VW Multivan Atlantis 2002 111kw (osto, tuonti, rekisterö...)

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

VW Multivan Atlantis 2002 111kw (osto, tuonti, rekisterö...)

Viesti Kirjoittaja __kasper »

Eli tuli haettu tuollainen otsikon mukainen multivani sakstasta (Stuttgart).
Ajattelin kertoa niin hyvin kuin kykenen miten homma etenee, eli meno Saksaan, auton haku, Suomeen tulo, tulli, rekisteröinti suomeen, katsastus/muutoskatsastus.

Kaikki sai alkunsa siitä että perhe kasvoi, koirat vei oman tilansa ja minua rupesi ärsyttämään farmariauton pakkaus. Aloin miettimään ratkaisua tilanteeseen ja selailin eri auto vaihtoehtoja. Tiesin että Transporter T4 on kestävä ja hyvä ajettava ja siksi aloin katselemaan multivaneja.
Vaimo ei suuremmin ilahtunut kun kerroin että tollanen meidän pitäis saada ja vaimon pään kääntäminen taitaakin olla se suurin projekti tässä koko savotassa.
Meni vuosi, meni kaksi ja aina silloin tällöin ehdotin että jospa sellainen hankittaisiin mutta usein tuli kommentti "Mä en millään pakettiautolla ala ajamaan" johon aina vastasin ettei multivan ole pakettiauto. Tätä siis jatkui ikävän pitkään ja uskokin loppui aina välillä.
Käännekohta tuli nyt tänä keväänä 2011 kun ystävämme ei mahtunut autoon meidän perheen lisäksi. Turvatuolit vievät niin ison tilan takapenkiltä ettei väliin mahdu ihmistä istumaan.
Silloin vaimo huokaisi ja totesi että kai meidän sellanen multivan pitää hankkia.
Verenpaineeni nousi ja aloin kuumeisesti selaamaan nettiautoa ja sittemmin tajuttuani ettei Suomesta sellaista saa niin vapaa-aikani suuntasin mobile.de,n selailuun.
Hyviä vaneja löytyi heti, toki pirun kalliita mutta tiesin että hyvää ja halpaa ei ole.

Otin yhteyttä Kari Illmaniin joka myy ns. konsulttipalveluita Hampurin alueella. Hän auttaa kaupanteossa ja muissa koukeroissa. Löysin hampurin alueelta muutaman hyvän vanin ja päätin että nyt lähden. Vaimo ilmoitti minulle että hänkin haluaa ulkomaanmatkalle ja eikai siinä muu sitten auttanut kun koko perhe reissuun.
Ensimmäin ikävä yllätys tuli kun huomasin että molemmat hampurin lähistöillä myynnissä olevista multivaneista oli myyty.
Otin yhteyttä Illmaniin ja ilmoitin että näin on käynyt mutta frankfurtin lähistöllä on useampi hyvä vaihtoehto.
Hän ilmoitti että kyllä hän voi tulla frankfurtiin ja että voinko laittaa linkit autoista joista olen kiinnostunut. Laitoin heti postia hänelle ja samalla varasin Ryan Airilta lentoliput.
Seuraavana päivänä sain "kiukku"sävyisen sähköpostiviestin Illmanilta. Hän ilmoitti että sopimamme hinta tulee nousemaan koska hän joutuu matkustamaan 13 h ja sen päälle vielä etsiä liian pitkien välimatkojen päästä valitsemiani vaneja. Eli hän ei halunnut enään myydä palveluksiaan. Asia selvisi.

Koin tipahtaneeni tyhjänpäälle, lennot varattu, lomat järjestetty töistä jne... Mutta ei apua saksan päässä.
Onneksi vaimoni oli päivää aikasemmin ehdottanut yhteyshenkilön vaihtamista Frankfurtissa toimivaan autonvälitysliikkeeseen jonka nettisivut olivat hyvin asialliset ( http://www.finnservice.de/).
Soitin Saksaan ja heillä onneksi sattui olemaan aikaa minulle.
Ilmoitin heille autot josta olin kiinnostunut ja he soittivat ja selvittivät onko autot olemassa, kunnossa jne...
Kaikki näytti hyvältä, autot löytyi ja muutama oikein hyvä vaihtoehto löytyi. Tosin autot olivat Stuttgartissa mutta se ei ollut heille ongelma.

Lensimme Pirkanmaalta Hahnin lentokentälle hinalla 26,90e per naama. Finnairin 700euroon per henkilö hinta tuntui vitsiltä.
Lento sujui mukavasti ja olimme aikataulussa. Olimme sopineet finnservisen kanssa että soitan kun olen Saksan maalla ja näin tein. Otimme aivan terminaalin edestä bussin joka vei meidän Frankfurtin lentokentälle (120km) bussi maksoi 6 euroa per henkilö. Soitin bussista että olemme matkalla ja näin Merja Aspfors (finnservice) tiesi milloin olemme kentällä.
Kun saavuimme lentokentälle Merja oli jo meitä vastassa. Hyppäsimme väyrysmersuun ja matkasimme Merjan kotiin.
Saimme asua hänen ja aviomiehensä omatkotitalon yläkerrassa 30 euron hintaan per henkilö.
Eli selvennän että tämä finnservice on Merja ja Askon yritys.
Nukuimme makeat unet ja aamulla aikasin lähdin Askon kanssa Stuttgartiin jossa minun tuleva auto piti olla ja olikin.
Vaimo oli sanonut ainoan ehdon ettei auto saa olla techno blue värinen (metalli sähkö sininen) kaikki muut värit käy. Varmistin kuitenkin että kai jos hyvän löytää niin väri ei väärä väri ei kaada koko hommaa. Se sopi :)

