Sivu 2/2

Lähetetty: 11.5.2011 21:48
Kirjoittaja Karim
vilperj kirjoitti:Itse kuulin niin paljon huonoa noista halvemmista alustasarjoista (jom, vmaxx), että en viittiny lähtee kokeilemaan. Eihän sitä tiedä vaikka olisikin ollut hyvä ostos :o

Mistä hommasit takapenkkien kattovaloihin ledit? Sulla myös ilmeisesti pieni polttimo sillä isolla mustalla kannalla?
Itselläni ollut nyt jomin coilit alla puoli vuotta ja ei kyl voi pahaa sanoa..mul oli aikoinaa yhes golffissa fk highsportit, niin kyl jom on mielestäni parempi..

Lähetetty: 11.5.2011 22:41
Kirjoittaja AjH
Nätisti istuu kyl kotelo tohon. Mitä Janne_80 projektia kuullu ja seuraillu niin ilmeisesti myös soundillinen toimivuus on hyvää tasoa. Parempi kuin kontin pohjalla.
Onneks takavaloista polttimot ei niin usein hajoo, toivottavasti :)

Lähetetty: 9.9.2011 23:24
Kirjoittaja bueno
AjH kirjoitti:Nätisti istuu kyl kotelo tohon. Mitä Janne_80 projektia kuullu ja seuraillu niin ilmeisesti myös soundillinen toimivuus on hyvää tasoa. Parempi kuin kontin pohjalla.
Sen lisäks, että tuo on käytettävyyden kannalta hyvä paikka subille, niin tykkään myös soundista - riittävän bassonen, mutta ei mene mössöksi vaan soi jämäkästi kovemmallakin voluumilla.

Päivitellääs muuten sen verran, että tuli laitatettua doc powerilla heinäkuussa uus ohjelma autoon. Nyt pitäis tehoa olla 195hp ja vääntöä 280Nm. Ennen ku ohjelma asennettiin luettiin vikakoodit ja virheisiin tuli kytkimen asentotunnistin. No tuossa yks kerta ripeämmin kiihdyttäessä ei vetoa enää kolmoselle tullutkaan eli vain kierrokset nousivat. Ens torstaina on nyt sitten aika pajalle, jossa vaihtavat speed autoteileltä tilaamani kytkinpaketin vauhtipyörineen. Vauhtipyörä vaihtuu kaksoismassasta kiinteään. Kun kyselin tarjouksia kytkinremonteista, niin Laakkosen hinta oli 2200e, LMS Service 1600e ja HLS-auto 1500e. Hinnat ovat aika poskettomia, niin päätin sitten tilata kytkinpaketin itse. Vaihtotyön tekee HLS-auto ja työn osuus lienee 400 euron kieppeillä.

Laitetaas vähän kuvia kesältä
Kuva


Kuva


Kuva

Lähetetty: 11.9.2011 21:09
Kirjoittaja AjH
Noniinnoniin. 400 euroa, alkaa näyttää siltä että noi omat osaset ei konehuonetta nää jollei toisella sitä hommaa teetä. Kerrohan kokemuksia asennuksen jälkeen että kannattaisko auto tonne kiikuttaa. Porin suunnallahan olis toi Häkli kans mut matkaa vähän tahtoo olla...

Miten tommonen 40% lisää vääntöä tuntuu käytännön ajossa?

Lähetetty: 12.9.2011 19:37
Kirjoittaja bueno
AjH kirjoitti: Miten tommonen 40% lisää vääntöä tuntuu käytännön ajossa?
Aivan kuin olis eri auto. Varsinki 2500 kierroksen paikkeella lähdetään eli ohitustilanteissa ihan unelma, vaikka olis täysi lasti.
Vetokoukkua ei itellä oo, joten taakanvedosta en osaa sanoa, mutta uskon että siinä tuon lisäväännön tuoman vaikutuksen saisi parhaiten hyödynnettyä. Toi viritys olis pitäny laittaa heti, kun ostin tuon auton. Kyllä se on vaan nyt niin paljon mukavampi ajella.

