Passat, Pakkanen ja Webasto

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
passattipakkanen

Passat, Pakkanen ja Webasto

Post by passattipakkanen »

Auttakkee minnnuuu!
Mun webasto sanoo,et F83 F02 F24 F07 F84...ei samalla kertaa, eikä aina..välissä toimii hyvin, mut ny kun on ollu viikon pakkasta lähemmäs -40 astetta ja välissä enemmänkin, niin hyytyny koko auto? Jos akku on suht tyhjä niin vaikuttaako se webaston toimintaan? Oon pihalla, ku lumiukko :D Silloin jos ajan pidemmän matkan ja esim. seuraavana päivänä laitan webaston päälle niin mitään vikakoodeja ei näytössä. emmäää tierä. APUA..jos joku osais auttaa.. :)
Tupajumi

Re: Passat, Pakkanen ja Webasto

Post by Tupajumi »

Kyllähän tuo akusta varmaan on kiinni. Rajut on kyllä pakkaset, eipä nuo pari vuotta vanhat webastot edes lähde noilla pakkasilla syttymään joka kerta vaikka akku olisi täynnä.
Kasa romuja
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

3C Passatissa alkaa pakkasraja olemaan -20c, jonka alapuolella webasto ei välttämättä enää käyntiin lähde, vaikka kuinka olisi ehjä laite. Käytössähän nuo karstoittuu, ja polttoilmapuhallin jäykistyy, jolloin palotapahtuma kärsii. Noissa webaston ohjainlaitteissa on myös kiinteä alijännitekynnys, jonka alittuessa webasto kytkeytyy pois päältä/ei lähde käyntiin. Ne on vähän vaihdellut mutta sanotaanko semmonen about 11 volttia on keskiarvo. Eli kun jännite tippuu tuon alle hetkeksi niin vika lyö päälle. Se "hetki" on noin puoli minuuttia.

Eli akku kannattaa pitää hyvässä latingissa. Jos ei ajamalla kykene, niin ostaa ylläpitolaturin joka on näppärä vaikka joka ehtoo laittaa päälle jos vaan virtaa on lähettyvillä. Ite asensin semmosen "kiinteästi" moottoritilaan, ja pistokkeen toin tuohon maskin eteen konepellin raosta. Siihen on näppärä lyödä jatkojohto kiinni joka kerta kun kotipihaan ajaa. Ja sit saa webastoa huudattaa joka päivä vaikka pari tuntia.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Pia
VCF Member

Post by Pia »

Ollu vähä ongelmia weban kans. Vikakoodeina usein No flame ja no reflame. No flame-koodin jälkeen jos lähtee käyntiin niin toimii ok. Mutta jos tulee tuo no reflame-koodiin niin se ei edes yritä enää käyntiin vaikka sammuttais auton. Aina pitää tyhjätä koodit että sen saa taas mahollisesti käyntiin.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Heimo Vesa

Post by Heimo Vesa »

Semmoinen kokemus näistä lisälämmittimistä on, että tehdasasenteiset vaikuttaisivat olevan epävarmempia, kuin jälkiasenteiset. Eikä se välttämättä johdu itse lämmittimiestä, vaan siitä, että ajonaikaiset lisälämmittimiet käyvät liian vähän aikaa kerrallaan (vaikka ajomatka olisi pidempikin, auton moottori ja lämmitin yhdessä lämmittävät moottorin sen verran nopeasti, että lämmittimen paloaika jää lyhyeksi). Ja varsinkin, jos autolla tehdään 5min ajomatkoja monta päivässä, eikä lisälämmittimessä ole ajastus/pakkokäynnistysvaihtoehtoa, lämmitin karstoittuu äkkiä.

Akku tosiaan täytyy olla kunnossa ja kunnollinen. Ja toisaalta itse olen käyttänyt seuraavaa nyrkkisääntöä: lisälämmittimen käyttöaika ei ole pidempi kuin ajoaika, tai sitten oltava ylläpitolaturi. Tämä onkin mielenkiintoista, kun tuota lämmitintä pitäisi käyttää mielellään pidempi ajanjakso kerrallaan, jotta karstoittuminen ei olisi niin voimakasta. Nykyisin monessa autossa on lisälämmittimelle oma akku, jolla tuon lämmittimen toimintavarmuutta parannetaan. Tosin extra-akkukin tarvitsee virtaa, eli kyllä sitäkin pitää ladata, mikäli ajo on lyhyttä/pätkittäistä. Ja sitten vielä se fakta, että akkujen virranottokyky heikkenee melko paljon, kun pakkasta alkaa olemaan yli 20 astetta, eli tällöin edes ylläpitolaturit eivät välttämättä auta (paitsi jos kantaa akun sisälle).