Saavuimme Auto center Nellingen nimiseen yritykseen. Siellä olikin sitten 40 vania rivissä. Oli vitoja ja T4 sekä T5 transporter, caravelle ja multivaneja.
Auto jonka olin katsonut olevan ykkösvaihtoehto ei ollut siinä kunnossa kun toivoin. Vanin hinta oli 16.900e josta myyjä oli jo puhelimessa tiputtanut 900e eli auton olisi saannut 16 000eurolla.
Jotenkin auto ei tuntunut hyvältä, katossa kiveniskeytymä joka oli alkanut ruostumaan, helmoissa pintä alkavaa, jakopää oli öljystä märkänä, moottorin äänieriste oli jonkin eläimen rikkoma, pissapojannestesäiliön täyttöputki puuttui ja säiliössä tuntui olevan öljyä :( Eli auto ei ollut mielestäni hyvä.
Olin kuitenkin ottanut 18 000e mukaani joten auto sai maksaa vähän enemmän. Katselin muita vaihtoehtoja ja löysinkin sinisen 2002 mallia olevan multivanin (atlantis) yksi omistaja ja 133 tkm mittarissa täyd huoltokirja jne.
Saimme auton koeajoon ja se tuntui hyvältä. Asko Aspforsilla oli maalin paksuusmittari ja tulokset olivat lupaavia, ei mitään päällemaalauksia eli maalipinta joka paikassa saman laatuinen.
Päätin ostaa auton vaikkain ilmoitus ei vastannut todellisuusta. Autossa ei ollut ESP:tä, ajotietokonetta, 6cd:n vaihtajaa jne... Kaikki nämä varusteet ilmoitettiin jopa ikkunailmoituksessa. Auton hinta oli 18 450e ja myyjä pudotti hintaa 17 450 euroon mutta tähdensi että jos ja kun vien auton ulos saksasta niin mitään takuuta ei tarvitse myöntää ja siksi hän tiputtaa 1000eurolla hintaa.

Päätin ostaa auton. Tässä tilanteessa Askosta oli suuri apu. Kauppa sujui mukavasti kun huijauksen riski jäi pieneksi kun on henkilö joka tuntee kaupanteon ja saksankielen.
Maksoin autosta siis 17 450 euroa ja allekirjoitin kauppakirjan. Sain paperit myyjältä ja 3 avainta. Nyt olin onnellinen Multivanin omistaja.
Ajoimme stuttgartista takas frankfurtiin ja paikalliseen kunnantaloon jossa siirsimme auton minun nimiini (Askolla oli siirtokilvet joten emme rekisteröinneet autoa stuttgartissa) ja marssimme vierereiseen kilpitoimistoon jossa vanha rouva teki kilvet. Rekisteröinti ja kilvet maksoi alle 20euroa. Vakuutuksen ostin Askolta 80eurolla.
Nyt auto oli minun ihan virallisesti.
Sitten vaan autoa vaimolle näyttämään :)
Finnservice otti koko päivän palvelusta plus ajomatkaoista 450euroa.
Eli auton kokonaiskustannus nousi noin 18 000euroon. Budjetissa pysyttiin.
Nukuimme vielä yhden yön Askon ja Merjan luona ja aamulla lähdimme ajamaan kohti Travemyndeä. Ajoaikaa navigaattori ilmoitti 5 tuntia mutta todellisuus taisi olla yhden kolarin ja siitä aiheutuneen ruuhkan takia 6 tuntia.
Pari pysähdystä ja kauppakeskuksessa pyörimistä Lübeksissä sai päivän kulumaan.
Tietysti oli laillisesti kokeiltava mitä tuollainen 151hv multivani kulkee ja komeat 187kmh navigaattorinopeutta se saavutti. Eli oikein tyytyväinen olin :)
Travemynden satamasta ostimme vanin täyteen viiniä ja kaljaa koska se on vielä halvempaa kuin autot saksanmaalla :)
Sitten vain Finnlinesin laivaan kaikkien muitten iloisten uusien autojen omistajien kanssa.
Oli hauskaa katsoa kun odotimme laivaan pääsyä että mitä kaikkea suomalaiset ostaa saksasta. Mersu ja BMW tuntui olevan suosituimpia. Kauhena ahtaita tuntui autot olevan kun meillä webasto lauloi ja kaikki istui väljästi ja mukavasti :)

Saavuimme aamulla Vuosaaren satamaan. Tein pikku mokan kun ajoin laivasta ulos. Minun olisi pitänyt ajaa tullin kautta ja täyttää ilmoitus ajoneuvon saapumisesta Suomeen. En tehnyt sitä vaan ajoin suoraan kotiin. En tiedä rikoinko oikeastaan mitään lakia koska saksan kilvissä oli vielä päivä ajoaikaa jäljellä.
Soitin tullin neuvontaan seuraavana päivänä ja kävin tullissa viemässä ilmoituksen maahantulosta ja täyttelin samalla kaksi muutakin kaavaketta jossa kysyttiin varusteista ja teknisistä tiedoista.
Sitten ajoin tullista suoraan katsastuskonttorille jossa otin vakuutuksen ja sain tarrakilvet.
Nyt odotan veropäätöstä ja mietin miten ratkaisen muutoskatsastuksen niin että saan auton retkeilyautoksi.
Ajattelin tehdä takaluukun "hyllyn" alle ulos vedettävän laatikon jossa keitinlevy, säilytystila ja sammutin samassa rakennelmassa. En tiedä onko se sallittu viritys. Otan mielelläni vihjeitä ja neuvoja miten saisin autosta laillisen retkeilyauton jonka varusteet voi olla aina ajossa mukana. Tiedän että monet ovat ruuvanneet pöytään keittimen mutta sellaista en haluaisi tehdä. Yritän tehdä muutoksen mahdollisimman pitkälle niin ettei autoon tule reikiä jne...

