Nykyiset alkaa olemaan siinä kunnossa että tuntuu pitkät kirkaslasisen kaverin kolmoskoppaisen kolopallon lyhyiltä niin ois tarkotus vaihtaa valot. Sisällä jotain pölyä yms. paskaa kun aikaisemmat omistajat on ajellu ilman lyhyitten kumisuojia ja ulkopinta kulunut kun on pinttynyttä likaa yms.
Ajatuksena alkuun olisi jos hommaisi Devil Eyes valot koska nuohan on kirkkaalla lasilla... mietityttää vaan kun noissa tuning härpäkkeissähän tahtoo olla kosteusongelmia että kertyy kosteutta lamppujen sisälle... Heräsi ajatus että olisko esim. Hellalta saatavana E-hyväksyttyjä (tieliikenteeseen siis!) valoja joilla saisi paremman valotehon vakioitten tilalle? Autossa ei ole lisävaloja saati etusumareita että sen mukaan voi valotehoa katsella... halogeeneillä mennään eli ei ole xenoneita. Auto on vuosimallia -98 mutta -97 käyttöönotettu.
Mistä siis uudet tuikut ja millaisia kannattais hommata?
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Ehkä valotehon takia ei kannata miettiä mitään "tuning"valoja, sillä harvoin niissä on ajateltu valokuviota ja valotehoa. Toki jos joku tietää toimivan tuningavalon, niin voi vinkata..
Ensihätään voit huuhtoa vanhat umpiot akkuvedellä, niin heijastinpinnat puhdistuvat. Akkuvedestä ei pitäisi jäädä kalkkijäämiä kuivuessaan.. Sitten vaihdat uudet polttimot ja hiomatahnalla myllytät ajovalojen lasit kirkkaammaksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla uusia umpiot kokonaan uusiin alkuperäisiin (70€/kpl) ja laittaa myös kunnolliset polttimot, jolloin valot olisivat kuin tehtaalta lähtiessä. 10€/kpl enemmän maksaa sumuvalolliset umpiot, mutta olivat mielestäni ihan turha ominaisuus ko. autossa.
Ja ehkäpä noita xenonsettejä voisi sitten kokeilla laittaa paikoilleen. On halvin keino parantaa valotehoa, enkä usko mitään ongelmiakaan sen takia tulevan (oikeasta sävystä löytyy puhetta paljon). Toimivia settejä saa n. 100 euroon, toki edullisempiakin löytää helposti.
Itse laittaisin uudet umpiot lyhkästen xenonkitillä. Tarpeen mukaan erilliset lisäpitkät vaikka kilvenaluslevyllä ja xenonkitillä. (Tämä vaihtoehto käytössä työautossa ja kyllä ihan kiitettävästi näkee)
Mites takavalot kun ajattelin vaihtaa 100% ledeille ja sivuvilkut että vaihto kyl ois ajatuksessa niin mitenkä isoilla muutoksilla esim 3B--> 3BG valomuunnos ois tehtävissä?
Tai olisiko jotain parempaa laatua olevia valoja ehkä saatavilla bolt on tyyliin?
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Tästä ois perhana ollu samalla sivulla topicci valmiina mutta nyt ois sedanista kyse ja en oo ollu viimekuukausina nii aktiivinen palstoilla Mut ajatuksena ois kyllä pysyä vaikka philipsin night breakereissa kun en oo noita xenoneita niin aatellu... noista autotarvikesarjoista tulee kumminkin turhaa näpräämistä katsastuksen ja virkavallan kanssa. Opiskelija vielä kun on niin lähinnä umpiovaihto ois ajatuksena... hiontaa en viitsi rueta tekemään kun mielestäni jos oikein ymmärrän että tuossa autossa sais vielä nostaa tuota ns. referenssilukua mikäli oikein ymmärrän mikä se on kun eikös uudemmissa se ole vasta isompi vakiona? Niin sinällään umpionvaihto voi olla parempi... voin puhua puutaheinää mutta sanokaa te tietäjät enemmän
Oma nimittäin on -97 käyttöönotettu mutta -98 vin koodin mukaan niin tuo vois täsmätä että toi referenssiluku on just pienempi eli paskempi valoteho Nyt en jaksa lähteä taskulampun kanssa tiirailemaan pihalle referenssilukua mutta jos sen päivällä jaksaisi.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.
Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.
ei vaadi automaattista korkeuden säätöä. mulla -98 passatti ja riitti manuaalinen korkeuden säätö ja lampun pesurit.. katsastanu olen nuilla valoilla..
Vw Passat 3b 1.8 20v vm.1998
Audi A3 8l 1.8T Quattro vm 2001
Sami Jalonen wrote:Tuolla Xenon-keskusteluissa siitä väännettiin, MUTU et Passatissa 10/00 jälkeen käyttöönotettu auto vaatis automaagisen säädön.
Muistaakseni 7/00 jälkeen rekisteröidyissä pitää olla automaattinen korkeudensäätö. Itellä oli entinen just 6/00 käyttöönotettu niin sai olla xenonit laillisesti.
Satellite, voin suositella noita piritekin xenon lamppuja ainakin omasta puolestani, valoteho paranee huomattavasti ja onhna ne paremman näköiset.
Audi A6 2.0TDI 4F
Land Rover SIIA 2,25D pick-up vm-70
ex: VW Passat 1.9TDI 96kw 4Motion Comfortline -02
EX: VW Passat Variant 2.8 V6 4Motion Tiptronic Highline -00
varkauden autohuollosta saa h7 xenon paketin 75e...ei enää kallis ja sama merkki ku kaikilla muilla mut muilla tuntuu maksavan puolet enemmän...loistava yhdistelmä ku lähi ja pitkät xenoneina...kyllä näkee
mul on devileysit ja jos haluat voit tulla joku päivä katsomaan valotehon, mikä on mun mielest vähän vakioumpioita parempi. Viel jonkin aikaa ne on ilman xenoneita. Tosin varmaan noi hellat on kyl paremmat.
Omassa FK:n annelit, ja valokuvio on tosi tarkka, ja mielestäni (xenoneilla) lyhyillä kuviokin hyvä. Pitkät kun lyö päälle (halogeenit) ei tosin ole mitään vaikutusta valaistukseen..
Kävin tänään päivällä kyselemässä raskaampien ajoneuvojen firmassa akkuja yhteen toiseen vekottimeen niin pisti samalla Hellan luettelo silmään niin 3B passatin xenon umpiot maksaa alkuperäisenä noin 400 euroa KAPPALE... ei tsiisus
Siihen vielä adapterit ja ballastit 300-400 euroa pari
Pitänee tosissaan harkita tuota Piritekin sarjaa kuhan saa keväällä muut pakolliset huollot tehtyä... Mitenkä tarkkaan katsit kattoo noita ajovalojen pesureita jos ekaa kertaa katsastaa xenoneilla? Mulla on otettu piuhan liitin irti pumpusta ja pumppu tukittu letkun päästä pultilla.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Niin siis joo, tossa Piritekin setissä tosiaan oli noi umpiotkin niin se on hyväksytty kokonaisuudessaan, luonnollisesti.
Saapas näkee tuleeko jossain vaiheessa Xenoniinkin sama kun aikanaan lisäjarruvalolle, ensin ne oli lainsäätäjän mielestä kauheen huonoja ja laittomia, nyttemmin pakollisia.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
mulla on nuo piritekin xenon umpiot. Katsastusmies katsoi hyväksynnät,lampun pesurit ja manuaalisen korkeuden säädön toimivuuden. auto on -98 eli manuaalinen riittää..
Vw Passat 3b 1.8 20v vm.1998
Audi A3 8l 1.8T Quattro vm 2001
Mulla olis tulossa ensi viikolla devil eyes valot ja jäis ylimääräiseksi nuo n.vuoden vanhat kirkasoptiikka angel eyes umpiot. Xenon look, sisältää sähköisen korkeuden säädön, E-hyväksytyt, umpiot ovat kuin uudet vieläkin, ei siis mitään halkeamia, tai naarmuja. Valotehosta sanoisin että ovat samaa tasoa kuin vakiolyhdytkin, ellei hieman parempikin teho. Kuvio on sellainen ns. V-mallinen. Jos en väärin muista niin ovat Jom valmistamat. Lisätietoja mielellään puhelimitse txt tai soittamalla 0442804897.
Pia wrote:3B ja 3BG sedan mallien takavaloja ei voi vaihtaa keskenään. Toki jos haluaa alkaa muotoilemaan perän peltejä uudestaan. 3B sedanin takalyhty 3BG sedanin takalyhty
Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.
Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.
Pia wrote:3B ja 3BG sedan mallien takavaloja ei voi vaihtaa keskenään. Toki jos haluaa alkaa muotoilemaan perän peltejä uudestaan. 3B sedanin takalyhty 3BG sedanin takalyhty
Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.
Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.
Lukihan tuossa myynti-ilmoituksessakin, että "mukana sähkö ja kannake adapteri, joilla valot ovat asennettavissa suoraan vuosimalleihin 1996-2000 (3B)"
Tuskin Slamit alkais viilaamaan linssiin tällaisissa tapauksissa.
Pia wrote:3B ja 3BG sedan mallien takavaloja ei voi vaihtaa keskenään. Toki jos haluaa alkaa muotoilemaan perän peltejä uudestaan. 3B sedanin takalyhty 3BG sedanin takalyhty
Farkkumalleissa sitten taas saa vaihdettua päikseen takalyhtyjä, BG:stä 3B:hen siirretyistä lampuista pitää muuttaa johtojen järjestystä ja jättää yks ruuvi pois kiinnityksestä.
Etulampujen kuvia ei varmaan tarvii laittaa, niistähän näkee jo kaukaa ettei ne sovi keskenään.
Ja ne night breakerit on pirun hyvät lamput! Aina itellä ollu ne käytössä, paitsi nyt on lyhkäsissä xenonit.
Lukihan tuossa myynti-ilmoituksessakin, että "mukana sähkö ja kannake adapteri, joilla valot ovat asennettavissa suoraan vuosimalleihin 1996-2000 (3B)"
Tuskin Slamit alkais viilaamaan linssiin tällaisissa tapauksissa.
Juu mut ajattelin että jos adapteri on peitelevy jolla peitetään esimerkiksi muutoin jäävä rako.. mut hyvä näin, ja eikun ostoksille!
Se adapteri tekee sen muutoksen et 3B-valoissa on 3 kiinnityspulttia, BG-valoissa neljä joista vaan kaks ulompaa samassa kohdassa kun B. Johtoadapteri koska sähköt menee vähän eri järjestyksessä.. 35mm prikalla saa myös tehtyä ton tuennan ja vähän mittailemalla adapterin
Onkos kukaan koittanut keulapuolelle 3B passattiin 3BG lookia?
Aattelin, että meneekö samat sivupellit konepelteineen maskeineen ja etupuskurineen 3B passatiin?
Nuohan ei hirveästi eroa, ja aiemmin omistin tuossa V40 volvon ja yksi tapaus oli onnistunut tekemään 98vm muistaakseni 2001 faceliftin keulaosuuden kokonaan vanhempaan V40:iin.
Toinen homma on, että oletteko kokeillut parantaa valonkirkkautta suoraan siten, että virrat suoraan akulta omalla johdolla umpioille sulakkaineen ja kolme relettä H7+H7:lle, siten että oikea umpio varastaa virrat suoraan vasemmalta umpiolta jossa on reletykset yms, ainakin omassa V40 tein näin ja valoa tulee kirkkaammin kun originelli piuhoja pitkin.