T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
Ena
Posts: 2
Joined: 28.1.2012 17:34

T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by Ena »

Tuli kokeiltua ja hyväksi havaittu! Yleisön pyynnöstä kirjoitan nyt tännekkin. Tämä ohje siis T4 porttereihin, joissa on myös takakenno.

Kun eberin laittaa päälle, niin vesihän lähtee kiertämään samalla myös takakennolle. Ja tämä johtuu siitä, että takakennon lämmityksen ohjaus hoidetaan sähköisesti ja sähköventtiili on virrattomana auki.

Ohjaamon kenno/koko nestetila saadaan lämpeneen merkittävästi nopeammin asentamalla termostaattiventtiili T-haaran tilalle, josta jaetaan vesi sekä etu- että takakennolle. Tällä termostaattiventtiilillä estetään veden virtaus takakennolle ennen kuin vesi on n.90 asteista. Termostaattiventtiili sopii siis heittämällä T-haaran tilalle. Termostaattipuoli takakennollepäin. Asennusaika n.10 minuuttia. Kannattaa paisuntasäiliö ruuvata edestä pois... Kyseinen venttiili löytyy alkuperäis asennuksena T5 porttereista.

Termostaattiventtiili löytyy VAG-kaupoista tuotenumerolla: 7M0 820 295 Hinta n.60-70€

Ja jos joku epäilee, että takaa loppuu lämpö, niin ei pidä paikkaansa. Lämpöä riittää!!
Jännä juttu, ku tuon asensin, niin velatki alko tuntumaan saatavilta! :buttrock

Testatkaa ja raportoikaa tänne.
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by as »

Tuon saman tein 0€, jätin vedenkierron pois takaa yhdistämällä putket, tavaran kuljetuksessa siellä ei lämpöä vaadi ;)
Trp
Posts: 1
Joined: 28.1.2012 20:53

Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by Trp »

Toimii!!
Jürgen
Posts: 88
Joined: 15.12.2010 21:20

Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by Jürgen »

Eihän tuo portteri sillä etuläppärillä lämpene lainkaan, takalämmitin sen koko kopin lämmittää. Ite suunnittelin että jos ohjaisi sen takakennon puhallinta etupuhaltimen lisäksi.
T-4 2,5 tdi -97/00
p.i.t
Posts: 30
Joined: 3.4.2008 18:38
Location: Oulu
Contact:

Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by p.i.t »

ja tietenkin entistä enemmän saa potkua ku laittaa vielä 5 kw:n lämmittimen sinne alkuperäisen 3 kw:n tilalle.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by AjH »

Jürgen wrote:Eihän tuo portteri sillä etuläppärillä lämpene lainkaan, takalämmitin sen koko kopin lämmittää. Ite suunnittelin että jos ohjaisi sen takakennon puhallinta etupuhaltimen lisäksi.
Idea varmaan tässä oli että saadaan moottori kunnolla lämpenemään, jolloin sieltä tulee sitten ajossa paljon nopeammin lämpöä koppiin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
igge
Posts: 43
Joined: 17.1.2008 13:54

Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by igge »

Kun eberin laittaa päälle, niin vesihän lähtee kiertämään samalla myös takakennolle. Ja tämä johtuu siitä, että takakennon lämmityksen ohjaus hoidetaan sähköisesti ja sähköventtiili on virrattomana auki.
missä on tuo sähköventtiili . olisko helpompi ohjata sähköllä tuota venttiiliä kun eberi käynnistyy
T4 2.5TDI 75kw
Jürgen
Posts: 88
Joined: 15.12.2010 21:20

Re: T4:ään potkua eberi lämmitykseen

Post by Jürgen »

AjH wrote:
Jürgen wrote:Eihän tuo portteri sillä etuläppärillä lämpene lainkaan, takalämmitin sen koko kopin lämmittää. Ite suunnittelin että jos ohjaisi sen takakennon puhallinta etupuhaltimen lisäksi.
Idea varmaan tässä oli että saadaan moottori kunnolla lämpenemään, jolloin sieltä tulee sitten ajossa paljon nopeammin lämpöä koppiin.
Niinpä, mutta kun se etuläppäri on niin onneton lämittämään vaikka moottori olisikin kunnolla lämmennyt.

...mullahan ei ole mitään väliseinää tossa "postiautossa"
T-4 2,5 tdi -97/00
Post Reply