Golf IV Variant 2004 (tavoitteena matka&hifi-auto)

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Kari Thure kirjoitti:Onko projekti edennyt?
Viime aikoina tämän auton projekti ei ole juurikaan edennyt. Suunnitelmia on kyllä tehty etenkin hifejä varten ja niitä käydään toteuttamaan loppukevään kuluessa.
Sen verran tuli nyt viikonloppuna harrastettua, että hankin vag-com lisenssin ja testailin sitä vähän. Vaihdoin golfin juttelemaan sujuvaa englantia saksan sijaan ja laitoin keskuslukituksen kauko-ohjauksen avaamaan ensimmäisellä painalluksella vain kuskin oven. Periaatteessa näppärää, kun ei tarvitse kuluttaa kaikkia lukkoja koko ajan, mutta saa nähdä tuleeko sitä asetusta pidettyä pidemmän päälle.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
juzmo
Viestit: 2
Liittynyt: 18.1.2007 9:31

Viesti Kirjoittaja juzmo »

Minkälaiset nuo panssarin takakiinnikkeet oli? Mulla on korkannu kierteet sieltä ja pitäis jotain keksiä. En oikein ole saanut selvää millainen mutteri siellä on ja miten sen saa vaihdettua.

-Jukka-
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

juzmo kirjoitti:Minkälaiset nuo panssarin takakiinnikkeet oli? Mulla on korkannu kierteet sieltä ja pitäis jotain keksiä. En oikein ole saanut selvää millainen mutteri siellä on ja miten sen saa vaihdettua.

-Jukka-
Jos tarkoitat siis tuon metallisen panssarin takakiinnikkeitä, niin ne ovat pultit, jotka ottavat kiinni auton runkoon puristettuihin niittimuttereihin.
En tiedä saisko sen korkanneen mutterin porattua pois ja puristaa sitten tilalle uusi vastaava.

kuva niittimutterista
http://www.hentec.fi/assets/images/prod ... utteri.jpg
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
juzmo
Viestit: 2
Liittynyt: 18.1.2007 9:31

Viesti Kirjoittaja juzmo »

moy kirjoitti:
juzmo kirjoitti:Minkälaiset nuo panssarin takakiinnikkeet oli? Mulla on korkannu kierteet sieltä ja pitäis jotain keksiä. En oikein ole saanut selvää millainen mutteri siellä on ja miten sen saa vaihdettua.

-Jukka-
Jos tarkoitat siis tuon metallisen panssarin takakiinnikkeitä, niin ne ovat pultit, jotka ottavat kiinni auton runkoon puristettuihin niittimuttereihin.
En tiedä saisko sen korkanneen mutterin porattua pois ja puristaa sitten tilalle uusi vastaava.

kuva niittimutterista
http://www.hentec.fi/assets/images/prod ... utteri.jpg
Juuri sitä tarkoitan, onko hajuakaan miten se puritetaan/lyödään paikalleen. Entisen poisporaus kyllä onnistuu, mutta tuolla eräällä huolto firmalla sanoivat, että tarvitsee asennukseen jotain erikoistyökaluja joita heillä ei ole. Kummallista.

-Jukka-
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Virallinen työkalu taitaa olla popniitti-pihti semmosella kierrekärjellä joka tohon niittiin sopii?
Jotenkin kuvittelisin että ruuvi+prikka voisi ton puristamisen tehdä ihan yhtälailla, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilemaan että onnistuuko.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

AjH kirjoitti:Virallinen työkalu taitaa olla popniitti-pihti semmosella kierrekärjellä joka tohon niittiin sopii?
Jotenkin kuvittelisin että ruuvi+prikka voisi ton puristamisen tehdä ihan yhtälailla, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilemaan että onnistuuko.
Onnistuu se periaatteessa ja käytännössäkin ilman pihtejä, koska meilläkään ei ollut varsinaisia pihtejä panssaria asennettaessa. Mielestäni tuohon ei kyllä ihan perus-popparipihdit riitä, mutta ehkä sellaiset _isojen_ niittien pihdit?. Tuohon asennukseen tosin liittyi huomattava määrä jälkikäteen ajateltuna turhaa ähräämistä, kun se niitin puristus on kuitenkin paljon vaikeampi / aikaa vievempi operaatio tehdä kiertämällä kuin vetämällä. Suurin ongelma oli saada pidettyä tuosta niitistä kiinni (käytännössä oli pakko tehdä siitä sen verran kulmikas, jotta sai pidettyä lukkopihdeillä kiinni) samalla kun kiristi sitä pulttia tiukempaan. Toinen ongelma liittyy juuri tuohon kiristämiseen, eli niitin kierteet kärsivät enemmän tai vähemmän siitä, että niitti vedetään kasaan kiertämällä (vaikka kierteessä oli lisävoitelua) -> varsinaiset asennuspultit saattavat kangerrella ja on todennäköisesti suurempi riski saada joskus kierteet kokonaan korkkaamaan. Itse kyllä tulen hankkimaan kunnolliset pihdit, jos noita tarvitsee vielä asentaa usemapi kuin ihan yksi tai kaksi kappaletta.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

2008 tapahtumia

Viesti Kirjoittaja moy »

Paluu projektipäiväkirjan pariin on ollut monesti mielessä, mutta aina jotenkin jäänyt :?

