Moottorin vaihto -00 Passat V6 TDI 4Motion

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Moottorin vaihto -00 Passat V6 TDI 4Motion

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Terve!

Alkamassa koneen vaihto projekti passattiini, vanha pois ja uusi samanlainen tilalle, mutta vähemmän ajettu.

Iloinen yllätys tapahtui muutama viikko sitten, kun avasin venttiilikopat ja huomasin, että jokaisesta nokasta kulunut 2-3mm. Nokat aivan loppu. Ei muutaku auto talliin. Nokat oli sen näköiset, että ne eivät olisi koskaan öljyä nähnykkään, eli totesin, että jokin öljy kanava tukossa tai öljypumpun venttiili jumissa?? Otin koneesta öljyt ulos ja dippasin magneetin ämpäriin. Magneetissa oleva "öljy" täynnä metallipurua. Öljy oli kuin hiekan ja öljyn sekoitus. Päätös oli kohtalaisen helppo.

"Uuden" koneen tilasin saksasta ja sitä odottelen, että rahti tuo koneen. Onko joitain ideoita ja mielipiteitä, miten aloittaa tämä projekti? Onko joitain toimenpiteitä, joita kannattaa ehdottomasti tehdä uudelle koneelle tai tarkistaa?

Kaikki kommentit ja mielipiteet ovat tervettulleita ja niitä myös toivon. Onko joillain aikaisempaa kokemusta samankaltaisesta projektista? Onko joitain spesiaali hommia, joita tulisi ottaa huomioon ja miten eteneminen pääpiirteittäin kannattaisi tehdä? Kiitos!
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Onko uusi kone samaa mallia eli samalla moottori koodilla oleva?
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Kimmo H.
Viestit: 375
Liittynyt: 20.10.2007 11:40
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Kimmo H. »

Oliko ne nokat siis jotenkin epäilyttävästi kuluneet vai onko tässä kyse "normaalista" V6 TDI:n nokka-akselin kulumisilmiöstä?

Kannattaa varmaan ne nokat katsoa siitä uudestakin moottorista :wink:
Golf GT Variant -94 2E
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Uusi kone on AFB/AKN, eli sama kuin vanha, joka on AKN. Kyllä tuo kuluminen oli normaalista V6 nokasta poikkeeva. Nokan "pisarasta" oli jäljellä vain reunassa n. 1mm levyinen ja 3mm korkea metaali liuska, muuten oli aivan pyöreä. En pysty uskomaan, että tuo auto on edes kulkenut eteenpäin.
Avatar
iHuichée!
Viestit: 340
Liittynyt: 13.11.2003 19:49
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iHuichée! »

Paljonkos joutui tuosta vaihtomoottorista köyhtymään, kun tuota samaa ilmiötä on niin peloteltu mieleeni..
Honda Accord Tourer Sport 06´
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Moottorin hinta kaikkine apulaitteineen 1500e ja rahti 170e ja ebay.de
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ainakin kannattaa öljynpaineet mitata kun uusi moottori on paikoillaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Ottaisin ainakin öljypohjan ja venakopat auki ja tarkistaisin ne näkymät huolella, siitä jo aika paljon tietää mitä koneella on takanaan. Ja tietysti ne pahamaineiset nokat saa samalla uudesta pannusta tarkistettua..
Noihan lienee vielä aika simppelit hommat kun kone ei ole auton nokalla, ja tommoseen urakkaan kun lähtee niin kannata keulalle mitään puolikuntoista alkaa nostamaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.11.2003 0:19
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari-Matti Aho »

Onko projekti edistynyt?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Ramirez
Viestit: 307
Liittynyt: 12.9.2007 0:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ramirez »

Saako tuota tyyppivikaa muuten korjattua mitenkään muuten kuin vaihtamalla uudemman vm.2001-> V6TDi koneen?
Subaru Legacy variant GT-B e-tune II (rev denso)
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Eipä taida saada..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Onko kukaan tutkinu mikä vika koneessa muuten on että se tota tekee? Öljynkierrossa jotain häikkää tai jotain muuta?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ramirez
Viestit: 307
Liittynyt: 12.9.2007 0:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ramirez »

AjH kirjoitti:Onko kukaan tutkinu mikä vika koneessa muuten on että se tota tekee? Öljynkierrossa jotain häikkää tai jotain muuta?
En oo tutkinu, mut oon lukenu et nokille ei kierrä riittävästi öljyä.
Subaru Legacy variant GT-B e-tune II (rev denso)
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Ffpltä bongattua:

Ei tuol nokka-akseli ongelmaa ole, vaan voiteluongelma. Matalilla kierroksilla on niin vähän
painetta, että se ei kierrä kunnolla yläkertaan. Sama ongelma on rullakeinuissa, erona
että moiset antavat hieman anteeksi asiaa ja vaurio syntyy huomattavasti myöhemmin.
Rullakeinukansia on B-alkusissa koneissa 2003 vuodesta eteenpäin. Muutama B-alkuinen on vielä keinuvivuilla. 163heppaset taitaa olla kaikki rullakeinuilla?
Avatar
Rave
Viestit: 85
Liittynyt: 2.7.2009 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Rave »

Ja tätä samaa ongelmaahan on myös 1,9 PD koneissa, mitä enemmän tehoja sitä enemmän murheita nokan kanssa.

Mulla on lisävoitelu nokalle omassa vehkeessä, katotaan kuinka tuon kanssa jatkossa käy.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Omassa ei ainakaan ollut mitään kulumaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Terve!

Kyllä projekti on edistynyt. "Uusi" kone jo keulilla ja tänään koitettiin jospa olisi käyntiin lähtenyt, mutta ei. Hehkut toimii ja naftaa tulee putkista. Onko ideoita? seuraavaksi vaan piuhan päähän ja kattelemaan vikakoodeja, jos niistä jotain selkoa. Ensiksi tietenkin olisi kiva saada kyseinen piuha.

