Automaattivaihteiston ohjausmoduuli (TCU) rikki?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Lantikka
Posts: 1
Joined: 3.1.2012 15:25

Automaattivaihteiston ohjausmoduuli (TCU) rikki?

Post by Lantikka »

Kyseessä Passat 1999 1.8T bensiini. Tiptronicvaihteistolla.
Kyselisin kokemuksia sekä lisätietoa ko. moduulin hajoamisen yleisyydestä, koska paikallisessa merkkiliikkeessä antoivat hinnaksi 2000+ egeä sekä vaihtotyö. Harkitsen paremman vaihtoehdon puuttuessa auton romuttamista.
Oireet, siinä järjestyksessä kuin ne alkoivat esiintyä n. 6kk aikana.
- vaihteisto vaihtaa nykäisemällä ylöspäin, erityisesti 2 ja 3 vaihteille. Kylmällä säällä pehmeämpi
- tiptronic puoli toimii satunnaisesti, enimmäkseen ei, vaan 54321 -näyttö on pimeänä
- tiptronis ei toimi enää ollenkaan
- silloin tällöin keskikonsolissa oleva jarrun merkkivalo ei jarrua painettaessa sammu, vaan himmenee => vaihteenvalitsin lukittuu P:lle, korjautuu jarrulla houkuttelemalla ja virtojen sammuttelulla
- edellinen yleistyy valtaviaksi.

Vikatesteri herjasi ainakin seuraavista asioista:
- maadoistus vaihteen ja moottorin välillä, tarkastettu/korjattu
- jarruvalokytkimen signaali epävakaa, vaihdettu
Nyt soittelivat perään, että sähkäri olisi paikallistanut vikaherjan TCU:n ?

Auto on tuotu muuttoautona jenkeistä, joten kuulemma ei käy vakio TCU, vaan pitää olla erilainen (2000eur+)
Ajettu noin 150tkm

Ennekuin romutan tai tilaan TCU:n e-baysta jenkeistä, onko kellään tietoa samanlaisista kokemuksista?
Onnistuuko vaihto ilman mitään kalibrointeja?
Haluatko ostaa auton varaosiksi/kunnostettavaksi?

Kiitos,

T: Eki
p: 0408360642
Reindeer
Posts: 8
Joined: 11.2.2009 12:00
Location: Vihti

Re: Automaattivaihteiston ohjausmoduuli (TCU) rikki?

Post by Reindeer »

Moi.

Noi tipparit on niin moniongelmaisia, jos ei auto muuten ole kunnossa.

Pahin minkä olen kuullut on se perinteinen moottorin lämpötila-anturi joka väärää infoa antaessaan pistää lootan toimimaan ihan väärin, koska se luulee että kone on kylmä. Näitä esimerkkejä riittää.

Oman tipparini korjasin ihan vaan vikakoodeja seuraamalla, input speed sensor oli paskana, ei onneksi muuta vikaa.
Toki vaihdoin ko. anturin lisäksi myös lootan sisäisen johtosarjan, edelllämainitun lämpötila-anturin sekä jarrupolkimen tunnistimen. Tosin tuo jarrupolkimen tunnistin on kuulomma sellainen että lähes aina se vikakoodi siellä kummittelee, vaikka olisikin kunnossa. Uuden vaihtamisen jälkeen se esim. itselläni on aina kun koodit luen. Olkoot.

Noista Älyboksin vaihdoista olen myös kanssa kuullut, usein on ongelmana se että ei ole niitä lehtiä putsattu akkukotelosta jolloin imee vedet apparin puolelta sisään ja tuo ECU:han sijaitsee apparin jaloissa maton alla. Pari vuotta märkänä tekee hyvää, jos ei muuta niin hapettuu liittimet ja ne putsaamalla joskus joku saanut toimimaankin. Tuuripeliä.

Mikäli tilaa uuden ECU:n lootalle, on se yleensä vähintäänkin koodattava uusiksi nimenomaan tuolle koneelle/lootalle/autolle.

Yksi homma kerrallaan ja sitten kun vika on paikallistettu tarkasti, päätöksiä tekemään että varaosiksi/paaliin/korjattavaksi/kanada, tsemppiä!

TT
2004 TDI variant trendline
Post Reply