Mutta tämmöinen tarina, kerron miten homma edistyy kunhan saan jotain aikaiseksi :)
Multivan Atlantis 2002 151HP
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Sammutinta ei tiemmä tarvitse jos ei ole palavia kaasuja kyydissä (eli nestekaasuhella jne). Eli sähkölevy vaan, tuskin kaasulla mitään meinasit muutenkaan tehdä? Kannattaa toki nämä asiat varmistaa leimakonttorilta, sieltähän se hyväksyntä tulee vaikka nettifoorumilla muut lupaisi eri juttuja.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Kiitos mielenkiintoisesta jutusta. Onnea VW-bussin hankinnasta!

Suurin osa konttoreista vaatii sammuttimen, vaikka olisi sähkölevy. Oon kuullut, että joku on laittanut T4 Multivaniin lieden kiinni kiskoihin, jolloin sitä voi säilyttää penkin alla ja vetää käyttöön (=katsastukseen) kiskoja pitkin keski lattialle. Eli lieden pohjaan pitäis hommata pätkät samaa kiskoa kuin penkeissä.

Lieden sähkönsyöttö täytyy toteuttaa sisätilanpistokkeella tai invertteriltä. Suosittelisin, että laitat sähköisen moottorinlämmittimen (hyvä siinä vaiheessa, kun Eberi alkaa takkuamaan) ja sisäpistokkeen lieden lähelle. Itsellä on alkuperäinen sisäpistoke kuskin jalkatilassa ja uusi lieden pistoke 3. rivin penkin alla. Itseasiassa toi kahden sisäpistokkeen systeemi on kätevä, koska matkustamoon voi laittaa toisen sisälämppärin. Ei oikein tunnu lämpiävän yhdellä sisälämppärillä. Invertteri tietysti hyvä, jos sille on muutakin tarvetta. Suunnittelin itte mikron ja invertterin laittamista, että sais vauvan maitopulloa lämmittää vauhdista, mutta jäi vain suunnitteluksi.

Säilytystila tosiaankin on hyvä laittaa esim. sinne takahyllyn alle. Väkerrä sinne laatikot kiskoilla, että voit vetää laatikon ulos kaivamista varten. Itse laitoin laatikot (31l smartstore) kiskoilla kuskin ja apukuskin taakse, koska 2. rivin penkit on aina selkämenosuuntaan. Kiskojen ansiosta laatikot on näppärä vetää käytävälle tonkimista varten. Tuo ei tietysti käy, jos on käännettävät penkit 2. rivissä ja niitä aikoo pitää naama menosuuntaan. Sammuttimen laitoin kuskin penkin taakse.

Mulla tosiaankin väheni paikat 9:stä (pitkä trp suomi-bussi) 8:saan muutoksen vuoksi. Mikä on Multivanin omamassa ja kokonaismassa? Jos näyttää täpärältä, kannattaa etsiä konttori, joka ei punnitte autoa muutoskatsastuksessa.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Jossain toisella foorumilla matkailuautorekisteröinnin yhteydessä tästä sammutimesta oli, ja lakitekstiä vaatimuksesta ei muistaakseni löytynyt. Kannattaa pyytää perusteet sammuttimen vaatimisesta mukaan. ;) Eihän se toki kallis ole, eikä sinänsä edes turha laite. Mutta joka vuosi pitää leimata huollossa ja sitten vasta katsastukseen, turhaa kulua jos ei pakollinen ole.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Tuttu väitti, että katsastusmies oli näyttänyt lakitekstistä, että sammutin kuuluu matkailuauton pakolliseen varustukseen. Oli nimittäin yrittänyt katsastaa ilman sammutinta. Tiedä sitten jutun oikeellisuutta. Itse laitoin suosiolla, että katsuri pysyy paremmalla päällä. Pahimmassa tapauksessa voi alata hankalaksi esim. makuupaikan kanssa (millainen rako voi olla penkkien välissä yms.).

Mutta onhan tuosta rasitteensa, kun pitää tosiaankin joka vuosikatsastukseen käydä sammutin leimauttamassa. Jos jollakin on faktaa asiasta, niin ilomielin otetaan vastaan.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Kun yllytitte niin AKEn ohje aiheeseen:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B37CE241 ... ksista.pdf

Aika selvästi lukee että
KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteistolla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä
käsisammutin ...
Sähkölaitteistoista tai muustakaan ei sitten mitään mainintaa ole. Jos jotain toisen suuntaista jostain löytyy niin esille vaan. Mutta ton perusteella ainakin Turun suunnalla on sähköhellaa sun muuta leimattu ilman sammutinta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

AjH kirjoitti:Kun yllytitte niin AKEn ohje aiheeseen:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B37CE241 ... ksista.pdf

Aika selvästi lukee että
KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteistolla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä
käsisammutin ...
Sähkölaitteistoista tai muustakaan ei sitten mitään mainintaa ole. Jos jotain toisen suuntaista jostain löytyy niin esille vaan. Mutta ton perusteella ainakin Turun suunnalla on sähköhellaa sun muuta leimattu ilman sammutinta.
Tätähän vois kokeilla seuraavassa vuosikatsastuksessa. Eli jätetään sammuttimen leima uusimatta.