Kaikenlaista pientä on kuitenkin tapahtunut ja tapahtumassa:

- kesällä tehty täydellinen katon vaimennus. Lisätty ylimääräinen alumiininen poikkipalkki katon takakeskiosaan. Sitten pari kerrosta dynamattia ja lopuksi pehmeää mattoa. Vaikutti katosta heijastuvaan meluun varsin paljon. Vaimennuksen jälkeen oli fiilis, että melu tulee alhaalta pohjan läpi (kuvia tulossa)

- pohjan vaimennus samoin kesällä eli penkit veks ja jälleen dynamat & pehmeä vaimennusmatto. Pari päivää tuohonkin meni, kun hommaili rauhassa lomapäivinä. Tämän jälkeen tekemättä enää ovien ulkopellit, joihin melu nykyisin paikantuu kovin selvästi

- eteen hankittu bulk-sumuvalot (~40€, osittain ulkonäköjuttu), kytkemättä, mutta tarkoitus myös kytkeä toimimaan samaan aikaan takasumarin kanssa (kuvia tulossa)

- etuylämaskiin upotettu Hellan FF40 lisävalot (~105€), jotka ovat kompromissi ulkonäön ja lisävalon suhteen, "ei-mikkihiiret". Maski puukotettu romuttamolta hankittuun versioon (~25€). Alkuperäinen jemmassa jos haluaa palata joskus ehjään lookkiin. (kuvia asennuksesta tulossa)

- takapuskuri maalattu uudelleen (kevyt peräänajo pari viikkoa sitten), samalla maaluutettu takapuskurin mustat listat korin väriin. Lisäksi maaluutin tuon lisävalojen takia vaihdetun maskin (kuvia tulossa)

- hifirintama edistyy pikkuhiljaa, takakontin asennuksia mallailtu kotona ja setti hankittu kokonaan. Vielä kuitenkin asentamatta. Ehtinee ennen kesän hifikisoja.

- Kovilin irroitettava vetokoukku on asentumasa ilmeisesti viikon päästä. Sähkösarjan kanssa se perinteinen 188+31=219€ (liekö nyt sitten edullinen vai ei..)

- uusi Webasto thermo top c + htm100 odottaa asennusta (Saksasta ~900€) ). Tosin pahin tarve meni onneksi ohi, kun autoa pääsee nyt lämmittämään sähköllä lähes aina. Asennus saattaa siis venyä kevään lämpimämmille säille :)

- Samalla kertaa webaston kanssa tarkoitus pitää myös 120tkm huolto (näppärästi vesipumpun vaihto, hihna jne). Onko kukaan tilannut osia saksalaisesta http://www.ahw-shop.de/ kaupasta? Tuolta meinailin tilata nipun tavaraa, kun ovat kuitenkin selvästi Suomea edullisempaa. Vielä halvemmalla näyttäisi muualla olevan ei-originel merkattua kamaa, mutta niihin en ainakaan vielä aio ryhtyä..

Palaan asiaan noiden projektikuvien kanssa. :)
edit: kuvia etsitty jo ~30, vielä muokkaus, lataus nettiin ja tarinat päälle.. Kyllä ne vielä tulee tässä joku päivä
edit: tekstitkin jo valmiina, vielä kuvien muokkaaminen ja kaikki nettiin
Viimeksi muokannut moy, 22.2.2009 17:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: 2008 tapahtumia

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

moy kirjoitti:- Kovilin irroitettava vetokoukku on asentumasa ilmeisesti viikon päästä. Sähkösarjan kanssa se perinteinen 188+31=219€ (liekö nyt sitten edullinen vai ei..)
On se edullinen siihen nähden että juuri eilen laitoin uuteen A4 Audiin irrotettavan vetokoukun. Loppusumma 1150€ :lol: Asennukseen meni 2h.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Mä tilasin just tuolta ahw-shopista ja kaikki sujui mallikkaasti kunhan muistaa tilaukseen mainita vaan auton mallin ja valmistenumeron jotta osaavat valita oikeat varaosat, Tavarat tuotiin alle viikossa koti ovelle.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 2008 tapahtumia

Viesti Kirjoittaja moy »

No niin. 8) Tässä tulee juttua tehdyistä asioista kuvien kera. Osa otoksista on valitettavasti huonolaatuisia, kun ne on napsittu kännykällä milloin missäkin tilanteessa.


Linssiumpion puhdistusta
Umpion puhdistusta pumpulipuikoilla
Kuvassa näkyy erilaisista vanupuikoista tehty viritelmäpuikko, jolla sai puhdistettua linssin ulkopuolen ilman umpion totaalista purkamista. Linssin pintaan oli kertynyt aikojen saatossa niin paljon epäpuhtauksia, että se näytti täysin sumealta. Sisäpuolelta linssin ja heijastin pinnat sai luonnollisesti puhdistettua suoraan polttimon aukon kautta. Puhdistuksen jälkeen linssistä näki jälleen kirkkaasti läpi, jolloin myös valoteho oli luonnollisesti parempi.

