Boran erillissarjat

Autohifi-jutut
Loud`E
Viestit: 9
Liittynyt: 18.5.2009 14:52

Boran erillissarjat

Viesti Kirjoittaja Loud`E »

Hei, ongelma on siinä että vakio kaiuttimet on 5,25"(EHKÄ) ja ostin 6,5" koska luulin Borasta löytyvän ne normaalin kokoiset.
Mutta se on pienin huolista. VW on pop-niitannut elementit/kaiutinrenkaan oveen kiinni. Ja elementit eivät ole ruuveilla kiinni vaan jollakin muulla systeemillä. Oma ajatus olisi että laittaisin erillis sarjat ovipahveihin kiinni ulkopuolelle mutta epäilen että ne alkavat täristä turhan paljon kun basso oikealta taajuudelta hakkaa... Olenko väärässä? Ja muita asennus ideoita otetaan avosylin vastaan. :)

KIITOS!
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Eiköhän siellä ole samanlaiset korotetut elementit kun Passatissakin, jolloin paras ratkaisu on tehdä vanerista tai muusta materiaalista sopiva korokerengas joka pultataan peltiin kiinni ja siihen sitten kaiutin. Niin tukeva kuin helposti saa tehtyä ja kun sopivasti kohdistaa niin ovipahvissa voi jättää orkkisritilänkin halutessaan paikalleen. Ja 6,5" elementti menee tällä metodilla sinne just sopivasti.
Puhun siis Passatin pohjalta mutta ainakin päälle päin ne ovet on hyvinkin samanlaiset Borassakin.

Ovipahveihin ei kannata alkaa ruuvaan elementtejä kiinni. Ovipahvi heiluu ja pörisee eikä välttämättä edes jaksa kannatella elementtiä kovin pitkään. Toinen asia on se että elementin takaääni pääsee ovipahvin takaa lähes sellaisenaan kabiiniin ja syö lopunkin äänenlaadun. Jolloin parempi on jättää ne orkkikset paikalleen kuin ruuvata paremmat elementit vain ovipahviin kiinni.

Projektit -osiossa on useampi Golf IV projekti joissa on hifejäkin asenneltu. Kannattaa katsella lävitse niitä josko löytyisi kunnon vinkkejä aiheeseen, jopa kuvien kera.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Loud`E
Viestit: 9
Liittynyt: 18.5.2009 14:52

Viesti Kirjoittaja Loud`E »

Kuinkahan paksua vaneri sais olla? erillissarjan upotus syvyys oli joku 60mm+ max. 63mm
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Enpäs muista miten vahvat noi oman auton oviin tehdyt kiekot oli mutta muistaisin että 30mm paikkeilla, vähän ylikin.

Ovet paloiksi ja mittaamalla oikea korkeus, sitten levystä kiekot ja paikalleen. ;) Vaatii tosin että on kamppeet ja levyä muutamaa vahvuutta sopivasti tarjolla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Loud`E
Viestit: 9
Liittynyt: 18.5.2009 14:52

Viesti Kirjoittaja Loud`E »

Oliko elementtien takana jonkinmoiset reiät vai oliko täysin ummessa? :)
Ja sattuiskohan sulta löytyy jotakin kuvia asennuksista?
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Siinä välipellissä on ihan riittävän kokoinen reikä. Ihan karvan verran pienempi mitä se alkuperäinen muovitötterö siinä on.

Tuossa on kuva vaimennetusta välipellistä ja siitä elementin aukosta. Tuohon menee ilman korokerengasta n.60mm syvä elementti. Ovipahviin on matkaa välipellintasalta n.50mm.

Kuva

Tuossa kuvassa on possumassalla liimattu ja M6 pulteilla + nyloceilla kiinnitetty korotusrengas. Tuon päälle tuli vielä pulteilla ja possumassalla kaksi korotusrengasta, jolloin elementti tulee ihan ovipanelin ritilän tasalle. Tuo koroke on MDFää, mutta saman asian ajaa vanerikin. Vaneri on itseasiassa vielä hivenen parempaa. Molemmat MDF että vaneri kannattaa vielä käsitellä kosteutta vastaan. Paksu kerros maalia, possumassaa tai lasikuitua ajaa asiansa ihan hyvin.

Kuva
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Vastaa Viestiin