Sähköasennuksista pieni vinkki. Mulla tosiaankin oli vänkärin jalkatilassa Defan sisäpistoke. Tästähän olisi saanut Defan haarotus sarjalla vedettyä sähkön lieden viereen, mutta ensinäkin haarotussarja ei mahtunut budjettiin ja toiseksi johto olisi pitänyt vetää ulkopuolella, mikä tarkoittaisi ryömimistä. Verhoilusta löytyi kohtuullinen väylä 3x1.5mm2 kumikaapelille. Kiinteään asennukseenhan tarvittaisiin pöytäkirja, joten en tehnyt kiinteää asennusta. Pitkä kaapelikela oli sopivasti vioittunut 5m kohdalta, josta nappasin sen poikki. Pistoke pää vänkärin jalkatilaan ja tyhjä pää kiskaistiin verhoilussa kohteeseen. Lieden viereen laitoin pinta-asennettavan pistorasian, johon johdon toinen pää kytkettiin. Vänkärin jalkatilan rasiaan laitoin normaalin haaroittimen (1-->2) ja pökkäsin tämän semikiinteän roikan toiseen ja sisälämppärin toiseen haaraan.

Katsuri alkasi väittämään, että olen tehnyt kiinteän asennuksen, mutta valistin, että tiettävästi tämä ei täytä kiinteän määritystä, koska on tehty pistotulpalla. Vastaavastihan integroitu mikro ei ole kiinteä asennus, vaikka itse laite on pultatut kaappiin, mutta sähköt vedetty pistotulpalla. Käsittääkseni ei-kiinteä tarkoittaa sitä, että käyttäjä pystyy irrottaman laitteen sähkösyötöstä helposti esim. tulipalon syttyessä. Aivan varma en ole, että olisinko saanut käyttää kiinteään asennukseen tarkoitettua pinta-asennettavaa pistorasiaa. Virallisempaa olisi käyttää johtoon tarkoitettua naaraspistoketta. Noh, katsuri hyväksyi tämän pitkin hampain.

Itse asiassa olin aikaisemmin kysynyt samalta asemalta, saanko vetää roikalla sähköt vänkärin jalkatilasta. Tämän katsuri kielsi, koska piti riskinä roikan vioittumista ihmisten rampatessa sen päällä.
ilpopi
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2008 11:15

Viesti Kirjoittaja ilpopi »

Keitinasioissa kannattaa aina kääntyä paikallisen konttorin puoleen, tulkinnat vaihtelee niin paljon.

"Virallisesti/pykälien mukaan" kaasukeitintä ei saa hyväksyä konttorilla, ellei se ole hyväksytyn asennusfirman asentama todistuksineen. Sammutin tarvitaan tällöin.

Sähköliesi laitettaessa sammutinta ei tarvitse olla.
Sen sijaan taas "virallisesti/pykälien mukaan" sähköliesi pitää olla ulkoisesta voimanlähteestä riippumaton, eli lohkolämppäri haaroitussarjat tms. viritykset ei pitäisi mennä läpi. Eli liesi pitää olla invertterin perässä.
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

ilpopi kirjoitti:...
Sen sijaan taas "virallisesti/pykälien mukaan" sähköliesi pitää olla ulkoisesta voimanlähteestä riippumaton, eli lohkolämppäri haaroitussarjat tms. viritykset ei pitäisi mennä läpi. Eli liesi pitää olla invertterin perässä.
Tästä taas pykälä esiin kun kerran näin jossain lukee? Ei sillä että invertteri mikään yletön sijoitus olisi tässä kohdassa, mutat kuitenkin.

Noita Cordo-00 sähköasennuksia vähän epäillen lueskelin, onhan tommonen pistorasia kiinteä asennus kun se on pultattu kiinni. Ja toinen että saako kiinteää pistorasiaa asentaa pistotulpan taakse edes?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja __kasper »

Kiitos vastauksista.
Kokonaismassa multivanis on mikäli oikein ymmärrän saksan otteesta 2066kg.
Taidan rakentaa sähkölieden joka vedetään ulos takasohvan toisesta luukusta. Multivanissahan on sohvan alla kaksi "kantta" jotka voi vetää irti(kansien takana on ns takaluukku). Rakennan vanerista rungon joka pultataan sohvan/sängyn runkoon kiinni. Kiinnitän toisen kansista rakennelmaan kiinni niin että kun luukusta vetää niin tulee liesi esiin. Hieno idea vaikka itse sanonkin. Nyt se vain pitää toteuttaa :)
Ehkä toisen luukun taakse teki laatikon jonka voi vetää ulos.
Multivanissahan sänky käännetään niin että sohvan selkänojan lukitukset vapautetaan. Irroitetaan niskatuet ja vedetään sohvan alla olevasta kahvasta jolloin koko sohva liikkuu kiskoilla noin 30cm eteenpäin ja silloin selkänoja mahtuu kaatumaan ja sänky on valmis. Uskon ainakin että näin se tapahtuu :) vasta kerran kokeiltu...
Taidan laittaa sammuttimen koska muutaman tollasen T4 olen hinannut jotka ovat palaneet aivan poroksi. Poliisiautot paloivat lievästi kuljettajan etukulmasta kun raavaat miehet painoivat väkisin sähköantennin alas kun automatiikka petti. Antenni painui suoraan akun plus napaan ja syttyi pieni oikosulku :)
Minulla onneksi lasi antenni :)

Sähköt autoon taidan asentaa autoon ihan sisähaaroituksella ja ajatuksena oli että kahdella pistorasialla.
Kai sähköliesi saa olla virraton katsastuksessa ja näyttää inssille että tuosta liesi ottaa virran?
Gigantis taitaa olla joku sopiva liesi 54 eurolla myynnissä.