Lähetetty: 15.9.2011 21:29
Kirjoittaja bueno
Nyt on uus kytkinpaketti pesässä.
Tänään aamulla kävin viemässä auton HLS:ään ja iltapäivällä neljän jälkeen hain pois.
Kaikki suju muitta mutkitta ja hintaa remontille tuli tasan 400 euroa. Kytkimen tuntuma parantu huomattavasti, tosin edellinen olikin jo aika lopussa ja otti pidon vasta melko ylhäältä. Nyt vaihteen saa vaihdettua sujuvasti ilman sellaista pappamaista välikaasuefektiä, mikä vanhassa tuli väkisinkin, kun teki nopeampia vaihtoja. Liikkeelle lähdettäessä kiinteä vauhtipyörä täristää ehkä hieman aiempaa enemmän, mutta ei häiritsevästi. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen kytkinpakettiin ja HLS-auton toimintaan.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 1.4.2012 17:36
Kirjoittaja bueno
Kirjotellaas välillä taas tänne. Kesävanteet on ollu hakusessa ja RH:n ZW3:a oon yrittänyt bongailla käytettynä Ebaysta. Niistä ku maalaa keskustat korinväriin ja kehät kiillottaa niin pitäs tulla bueno! :)

Viime perjantaina tuli alustasarjakin vihdoin ja viimein katsastettua. Melkoista ryöstöä ainakin K1Katsastuksessa tuo muutoskatsastus - 54 € ja kaveri ei tehny muuta kuin mittas etäisyyden keskiöstä kaareen ja kirjas mitat rekisteriotteeseen. Muuten ei ollut mitään huomauttamista. Itse alusta on pelannut hyvin eikä talvellakaan kovilla pakkasilla pahemmin kangistellut. Sen sijaan viime syksynä vaihdetut jarrupalat ja -levyt on ajon jälkeen usein aika kuumana ja oikee puoli rahisee välillä, että pitäis vähän notkistaa jarrumäntiä josko se auttais asiaa.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 9.8.2012 21:42
Kirjoittaja bueno
Vanneprojekti etenee melko hitaasti. Keittiöremppa söi rahat eikä ole sitten tullut hommattua uusia vanteita vieläkään.
No olin lomailemassa kotipuolessa ja veljellä sattu olemaan varastossa yhdet vanteet 19" ET35 leveyksillä 8" etu ja 9,5" taka. Niitä tuli sitten testattua ja tässä tulos.
Kuva

Tällä hetkellä alla on siis 19" ET45 ja leveys on 8". Edestä näytti jo paljon paremmalta, vaikka muutosta ei ollu muuta kuin ET:n suhteen. Eteen vois periaatteessa hommata 8,5" tai 9" leveet vanteet tai sit laittaa noihin kaseihin spacerit. Takaa 9,5" on aika hyvä omaan silmään.
Tässä mallailua vielä vähän kauempaa.

Kuva

Auto on luvattoman likainen, pahoittelut siitä (pesin sen heti seuraavana päivänä). :)

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 28.1.2013 22:15
Kirjoittaja bueno
Jahas. Herätellääs tässä taas topiccia henkiin. Paljon muuta ei oo tullu tehtyä kuin naarmutettua puskuria, mutta ei siitä sen enempää.

Pitkän jahkailun jälkeen sain vihdoin vanteet hommattua. Haaviin tarttui 18" RH:n ZW3:t eteen 9" ja taakse 9,5".
Velipoika, kun on enemmänkin laittanut vanteita, lupas hivasta kehät ja maalata keskustat korin väriseks.
Eilen tilasin vanteille kesärenkaat camskillista. Aattelin Nankangien sijasta testata Hankookin Ventus V12 evo K110 sarjaa - 225 leveet eteen ja 235 leveet taakse. Hankookit pitäis olla vähemmän meluisat kuin Nankangit sekä myös polttoainetaloudellisemmat. Tosin molemmissa odotan parannusta, kun aiemmat kesävanteet oli noi 19".

Pientä vikalistaa on tässä ajan saatossa kertynyt ja ne ois tarkotus saada kuntoon. Autosta on takalasinpyyhkimen moottori paskana, samoin kuskin oven mikrokytkin. Lämmöt heittelee mittarin mukaan melko paljo - vika lienee termostaatissa, vaikkakaan kulutus ei ole merkittävästi noussut ellei anturi sitten jotain temppuile. Oisko konkareilla heittää arvausta?

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 28.1.2013 22:35
Kirjoittaja Pasi Häkli
Vikamuistit kannattaa lukea, jos sieltä mitään löytyy -> voi olla jäähdytinesteen lämpötila-anturi vika, tai termostaatti. Tai pahimmassa tapauksessa vesipumpun siivikko irti akselista, mutta tällöin tapahtuisi jo ylikuumenemista yms temppuilua.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 29.1.2013 7:41
Kirjoittaja Juhizz
Todennäköisesti vihreä anturi sökönä. Helppo ja nopea vaihtaa. Vähän joutuu jäähdytinnestettä valuttamaan pois ellei ole nopea käsistään.

