen. Dynamatia olis tarkoitus kokeilla joskus tulevaisuudessa kanssa koska sen hinnat ovat tulleet alaspäin reilusti.

Mitä tulee auton ruostumiseen niin olen aina ruostesuojannut auton ensin ja sen jälkeen vasta iskenyt Vibrot peltipintoihin. Vibrojen asennuksen jälkeen olen vielä varmuuden vuoksi ruiskutellut ruostesuoja sprayta Vibro mattojen asennus saumoihin. Näin uskoisin että nuo Vibrot eivät ainakaan aiheuta ruostumista pitkänajan kuluessakaan eikä kosteutta niiden väliin kerry mikäli pain pysyvät peltipinnassa kiinni.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kotka »

Patu kirjoitti:Moi,

Sen jälkeen kun kerran vaimensin auton Vibrolla niin olen kaikkiin autoihini Vibroa iskenyt.
Tietenkin Hifien kannalta se on lähestulkoon välttämätöntä, mutta sitäkin tärkeämpänä pidän ajomelun suurta pienenemistä minkä sillä saa aikaan. Mielestäni sen verran vibroon kannattaa rahaa laittaa kun ajaa vuodessa 45-50.tkm.

Bitumiakin joskus käytin mutta seuraavaana keväänä se oli irronnut joka pelleistä joten se jäi sitten siihen. Dynamatia olis tarkoitus kokeilla joskus tulevaisuudessa kanssa koska sen hinnat ovat tulleet alaspäin reilusti.

Mitä tulee auton ruostumiseen niin olen aina ruostesuojannut auton ensin ja sen jälkeen vasta iskenyt Vibrot peltipintoihin. Vibrojen asennuksen jälkeen olen vielä varmuuden vuoksi ruiskutellut ruostesuoja sprayta Vibro mattojen asennus saumoihin. Näin uskoisin että nuo Vibrot eivät ainakaan aiheuta ruostumista pitkänajan kuluessakaan eikä kosteutta niiden väliin kerry mikäli pain pysyvät peltipinnassa kiinni.
Mutta eikös kaikkien äänieristeiden asennusohjeissa kehoiteta pinnat puhdistamaan mahdollisimman hyvin liuottimella, että mitään massoja,rasvoja tms. jää äänieristeen alle.
Jos äänieristeen laittaa 100% kiinni, niin väliin ei pitäisi pystyä kondensoimaan kosteutta..
Itse olen puhdistanut esim. ovista suojarasvat pois ja sitten asentanut äänieristyksen. Äänieristyksen päälle olen jossain tapauksessa vielä ruiskuttanut massaa, spraypulloissakin on ihan käteviä aineita..
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Moi,

Mun kokemuksien mukaan tuon Vibron liimapinta on kyllä tosihyvä ja parivuotta se on ainakin todistetusti pysynyt ruostesuoja-aineella pinnoitetussa pellissä kiinni 100%:sesti. Tämän takia en usko että sinne alle menee kosteutta, ja vaikka menisikin niin onhan siellä vielä ruostesuoja aine. Sen takia olen sen liimannut ruostesuoja aineen päälle niissä kohdin missä tarpeellista.

No varmaan molemmilla tavoilla onnistuu, pääasia on mielestäni se että tavara kiinnittyy vaimenettavaan pintaan 100%:sesti ja tähän normi bitumi ei onnistu.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
mla
Admin
Viestit: 421
Liittynyt: 3.1.2004 19:11
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mla »

Koitin eilen Bimast Bombia ja ajattelin laittaa tänne kokemuksia jos jotakuta kiinnostaa :)
Se on tuon saman firman tekemä kuin Vibroplast eli Standardplastin. On 4mm paksuista ja monikerroksista butyylilevyä - samoin oli aiempi Bimast, jonka päällä oli huopa, kun nyt on alumiinikalvo. Tuo tuntui aika hyvältä vaimennuskykynsä puolesta, sillä takakontin kun Superbistä sillä vuorasi niin rengasäänet hävisi takaa tyystin. Edestä ne toki vielä kuuluu, mutta siellä ei ole tilaa noin paksulle eristeelle. Tyyristä tuo oli, kun meni neljä pakettia takakonttiin - Dynamatin Extremeä laitoin lisäksi kohtiin joihin ei noin paksua voinut laittaa. Lisäksi tuli koitettua Bitoplastia (vaahtomuovimaista, mutta haisee ihan bitumille) ja ohuempaa Spleniä eli 3004:sta. Bitoplastissa on jännää se, että se painuu lähes täysin kasaan joten soveltuu ahtaisiinkin väleihin. Splen toisaalta on aivan solumuovin tapaista, mutta väittävät sen olevan jotenkin parempaa. Tiedä häntä sitten :)

Aika tyytyväinen olin lopputulokseen eli voin suositella tuota Bimastia sillä varauksella, että sitä voi laittaa vain paikkoihin joihin se sopii. Esim. lokareihin se saattaa olla liian paksua tietyissä malleissa. Raskasta se on ja hintavaa, mutta niinhän nuo kaikki hyvät eristeet ovat. Dynamat Extreme on kyllä ohuempana edelleen parempaa moneen muuhun paikkaan tai sitten Vibroplast jos haluaa ostaa pienempiä eriä järkevään hintaan.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Vastaa Viestiin