Kuulemma lohkolämmitin aika v-mäinen asentaa portteriin mutta olen kyllä harkinnut sellaisen hankintaa. Samalla ajattelin myös asentaa defan akkulaturin jotta akkujen varaus olisi aina hyvä. Eberihän ei lämmitä autoa tarpeeksi lämpimäksi ainakaan jos meinaa vielä käynnistää auton pakkasaamuna.
Multivan Atlantis 2002 151HP
ilpopi
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2008 11:15

Viesti Kirjoittaja ilpopi »

AjH kirjoitti:
ilpopi kirjoitti:...
Sen sijaan taas "virallisesti/pykälien mukaan" sähköliesi pitää olla ulkoisesta voimanlähteestä riippumaton, eli lohkolämppäri haaroitussarjat tms. viritykset ei pitäisi mennä läpi. Eli liesi pitää olla invertterin perässä.
Tästä taas pykälä esiin kun kerran näin jossain lukee? Ei sillä että invertteri mikään yletön sijoitus olisi tässä kohdassa, mutat kuitenkin.
En ole tekstiä nähnyt vaan yo kommenttini ovat tuttuni suusta, joka pyörittää katsastuskonttoria naapurikunnassa. Siksi lainausmerkit.

Kyllähän tuo sikäli on ymmärrettävä vaatimus, ettei "oikeissakaan" matkailuautoissa tarvitse ensin kaapelikelan kanssa etsiä lähimpää pistorasiaa saadakseen pöperöt lämpiämään.

Mutta kuten sanoin, hurjia on erot konttoreiden välillä. Ex T4 Multivanini rekisteröitiin -07 Kuopion K1:llä matkailuautoksi lisäämällä ainoastaan takatavaratilaan 15eur retkikaasukeitin + sammutin. Tänäpänä tuollainen ei taida mennä läpi missään päin maata...


Edit:
Niin ja nykyiseen T5 Multivaniin riitti siis ainoastaan pelkät invertteri ja liesi, joka täytyi asentaa matkustamotilaan.
Hallin perukoilta löytynyt vanha mekaaninen liesi kolmella tehoasennolla -> 300W invertteri riittää lämmittämään levyä 1-teholla, vaikka inssi sanoikin, ettei laitteiden tarvitse toimia, kunhan ovat kytketyt.
Nämä nykyisin myynnissä olevat keittolevyt mitä vastaan tuli, olivat kaikki termostaattiohjattuja, jotka haukkaavat heti sen n. 2000W kun laittaa lämpiämään.
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Ostin itse muistaakseni tammikuussa Prismasta 15€:lla keraamisen lieden, jonka teho oli 1.5kW. Eli __kasper käyppä kattomas sieltä. Kannattaaa tosiaan kysellä asemalta, mitä vaativat ja valita asemakin heti sen mukaan.

Vielä tuosta sähköasennuksesta. Kyllä kiinteä tarkoittaa sitä, että käyttäjä ei pysty erottamaan asennusta sähköverkosta helposti. Esimerkiksi asunnon kiinteitä asennuksia sähköteknisesti ei ole mikroaaltouuni, erillisuuni ja tiskikone, vaikka nämä kaikki saattaa olla pultattuna kaapistoon. Riittää, että on pistotulppa-asenteinen ja pistotulppa on helposti luokse päästävissä.

Myönnetään, että hieman harmaalla-alueella on pinta-asennettavan pistorasian käyttö roikassa. Käytännössähän tuo toimii oikein hyvin, kun riittävästä vedonpoistosta on huolehdittu ja huomattavasti mukavampi käyttää, kun on yhdellä kädellä käytettävissä.

Mainitaan vielä huvittelumielessä, että saarekkeen yläpuolelle tulleen pyöreän rosteriliesituulettimen asennusohjeessa käskettiin laittamaan pistotulppa helposti luoksepäästävään kohtaan. Tämähän on juuri sen takia, että sähköt voidaan katkaista, jos laite syttyy palamaan. Hauskan näköinen olisi kyllä ollut, jos pistokkeen olis lätkäissyt keskelle kattoa liesituulettimen viereen. Emäntä ei välttämättä olisi kiitellyt. Eli laitoin pistotulpan piiloon liesituulettimen sisälle, myöhemmin hoksasin, että olis pitänyt laittaa johonkin seinälle katkaisin, jolla tuon saisi hätätapauksessa sähköttömäksi.
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja __kasper »

Kiitos paljon vastauksista!

Taidan asentaa lieden yksikköpenkin alle. Sain hyvän vihjeen täältä, kiitos!

Nyt tuli veropäätös.
Vw Multivan 2.5TDI TA 111KW
Veropäivä 21 /03 /2011
Käyttöönottopäivä 21 /11 /2002
Ajokilometrit 134 000 km

Yleinen pyyntihinta 21 448 euroa.