Anturihan on kaksialueinen. Toinen puoli mittarille ja toinen moottorinohjaukselle.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 29.1.2013 19:58
Kirjoittaja bueno
Kiitos vinkeistä! Äkikseltään vois kuvitella, että anturissa ei olisi vikaa, kun kerran mittari heiluu. Viimeks kun luin vikakoodit ei antanu mitään, mitä lie tarkoittaakaan? Jos nyt kuitenkin alottais anturista.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 23.2.2013 14:14
Kirjoittaja bueno
Vanteet hiottu, maalattu ja nakitettu. Kesää odotellessa...

Kuva

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 14.7.2013 0:01
Kirjoittaja bueno
Kuva

Ensimmäinen otos näillä vanteilla tuli otettua vasta nyt. Vähän pieniltä näyttää edellisiin verrattuna, kun koko pieneni 19" -> 18". Toisaalta leveyttä tuli vanteisiin lisää, joten olen kuitenkin lopputulokseen tyytyväinen. Pitää käydä vielä napsimassa järkkärillä muutamat fotot nyt, kun auto on vasta vahattu.

Vihdosta viimein sain vikalistan tyhjäksi niin eiköhän sitä sit heti uutta pukkaa perään. Seuraavat vikakoodit tuli viime skannauksella:
16618 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)
18062 Please check DTC on Instrument Cluster
Jälkimmäisestä lueskelin, että saattaa liittyä auton uudelleen ohjelmointiin. Onko tietoa, mistä muusta tuo voisi johtua?
Ensimmäinen sitten taas menee vähän arvailuksi. Letkut, anturit, turbo...?

Näiden lisäksi tuossa lomareissulla alkoi kuulumaan jyrinää, joka ainakin kuskin penkillä istuessa vaikuttaisi tulevan vänkärin puolelta. Pyörän laakeri on muistaakseni n. vuoden sisään vänkärin puolelle vaihdettu, joten se ei voi olla se. Äänikin on hieman erilainen. Kaveri sanoi, että kuulostaa rengasmelulta, mutta sitä se ei ole, koska olen näillä renkailla ajanut n. 2 kuukautta ja tällaista ääntä ei aiemmin ole kuulunut. Jyrinä voimistuu, kun vauhti lisääntyy. Vaihteet, kierrokset, jarruttaminen tai asfaltin pinta (uus vs. vanha) eivät vaikuta kuuluvaan ääneen tai no jarruttaminen siinä mielessä, että hidastaa vauhtia, jolloin jyrinä vaimenee. Täytynee tunkkailla auto ylös, pyörittää pyörää ja tarkastaa ettei mikä hankaa missään ja että vetonivelten kumet ovat kaikki ehjät.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 16.7.2013 14:08
Kirjoittaja Killer
Ettei vaan tulisi takaa se ääni laakerista. Tutkippa se. Joskus se ääni suuntautuu ihmeellisesti...

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 16.7.2013 21:13
Kirjoittaja bueno
Killer kirjoitti:Ettei vaan tulisi takaa se ääni laakerista. Tutkippa se. Joskus se ääni suuntautuu ihmeellisesti...
Takana meteli ei kuulu niin voimakkaana kuin edessä, joten epäilen tuota.

Tuossa juuri yksi kaveri, joka on näiden autojen kimpussa ollut enemmänkin, kävi istumassa kyydissä ja hän oli n. 500 metrin ajon jälkeen vahvasti sitä mieltä, että ääni tulee keskemmältä ja viittaisi todennäköisesti vaihdelaatikon laakeriin.
Toivoa antoi sisemmän vetonivelen mahdollinen hyrinä. No joka tapauksessa täytyy viedä auto nyt pajalle tarkempaan tarkasteluun, jotta vika voidaan paikantaa mahdollisimman tarkasti. Perse ei kestä, jos alkaa arvuutteluperiaatteella vaihtelemaan osia.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 29.7.2013 19:25
Kirjoittaja bueno
Killer kirjoitti:Ettei vaan tulisi takaa se ääni laakerista. Tutkippa se. Joskus se ääni suuntautuu ihmeellisesti...
Auto tuli käytettyä tohtorilla ja diagnoosi oli oikean puolen etupyöränlaakeri sekä vasemman puolen molempien vetarien kumet. Osat on jo vaihdettu, joten nyt taas kaikki pelaa suht. koht hyvin. Vielä nuo parit vikakoodit selvittämättä. Killerille pisteet, koska ääni ei todellakaan tuntunut tulevan pyöränlaakerista, vaan keskemmältä.