Aika monenkirjavien tekijöiden summia nuo polttoainekäyttöisten lisälämmittimien ongelmat ovat. Itse olen aika paljon niiden kanssa taistellut, eri autoissa, mutta on se kuitenkin sen verran hyvä keksintö, ettei siitä luopuakaan viitsi :D
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Heimo Vesa wrote:Semmoinen kokemus näistä lisälämmittimistä on, että tehdasasenteiset vaikuttaisivat olevan epävarmempia, kuin jälkiasenteiset.
Tismalleen saman olen huomannut. Tehdasasennettujen webastojen kanssa saa olla ihan koko ajan jumppaamassa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Wili

Post by Wili »

Heimo Vesa wrote:Semmoinen kokemus näistä lisälämmittimistä on, että tehdasasenteiset vaikuttaisivat olevan epävarmempia, kuin jälkiasenteiset. Eikä se välttämättä johdu itse lämmittimiestä, vaan siitä, että ajonaikaiset lisälämmittimiet käyvät liian vähän aikaa kerrallaan (vaikka ajomatka olisi pidempikin, auton moottori ja lämmitin yhdessä lämmittävät moottorin sen verran nopeasti, että lämmittimen paloaika jää lyhyeksi). Ja varsinkin, jos autolla tehdään 5min ajomatkoja monta päivässä, eikä lisälämmittimessä ole ajastus/pakkokäynnistysvaihtoehtoa, lämmitin karstoittuu äkkiä.

Akku tosiaan täytyy olla kunnossa ja kunnollinen. Ja toisaalta itse olen käyttänyt seuraavaa nyrkkisääntöä: lisälämmittimen käyttöaika ei ole pidempi kuin ajoaika
Omassa -08 Passatissa tehdasasenteinen Webasto jälkiasenteisella kellolla ja ongelmia on riittänyt. Autolla ajetaan työmatkaa 56km/45min suuntaansa eli pitäisi ehtiä latautua. Alle -20C yleensä toimii sen jälkeen oli ns. "Herran hallussa". Nyt kun oli kovempi pakkasjakso pistin pari kertaa viikossa akkulaturin yöksi päälle ja kas kummaa: sen antaman virran avustamana noina aamuina oli webasto aina toiminut. Yleensä seuraavanakin. Sitten ei voinut enää vetoa lyödä ainakaan voittavalla kertoimella. -38C oli kovin lukema aamulla mittarissa. Oma veikkaus on että tuo laite ottaa sen verran virtaa ettei akku vaan jaksa syöttää: käynnistyy ja sammuu hetken päästä. F03 tai F02 ollu koodit, viime talvena myös F83. Noita kun ei saa luettua kuin Laakkosen ryöstöhinnoilla niin olen jättänyt lukematta. Eli ylläpitolaturi tarpeen. Silloin häviää kyllä Webaston idea vapautua ulkopuolisesta energiasta...

Väittävät että näissä tehdasasenteisissa on ohuempi pa-letku kuin jälkiasenteisissa ja siksi kova pakkanen on ongelma kun löpöä ei tule tarpeeksi. Olisikin mielenkiintoista tietää onko bensa-Passatteihin asennettu tehdas-Webastoja ja ovatko ne toimineet ongelmitta?
Passat -08 1,9PD variant
Heimo Vesa

Post by Heimo Vesa »

Onhan se hieman turhauttavaa, kun edes uusien autojen tehdasasenteiset lisälämmittimet eivät toimi niin kuin pitäisi. Omakin on menossa pajalle ensi viikolla, sitten kuulee tuomion. Se täytyy kyllä sanoa, että noiden jälkiasenteistenkin lämmittimien pa-putket ovet hävyttömän pieniä. Jos tehtaalla laitetaan vielä ohuempaa niin enpä ihmettele, että kovilla pakkasilla on ongelmia.
Post Reply