Laskelma:
Verotettavan ajoneuvon uushankintahinta on 34 493 euroa.
Vertailuajoneuvoiksi on valittu:
VW Caravelle 2,5 tdi 75 KW
Uushankintahinta: 30868 Euroa. (schwacke 6/2004)
Vertailuauton yleinen pyyntihinta 19 191 euroa.

34 4498

----------- *19191= > 21448 euroa.

30868

Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta on laskettu seuraavien hintahavaintojen avulla. Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien ( 0.8& / 5000km) ja vuosimallin(n.9.2/vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa.
Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritelty näiden korjattujen hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi.

Lähde merkki Malli Mallintark VM Tkm Pyyntihinta


Nettiauto VW Caravelle 2,5TDI TA 75KW 2001 180 17 900euroa.

Autotalli VW Caravelle 2,5TDI TA 75KW 2003 338 18 990 euroa.


Markkina-arvo perustuu lausunnon antopäivän tietoihin, eikä se ole valtiota sitova.

Vero 5887, 68 Euroa :(



Äsken maksoin veron ja vähän kirpas mutta kyllä mä tiesin että ei se auton tuonti suomeen verovapaata valitettavasti ole.

Nyt edessä lieden asennus ja toisen yksikköpenkin alle ajattelin tehdä ulosvedettävän säilytyslaatikon. Ostin sammuttimen varmuudenvuoksi kun maksoi kaikki 20 euroa. Onhan se hyvä olla, jos vaikka jonkun C3 sitikka syttyy valoissa niin voi auttaa :)

Katsastukseen pitäis myös ajella ja taitaapi käydä niin että rekisteröin auton ekaks henkilöautoksi ja muutoskatsastan kesällä kun aikaa on enemmän.

:( :( :( :(
Multivan Atlantis 2002 151HP
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja __kasper »

No niin, nyt ois keitin rakennettu tuolin alle ja se on siis ulosvedettävää mallia. Oli aika vaikeeta löytää keitin joka mahtuu tuolin alle, taitaa olla niin että kääntyvä tuoli on hieman matalempi ja siksi keitin ei minun rakennelmassa saanut olla kuin 6cm korkea. Koko rakennelman korkeus sai olla n.8,5cm.
Koko projektin ajatus oli ettei mitään reikiä tai jälkiä joudu tekemään autoon tai sen irtaimistoon. Ainoa muutos mikä tuli tehtyä oli että poistin penkin alta sellaisin muovisen lehtitelineen mutta muuten kaikki kiinnikkeet ja ulosvedettävät kiskot tuli rakennettuun penkin omien pulttien alle.
Kiskot jotka "aukee" 100% oli vaikea löytää. Onneksi helsingistä löytyi erikoisliike joka myy saranoita, kiskoja jne...

Tässä pari kuvaa rakennelmasta.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Pari kuvaa autosta ja autoliikkeen pihalta jossa vaneja oli vähän enemmän myytävänä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tiistaina rek katsastukseen ja samalla muutoskatsastukseen. Toivottavasti tulis asuntoautoks kerta heitolla. Saanko muuten ostaa konttorilta 100 lätkän vai pitääkö se olla kiinni jo katsastukseen mentäessä???

Jos jollain ois vinkata jotain hyvää firmaa joka myy kylkiputkia ja valorautoja. Laadukkaita semmoisia, kun olen kuullut rosteriputkista jotka ruostuu :)

Näin vantaalla yhden saman värisen t4 portterin kuin tuo oma. Siinä oli hienosti päivävalot etuvaloraudassa. Ledpäivävalot sopii erittäin hienosti siniseen autoon :)
Multivan Atlantis 2002 151HP
Kleinbusfahrer
Viestit: 82
Liittynyt: 19.3.2008 10:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kleinbusfahrer »

Hieno auto! Tuo automyyjän piha näyttää ihan Transporter-miehen taivaalta :lol:
Meilläkin parempi puolisko sanoi ettei tuollaista sinistä Atlantista halua, vaikka minusta väri on hieno. Istuimen verhoilukuviotuherruksesta voi olla kyllä montaa mieltä. No budjettisyistä meille tulikin vanhempi (=halvempi) Allstar jossa on oikein originelli koiranoksennuskuosi sisustassa.

Samoja havaintoja oli itselläni autoa hakiessani saksasta viime kesänä. Hyvät autot menee hyvin nopeasti kaupaksi, ja jos autot seisoo viikkoja myynnissä niissä on hyvin todennäköisesti jotain vikaa. Jos ennen matkaa bongaat netistä helmi-yksilön niin se on luultavasti jo myyty kun ehdit paikan päälle. Multivaneja on paljon myynnissä mutta paljon niissä oli huonojakin. Halpa ei ole hyvää sielläkään.

Fiksu liesiratkaisu. Itsekin pitäisi liesi siirtää johonkin fiksumpaan paikkaan, mutta ideoita ei ole paljoa. Liesi on asennettu nyt väliaikaisesti keskirivin penkkien väliin, ja invertteri on kuskin penkin alla. Sen teho ei kyllä riitä keittolevylle mutta se ei katsuria kiinnostanut. Vm. 2000 vanhemmissa multivaneissa kun ei ole tuota nerokasta kiskosysteemiä keskirivin penkeissä, vaan kiinteä tukirauta johon penkki lukitaan. Istuimen jalka estää tai ainakin haittaa vastaavan kiskohellan rakentamisen. Täytynee tuumailla tuota kesän aikana.