Takapuskurin maalausta
Takapuskurin kevyt peräänajo
Listoineen maalattu takapuskuri
osuma ei ollut kovin suuri, mutta lopputuloksena kuitenkin pieni painauma ja maalipinta rikki. Molemmat mustat listat maaluutin samassa yhteydessä puskurin kanssa. Sivu- ja etulistat menee maalaukseen sitten joskus tulevaisuudessa. Maaluutusprojekti kun oli muutenkin ollut ajatus tehdä vasta myöhemmin…


Katon vaimennusprojekti
Kesälomalla jatkoin vaimennusprojektia katon osalta. Tiesin, että rauhassa tehden siihen menee kokonaisuudessaan parisen päivää. Purkaminen on suhteellisen yksinkertainen.
Purkaessa pois otettavaa:
- pilarien verhoukset
- tavaratilan yläpuolen lista
- kauhukahvat
- aurinkolipat (näissä oli eniten ihmettelyä, kun lippa ei meinannut oikein pyörähtää kolostaan ulos, eikä tiennyt täsmälleen miten päin sen olisi pitänyt irrota)
Kattoverhous tipahtaa sen jälkeen alas. Irroitetaan puolivälissä rommausta kattovalojen johdot ja sen jälkeen pujotetaan verhous takakautta ulos. Homma onnistuu hyvin, jos on vähintään yksi henkilö apuna nostamaan.

Katon alkuperäisvaimennus edessä
Katon alkuperäisvaimennus takaa
Kattoverhouksen alta paljastui massalla kiinni liimatut vaahtomuovityyppisestä aineesta tehdyt levyt. Takaosan iso levy jäykisti sinänsä kohtuullisesti peltipintaa, mutta sen ääni- ja lämpöominaisuudet eivät kylläkään vakuuttaneet -> ei muuta kuin repimään pois. Aluksi homma tuntui kovin vaikealta, kun levyn molemmilla puolin oli ohut pahvi/paperi, joka estää levyn taittumisen revittäessä. Lopulta keksin, että kun näkyvän puolen pahvin repii ensin pois, niin sen jälkeen levyn murtumislujuus laskee dramaattisesti -> helppo nakki repiä pois. Kuvasta näkee hyvin, että levy on läiskäisty kattoon aika sattumanvaraisesti (lue: toispuoleisesti) toiseen reunaan. Tosin onko sillä ollut paljon sitten väliä…

Katon alkuperäisvaimennukset poisrevittyinä
Jäljelle jäi massasoirot. Niitä en katsonut tarpeelliseksi edes yrittää pois, vaan ne jätettiin vaimennuslevyjen alle.

Jäykistykseen käytetty alumiinilista
Katon etuosassahan on jo valmiiksi kunnollinen poikkipilari. C-pilarin kohdalla ei ollut mitään poikittaista tukea, joten pellin värinäjäykkyyden kannalta siihen oli syytä tehdä sellainen. Materiaaliksi päätyi jälleen kierrätystarvikkeita eli vanhoja kirjakaupan hyllynreunassa olleita alumiinikiskoja. Kiskon keskiosaa joutui madaltamaan paikoin ja päädystä palat pois, jolloin kisko käy sille selvästi varattuun kohtaan. Listaa taivutettiin valmiiksi vastaamaan katon kaarevaa muotoa ennen sen liimaamista paikalleen. Ilman listaa katon peltipinta on b-pilarista taaksepäin varsin retvakka.


Alumiinilistan kiinnitys kattoon
Lista on kiinnitetty massalla peltipintaan koko pituudeltaan. Katon tukevuus parani selkeästi jo ennen varsinaisten vaimennusmattojen lisäämistä.


Alumiinilistan kiinnitys kattoon
Kuvassa näkyy molemmin reunoin ulokkeet, joiden alle listan päät menevät.


Katon vaimennus, etuosan dynamatit
Katon vaimennus, takaosan dynamatit
Dynamattia laitettiin varsinaiseen peltipintaan kaksi kerrosta. B-pilarin palkin kohdalle laitoin vain kerroksen, koska siinä kohdalla varsinainen kattoverhous on hyvin lähellä pintaa.

Katon vaimennus, etuosan pehmeät
Katon vaimennus valmis
Dynamatin päälle liimattiin vielä sen paksuista pehmeää mattoa (en muista oliko ohuempaa vai paksumpaa), että valmis pinta tuli hyvin tarkasti B-pilarin kohdalla olevan palkin korkuudelle. Sen verran kattoverhoilun alla on täysin vapaata tilaa.


B-pilarin muovien vaimennus
Myös B-pilarin muoveihin laitoin kevyen vaimennuksen dynamatin ja pehmeän maton jämäpaloista.

Lopputulos: kuten aiemmin todettua, niin ajon aikana melun suunta muuttui aiemmin tasaisesta äänestä selvemmin alhaalta tulevaksi. Käytännössä johtunut kai siitä, että katto on resonoinut alhaalta tulevan melun mukana heijastaen äänen takaisin alaspäin. Melu on siis kimpoillut auton sisällä sinne tänne.