Tarkistin vielä, että edellisen kerran sama laakeri on vaihdettu 8.12.2011 eikä kilometrejäkään ole tullut 30 000km enempää tuon jälkeen, joten vian olisi voinut olettaa olevan jossain muualla - toisin kuitenkin kävi. Onkohan osa ollut susi vai asennuksessa jotain häikkää, kun noin nopeasti meni loppuun tuo edellinen laakeri? No onneksi selvisin taskurahalla verrattuna siihen, että olisi alettu laatikkoa availemaan.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 31.7.2013 9:55
Kirjoittaja kotka
Leveämmät renkaat, pienempi et, madallus ja Motonetin laakeri.. Tai jo pelkästään Motonetin laakeri.
Et katsonut laakerin valmistajaa vaihdon yhteydessä, sillä on useampi valmistaja. Muutama laakerimerkki pitäisi olla ihan kestäväkin, mutta jokunen kai ihan kuraa.
Korjataan vielä: Motonetissakin on myytävänä eri laakereista myös halvemmassa hintaluokassa, kannattaa katsoa paikan päällä eri vaihtoehdot läpi. Kaikki ei ole "kuraa"

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 31.7.2013 10:48
Kirjoittaja bueno
kotka kirjoitti:Leveämmät renkaat, pienempi et, madallus ja Motonetin laakeri.. Tai jo pelkästään Motonetin laakeri.
Et katsonut laakerin valmistajaa vaihdon yhteydessä, sillä on useampi valmistaja. Muutama laakerimerkki pitäisi olla ihan kestäväkin, mutta jokunen kai ihan kuraa.
Korjataan vielä: Motonetissakin on myytävänä eri laakereista myös halvemmassa hintaluokassa, kannattaa katsoa paikan päällä eri vaihtoehdot läpi. Kaikki ei ole "kuraa"
Vaihdatin laakerin enkä tullut kysyneeksi, että mitä merkkiä rikkinäinen oli. Uusi laakeri on SKF. Sen ei pitäisi ainakaan merkkinä olla susi. No täytyy nyt katsella kuinka kauan tämä kestää. Jos ei kestä 2 vuotta niin kyllä sit vika on jossain muualla, esim. noissa edellä mainitsemissasi asioissa.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 28.7.2016 15:09
Kirjoittaja bueno
Tämä auto lähti kiertoon ja vaihtui isompaan, samalla vaihtui merkki. Yksi VW (avo Golf) jää kuitenkin taloon. Täytyy kyllä sanoa, että pikkasen oli kaihoinen olo, kun perävalot hävisivät horisonttiin. Tuskin tulee toista yhtä hyvää autoa heti vastaan. 7 vuotta ja 130tkm - ainut isompi remontti oli kytkinremppa.

Viimeiset neljä vuotta tuli seurattua auton kustannuksia todella tarkkaan. Merkkasin My Car -kännykkäsovellukseen ylös kaikki tankkaukset, pissapojannesteen ostot, pesut, tarvikkeet ym. kaikki, mitä autoon tarvi ostaa. Tuon neljän vuoden aikana auton huoltokustannukset olivat pikkasen yli 4000 € ja tämä piti sisällään myös renkaiden hankinnat. Öljynvaihdot ym. perushuollot tein itse, mutta kun on tässä katsellut ja kuunnellut, mitä huollot nykypäivän autoissa maksavat ja kuinka kalliita vikoja niissä ilmenee niin en usko, että yhtä edullista ja huoletonta kyytiä on enää luvassa.

Autosta jäi vielä 18" RH:n vanteet renkaineen itselle sekä takaluukun täytepala. Jos kiinnostaa niin molemmat löytyvät torista.

Re: Passat Variant 3BG 1.8T 2004

Lähetetty: 8.3.2019 21:22
Kirjoittaja Kirsii
Minun Volksu on. 5D Passat variant 1.9 TDI automatic 3 BG / 269. 2005 v.
ostin sen -17 ja ihan vahingossa tuli hommattua. Piti saada isompaa autoa citikan tilalle.
Madallettu ja leveät renkaat. Ajettu tuolloin 358, nyt ajattu 371
. Automaattiloota oli uusi kun ostin volksun.
Kiva ajella, mutt kultainen noutajani ei oikein tykkää autosta, ilmeisesti siksi ,kun varas hälytin on alkanut pari kertaa soimaan kun on kyydissä ollut :roll: