VW Golf 4 variant 1.4 16v -00 päästöt

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
vi8mmasi
Posts: 7
Joined: 23.6.2011 9:40
Location: Hki

VW Golf 4 variant 1.4 16v -00 päästöt

Post by vi8mmasi »

Katsastuksessa muuten päästöt olivat ok mutta HC-arvo oli 138. Käynnissä ei ole mitään häiriöitä eikä kulutuskaan vaikuta
yhtään suurentuneen. Mistähän suunnasta lähtisin vikaa etsimään? Vag-com yhteyttä en vielä saanut, yritän uudestaan.
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Sytytystulppien, -johtojen / ilmansuodattimen kunto?
Kannattaa tosin testerillä testata ekaksi jos vain mahdollista.

Tai sitten vois olla imuvuoto, katalysaattori rikki, lambda-anturi rikki...
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tulpat ja ilmansuodin nyt ekana, jos ei ole jo "huollettu". Noista se arvo pomppaa todella helposti. Tulppien vaihtoväli on 60tkm.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
vi8mmasi
Posts: 7
Joined: 23.6.2011 9:40
Location: Hki

Post by vi8mmasi »

Nyt sain VCDS-Litellä luettua vikakoodit ja mitään koodeja ei ollut.

HC on siis tyhjäkäynnillä 138 (max<100) ja kierroksilla 85.
CO% 0,3
CO2 15
o2 0,4

Vaihdan huomenna tulpat ja ilmansuodattimen, jospa sillä saisi alle sataan arvot.
vi8mmasi
Posts: 7
Joined: 23.6.2011 9:40
Location: Hki

Post by vi8mmasi »

Kaveri kertoi että oli aiemmin käynyt samanlaista ongelmaa Nissanin kanssa että HC-arvo oli vain tyhjäkäynnillä liian korkea. Kierroksilla ok. Viaksi paljastui alkukäyrän ja KATin liitostiiviste. Putki siis oli vuotava ja vaikutti näin arvoihin. Luulisi että pakoputkesta ei happi tule sisäänpäin vain paine on aina ulospäin. Miten happea voi vuotavasta liitoksesta tulla sisäänpäin sotkemaan arvoja?

Itsellänikin haisee pakokaasu autossa paikallaan ollessa joten putki ilmeisesti vuotaa juuri tuosta KATin etupuolisesta massatiivisteestä.

Onko vastaavaa vikaa ollut muiden golffeissa? Tai voisiko tämä olla yleensäkään se vika?
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Pakokaasu "imaisee" ohimennessään vuotokohdasta ilmaa mukaansa ja sitä kautta lambadalle..
vi8mmasi
Posts: 7
Joined: 23.6.2011 9:40
Location: Hki

Post by vi8mmasi »

No niin kävinpä vihdoin uusintanäytöllä. Arvot olivat nousseet reilusti, tyhjäkäynnillä 185 kierroksilla 160. Katsastusmies oli ihmeissään kun ei vastaavaa ollut aiemmin nähnyt. Vain HC-arvo on nousussa. Kaikki sytytysosat ja ilmansuodatin vaihdettu sekä pakoputken lievästi vuotava tiiviste korjattu katin etupuolelta. Lambda näyttäisi toimivan ihan ok, arvo oli 1.01.

Edelleenkin moottori käy täydellisesti, ei savuta tai kuluta bensaa enempää. Vikakoodeja ei tule.

Pakoputken alkuosa ei ole aivan huippukunnossa, mietin että voiko pieni reikä alkukäyrässä vaikuttaa näin paljon?

Taidan alkaa soittelemaan merkkikorjaamolle jos ideoita ei löydy?
vi8mmasi
Posts: 7
Joined: 23.6.2011 9:40
Location: Hki

Post by vi8mmasi »

Ongelma RATKAISTU. Pohjois Helsingin auto arvasi oikein ja vika oli katalysaattorissa. Tyhjäkäynnillä arvot olivat melko ok mutta koneen lämmetessä arvot vain huononivat. Autoon on joskus 5 vuotta sitten vaihdettu tarvikekatti. Nyt on taas uusi tarvikekatti laitettuna. Vaihtaminen maksoi 420eur.
Post Reply