Pohjan vaimennus
Seuraava vaimennusprojekti pian katon jälkeen oli luonnollisesti auton pohja. Sen toteutuksessa päädyin tekemään kompromissin purku-/kasaustyön määrän ja varsinaisen vaimennustyön helppouden ja kattavuuden suhteen. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, etten ottanut koko pohjaverhousta pois, vaan jätin keskikonsolin purkamatta ja käänsin verhousta aina vaan puolittain edestä vaimennuksen tieltä. Käytännössä vaimentamatta jäi tämän takia keskikonsolin yläkohta ja aivan etuosa keskeltä. Keskiosa on kuitenkin itsessään jo monimuotoinen ja siksi jäykkä, jolloin lisävaimennuksella saatava hyöty ei olisi ollut todennäköisesti vaivan arvoista. Tällöin olisi joutunut purkamaan mm. kyynärnojan ja kohtuullisen monimutkaiset verhoukset (varsinkin kokonaisuus vaihekepin etupuolella). Lisähyöty osittaisesta paikallaan olosta oli myös se, että sai välillä varmistettua verhouksen mahtumisen takaisin paikalleen.

Auton pohja purettuna
Tässä vaiheessa on purettu pois B-pilariverhoukset, kynnyslistat oheismuoveineen ja penkit.

Pohjan alkuperäinen välimatto
Päälimmäisen näkyvän pohjaverhouksen alla on takaosassa tuollaisella kumipinnalla päällystetty lisäeriste. Etujalkatilan kohdalla eriste on ilman kumipintaa ja on vähän kevyempirakenteinen.

Pohjan alkup. vaimennus peltipinnassa
Pohjimmaisena alkuperäisessä vaimennuksessa on kohtuulliset palat hyvin ohutta bitumimattoa. Tai siltä se ainakin ulkoa vaikutti, kaikki alkuperäiset vaimennukset jätettiin lisävaimennuksen yhteydessä ennalleen.

Pohjan dynamattia 1
Pohjan dynamattia 2
Pohjaan lisättiin monin paikoin kaksi kerrosta dynamattia. Ahtaampiin paikkoihin vain kerros.

Pohjan dynamattia 3
Myös etupyöräkoteloita vastaan olevat pinnat yritin vaimentaa parhaani mukaan. Tässä kohtaa laistaminen purkutyössä näkyi selvimmin..

Pohjan vaimennus, pehmeä vaimennus1
Pohjan vaimennus, pehmeä vaimennus2
Alkuperäisen välimaton ja päälimaton väliin jäävään syvennykseen lisättiin tasaisesti ns. monttukohtiin pehmeää mattoa.

Pohjan vaimennus, pehmeä vaimennus3
Pohjan vaimennus, pehmeä vaimennus4
Takajalkatilan pohja oli uritettu, joten urien pohjalle lisäsin tuplakerroksen pehmeää mattoa. Sen päälle sitten kokonainen paremmin peittävä levy.


Lopputulos:
Enää melua puskee selvästi vain keskeneräisistä ovista. :roll:
Talvella on myös tuntunut aika mukavalta sisälämpötilan suhteen. Pitkillä matkoilla kabiini tuntuu pysyvän jotenkin tasalämpöisempänä kohtuullisilla puhallusnopeuksilla ja lisäksi tolppalämmityksessäkin ikkunat sulavat mielestäni suhteessa paremmin kuin ennen, kun nyt lämpö ei karkaa katon (ja muiden umpipintojen) kautta enää kovin tehokkaasti. Luonnollisesti tämä on mutua, mutta varmasti osittain tottakin..



Hella FF40 lisäkaukovalot
Hellan FF40 lisäpitkät tuli hankintaan sen jälkeen, kun olin todennut, etteivät vanhat Boschin valot mahdu maskiin ja kuitenkin kaipasin vähän lisää potkua pitkille. Lisäksi, kun ajatellaan myös lakipykäliä, niin FF40 kanssa kokonaisreferenssiluvuksikin tulee passelisti 75. (nuo ovat 12,5 ja alkuperäiset 25). Luonnollisesti vedin johdotukset samasta suoraan akulta sähköt saavalta lisäreleistykseltä, josta myös muut valot on johdotettu.

Lisävalojen kiinnitys 1
Lisävalojen kiinnitys 2
Kiinnityskohdaksi tuli maskin takana oleva rakenne, jonka muotojen takia väliin oli näppärää tehdä alumiinilistasta tasaisempi pinta. (kuvat karseita, otettu hämärässä kännykällä)

Lisävalojen reikä pohjamaskissa
Valot työntyvät maskin pohjaan tehdystä reiästä sen verran ulos, että ne jäävät vain vähän ripojen pinnan ulkopuolelle.


Lisävalot valmiissa maalatussa maskissa
Lisävalot, koko keula näkyvissä
Istuvat kohtuullisen siististi.
Samassa kuvassa näkyy myös ebayn kautta hankitut sumarit. Toistaiseksi kytkemättä (eli osittain oli ulkonäkökokeilu), mutta kaipa ne käyttöönkin (ainakin kokeeksi) tulee jossain vaiheessa laitettua.

Pohjapanssarin huoltoaukko
Pohjapanssarin “helppous” tuli vastaan heti ensimmäisen öljynvaihtohuollon aikaan. Tämähän oli jo sinänsä tiedossa ja suunnitelmana oli tehdä panssariin oikealle kohdalle kolo, josta pelkkien öljyjen laskeminen pois onnistuu ilman ongelmia.

Pohjapanssari, huoltoaukko
Pohjapanssariin tehty aukko yläpuolelta. Harmaa maali on sinkkispräytä, jolla ehkäistään ruostuminen.

Pohjapanssari, vaimennus
Panssari vaimennettiin samalla kertaa muotoon leikatulla Dynamat Dynaliner matolla, joka on kosteuden ja kemikaalien kestävää. Sen käyttökohteiksi oli muistaakseni mainittu myös esim. konepellin sisäpuoli, joten oletin sen mukaisesti käyvän myös alas. Toistaiseksi se on ainakin pysynyt hyvin paikallaan ja näyttää kelvolliselta.

Pohjapanssari, huoltoaukon luukku
Pohjapanssari, huoltoluukun kiinnitys
Huoltoluukku kiinnittyy sopivalla sovituksella ja yhdellä ruuvilla.
Luukku kääntyy avattaessa tuolla tavalla viistoon, jolloin se mahtuu liukumaan pois.


Tarina jatkuu taas seuraavien projektien edetessä :)
Viimeksi muokannut moy, 7.10.2009 21:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Anturivika

Viesti Kirjoittaja moy »

Jahas, tänään oli kuulemma tullut kesken ajon virheilmoitus näyttöön, joten mulle iski nakki lukea virheet.

17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
P1256 - 35-10 - - - Intermittent

Eli moottorin lämpötila-anturi tässä kai menee sitten aika automaattisesti vaihtoon. Onneksi se ei näyttäisi olevan kuin reilu 20€ etkan mukaan.


Samalla luvulla löytyi myös
16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal
P0571 - 35-00 - -

mutta sen aiheuttaja on vielä hieman epäselvä. Jarruvalot toimii, joten polkimen kytkin ei ilmeisesti ole syyllinen, jossei ongelma ole ollut vain satunnainen... Ehkäpä tuo viittaa enemmän polttimovikaan, joka voisi olla led-valojen aikaansaannosta? Tosin ihmettelen, ettei ko. virhettä ole ollut aiemmin vaikka valot ovat olleet jo vaikka kuinka pitkään. Ehdotuksia?
http://wiki.ross-tech.com/index.php/16955/P0571/001393
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Anturivika

Viesti Kirjoittaja moy »

moy kirjoitti:Jahas, tänään oli kuulemma tullut kesken ajon virheilmoitus näyttöön, joten mulle iski nakki lukea virheet.

17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
P1256 - 35-10 - - - Intermittent

Eli moottorin lämpötila-anturi tässä kai menee sitten aika automaattisesti vaihtoon. Onneksi se ei näyttäisi olevan kuin reilu 20€ etkan mukaan.


Samalla luvulla löytyi myös
16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal
P0571 - 35-00 - -

mutta sen aiheuttaja on vielä hieman epäselvä. Jarruvalot toimii, joten polkimen kytkin ei ilmeisesti ole syyllinen, jossei ongelma ole ollut vain satunnainen... Ehkäpä tuo viittaa enemmän polttimovikaan, joka voisi olla led-valojen aikaansaannosta? Tosin ihmettelen, ettei ko. virhettä ole ollut aiemmin vaikka valot ovat olleet jo vaikka kuinka pitkään. Ehdotuksia?
http://wiki.ross-tech.com/index.php/16955/P0571/001393
lainattu GIV vikalista ketjusta kirjoitti:... Eilen illalla sytty moottorin ohjauksen ja pakokaasupäästöjen merkkivalot palamaan.

Tänä aamulla Tornion Pörhölle ja vika löyty jarrupolkimen katkasiasta. ...
Voiskohan tässäkin olla nyt näillä jotenkin yhteyttä? Onko jollain muulla ilmaantuneet yhtä aikaa?
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Kirvesmies
Viestit: 14
Liittynyt: 27.2.2009 21:39

Re: 2008 tapahtumia

Viesti Kirjoittaja Kirvesmies »

(Samassa kuvassa näkyy myös ebayn kautta hankitut sumarit. Toistaiseksi kytkemättä (eli osittain oli ulkonäkökokeilu), mutta tarkoitus kytkeä toimimaan yhtä aikaa takasumarin kanssa.)


Siisti on pirssisi kuin se kuuluisa possu pienenä, mutta äläs nyt tuollaista mene kytkemään. Etkö ole selvillä pykälistä: etu- ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesisateen heikentäessä näkyvyyttä sekä esimes pöllyävän lumen heikentäessä takavalojen näkyvyyttä. Toisin sanoen pelkän pöllyävän lumen vuoksi ei tarvitse - eikä lain mukaan saa - käyttää etusumuvaloja. Tästä syystä aikomasi kytkentä on tietyissä olosuhteissa laiton. Ei sillä että tämä valtaosaa sumaripelleistä mitenkään liikauttaisi, mutta kytke ne nyt vaan laillisesti, niin takana olijan ei tarvitse katsella sitä räikeänä mollottavaa takasumaria.

Mites muuten, jossain noiden sinänsä siistien ritilätuikkujen, jollaisia omaanikin kaavailen, mainittiin olevan päiväajovalot? Eikä siis sumarit. Eli saisivat olla kytketty niin, että palavat parkkien kanssa, mutta eivät saa palaa yhtäaikaa puolikkaiden kanssa? Kuten huomiovalot aikoinaan. En väitä tässä latovani totuuksia kaikelle kansalle, kunhan kyselen.

Ja vittuilu boksaamattomasta lainauksesta sikseen - minä näistä mitään tajua...
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 2008 tapahtumia

Viesti Kirjoittaja moy »

Kirvesmies kirjoitti:(Samassa kuvassa näkyy myös ebayn kautta hankitut sumarit. Toistaiseksi kytkemättä (eli osittain oli ulkonäkökokeilu), mutta tarkoitus kytkeä toimimaan yhtä aikaa takasumarin kanssa.)


Siisti on pirssisi kuin se kuuluisa possu pienenä, mutta äläs nyt tuollaista mene kytkemään. Etkö ole selvillä pykälistä: etu- ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesisateen heikentäessä näkyvyyttä sekä esimes pöllyävän lumen heikentäessä takavalojen näkyvyyttä. Toisin sanoen pelkän pöllyävän lumen vuoksi ei tarvitse - eikä lain mukaan saa - käyttää etusumuvaloja. Tästä syystä aikomasi kytkentä on tietyissä olosuhteissa laiton. Ei sillä että tämä valtaosaa sumaripelleistä mitenkään liikauttaisi, mutta kytke ne nyt vaan laillisesti, niin takana olijan ei tarvitse katsella sitä räikeänä mollottavaa takasumaria.

Mites muuten, jossain noiden sinänsä siistien ritilätuikkujen, jollaisia omaanikin kaavailen, mainittiin olevan päiväajovalot? Eikä siis sumarit. Eli saisivat olla kytketty niin, että palavat parkkien kanssa, mutta eivät saa palaa yhtäaikaa puolikkaiden kanssa? Kuten huomiovalot aikoinaan. En väitä tässä latovani totuuksia kaikelle kansalle, kunhan kyselen.
Kiitos, hyvä pointti tuo sumarikytkentä. Täytyy myöntää, että sen osalta kytkentäajatus oli vielä kovin alkumetreillä ja olisin kuitenkin tsekannut asian aken sivuilta ennen kytkentää. Koko asia kun on ollut taka-alalla muiden tärkeempien juttujen takia, joten tuonkin pohjalta täytyy varmaan palata alkuperäiseen ajatukseeni hankkia originelli etusumaritkin sisältävä valokatkaisija. Kustantaa Saksasta muistaakseni jotain 30-40€ (Suomessa "tiskiltä" taisi olla jotain 110€ luokkaa jos en väärin muista!).

Sinänsä en kyllä keksi ihan heti sellaista säätä milloin tarvitsisi käyttää etusumareita ja samaan aikaan takana ei olisi kanssa tarvetta. Toisinpäin tilanne todellakin on esim pöllyvän lumen (muttei enää sakean sateen) vallitessa.

Alaritilään olevat tarjokkaat ovat yleisimmin olleet sumuvaloja, vaikka toki tarjonnasta on mullekin tullut vastaan myös huomiovaloja, sekä led-tekniikalla että perinteisellä. Jos olisi vaan mahtunut, niin olisin etsinyt jostain Hellan DE-sumarit, jotka olisivat olleet oikeasti hyvätkin... eivät vaan tekstien perusteella mahdu dieseliin(?).
Muodoltaan huomiovaloja on tullut vastaan sekä pyöreinä, että Audi S6 tapaan pitkulaisena led-jonona.
http://www.orum.fi/index.php/Download-d ... yLine.html
Tuo led-juttu kiehtoi jonkun aikaa kovasti, muttei mielestäni kuitenkaan oikein sovi tämän kokoluokan autoon, täytyis olla vähän suurempi ja/tai muhkeampi puskuri.. Led-valojen kanssa laillinen kytkentä menee muistaakseni jotakuinkin niin, että päivävaloina käytettäessä normi-lyhyet eivät ole päällä (usein näiden kanssa onkin käytössä xenonit). Normilyhyiden kanssa ledit voi jättää sitten himmeämpinä palamaan parkkien tapaan. Voimakkuuden muutos hoituu sen ohjauselektroniikan avulla. Normaalit parkit on taas tällöin parkkikäytössä kai sammutettuina (muistelen ettei tainnut lain mukaan saada olla kahdennettuja).

Jos puskurin vaihtaisi tällaiseksi, niin sitten voisi laittaa kyllä leditkin :)
http://www.dietrich-autostyle.de/detail ... 4&brand=VW
Sattuisiko kukaan tietää paljonko tuo puskuri on matalampi alareunastaan kuin alkuperäinen? Onhan näitä jo Suomessakin saatavilla...
Viimeksi muokannut moy, 28.2.2009 14:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Kirvesmies
Viestit: 14
Liittynyt: 27.2.2009 21:39

Viesti Kirjoittaja Kirvesmies »

Joo, mahtumisen kanssa voi olla ongelmia, kun pelkääjän puolen ritilän takana on välijäähdytin. Veikkaisin siis, kulkimen anatomiaan toistaiseksi sen kummemmin perehtymättä. Vaikuttaakohan kennon ilmansaantiin kuinka haitallisesti?

