Led-päivävalot 3BG-Passattiin?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
arihy
Posts: 56
Joined: 20.7.2007 9:07
Location: Jyväskylä

Led-päivävalot 3BG-Passattiin?

Post by arihy »

Kaipaisin kokemuksia päivävalojen asentamisesta Passattiin. Itseä kiinnostaisi laittaa sumareiden tilalle, mutta onko niiden reiät liian vinossa ledejä ajatellen?

Autossa on alkuperäiset xenonit ilman minkäänlaista valoautomatiikkaa, joten jos haluaa myös parkit palamaan päivävalojen kanssa, niin vaatinee johdon vetämisen + diodivirityksen valokatkaisijalle.
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Itse ajattelin kokeilla laittaa "orkkis" sumuvaloihin vaan led-polttimot sisälle ja katsoa miltä näyttää..

Tuohon automatiikan puuttumiseen lääke tästä: http://www.slamit.net/product/4365/vag- ... ennussarja
MarcusS
Posts: 28
Joined: 3.2.2009 22:14
Location: Siilinjärvi

Post by MarcusS »

Dectanella ainakin on olemassa 3BG:n keulaan sumarin ritilä, jossa DRL-valot valmiina. Ilmeisesti johtasarjakin on valmis.
1st
Posts: 167
Joined: 20.9.2009 12:17
Location: Ylämylly

Post by 1st »

Nyt kun tätä netin ihmeellistä maailmaa oon katsellu, nii alkanu itteeki kiinnostamaan led päivävalojen asennus passattiin, onko kukaan laitellu noita yleismallisia, oisko kuvia näyttää?

Ajattelin sellaisia hyvin ohuvia(eikös niitä ole melko ohuvia olemassa?), jotka passais mahollisimman pienellä leikkelyllä sinne alaritilöihin?

Tarviaako noita led malleja releen kautta kytkeä, aika vähänhän niiden ledien luulis virtaa vievän?
Ford '05
Kupla '72
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

1st wrote:Nyt kun tätä netin ihmeellistä maailmaa oon katsellu, nii alkanu itteeki kiinnostamaan led päivävalojen asennus passattiin, onko kukaan laitellu noita yleismallisia, oisko kuvia näyttää?

Ajattelin sellaisia hyvin ohuvia(eikös niitä ole melko ohuvia olemassa?), jotka passais mahollisimman pienellä leikkelyllä sinne alaritilöihin?

Tarviaako noita led malleja releen kautta kytkeä, aika vähänhän niiden ledien luulis virtaa vievän?
Releet kannattaa laittaa... paha totuus nykyään on se että jos esim. Audissa ledipäivävalot on ja luulet että ne veisi vähemmän virtaa niin todellisuus on se että ne vie moninkertaisesti virtaa verrattuna hehkuparkkeihin. Riippuu toki ihan ledien mallista mutta vaikka olisikin led niin se ei tarkoita etteikö ne veisi virtaa.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

Eihän noiden laittaminen nyt niin kovin vaikeaa voi olla..
Valmis päiväajovalosarja, jossa on automatiikkarele ja valot.
Valot keulaan paikoilleen ja 3 johtoa oikeaan kohti kiinni. Virta, maa ja ajovalojen tunnistejohto.
Jos on ajovaloautomatiikka, niin ottaa sen pois käytöstä.
Näin sen tein VI Golfissa (jossa bixenon) ja näin meinasin laittaa nykyiseen 3 BG:henkin.
Mainos: Esim. Motonetissä on myytävänä "irtaallaan" olevia ledejä, joiden valokuviota voisi muutella esim. Audityyliin..
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-1344
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

Satelite wrote:
Releet kannattaa laittaa... paha totuus nykyään on se että jos esim. Audissa ledipäivävalot on ja luulet että ne veisi vähemmän virtaa niin todellisuus on se että ne vie moninkertaisesti virtaa verrattuna hehkuparkkeihin. Riippuu toki ihan ledien mallista mutta vaikka olisikin led niin se ei tarkoita etteikö ne veisi virtaa.
Hehkuparkkejahan ei saa pelkästään käyttää ajovaloina ja H7 vie sen 55W:ttia, joten esim perustarvikepäiväajovalo 5x1W ledit vie sen 5 wattia, joka on 50 wattia vähemmän, kuin H7:ka. Kytkentöjen kannalta releet voivat olla välttämättömiä, mutta tuskinpa 10 watin takia.
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Kilu wrote:
Satelite wrote:
Releet kannattaa laittaa... paha totuus nykyään on se että jos esim. Audissa ledipäivävalot on ja luulet että ne veisi vähemmän virtaa niin todellisuus on se että ne vie moninkertaisesti virtaa verrattuna hehkuparkkeihin. Riippuu toki ihan ledien mallista mutta vaikka olisikin led niin se ei tarkoita etteikö ne veisi virtaa.
Hehkuparkkejahan ei saa pelkästään käyttää ajovaloina ja H7 vie sen 55W:ttia, joten esim perustarvikepäiväajovalo 5x1W ledit vie sen 5 wattia, joka on 50 wattia vähemmän, kuin H7:ka. Kytkentöjen kannalta releet voivat olla välttämättömiä, mutta tuskinpa 10 watin takia.
No toki noi tarvikkeet vie vähemmän virtaa mutta en muista tarkkaan tuota Audin ledien virrankulutusta... joskus taisin jotakin kautta kuulla että veis jopa perus hehkulamppua enemmän. Muistelisin että ei tainnu edes 10A sulake riittää.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
arihy
Posts: 56
Joined: 20.7.2007 9:07
Location: Jyväskylä

Post by arihy »

Päädyin lopulta laittamaan Passattiin Motonetin pyöreän yleismallisen sarjan. Ebay:ssä näytti olevan samanlaista sarjaa mallikohtaisilla kiinnikkeillä ja se olisi istunut ritilöihin siistimmin kuin oma asennus. Sarjassa on valmis kytkentäboksi ja tarvitsee siis kytkeä kolme johtoa. Toiminta perustuu jännitteen muutoksiin ja alkuperäinen suoraan akkuun kytkettävä + johto piti siirtää virtalukon taakse, koska valot syttyivät aina, kun Eberi lähti ajastettuna käyntiin :)

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-1318
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

Tulipa asennettua puskurin ritilikköihin tuollainen yllä mainittu Motonetin "irtoledisetti"..
Valot ritilöihin kiinni ja johtojen asennus paketin ohjeen mukaan.
Punainen akun plusliittimeen ja musta akun miinusliittimeen. Oranssi piuha lyhyiden ajovalojen piuhaan kiinni. (olikohan keltainen johto valojen nipussa, kuitenkin lyhyiden valojen syöttöjohto)
Automatiikka pois pelistä ajovaloliittimen takaa. (Pinni 3 irti valokatkaisimen liittimestä, eli valko-kelta -johto irti)
Kuskin puolelle piti jatkaa päiväajovalojen johtoja, kun ei muuten riittänyt valolta releboksille.
Nyt autossa toimii valot siten, että: Kun käynnistän auton niin syttyy parkit ja päiväajovalot (takanakin palaa valot ja edessä parkit, pitäisi olla laillinen kytkentä kun täällä taisi olla joku poikkeus tuohon muuhun EU:hun nähden)
Kun laitan ajovalokatkaisimesta valot päälle, niin päiväajovalot sammuvat ja muut valot palavat.
Edit: kuva lisätty
Image
Last edited by kotka on 3.1.2012 16:20, edited 1 time in total.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

kotka wrote:Nyt autossa toimii valot siten, että: Kun käynnistän auton niin syttyy parkit ja päiväajovalot (takanakin palaa valot ja edessä parkit, pitäisi olla laillinen kytkentä kun täällä taisi olla joku poikkeus tuohon muuhun EU:hun nähden)
Kun laitan ajovalokatkaisimesta valot päälle, niin päiväajovalot sammuvat ja muut valot palavat.
Parkki-asennossa ei saa palaa päiväajovalot. Toteutuuko myös tuo? :lol:
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

Kilu wrote:
kotka wrote:Nyt autossa toimii valot siten, että: Kun käynnistän auton niin syttyy parkit ja päiväajovalot (takanakin palaa valot ja edessä parkit, pitäisi olla laillinen kytkentä kun täällä taisi olla joku poikkeus tuohon muuhun EU:hun nähden)
Kun laitan ajovalokatkaisimesta valot päälle, niin päiväajovalot sammuvat ja muut valot palavat.
Parkki-asennossa ei saa palaa päiväajovalot. Toteutuuko myös tuo? :lol:
Osittain toteutuu..
Eli jos auto ei käy ja parkit on päällä, niin päiväajovalot eivät pala. Mutta jos auto käy, niin valitettavasti päiväajovalot palavat.
Mielestäni parempi että palavat parkkien kanssa jolloin takanakin on pieni valaistus päällä. Edellisessä Golfissa takana ei palanut mitään tuikkua, vaikka eteen paloi päiväajovalot.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

kotka wrote:Mielestäni parempi että palavat parkkien kanssa jolloin takanakin on pieni valaistus päällä. Edellisessä Golfissa takana ei palanut mitään tuikkua, vaikka eteen paloi päiväajovalot.
Minulle sanottiin katsastuksessa, että valokytkimen ollessa parkkiasenossa ei muita valoja saa palaa, siis parkkien lisäksi.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Kilu wrote:
kotka wrote:Mielestäni parempi että palavat parkkien kanssa jolloin takanakin on pieni valaistus päällä. Edellisessä Golfissa takana ei palanut mitään tuikkua, vaikka eteen paloi päiväajovalot.
Minulle sanottiin katsastuksessa, että valokytkimen ollessa parkkiasenossa ei muita valoja saa palaa, siis parkkien lisäksi.
Siihen riittää katkaisija väliin että saa noi huomarit pois päältä. (Siis käytännössä ainoastaan tarpeellinen katsastuksessa jos on niuho katsuri)
Transporter 2,5tdi vm99
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

Vaikka en ihan tarkka ole noiden lakien kanssa, niin voisiko joku tarkempi linkittää selvän lain ja asetuksen kohdan noista päiväajovaloista.
3 eri vastausta minäkin niistä olen saanut, joten minulle on ihan sama miten ne palaa. Pääasia että jotain eteen näkyy ja xenonit säästyy.
Toki TraFi luulisi olevan varmin antamaan oikean vastauksen ja sen mukaan parkit saisi palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa..
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuo ... isimia.htm
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

kotka wrote:Toki TraFi luulisi olevan varmin antamaan oikean vastauksen ja sen mukaan parkit saisi palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa..
Parkit saa palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa, mutta päiväajovalot ei saa palaa valokatkaisimen parkkiasennossa. Itse asensin 3-asentoisen kytkimen päiväajovalojen virtapiuhaan. 1-asennossa syöttö tulee valokatkaisimen 0-asennosta ja näin kytkentä on laillinen eli katsastusasento. 2-asennosaa syöttö tulee parkeilta ja päiväajovalot palaa valokatkaisimen 0 ja parkkiasenossa. Parkkiasennossa palaa myös mittariston valot, juuri siitä syystä käytän normaalisti tätä kytkentää. 3-asento on off. Tietenkin lyhkäisiltä tulee päiväajovalojen katkaisu myös.
User avatar
teesel
VCF Member
Posts: 134
Joined: 26.5.2010 12:58
Location: Leppävesi

Post by teesel »

Itse tein niin, että parkilta tulee heräte releelle, eli kun parkit palaa niin palaa päivävalotkin . Katkaisijasta löysin sellaisen johdon mihin tulee jännite parkki- ja valoasennossa, niin tämä katkaisee kun kääntää kytkimestä muuhun kuin 0-asentoon. Vaihtorele siis kyseessä.
Omat päivävalot vei muistaakseni yhteensä 8-10W sähköä.
Valot NÄMÄ.
Ja auto katsastettu ilman mainintaa valoista.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Post Reply