Ei kai missään vaadita että keittolevyn täytyy saada sähköä ilman ulkoista lähdettä? Multivanhan on lähtökohdiltaan henkilöauto jossa istutaan ajon aikana penkeillä turvavöissä eikä suinkaan kokkailla kuumia safkoja samalla kun lapset leikkii porealtaassa auton perällä. Kuka haluaa ajaa autoa kun selän takana keitellään soppaa joka voi lentää niskaan äkkijarrutuksessa? Sammutinta ei tarvitse olla sähkölieden kanssa, mutta itsekin sen ostin koska se on monessa maassa (muistaakseni mm. Virossa) autoillessa pakollinen varuste, kuten huomioliivitkin.
3+1 Volkkaria
cordo-00
Viestit: 267
Liittynyt: 2.11.2010 11:59

Viesti Kirjoittaja cordo-00 »

Hienosti sait lieden sopimaan; menisi originaalivarusteesta :D

Kannattaa huomioida auton omamassa katsastukseen mentäessä, koska kantavuuden mukaan lasketaan maksimihenkilömäärä. Eli kaikki ylimääräinen pois katsastukseen. Paljonko omamassa ja kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan?
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja __kasper »

Ei mennyt läpi :(

Oli parikin syytä.
Eka oli ettei ollut tarvittavia todistuksia autosta, eli joku variantti numero puuttui ja tyyppinumero oli vajaa.
Soitin vv autoon ja saan sieltä ehkä jopa huomenna vastaavuustodistuksen joka riittänee insinöörille.
Todistus maksaa 74,80e eli on paperilla hintaa.

Toinen hylyn syy oli "matkailuauton puutteelliset säilytystilat". Tulkitsin takasohvan alla olevat kaksi luukkua riittäviksi säilytystiloiksi mutta A.katsastuksen hakuninmaan konttorin asiantuntija oli eri mieltä. Jopa katsastusinssi oli sitä mieltä että tilat riittäisi mutta asiantuntija käänsi hänen päänsä.
Ongelma oli se että luukut on pelkät "suksi" luukut. Eli luukun avaus avaa suoran yhteyden takaluukkuun ja säilytystila pitäisi olla matkustamon puolella.
Riittävä muutos on tehdä ns. väliseinä takaluukun ja sohvan luukkujen väliin. Eli että luukuista ei ole pääsyä takaluukkuun.
Taidan tehdä vanerista seinän joka tulee sohvan selkänojan kohdalle.

Eli oikeassa olitte jotka sanoitte että kaikki riippuu inssistä :)
Multivan Atlantis 2002 151HP
Kleinbusfahrer
Viestit: 82
Liittynyt: 19.3.2008 10:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kleinbusfahrer »

Paskapuhetta. Missä säännöissä sanotaan että säilytystilan on oltava matkustamossa? Mulla on laatikko peräkontissa johon ei todellakaan pääse ajon aikana käsiksi. Sitäpaitsi säilytystilaksi on hyväksytty pöytälevyn takana oleva tasku sivupaneelissa, koitapas tarjota sitä. Minä laitoin sen saamarin keittolevyn matkustamoon jossa se on kivasti tiellä (ja se meni rikkikin) kun olin kuullut epämääräistä huhua että keittolevyn on oltava matksustamossa. Siitäkään ei taida olla mitään kirjallista ohjeistusta missä se saa ja missä ei olla.

Tämä sapettaa minua suunnattomasti kun nuo säännökset on niin epämääräiset että tulkinnanvaralle jää aivan liikaa tilaa. Jotkut sanoo että säilytystilaan pitää mahtua esim. petivaatteet, ja toinen on saanut uistinpakin hyväksyttyä säilytystilaksi.

Epäselvissä tapauksissa kannattaisi pyytää virkailijalta osoittamaan mustaa valkoisella sellainen säädös tai lain kohta jossa yksiselitteisesti sanotaan asian laita. Ja todellakin, soittokierros pariin paikkaan selvittää missä se kannattaa katsastaa. Niin tein itse ja valitsin järkevimmän paikan.

COC-todistusta en muuten tarvinut, kun ottivat jonkun vastaavan auton mukaan ne tiedot. Samalla mun auto muuttui rek. otteessa Caravelleksi. Eli käyttivät ilmeisesti Caravelle-mallin todistusta rekisteröinnin yhteydessä. Kyllä ihmisiä pompotellaan ihan turhan takia.
3+1 Volkkaria
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja __kasper »

Paskapuhetta voi olla hyvinkin ja minä uskoin. Nyt sain rakennettuun sen lisätilan penkin alle.
Rakensin sen ihan tosissani eli tein sen itselleni enkä katsastusinsinööriä varten.
Käytin 6.5mm vaneria jonka sahasin neljään eri osaan. Pohja, takaseinä ja sivut. Kiinnitin vanerilevyt ruuveilla ja liimalla eli ei pitäis rämistä tai kolahdella. Lopuksi päällystin rakennelman tummanharmaalla kankaalla.
Tässä pari kuvaa projektista ja lopputuloksesta. Suuri kiitos Jussille ja hänen ymmärtäväiselle vaimolle joka suo miehensä auttavan käden myös muittenkin avuksi :)
No niin nyt ne kuvat.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Multivan Atlantis 2002 151HP
Kleinbusfahrer
Viestit: 82
Liittynyt: 19.3.2008 10:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kleinbusfahrer »