Ebayssa myi ainakin jokin aika sitten useampikin niitä katkaisijoita - "semi-laiton" kytkentä sekin, kun ei saa tuikkuja syttymään kuin etu/etu+taka. Samalla lailla kuin Mersuissa. Mutta onpa kuitenkin tyyppihyväksytty. Ihmetyttää, että joissain autoissa tyyppihyväksytään lainvastaisia juttuja, kuten nyt se susiruma Fiiu, jossa oli lisäpitkät tuulilasin alareunassa. Viimeksi asiaan syventyessä tekstissä todettiin jotakuinkin, että lisävalot tulee pääsääntöisesti asentaa auton etuosaan, ja etuosalla ymmärretään etuakselista etiäpäi. Ilmeisesti Saapasmaan Ihme on saanut armon tuon sanan 'pääsääntöisesti' nojalla.

Eukon Astrassa on sentään oma nappinsa kummankin pään sumareille.

Valoista löytyisi juttua, omakohtaista ja kuultua, vaikka kuinka paljon mutta ehkäpä joskus toiste - kun ei taida olla tämän ketjun aihe kuiteskaan.

Varsinaisesti osuin tänne etsimään ohjeita ja opastusta ajovalojen automaattisen korkeudensäädön asentamiseen. Ja varmasti siitä tekstiä täältä löytyykin, en vain ole vielä ehtinyt tutkiskella sen kummemmin. Ensimmäistä ketjua vasta selaan ja heti pitää olla nipottamassa jostain lampuista...

Säätöjärjestelmän hommasin ihan vastikään ja vasta sitten valkeni, että sähkökuvien mukaan pirssistä näyttäisi puuttuvan vielä jokin kontrolliboksi. Ei hajuakaan, mistä niitä saa, minkä näköinen ja hintainen se on ja mihin päin autoa se tulee asentaa, mutta onhan tässä aikaa ihmetellä. Tie on pitkä, mutta sen päässä tulisi odotella sitten ihan konttorinkestävä bi-xenon-lyhdytys autoon. Tai hitto, vaikka tri, sen verran sopivalta näyttivät nuo sinun lisävalosi. Tosin olikos se nyt niin etteivät konttorilla hyväksy enää kaksien xenonien lisäksi kolmansia, vaan niiden kuuluu olla halogenit...?
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moy »

Kirvesmies kirjoitti:Joo, mahtumisen kanssa voi olla ongelmia, kun pelkääjän puolen ritilän takana on välijäähdytin. Veikkaisin siis, kulkimen anatomiaan toistaiseksi sen kummemmin perehtymättä. Vaikuttaakohan kennon ilmansaantiin kuinka haitallisesti?
Tuo apparinpuoli se ongelma niissä ilmeisesti olisi. Hellan systeemi kun on niin syvä. Se itse ritilähän olisi kuitenkin suht avoin, joten ei ne peruskäytössä varmaankaan aiheuttaisi jäähdytysongelmia.

Jatketaan automaattisten tasonsäätöjärjestelmien (ja muiden valojuttujen) keskustelua tässä uudessa ketjussa.
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=6720
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Osku.T
Viestit: 1026
Liittynyt: 20.1.2008 20:35
Paikkakunta: Vantaa/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Osku.T »

moy vois tulla asentaan mulle vehkeet autoon :D
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Etuovien ulkopeltien vaimennusta...

Viesti Kirjoittaja moy »

Noniin, tulipa käytyä viikonloppuna tallilla ja edistettyä taas projekteja.
Vahailun ja yleisen puunauksen lisäksi tällä kertaa avasin molemmat etuovet loppuun saakka, eli välipelti pois ja perusteellinen vaimennus ulkopeltiin ja välipellin nurjalle puolelle. Vaimennusmetodina ulkopeltiin oli tällä kertaa Dynamat extremeä kaksi kerrosta pohjalle ja sitten reilun sentin paksuinen Dynaliner päälle. :) Oven sisällä kulkee viistottain sen verran sopivassa kohtaa se tukipalkki, etten nyt sitten lisännytkään enää ylimääräistä alumiinilistaa vaikka näin olinkin alunperin ajatellut tekeväni, vaan tyydyin lisäämään sen palkin kiinnistystä ulkopeltiin sopivalla liimamassalla.
Samalla kun ovi oli auki, niin vaihdoin kuskin puolelle odottamassa olleen ikkunannostimen korjaussarjan välttääkseni jo etukäteen kovin yleisesti manatun muoviosan rikkoutumisen. Eihän siinä muuten ehkä olisi järkeä tehdä näin etukäteen, mutta samalla vaivalla jo vaihtaa, kun vaimennuksen takia tuli kuitenkin purettua. Niinkuin aiemmin jo kirjoitin, niin ovien vaimennusta ei kyllä turhaan pidetä tärkeänä - nyt melun määrä ja laatu muuttui huomattavasti selkeämmin kuin minkään muun yksittäisen kohteen vaimennuksella. Joten jos meinaatte vaimentaa joskus edes jotain, niin käsitelkää edes ovet. Ne kun vaikuttaa oleellisesti myös ovikaiuttimien toimintaan.

Kuvia tulee kunhan saan ne purettua taas kamerasta ja viriteltyä nettiin.
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
moy
Viestit: 74
Liittynyt: 6.9.2007 18:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Kulutusongelmia

Viesti Kirjoittaja moy »

Aiemmin mainittu virhekoodi lämpötila-anturiin liittyen tuli hoidettua anturin vaihdolla samaan aikaan jakopäähihnaremontin kanssa. Tällä hetkellä ei ole vikakoodeja.

Polttoaineen kulutus jäi silti koholle. Tällä hetkellä minimi, lähes yrittämällä ajettu keskikulutus, johon olen päässyt on 5.3l sadalla ja normaalisti kk on luokkaa 5,6-5,9l. Tänä keväänä kulutus on ollut siis koko ajan reilun puoli litraa koholla (ilmennyt ennen ja jälkeen tuon anturivaihdon). Ongelma alkoi jo pari kuukautta sitten joitain viikkoja sen jälkeen kun tuo anturi ensimmäisiä kertoja heitti vikailmoja.

No eilen otin läppärin mukaan ja otin dataa ulos moottorin käyttäytymisestä.

MAF:
Tein testin tekemällä täyskaasuvetoja kolmosella ja nelosella kierrosvälillä ~1500-3500. Molemmilla vaihteilla vedettäessä MAF:n huippuarvo meni kyllä piirun yli 900, mutta vain ~2200-2400 alueelle sijoittuvalla kierrosalueella. Sen jälkeen arvot laskevat tasaisesti suuremmille kierroksille mentäessä. Olen ymmärtänyt, että arvon tulisi olla vähintään 850 @3000rpm saakka (onko näin?). Tässä kuitenkin käy niin, että @3000 arvo jää haarukkaan ~820-840.
Mitäs raati sanoo, onko MAF siis kunnossa vai ei?

Turbon pyydetyn ja saadun ahtopaineen osalta homma näyttäisi pelaavan ja arvokäppyrät vastaavat melko tarkasti toisiaan ~1900rpm jälkeen. Siinä ei vaikuttaisi olevan siis ongelmia.

Sitten kurkistin pikaisesti EGR-venttiiliin ja se näyttäisi ulkopuolisesti olevan vielä kohtuullisessa kunnossa eli melko puhdas, ei ainakaan sellaisia monta milliä paksuja karstoja näkynyt mitä joissain kauhukuvissa on ollut.

Ilmansuodattaminen meinasin nyt vielä tänään kyllä vaihtaa varmuuden vuoksi puhtaaseen, vaikka nykyinenkään ei ole kuin alle vuoden ja luokkaa 30tkm ajettu. Kulutusongelma vaan tuskin liittyy tuohon, koska kulutuksen nousu tapahtui mielestäni keväällä aika lyhyellä aikavälillä (tyyliin viikossa). Silloin oli jo myöskin viime kesänäkin käytössä olleet kesärenkaat alla, joten rengastuksen vaihtuminenkin pitäisi olla poissuljettu. Tosin sen jälkeen alle tuli jo eri renkaat, mutta tilanne ei muuttunut mielestäni niidenkään vaihdon yhteydessä selvästi. (uudet ovat Nokian Hakka Z (17" 225/45), ja jos juuri tuollaisten kulutuksesta on sanottavaa niin kerro!)

Pari päivää sitten katsastuksen yhteydessä tuli myös testattua, ettei vähän huonosti kuluneet takajarrutkaan laahaa, joten sekin pitäisi olla suljettu pois.

Edit: niin ja noin vuoden ajan on ilmennyt hyvin satunnaista kevyellä tasakaasulla (luokkaa reilu 2000rpm) tapahtuvaa nykimistä, tai siis se on aina kertaluontoinen, tyyliin selvästi alle 0,5sekuntia kestävä yksi tehonpudotus, jonka ehtii kuitenkin tajuamaan, että mitäs nyt tapahtui. Näitä on ilmennyt harvakseltaan, kerran kuussa tms, mutta kuitenkin aina silloin tällöin. (itse ajan kertyvistä kilometreistä vain osan, niin kaikkia nykyjä en tiedä). Mutta kuten sanottua, näitä ilmennyt jo viime kesästä saakka ja kulutusongelma vasta tänä keväänä.

Edit2: no olihan se ilmanputsari kyllä päässyt aika likaiseksi, joten se voisi järjellä ajateltuna vaikuttaa varmaan tuohon miksi MAF:n arvot suuremmilla kierroksilla jäävät vähän vajaiksi. Tarkistin suodattimen kunnon maaliskuulla ja silloin se vielä vaikutti aika hyvälle, mutta sen jälkeenhän tulikin sitten kevään hiekkapölykausi... Vaikutuksen kokonaiskulutuslukemiin näen illan ja 200km ajon jälkeen..

Edit3: ilmanputsarin vaihdolla tulikin 3dl kulutusta vähemmäksi, joten homma alkaa olla taas bueno. Kk oli 200km matkalla tasan 5.0l/100km, joten ollaan aikalailla siinä mitä ko. matkalla on ennenkin saatu. Vielä kunhan onnistun saamaan ~4,7 - 4,8 tauluun hivuttamalla, niin kaaran voi taas todeta normikuntoiseksi. :)
Golf IV Var -04 1.9TDI (ATD)
Vastaa Viestiin