Kerran tuosta vehkeestä loppui nafta reissun päällä ja sitä ilmatessa meni 6h. On pieni aavistus, että tuossa se sama ilma vika, vaikka sitä tuossa 2h tuli ilmattua.

Tuosta voitelu ongelmasta. Vanhasta koneesta tuli tarkastettua nämä öljynpaine venttiilit ja suuttimet, jos ne olisivat menneet tukkoon tai jumiin, mutta kyllä ne oli kunnossa. Tiedä sitten mikä siinä voitelussa menee pieleen.

Oisko neuvoja miten tuo ilmataan parhaalla mahdollisella tavalla, tai ideoita missä vika?
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

paineilmalla tankkiin ilmaa niin kauan että suodatin varmasti täyttyy ja pumpulle tulee kunnolla aine ja sitte starttaamaan sillain että on suuttimien liittimet hiukan auki, sitte ku lupailee hiukan ni suuttimien mutterit kiinni ja startaten =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Helppistä helppistä. Tänään taas tullut tuota ilmattua ja painettakin on tankkiin laitettu, mutta ei edes hörähdä. Naftaa tulee putkista ruikkimalla ja suodattimen ilmaus ruuvista lentää 10cm korkea kaari. Onko siellä jokin ajonesto päällä? mittaristossa ei ainakaan pala avaimen kuva.

Mikä voi estää käynnistymisen?
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ajonesto käyttäytyy erilailla. Se lähtee käymään ja sammuu heti sen jälkeen. Eli siitä ei ainakaan ole kyse mikäli ei edes hörähdä. Ootko vikamuisteja lukenut?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Vikoja ei olla luettu. Audiclubilla tuli varmaa tietoa, että naftapumppu ei toimi tuolla eculla oikein. AFB ja AKN:ssä eri päästönormit ja eri suuttimet. Elikkäs vanhasta koneesta pumppu ja suuttimet uuteen koneeseen, niin voisi alkaa lupaamaan. Tänään pumppu irrotettu ja suuttimien kanssa tapeltu loppupäivä, tuntuu olevan kohtuu piukassa.
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Noniin, kone hörähti tulille, mutta todella kova käyntiääni ja pikkasen aikaa joutuu sahaamaan, että lähtee käyntiin. Ilmeisesti naftapumpun ajoitus pielessä? mites tuo säätö tapahtuu?

Elikkäs koneeseen laitettiin vanhasta koneesta suuttimet ja naftapumppu. Ei paljon tarvinnu ilmailla kunnes lähti käyntiin.

Olen harkinnut tuon VAG COM:in ostoa. Mikäs piuha tuohon menee ja mistä saa ohjelmat? Voisiko joku antaa suoran linkin sivuille. Läppäri löytyy.
Avatar
Tero Häkli
Viestit: 1726
Liittynyt: 23.5.2006 2:24
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Häkli »

vag-comi tulee usein piuhan mukana... vaikka obd.fi
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikodeemus
Viestit: 11
Liittynyt: 13.10.2009 16:52

Viesti Kirjoittaja Nikodeemus »

Terve!

Piuha tuli hommattua ja koodeja lueskeltu ja pähkäilty. Lista oli tuon näköinen. Voisiko joku kertoa mitäs nuo tarkoittaa.

VCDS Version: Beta 812.4
Data version: 20090214
Niko
Thursday,01,January,2009,19:49:28:26365

Chassis Type: 31 - VW Passat B3
Scan: 01 02 03 08 15

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 059-907-401-AKE.lbl
Part No: 3B1 907 401
Component: 2.5l/4VTEDC G000AG D02
Coding: 03016
Shop #: WSC 53141

Part No: 00008059
Component: 130 106CC150_1.V5A956634085
00008059 130 106CC150_1.V5A956634085

5 Faults Found
01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
37-00 - Faulty
00546 - Data wiring faulty
35-10 - - - Intermittent
01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
37-10 - Faulty - Intermittent
00777 - Accelerator Position Sensor (G79)
28-00 - Short to Plus
00628 - Positioning Level Monitoring
28-00 - Short to Plus
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 8D0-927-156.lbl
Part No: 8D0 927 156 CR
Component: AG5 01V 2.5lTDI RdW 3131
Coding: 00101
Shop #: WSC 05311

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
Part No: 8D0 907 389 E
Component: ABS/ESP allrad D46
Coding: 04257
Shop #: WSC 76000

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl
Part No: 3B1 907 044 D
Component: CLIMATRONIC D2.3
Coding: 05000
Shop #: WSC 05311

2 Faults Found
01273 - Fresh Air Blower (V2)
35-10 - - - Intermittent
01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
35-10 - - - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 6Q0 909 605 C
Component: 05 AIRBAG VW6 0003
Coding: 12341
Shop #: WSC 05311

No fault code found.

End ---------------------------------------------------------------------
Avatar
dr_ink
Viestit: 55
Liittynyt: 8.12.2007 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dr_ink »

Sami Jalonen kirjoitti:Ffpltä bongattua:
Ei tuol nokka-akseli ongelmaa ole, vaan voiteluongelma. Matalilla kierroksilla on niin vähän
painetta, että se ei kierrä kunnolla yläkertaan. Sama ongelma on rullakeinuissa, erona
että moiset antavat hieman anteeksi asiaa ja vaurio syntyy huomattavasti myöhemmin.
Tuota kulumista voi hidastaa nostamalla tyhjäkäyntikierroksia esim sadalla.
Joten kun vaihtelette nokkia niin suosittelen samalla nostamaan hieman tuota tyhjäkäynnin kierroslukua.
Vastaa Viestiin