On kyllä taaskin todella asiallista jälkeä, melkein kuin tehtaalla tehty.
Harmittaa kun mulla ei ole noita suksiluukkuja tuossa penkin alla olevassa paneelissa, niistä olisi hyötyä.
3+1 Volkkaria
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja __kasper »

Katselin tossa paperipinoa jonka katsastaja antoi viime katsastuksessa ja löysin sieltä paperin jossa lukee näin,
3.1 VEROLLISTEN MATKAILUAUTOJEN VAATIMUKSET.
Makuupaikkojen osalta voidaan edelleen todeta, että ohjeellisena vähimmäismittana yhdelle makuupaikalle on voimassa 180x60cm. Tälläisiä paikkoja pitää siis järjestyä 2 kpl, ja ne voidaan muuntaa istuimista. Irrallisia esim. lattialle sijoitettavia patjoja ei voida hyväksyä makuupaikoiksi."

"Riittäviksi säilytystiloiksi ei voida hyväksyä tavanomaisesta henkilöautosta löytyviä säilytyslokeroita, vaan niiden tulee olla riittäviä esim. päällysvaatteiden ja retkeilytarvikkeiden säilyttämiseen".


"Keittomahdollisuuden tulee olla kiinteä ja sisäkäyttöön tarkoitettu sekä muutenkin turvallinen"

Matkailuautoksi soveltuvia autoja eivät ole farmari- ja tila-autotyyppiset autot

Ihan kun maalaisjärjellä ajattelee niin eihän mikään kalastuspakki tai multivanin takamatkustamon sivulokero ole Säilytytila johon voisi säilöä matkailuauto tarkoituksessa tavaroita, esim juuri astioita, vaatteita tms...
Ymmärrän täten katsastusinsinöörin ajattelun vaikkakin epäilen onko hänella lainvoimaista perustetta vaatimuksilleen.

Taidan lähteä iltapäivällä uudelle yritykselle.
Multivan Atlantis 2002 151HP
Mehtäläinen
Viestit: 38
Liittynyt: 1.2.2008 16:06

Viesti Kirjoittaja Mehtäläinen »

hei, nyt löytyi semmoinen keskustelu jota kaipasin... mielenkiintoista asiaa. :)
hommasin hiljakkoin vw trp bussin lyhyellä korilla carsportin sisustalla(3+3+3), joten olen pähkäillyt tuota muutosta retkiautoksi. Lähinnä nuo makuupaikat kaipais ideoita, penkit kun ei käänny suoraksi asti taakse. Miten toteuttais... penkithän kääntyy eteennpäin kaksinkerroin istuinosan kanssa, joten sitten laittais vaneria tms 120x180 kaistan päälle. Penkithän lähtee helposti irti, tehdäkö joku kokoontaiteltava sänky. tekis ihan asiallisen tiiä vaikka nukkus joskus tuolla.
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Onko tuossa 150 heppasessa minkä kokoiset jarrulevyt ja vakaajatangot?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
__kasper
Viestit: 23
Liittynyt: 24.3.2011 16:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja __kasper »

VakaajatangoT?
Tietääkseni minulla ei ole yhtään vakaajatankoa mutta sellaisen hankintaa olen harkinnut erittäin vakavasti. Sen verran keinuu mutkissa. Ajan jopa työautolla (raskaankaluston hinuri) kovempaa mutkaan kuin tolla vanilla. Eli alustalle pakko tehdä jotain.

Jarrut niin isot että minimi vannekoko 16 tuumaa.
Volkkarimiehet näkee heti et iso koneellinen ku näkee vakiorengaskoon :)

Käykö T5 vanteet T4,seen?
Pitäis toiset renkaat hommata ja vanteet samaten.
Jos jollain hienot aluvanteet myynnissä T4, seen niin ehdotuksia kuunnellaan. Mieluiten alkuperäiset/ replika alut.
Multivan Atlantis 2002 151HP
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Jaa jaa, luulin että tuossa on jo vakiona paksua kallistuksenvakaajaa. Eteenhän on kahta paksuutta ja taakse kolmea, paas mitaten. :D

Mutta onko edessä sitten 300 vai 313 milliset levyt? Takana ilmeisesti 294:t? Paas mitaten nekin. 8)

Eikä passaa vanteet, eri pulttijako. T4:ssä 5*112 ja T5:ssä 5*120.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Pesukarhu
Viestit: 96
Liittynyt: 6.6.2010 18:00
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Jos noihin jarruihin ja vakaajatankoihin saisi jotain tietoa, niin olis aika kiva. En ole noita tietoja löytänyt netistäkään.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
ylilammikko
Viestit: 35
Liittynyt: 29.3.2010 17:34
Paikkakunta: Ikaalinen

Re:

Viesti Kirjoittaja ylilammikko »

__kasper kirjoitti: Kiskot jotka "aukee" 100% oli vaikea löytää. Onneksi helsingistä löytyi erikoisliike joka myy saranoita, kiskoja jne..
Mikä mahtoi olla firma? Itellä tarvis kans toi liesi saada kiinteäksi.. ovat siitä leimalla lähinnä muistutelleet..
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
Karlsruhe
Viestit: 7
Liittynyt: 17.1.2015 19:01

Re: VW Multivan Atlantis 2002 111kw (osto, tuonti, rekisterö

Viesti Kirjoittaja Karlsruhe »

Tämä oli mielenkiintoinen juttu, kiitos. Oma Multivan Panamericana ostostarinani täällä: viewtopic.php?f=18&t=16973" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin