E85 bensiini
E85 bensiini
Näyttäisi olevan myynnissä Flexfuel-muutossarjoja. Kuinkahan volkkarin pa-järjestelmä kestäisi e85:llä ajoa? Juttuahan on ollut, että tiivisteet haprastuu ja korroosiota esiintyy. E85:sta saa nykyään 0.999sent/l ja jos kulutus nouseen 30%, niin 30tkm:ä riittää kuolettamaan tuon muutossarjan hinnan, ainakin oman kotteron kohdalla. Oktaanihan tuossa e85:ssä taitaa olla 106, joten turboille ainakin riittäisi.
http://flexfuel-company.fi/Etanoli-muutossarjat.php
http://flexfuel-company.fi/Etanoli-muutossarjat.php
Eiköhän myyjä pidä sellaisen myyntipuheen, että ongelmia ei ilmene. Itse ajattelin keväällä olla yhteydessä myyjään ja kysellä lisää. Onhan tuo meikäläisen kottero jo sen verran vanha, että ei suurta vahinkoa tule jos päättää levitä. Mutta jos 100tkm:ä pystyisi tuollaisella muutossarjalla ajamaan, niin olisin tyytyväinen. Ei taida todellista faktaa löytyä tuosta tiivisteiden kestosta ja korroosiosta. Maahantuojan komentit tietää ilman kysymistäkin, joten turha edes vaivautua.
Tällaisen jutun löysin:
http://re85-muunnos.wikidot.com/
Tässä vielä lisää kittejä:
http://www.e85kits.com/e85_conversion_k ... gen/Passat
Tällaisen jutun löysin:
http://re85-muunnos.wikidot.com/
Tässä vielä lisää kittejä:
http://www.e85kits.com/e85_conversion_k ... gen/Passat
Re: E85 bensiini
Tuo on totta mitä myyntipuheisiin tulee... Kuinkahan tuo toimii jos on vähän ysikasia ja kasivitosta sekaisin tankissa'?
Passat Variant W8 2002
Re: E85 bensiini
Näin vastaa tuo suomalainen välittäjä: Voiko Flex Fuel autolla ajaa pelkästään bensiinillä?SpedeX wrote: Kuinkahan tuo toimii jos on vähän ysikasia ja kasivitosta sekaisin tankissa'?
Voi. Kuljettaja voi tankata vapaasti bensiinillä tai E85 polttoainetta flexfuel-autoonsa, tai mitä tahansa näiden sekoitusta. Moottori toimii samalla tavalla millä tahansa sekoitussuhteella. Tuosta virolaisten välittämästä paketista ei näin selkeää vastausta tunnu löytyvän.
Re: E85 bensiini
VIrolainen paketti ei haistele seossuhdetta, joten vaara on kyllä että on laihalla kun on raakaa E85 litkua ja vaihtoehtosesti aika paksulla taas kun on puhdasta normibensaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: E85 bensiini
Ei kai se auta kun kokeilla kun saa vähän rahhoo kerättyä ensin...moottoriremonttiin
Passat Variant W8 2002
Re: E85 bensiini
Itse veikkaisin, että toimii oikein, kun on pelkästään e85:sta, bensaa tai seos on 50:50. Enemmänkin askaruttaa tuo seoksen tunnistaminen ja kuinka ruiskutusta säädetään tunnistamisen jälkeen. Aion olla tässä kevään mittaan kumpaankin myyjään yhteydessä ja kysellä asiasta. Tuo viron kitti kiinnostaa tietenkin hintansa puolesta, mutta olisihan se luotettava toimivuuskin tärkeää. Ilmoittelen kun saan vastauksia, toki pistäkää toisetkin infoa, jos asiasta on lisää tietoa. En ole pahemmin huolestunut tuosta tiiviste yms. "ongelmista", mutta tuo seos tunnistaminen ja ohjelmiston muuttaminen olisi hyvä toimia automaattisesti.AjH wrote:... joten vaara on kyllä että on laihalla kun on raakaa E85 litkua ja vaihtoehtosesti aika paksulla taas kun on puhdasta normibensaa.
Re: E85 bensiini
No jos siinä purkissa on potikka mitä ruuvaamalla sitä lisäruiskutusta säädetään, niin kyllähän se aika lailla sen mukaan sitten pelaa. Näin ainakin tekstistä ymmärsin.
Kuinka paljon seosta rikastaa toi 27% lisää syöttöä niin se onkin jo enempi laajakaista tutkailua se.
Jos tolla pitäis lähteä hoitaan hommaa niin varmaan ite säätäisin aikalailla 50% kohdalle, sillon se raaka-alkoholi on vähän laihalla varmaan vielä, mutta ei mene puhtaalla bensalla kovasti rikkaalle.
Todennäköisesti kuitenkin seos on jotain 20/80 maksimissaan jos ei aina opiskelijavalosta aja tankille ja tankkaa täyteen asti. Tai jos oikein vaivaa näkee niin tankkaa aina 50/50 seoksen
Kuinka paljon seosta rikastaa toi 27% lisää syöttöä niin se onkin jo enempi laajakaista tutkailua se.
Jos tolla pitäis lähteä hoitaan hommaa niin varmaan ite säätäisin aikalailla 50% kohdalle, sillon se raaka-alkoholi on vähän laihalla varmaan vielä, mutta ei mene puhtaalla bensalla kovasti rikkaalle.
Todennäköisesti kuitenkin seos on jotain 20/80 maksimissaan jos ei aina opiskelijavalosta aja tankille ja tankkaa täyteen asti. Tai jos oikein vaivaa näkee niin tankkaa aina 50/50 seoksen
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: E85 bensiini
Tuollainen systeemi ei kovin automaattiselta vaikuta . Soitin piruuttani tuonne porvooseen ja kysäisin tarkemmin flexifuelin toimintaperiaatetta. Happianturin tiedon mukaan purkki säätää itse ruiskutusta. Laite Ranskassa valmistettu. Satkun lupasi alennusta listahintaan, joten taitaa hankinta kuitenkin kallistua tuohon suuntaan. Myyntipuhe oli sitä luokkaa mitä kuvittelinkin . Kunhan pakkaset loppuvat, niin keula kohti porvoota ja purkki keulaan. Toki täytyy kuitenkin noita hintoja seurata, sillä turha sitä viissatasta on tuhlata, jos säästö on nolla.AjH wrote:No jos siinä purkissa on potikka mitä ruuvaamalla sitä lisäruiskutusta säädetään, niin kyllähän se aika lailla sen mukaan sitten pelaa. Näin ainakin tekstistä ymmärsin.
Re: E85 bensiini
Tossa on miten jenkit tekee noita, kone on vähän erikoinen mutta periaatteesta:
http://bwperformance.com/products/softw ... sion-kit-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli isompaa suutinta, pumppua, uutta bensaletkua yms ja se softa.
http://bwperformance.com/products/softw ... sion-kit-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli isompaa suutinta, pumppua, uutta bensaletkua yms ja se softa.
MK4 mittaristo modauksia, avain hommia ja mukavuusmoduulin koodailuja. Löytyy VDCS, VDC PRO, Vag tacho, eeprom 1.19...
Re: E85 bensiini
Kyllä suuttimet ja pumppu riittävät, jos kakkua menee vain 30%:a enemmän ja autoa ei ole muuten viritetty. Toki myyjien puheiden varassa tässä ollaan. Lisää propagandaa: http://www.halpatek.fi/RE85faq.htm" onclick="window.open(this.href);return false;MTBE wrote: Eli isompaa suutinta, pumppua, uutta bensaletkua yms ja se softa.
Re: E85 bensiini
Kyllähän tuo RE85 kiinnostaisi hyvinkin paljon hintansa puolesta. Hyvinkään Shellillä 0.999€/litra (taitaa olla aika vakiohinta tuolle aineelle ympäri suomen..)
Muutossarja vaan tosiaan epäilyttää toimivuutensa kannalta, ja eipä taida tuon arvioidun kulutuksen nousun (15-30%) kumoava kilometrimäärä kannattavuutensa vuoksi muodostua meikäläisten ajossa..
Oishan noista autoista joissa muutossarja asennettuna kiva lukea raportteja jostain että kuinka toimii ja säästääkö vuositasolla kuinka paljon todellisuudessa.
Muutossarja vaan tosiaan epäilyttää toimivuutensa kannalta, ja eipä taida tuon arvioidun kulutuksen nousun (15-30%) kumoava kilometrimäärä kannattavuutensa vuoksi muodostua meikäläisten ajossa..
Oishan noista autoista joissa muutossarja asennettuna kiva lukea raportteja jostain että kuinka toimii ja säästääkö vuositasolla kuinka paljon todellisuudessa.
Re: E85 bensiini
Nissan Micraan on yks propellihattu tehny koeversion vaihtamalla bensapaineensäätimen, enemmän painetta niin enemmän kakkua koneeseen.
Toistaiseksi ilmeisesti toiminut kuten pitääkin.
Toistaiseksi ilmeisesti toiminut kuten pitääkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: E85 bensiini
Kaveri ajaa MV6 omegalla RE85:llä ihan noin vaan... Sano vaihtaneensa iridiumi tulpat... ei muuta.
Passat Variant W8 2002
Re: E85 bensiini
Ooppelit nyt käy varmaan jäteöljylläkin
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Re: E85 bensiini
Ja tuosta rohkaistuneena tankkasin eilen kokeeksi 50/50 Re/e10... Toistaiseksi en huomaa mitään...
Passat Variant W8 2002
Re: E85 bensiini
Muistelen jostakin lukeneeni, että 20%:lla etanoliseoksella voi ajaa normiautolla aivan huoletta. Jenkitkin taisivat käyttää 15% tai 20%:sta seosta. Tuon määrän jälkeen ei taida selvitä ilman softamuutosta. Itse olen päättänyt hankkia tuon Flexifuelin maalis-huhtikuussa. Ilmoittelen sitten mitä tapahtuu.
Tuulilasin testissä Dacian kulutus nousi 37%:a e85:lla, joten 95E10:llä 1,37€/l oli kannattavuusraja. Enää ei näytä saavan 95E10:ä alle 1,60€/l. Joten siitä voi laskeskella, jos asia kiinnostaa.
Juuri lomalta palattuani oli aika karua tempaista tankki täyteen 1,61€:n bensaa, kun vuokra-autoon sai tankata 95E10:ä 0,999€/l:a. Olisi mukava tankata samalla hinnalla Suomessakin.
Tuulilasin testissä Dacian kulutus nousi 37%:a e85:lla, joten 95E10:llä 1,37€/l oli kannattavuusraja. Enää ei näytä saavan 95E10:ä alle 1,60€/l. Joten siitä voi laskeskella, jos asia kiinnostaa.
Juuri lomalta palattuani oli aika karua tempaista tankki täyteen 1,61€:n bensaa, kun vuokra-autoon sai tankata 95E10:ä 0,999€/l:a. Olisi mukava tankata samalla hinnalla Suomessakin.
Re: E85 bensiini
Minulle myytiin eioota, kun maanantaina kyselin flexifuel-boxia. Ei ollut tietoa, milloin tulee lisää. Jonossa ollaan, mutta mitenkähän pitkään? Tein sitten itse propelihattutestin. Tankkasin 10:nen litraa RE85:sta ja 95E10:ä sitten tankki täyteen. Etanoliseos on siis maksimissaan 22,5%:a. Milläköhän sivulla/kanavalla voi vag-comissa tarkkailla esim. lambdan toimintaa ja muita seoksen arvoja? Kiinnostaisi tietää ymmärtääkö tuo helvetinkone, että etanolia on enemmän.
Re: E85 bensiini
Laitoin kyselyä muutossarjasta omaan autoon. Katsotaan mitä vastaa.
Ei riitä pokerface tankata "kylmiltään" kasivitosta ja kokeilla
Ei riitä pokerface tankata "kylmiltään" kasivitosta ja kokeilla
Re: E85 bensiini
Homma etenee. Huomiseksi on varattu boxin asennus. Tuolla tankkaamallani 10l RE85:50l 95E10 auto on toiminut moitteetta. Käsittäkseni tuolla suhteella pystyy vakiolla ajamaan aivan hyvin. Varmaan toimisi vielä 15:sta litrallakin hyvin. Talvi meni sekalaisessa ajossa 12.6l/100km 95E10:llä. Nyt nollataan laskurit ja aletaan tarkkailemaan uutta kulutusta asennuksen jälkeen.
Re: E85 bensiini
Hieno homma.
Odotan innolla tuloksia
Edit: Tarjous muutossaarjasta asennuksineen 4-syl bensakoneeseen tällä hetkellä 395€.
Volkkareista Tsi ja Fsi koneisiin sarjaa ei voi asentaa..
En laittanut itteäni ainakaan vielä jonoon. Katotaan keväämmällä uudestaan kun saa lisää tietoa toimivuuksista
Odotan innolla tuloksia
Edit: Tarjous muutossaarjasta asennuksineen 4-syl bensakoneeseen tällä hetkellä 395€.
Volkkareista Tsi ja Fsi koneisiin sarjaa ei voi asentaa..
En laittanut itteäni ainakaan vielä jonoon. Katotaan keväämmällä uudestaan kun saa lisää tietoa toimivuuksista
Re: E85 bensiini
Boxi paikallaan ja seoksella 50:50 ajettu nyt n.100km:ä. Asennuksen jälkeen eron huomaa, kun käynnistää auton. Kierrokset hakee hetken ja sitten asettuvat normaaliin. Boxiin kytkettiin suuttimien ohjauspiuhat ja boxista piuhat suuttimiin. Simppeli asennus ja voi helposti tehdä itsekin. Tässä boxissa ei ollut kytkentää vesiletkuun kylmäkäynnistyksen johdosta. Auton mittarissa nyt n.270tkm:ä, katsotaan milloin hajoaa.
Re: E85 bensiini
Siistiä
Eli mistäs tuo boxi nyt haistelee että minkälaista keittoa menee koneeseen?
Eli mistäs tuo boxi nyt haistelee että minkälaista keittoa menee koneeseen?
Re: E85 bensiini
Avasin boxin ja helvetin simppeli juttu. Eipä ole valmistuskustannukset hinnalla pilattu. Auton oma järjestelmä tunnistaa seoksen "laihuuden" ja boxin piirissä oleva softa, jossa on joku määrätty kerroin lisää suuttimien aukioloaikaa seoksen mukaan. Iskin läppärin ja vag-comin kiinni ja ajelin hetken, sekä poljin lisäksi pihalla kaasua. Näyttää reagoivan ok ja en ole saanut vikakoodeja kehiin. Eipä tässä auta muuta kuin luottaa valmistajaan. Toki aion jatkossakin lukea vikakoodeja tiheästi, sekä seurata moottorin toimintaa normaalia enemmän. Kun yöpakkaset päättyvät, niin siirryn pelkästään RE85:een. Sitä ennen ajan 50:50 seoksella.
Re: E85 bensiini
Tankkailtu lisää E85:sta pariin otteeseen, kohta koko litku on sitä. Kulutus nousee ja katsotaan mihin pysähtyy. Valitettavasti ei ole pahemmin tullut tutkittua, paljonko ajotietokoneen keskikulutus valehtelee todellisesta. Muistelisin n. 0.5- 1l liian vähän näyttää. Ajotietokoneestahan ei näy tuota lisääntyvää kulutusta, koska boxi on suuttimien ohjauksen välissä. Tietokoneen mukaan kulutus on tippunut 1.5l, joka toki johtuu säiden lämpenemisestä ja mittarin nollamisesta. Mutta kuitenkin kiva tankata hintaan 0,983€/l, kun 95E10 lähentelee jo 1,70€/l. Auto tominut moitteetta ja vikakoodeja ei ole ilmennyt. Startatessa kierrosten hakeminen tapahtuu vain lämpimällä koneella. Kylmällä kun "ryyppy" päällä, niin tasainen välittömästi. Hyvin pelittää ja iloisin mielin jatketaan testiä.
Re: E85 bensiini
Kokonaan E85:lla ajettu tovi ja kaunpunkikulutus tasaantunut aika tarkkaan +2litraa 95E10:iin verrattuna. Näillä hinnoilla säästän n.5.50€/100km:ä. Hankinta kuoletettu lokakuun loppuun mennessä. Pakkasella kylmiltään käynnistäessä sammuu kerran tai kaksi startin jälkeen, sitten kukkuu normaalisti. Kovasti on epäilyjä ja kritiikkiä tullut laitteen hankinnasta ihmisiltä, mutta näillä mennään.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: E85 bensiini
Tämmöstä ihmeteltiin toisella foorumilla
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ainakaan hinnalla ole paiskattu sen kummemmin. Liekö ihan toimivakin?
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ainakaan hinnalla ole paiskattu sen kummemmin. Liekö ihan toimivakin?
Re: E85 bensiini
Pari viikkoa sitten Hyvinkäällä käydessä meinasin tankata Opeliin 20 eurolla ko. polttoainetta, mutta Shellin mittarista ei tullut tippaaakaan. Odottelun jälkeen automaatti sylkäisi ulos kuitin jossa luki 0,00l ja 0,00€, mutta silti se 0€ näkyy varmaan vieläkin tilillä varattuna. Kiinnostaisi kyllä kokeilla kun noissa vanhemmissa Opelin koneissa ei ole ilmeisesti ollut juurikaan ongelmia toimivuuden kanssakaan.
Passat Variant TDI Tiptronic -01
Sekalaista nurkkiin kertynyttä tavaraa myynnissä Huuto.netissä...klikkaa ja katso.
Sekalaista nurkkiin kertynyttä tavaraa myynnissä Huuto.netissä...klikkaa ja katso.
Re: E85 bensiini
270tkm:iä lasissa ja tänään vaihdoin öljyt ja polttoainesuodattimen. Pa-suodatin oli kuin uusi ja kirkasta tuli ulos, toisin kun 23tkm:ä aiemmin, kun vaihdoin 60tkm:ä ajetun suodattimen. Silloin valui ruskeata litkua pihalle. Öljyt olivat ok eli liuennutta paskaa en löytänyt. Kesäksi vaihdoin Valvolinen Maxlifet 10W40:ntä. Marraskuussa sitten jakohihna ja remelit vaihtoon, varsinkin termari. Olisi jo kiva ajella talvi ilman maskia.
Re: E85 bensiini
Boxi riitti autossani Max n.E78 seokselle. Vaihdoin S4:sen suuttimet ja otin boxin pois, nyt trimmit on -6. Eli pelkkä suuttimien vaihto riittää V6:sen saamiseksi pelkäksi E85:ksi. Nyt en voi ajaa normaalilla 95E10:llä, vaan pelkällä E85:llä. Hintaa suuttimille kertyi 50€:a käytettynä. Eli omassa autossani 10L 95E10:ä ja 52L RE85:ä riitti boxilla varmasti normaaliin toimintaan kaikssa olosuhteissa. 5L 95E10:ä ei aiheuttanut vikakoodia, mutta kun ei tiedä mikä on oikea etanolipitoisuus mittarilla. Toivottavasti oli apua, jos asia kiinnostaa.
Re: E85 bensiini
Kyllähän tuosta aika hyvät infot saa irti. Mitkähän suuttimet olisi neloskoneiseen autoon sopivat.
Tosiaan tuo pelkällä E85:llä ajaminen tekee sen että asemat joista ainetta saa täytyy olla hyvin tiedossa..
Tosiaan tuo pelkällä E85:llä ajaminen tekee sen että asemat joista ainetta saa täytyy olla hyvin tiedossa..
Re: E85 bensiini
Lemmiwinksiä kokeilen seuraavaksi. Ovat kuulemma saanet pelkällä virivirisäädöillä 2.8:sin toimimaan E85:lla, vaatii sähkökaasu Motronicin 7.x. Itsellä kun on nuo suuremmat suuttimet, niin pystyn ohjelmalla muutamaan auton tarvittaessa toimimaan, myös normibensalla ja ainakin kylmäkäynnistykseen riittää ainetta. Joten taitaa homma saada onnellisen lopun. Ja jos boxi jotakin sattuu kiinnostamaan, niin myyn sen pois sopuhintaan, kun en enää tarvitse. Olisi ollut aiheelista selvittää tuo oman autoni moottorinohjaus, mutta tulipahan tehtyä kokeiluja.
-
- Posts: 1
- Joined: 6.5.2012 10:27
Re: E85 bensiini
Terve kaikille.. omaan sämpylään (passat APT 5/2000) olen juuri tilannut E85-satsin ja sen tiimoilta on tullut selviteltyä tätä muunnosasiaa hieman enemmänkin. Tässä on (aika pitkä) lista omia ja kaverin keräämiä mietteitä aiheen ympäriltä. Osa on ihan selvästi mutuilua, mutta ne varmaan tunnistaa joukosta Jos löytyy kommentoitavaa/korjattavaa niin muutellaan sitten...
Yleistä
Etanolin käyttö polttoaineena on viime aikoina ollut tapetilla, erityisesti kohonneiden bensanhintojen vuoksi. Markkinoille on ilmaantunut jos jonkinlaisia adaptereita, jotka lupaavat muuntaa vanhan auton etanoliyhteensopivaksi. Osa niistä on luotettavamman oloisia, kuin toiset. Etenkin faktan ja fiktion erottaminen tuntuu monella myyjällä olevan hankalaa ja muuntimia markkinoidaan mitä ihmeellisimmillä argumenteilla. Ihmelaitteita ne eivät kuitenkaan ole, joten kannattaa lukea tämä dokumentti ostopäätöksen tueksi.
Brasiliassa ja USA:n keskilännessä on jo pidemmän aikaa ajettu etanolilla ja siellä myös tehdään runsaasti vanhojen autojen muunnoksia. Myös ruotsissa ollaan kovaa vauhtia siirtymässä etanoliin. Eli lisätietoa kannattaa etsiä etenkin siltä suunnalta.
Lisäksi sellainen huomio tähän alkuun, että Brasiliassa ajetaan käytännössä pelkällä etanolipohjaisella polttoaineella (taisi olla 70% myytävistä autosta), joten jokaisella autonvalmistajalla on jo runsaasti E85-yhteensopivia variaatioita nykyisistä automalleista, jotka myydään Etelä-Amerikkaan eikä Eurooppaan…
*****
Hyvä raportti, jossa etanolikäyttöä käsitellään pintapuolisesti. Lisäksi dokumentista löytyy mm. teknisiä selityksiä sille, että hyötysuhde voi parantua ahtamattomassakin moottorissa:
http://www.iea-amf.vtt.fi/pdf/annex35report_final.pdf
*****
Hyötysuhteen parantamistavat
Korkea oktaaniluku
Etanolin korkea oktaaniluku mahdollistaa puristussuhteen nostamisen, sillä polttoaineen voi puristaa tiukempaan ilman että se syttyy itsellään. Koska nykyään ei vielä ole muuttuvapuristussuhteisia moottoreita, kyseinen hyöty saavutetaan ainoastaan ahdetuissa moottoreissa ja niissäkin vain silloin, kun ahtopainetta on saatavilla tarpeeksi. Toisin sanoen turboautot hyötyvät tästä suurilla kierroksilla ajettaessa. Kulutukseen hyötysuhteen kasvaminen vaikuttaa vähentävästi, mutta jos hyötysuhde kasvaa vain tietyllä kierros-kuormitusalueella, kulutus on parempi vain sillä.
Korkeasta oktaaniluvusta voi hyötyä myös jos säätää sytytysennakkoa. Alussa mainittu raportti käsittelee aihetta ilman sen kummempia selityksiä, mutta täältä (http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline ... ion-1.html)
löytyy selitystä kohdasta 7.4: korkeampioktaanilukuinen polttoaine voidaan sytyttää aikaisemmin kuin matalaoktaaninen, jolloin on helpompaa saavuttaa optimaalinen paine sylinterissä yläkuolokohdassa.
Tuloksena on siis enemmän tehoa samalla polttoainemäärällä eli ts. korkeampi hyötysuhde. Nykymoottorinohjaukset osaavat säätää sytytysennakon automaattisesti nakutustunnistimella, mutta uskoisin että ne eivät edes yritä säätää ennakkoa suuremmaksi kuin jonkin vakiomäärän, joka on todennäköisesti mitoitettu moottorin maksimioktaaniluvulle ja sillekin vielä konsevatiivisesti! Tai sitten olen väärässä ja säätyvät hyvin. Luultavasti riippuu paljon moottorinohjausjärjestelmästä. Ennakon säädöstä on hyötyä myös vapaasti hengittävässä moottorissa.
Haihtumisen jäännöslämpö (high latent heat of vaporization)
Alussa mainitusta raportista löytyi makea ajatus siitä, miten etanolin kemialliset ominaisuudet vaikuttavat hyötysuhteeseen kaikissa polttomoottoreissa. Tämä menee jokseenkin seuraavanlaisesti.
Kun etanolia sumutetaan, sitoo se itseensä enemmän lämpöä ja jäähdyttää moottoria sekä imuilmaa enemmän kuin bensiini. Tällöin ilman tiheys on suurempi ja sitä kautta saadaan enemmän seosta sylinteriin. Tuloksena saadaan parempi teho, hyötysuhde ja kulutus. Toinen mielenkiintoinen huomio on, että enemmän lämpöä sitoneen seoksen väitetään olevan helpompi puristaa männälle! Tämäkin parantaa teoriassa hyötysuhdetta, sillä moottori on kevyempi pyörittää. Toisaalta tästä lämmön sitomisesta tulee myös suurin haitta: kylmäkäynnistysongelmat.
Polttoaineen kulutus
Etanolin lämpöarvo on tavallista polttoainetta pienempi, joten sitä joudutaan ruiskuttamaan moottoriin enemmän. Toisaalta jotkin seikat tukevat hyötysuhteen paranemista (ks. yllä), joten tarkaa kulutuksen nousua on vaikea ennustaa. Jouhevimmat mainospuheet lupaavat 5-10 % kulutuskasvua, mutta tämä lienee liian optimistinen arvio. Ennakoivalla ajotavalla, hyvin huolletulla ja kunnossa olevalla autolla todellinen nousu kulutuksessa liikkunee siellä 20–30% tuntumassa.
Kylmäkäynnistys
Mitä enemmän etanolia on polttoaineessa, sitä enemmän ainetta tarvitaan kylmäkäynnistykseen. Tämä nostaa todennäköisyyttä pisaroitumiseen moottorissa. Pisaroituminen taas saattaa ”pestä” sylintereitä, mikä puolestaan johtaa niiden nopeampaan kulumiseen. Pisaroituminen voi myös aiheuttaa sytytysvaikeuksia, jos sähköä johtava etanoli oikosulkee sytytystulpan kärjet.
Kylmäkäynnistys on ratkaistu eri tahojen osalta hieman eri tavoin. Esimerkiksi Brasiliassa käytetään usein erillistä polttoainesäiliötä kylmäkäynnistyksiin. Toisaalta, meillä on täällä Suomessa käytössä lohkolämmitys, joka omalta osaltaan kompensoi kylmäkäynnistystä. Moni jälkiasennusadapterin valmistaja on lisäksi sisällyttänyt nk. kylmäanturin ohjainlaitteeseen, jolloin riittävän alhaisen lämpötilan vallitessa moottoriin suihkutetaan normaaliakin enemmän polttoainetta. Yksi vaihtoehto voi myös olla polttoaineeseen lisättävä erillinen aine (vrt. butaani).
Mitä hajoaa ensimmäisenä, kun vaihtaa E85-polttoaineeseen?
E85 vaaroista liikkuu Internetin palstoilla jos jonkinlaisia huhuja. Autoa, joka olisi suoranaisesti hajonnut etanolin käytön seurauksena on sen sijaan miltei mahdoton löytää. Amerikassa etanolia harrastetaan etenkin keskilännessä, jossa autojen muunnos on suosittua puuhaa.
Joissakin tutkimuksissa polttoainepumppu ja suuttimet kuluivat huomattavasti enemmän viinalla, mutta joissakin ei. Joissain E85-muuntimissa suositellaan polttoainesuodattimen vaihtoa n. 1000 kilometrin ajon jälkeen.
Jos vesi pääsee erottumaan tankissa niin tankki on vaarassa. Suomessa tätä vaaraa ei pitäisi olla sillä käsitykseni mukaan etanolin vesipitoisuus on niin alhainen, ettei erottumista pitäisi juurikaan tapahtua.
Yksi potentiaalinen ongelma-alue ovat polttoainejärjestelmän metalliosat, jotka voivat syöpyä sen jälkeen, kun järjestelmässä alkaa kulkea sähköä johtavaa etanolia (passivoidut kerrokset liukenevat hitaasti). Flexifuel-värkeissä käytetään rosteriputkia.
Jos menee liikaa viinaa silinteriin pisaroitumaan, niin voi tapahtua enemmän kulumista ja öljyn laimenemista; jotkin valmistajat suosittelevat tavallista tiheämpää öljynvaihtoa (10tkm./6kk).
Katti on vaarassa jos menee hiilivetyjä putkeen, aivan kuten bensapolttoaineellakin.
Jälkiasennusadapterit!
Adapterin toiminta on elegantti: laite pidentää suuttimien päälläoloaikaa ohjaamalla suoraan suuttimia. Se siis kytketään suuttimien sähköliittimen väliin ilman johtojen katkaisua, jolloin se ottaa ECU:lta signaaliksi suuttimien ohjauksen ja komentaa sen perusteella suuttimia muuten samalla tavalla, mutta pidennetyin pulssein. Käytännössä tämä on melkein kuin vaihtaisi suuttimet sellaisiin, jotka syöttävät enemmän ainetta!
Puskaradion mukaan markkinoilla liikkuu kolmenlaisia adaptereita, joiden muovikuoret, tarrat ja myyjät vaihtelevat. Kukin väittää yleensä kehittäneensä tuotteen itse tms.
Markkinoilla olevat nk. aidot FlexFuel autot, jotka valmistaja on varustanut E85-yhteensopivuudella, perustuvat tankissa sijaitsevaan polttoaineanturiin, joka tutkii bensiinin ja etanolin seossuhdetta. Tämän perusteella auto tekee tarvittavat muutokset polttoainesuihkutukseen. Tämä on ilmeisesti ainut tapa todella varmistaa, että säädöt vastaavat tankissa olevaa ainetta. Ratkaisun haittapuolena on hinta: tankkianturi maksaa helposti 200-300 euroa ja edellyttää ohjauslaitetta, joka osaa hyödyntää sitä.
Lambda-anturiin pohjaavat E85-muunnossarjat ovat huomattavasti yleisempiä ja näiden laitteiden osalta mainosviidakko on todella sekava. Tarkoitus olisi kai, että lambdalta saatavien happiarvojen perusteella päätellään tankissa oleva seos ja tehdään sen pohjalta säätöjä. Käytännössä tämä ei käsittääkseni onnistu kovinkaan hyvin, vaan polttoainetta saattaa mennä suuriakin määriä hukkaan. Jos haluaa käyttää laitetta, joka pohjaa lambdapohjaiseen tunnistamiseen, kannattaa ohjaamoon rakentaa kytkin, josta laitteen voi sammuttaa, ellei tankissa ole täyttä E85:ttä (useimmat autot toimivat normiECU:lla n. 30% E85-seoksella).
Ostovaiheessa kannattaa olla erityisen tarkkana sillä sana automaattinen ei useinkaan tarkoita anturia tankissa, vaikka hinnan perusteella sellaista voisi olettaakin.
Tässä on joitain muunnossarjojen valmistajia:
http://www.alcoholix.de/ --> valmistavat kaiketi laitteensa itse. Käyttävät polttoaineanturia tankissa. Melko kallis vaihtoehto, mutta kotisivujen mukaan muunnos on mahdollista saada rekisteriotteeseen
http://fuelcat.de/ --> kehittävät niin ikään laitteensa itse. Ainakin asiakaspalvelu on hyvää ja nopeaa. Fuelcat tarjoaa lambdapohjaisia malleja virtakytkimellä sekä kalliimpia variaatioita, joissa tankkiin sijoitetaan anturi
http://www.greenspirits.at/" onclick="window.open(this.href);return false; --> lambdapohjainen laite. Mainostaa paljon ebayssa. Valmistajan mukaan ”itse kehitetty”, mutta ainakin osa softasta on jollain hämärällä itä-Eurooppalaisella kielellä. Vähän faktaa, mutta paljon myyntipuhetta.
http://www.flexitune.se/ --> Ruostalaisten versio. Hieman tee-se-itse –henkinen, mutta tästä on ihan hyviä kokemuksia foorumeilla. Lambdapohjainen ja suhteessa melko edullinen.
Tuontiauton veroetu
Tämä on lähinnä hypoteettinen idea, mutta luin jostain, että auton päästöperustainen vero määräytyy sen rekisteriotteeseen merkityn vähimmän päästöjä tuottavan polttoaineen mukaan. Kun auton muuttaa toimimaan E85:llä, putoavat CO2-päästöt. Jos E85:n voisi merkitä rekisteriotteeseen auton käyttövoimaksi, näkyy tämä auton verotuksessa. Tällä hetkellä tiedossani on ainoastaan yksi firma, joka mainostaa, että autot voidaan muutoskatsastaa etanolikäyttöisiksi: http://www.alcoholix.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Alcoholixin tuotteet ovat kuitenkin melko tyyriitä, mutta mahdollisesti tutustumisen arvoisia, jos aikoo tuoda itselleen auton Saksasta.
Yleistä
Etanolin käyttö polttoaineena on viime aikoina ollut tapetilla, erityisesti kohonneiden bensanhintojen vuoksi. Markkinoille on ilmaantunut jos jonkinlaisia adaptereita, jotka lupaavat muuntaa vanhan auton etanoliyhteensopivaksi. Osa niistä on luotettavamman oloisia, kuin toiset. Etenkin faktan ja fiktion erottaminen tuntuu monella myyjällä olevan hankalaa ja muuntimia markkinoidaan mitä ihmeellisimmillä argumenteilla. Ihmelaitteita ne eivät kuitenkaan ole, joten kannattaa lukea tämä dokumentti ostopäätöksen tueksi.
Brasiliassa ja USA:n keskilännessä on jo pidemmän aikaa ajettu etanolilla ja siellä myös tehdään runsaasti vanhojen autojen muunnoksia. Myös ruotsissa ollaan kovaa vauhtia siirtymässä etanoliin. Eli lisätietoa kannattaa etsiä etenkin siltä suunnalta.
Lisäksi sellainen huomio tähän alkuun, että Brasiliassa ajetaan käytännössä pelkällä etanolipohjaisella polttoaineella (taisi olla 70% myytävistä autosta), joten jokaisella autonvalmistajalla on jo runsaasti E85-yhteensopivia variaatioita nykyisistä automalleista, jotka myydään Etelä-Amerikkaan eikä Eurooppaan…
*****
Hyvä raportti, jossa etanolikäyttöä käsitellään pintapuolisesti. Lisäksi dokumentista löytyy mm. teknisiä selityksiä sille, että hyötysuhde voi parantua ahtamattomassakin moottorissa:
http://www.iea-amf.vtt.fi/pdf/annex35report_final.pdf
*****
Hyötysuhteen parantamistavat
Korkea oktaaniluku
Etanolin korkea oktaaniluku mahdollistaa puristussuhteen nostamisen, sillä polttoaineen voi puristaa tiukempaan ilman että se syttyy itsellään. Koska nykyään ei vielä ole muuttuvapuristussuhteisia moottoreita, kyseinen hyöty saavutetaan ainoastaan ahdetuissa moottoreissa ja niissäkin vain silloin, kun ahtopainetta on saatavilla tarpeeksi. Toisin sanoen turboautot hyötyvät tästä suurilla kierroksilla ajettaessa. Kulutukseen hyötysuhteen kasvaminen vaikuttaa vähentävästi, mutta jos hyötysuhde kasvaa vain tietyllä kierros-kuormitusalueella, kulutus on parempi vain sillä.
Korkeasta oktaaniluvusta voi hyötyä myös jos säätää sytytysennakkoa. Alussa mainittu raportti käsittelee aihetta ilman sen kummempia selityksiä, mutta täältä (http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline ... ion-1.html)
löytyy selitystä kohdasta 7.4: korkeampioktaanilukuinen polttoaine voidaan sytyttää aikaisemmin kuin matalaoktaaninen, jolloin on helpompaa saavuttaa optimaalinen paine sylinterissä yläkuolokohdassa.
Tuloksena on siis enemmän tehoa samalla polttoainemäärällä eli ts. korkeampi hyötysuhde. Nykymoottorinohjaukset osaavat säätää sytytysennakon automaattisesti nakutustunnistimella, mutta uskoisin että ne eivät edes yritä säätää ennakkoa suuremmaksi kuin jonkin vakiomäärän, joka on todennäköisesti mitoitettu moottorin maksimioktaaniluvulle ja sillekin vielä konsevatiivisesti! Tai sitten olen väärässä ja säätyvät hyvin. Luultavasti riippuu paljon moottorinohjausjärjestelmästä. Ennakon säädöstä on hyötyä myös vapaasti hengittävässä moottorissa.
Haihtumisen jäännöslämpö (high latent heat of vaporization)
Alussa mainitusta raportista löytyi makea ajatus siitä, miten etanolin kemialliset ominaisuudet vaikuttavat hyötysuhteeseen kaikissa polttomoottoreissa. Tämä menee jokseenkin seuraavanlaisesti.
Kun etanolia sumutetaan, sitoo se itseensä enemmän lämpöä ja jäähdyttää moottoria sekä imuilmaa enemmän kuin bensiini. Tällöin ilman tiheys on suurempi ja sitä kautta saadaan enemmän seosta sylinteriin. Tuloksena saadaan parempi teho, hyötysuhde ja kulutus. Toinen mielenkiintoinen huomio on, että enemmän lämpöä sitoneen seoksen väitetään olevan helpompi puristaa männälle! Tämäkin parantaa teoriassa hyötysuhdetta, sillä moottori on kevyempi pyörittää. Toisaalta tästä lämmön sitomisesta tulee myös suurin haitta: kylmäkäynnistysongelmat.
Polttoaineen kulutus
Etanolin lämpöarvo on tavallista polttoainetta pienempi, joten sitä joudutaan ruiskuttamaan moottoriin enemmän. Toisaalta jotkin seikat tukevat hyötysuhteen paranemista (ks. yllä), joten tarkaa kulutuksen nousua on vaikea ennustaa. Jouhevimmat mainospuheet lupaavat 5-10 % kulutuskasvua, mutta tämä lienee liian optimistinen arvio. Ennakoivalla ajotavalla, hyvin huolletulla ja kunnossa olevalla autolla todellinen nousu kulutuksessa liikkunee siellä 20–30% tuntumassa.
Kylmäkäynnistys
Mitä enemmän etanolia on polttoaineessa, sitä enemmän ainetta tarvitaan kylmäkäynnistykseen. Tämä nostaa todennäköisyyttä pisaroitumiseen moottorissa. Pisaroituminen taas saattaa ”pestä” sylintereitä, mikä puolestaan johtaa niiden nopeampaan kulumiseen. Pisaroituminen voi myös aiheuttaa sytytysvaikeuksia, jos sähköä johtava etanoli oikosulkee sytytystulpan kärjet.
Kylmäkäynnistys on ratkaistu eri tahojen osalta hieman eri tavoin. Esimerkiksi Brasiliassa käytetään usein erillistä polttoainesäiliötä kylmäkäynnistyksiin. Toisaalta, meillä on täällä Suomessa käytössä lohkolämmitys, joka omalta osaltaan kompensoi kylmäkäynnistystä. Moni jälkiasennusadapterin valmistaja on lisäksi sisällyttänyt nk. kylmäanturin ohjainlaitteeseen, jolloin riittävän alhaisen lämpötilan vallitessa moottoriin suihkutetaan normaaliakin enemmän polttoainetta. Yksi vaihtoehto voi myös olla polttoaineeseen lisättävä erillinen aine (vrt. butaani).
Mitä hajoaa ensimmäisenä, kun vaihtaa E85-polttoaineeseen?
E85 vaaroista liikkuu Internetin palstoilla jos jonkinlaisia huhuja. Autoa, joka olisi suoranaisesti hajonnut etanolin käytön seurauksena on sen sijaan miltei mahdoton löytää. Amerikassa etanolia harrastetaan etenkin keskilännessä, jossa autojen muunnos on suosittua puuhaa.
Joissakin tutkimuksissa polttoainepumppu ja suuttimet kuluivat huomattavasti enemmän viinalla, mutta joissakin ei. Joissain E85-muuntimissa suositellaan polttoainesuodattimen vaihtoa n. 1000 kilometrin ajon jälkeen.
Jos vesi pääsee erottumaan tankissa niin tankki on vaarassa. Suomessa tätä vaaraa ei pitäisi olla sillä käsitykseni mukaan etanolin vesipitoisuus on niin alhainen, ettei erottumista pitäisi juurikaan tapahtua.
Yksi potentiaalinen ongelma-alue ovat polttoainejärjestelmän metalliosat, jotka voivat syöpyä sen jälkeen, kun järjestelmässä alkaa kulkea sähköä johtavaa etanolia (passivoidut kerrokset liukenevat hitaasti). Flexifuel-värkeissä käytetään rosteriputkia.
Jos menee liikaa viinaa silinteriin pisaroitumaan, niin voi tapahtua enemmän kulumista ja öljyn laimenemista; jotkin valmistajat suosittelevat tavallista tiheämpää öljynvaihtoa (10tkm./6kk).
Katti on vaarassa jos menee hiilivetyjä putkeen, aivan kuten bensapolttoaineellakin.
Jälkiasennusadapterit!
Adapterin toiminta on elegantti: laite pidentää suuttimien päälläoloaikaa ohjaamalla suoraan suuttimia. Se siis kytketään suuttimien sähköliittimen väliin ilman johtojen katkaisua, jolloin se ottaa ECU:lta signaaliksi suuttimien ohjauksen ja komentaa sen perusteella suuttimia muuten samalla tavalla, mutta pidennetyin pulssein. Käytännössä tämä on melkein kuin vaihtaisi suuttimet sellaisiin, jotka syöttävät enemmän ainetta!
Puskaradion mukaan markkinoilla liikkuu kolmenlaisia adaptereita, joiden muovikuoret, tarrat ja myyjät vaihtelevat. Kukin väittää yleensä kehittäneensä tuotteen itse tms.
- Etelä-Amerikasta tuodut etanolimuuntimet (halvat tuoda, voidaan myydä hyvällä katteella)
Itä-Eurooppalaiset etanolimuuntimet (näistä ei ole tietoa, jonkin softan näin unkariksi)
Itse kehitetyt tuotteet (joskus on vaikea sanoa onko itse kehitetty vai ”itse kehitetty”)
Markkinoilla olevat nk. aidot FlexFuel autot, jotka valmistaja on varustanut E85-yhteensopivuudella, perustuvat tankissa sijaitsevaan polttoaineanturiin, joka tutkii bensiinin ja etanolin seossuhdetta. Tämän perusteella auto tekee tarvittavat muutokset polttoainesuihkutukseen. Tämä on ilmeisesti ainut tapa todella varmistaa, että säädöt vastaavat tankissa olevaa ainetta. Ratkaisun haittapuolena on hinta: tankkianturi maksaa helposti 200-300 euroa ja edellyttää ohjauslaitetta, joka osaa hyödyntää sitä.
Lambda-anturiin pohjaavat E85-muunnossarjat ovat huomattavasti yleisempiä ja näiden laitteiden osalta mainosviidakko on todella sekava. Tarkoitus olisi kai, että lambdalta saatavien happiarvojen perusteella päätellään tankissa oleva seos ja tehdään sen pohjalta säätöjä. Käytännössä tämä ei käsittääkseni onnistu kovinkaan hyvin, vaan polttoainetta saattaa mennä suuriakin määriä hukkaan. Jos haluaa käyttää laitetta, joka pohjaa lambdapohjaiseen tunnistamiseen, kannattaa ohjaamoon rakentaa kytkin, josta laitteen voi sammuttaa, ellei tankissa ole täyttä E85:ttä (useimmat autot toimivat normiECU:lla n. 30% E85-seoksella).
Ostovaiheessa kannattaa olla erityisen tarkkana sillä sana automaattinen ei useinkaan tarkoita anturia tankissa, vaikka hinnan perusteella sellaista voisi olettaakin.
Tässä on joitain muunnossarjojen valmistajia:
http://www.alcoholix.de/ --> valmistavat kaiketi laitteensa itse. Käyttävät polttoaineanturia tankissa. Melko kallis vaihtoehto, mutta kotisivujen mukaan muunnos on mahdollista saada rekisteriotteeseen
http://fuelcat.de/ --> kehittävät niin ikään laitteensa itse. Ainakin asiakaspalvelu on hyvää ja nopeaa. Fuelcat tarjoaa lambdapohjaisia malleja virtakytkimellä sekä kalliimpia variaatioita, joissa tankkiin sijoitetaan anturi
http://www.greenspirits.at/" onclick="window.open(this.href);return false; --> lambdapohjainen laite. Mainostaa paljon ebayssa. Valmistajan mukaan ”itse kehitetty”, mutta ainakin osa softasta on jollain hämärällä itä-Eurooppalaisella kielellä. Vähän faktaa, mutta paljon myyntipuhetta.
http://www.flexitune.se/ --> Ruostalaisten versio. Hieman tee-se-itse –henkinen, mutta tästä on ihan hyviä kokemuksia foorumeilla. Lambdapohjainen ja suhteessa melko edullinen.
Tuontiauton veroetu
Tämä on lähinnä hypoteettinen idea, mutta luin jostain, että auton päästöperustainen vero määräytyy sen rekisteriotteeseen merkityn vähimmän päästöjä tuottavan polttoaineen mukaan. Kun auton muuttaa toimimaan E85:llä, putoavat CO2-päästöt. Jos E85:n voisi merkitä rekisteriotteeseen auton käyttövoimaksi, näkyy tämä auton verotuksessa. Tällä hetkellä tiedossani on ainoastaan yksi firma, joka mainostaa, että autot voidaan muutoskatsastaa etanolikäyttöisiksi: http://www.alcoholix.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Alcoholixin tuotteet ovat kuitenkin melko tyyriitä, mutta mahdollisesti tutustumisen arvoisia, jos aikoo tuoda itselleen auton Saksasta.
Re: E85 bensiini
Long time fuel trimmit asettuneet +3,1:seen, joten homma alkaa olla valmis. Syksyllä sitten uusia säätöjä pakkasten ilmettyä. Auto toimii loistavasti, joten en päivittele enää uusia tietoja. Toki jos leviää, niin ilmoittelen. Boxikin sai uuden onnellisen omistajan Audi 100:seen.
Re: E85 bensiini
Eli tarkennetaan, nyt menet siis pelkillä isommilla suuttimilla, auton omalla ohjauksella ja pelkällä 85:llä?
Re: E85 bensiini
Paikoillaan S4:sen suuttimet 349cc@4bar, auton orkkikset 214@3bar. Polttoainepaine V6 passatissa on normaalisti 4bar. Moottorinohjaus antoi long time fuel trimmit ~-8 RE85:lla. Muokkasin UniSettinsillä polttoainekarttojen adaptaatiota ja lisäsin lambdan adaptaationopeutta, sekä rikastin kylmäkäynnistystä ja seosta, ennen kuin lambda lämpenee. Nykyisillä säädöillä pitäisi pystyä ajamaan ainakin 50:50 seosta, ehkäpä jopa normaalia 95E10:ä. Voin kumminkin läppärillä muuttaa tarvittaessa tuota ruiskutusta, joten normibensalle sopeuttaminen vie 1 minuutin. Mielestäni homma onnistui mainiosti ja normiohjelmaa ei tarvinnut muuttaa. Tulipahan opittua uutta tässäkin projektissa.
Re: E85 bensiini
Joo, ei ole asioita tarkoistus salailla, joten Juhizz, SpedeX yms, asiasta kiinnostuneet pistäkää yv:tä, jos asia kiinnostaa. Annan säätöihin neuvoja parhaani mukaan.
Re: E85 bensiini
Eka etanolikoeauto mitä ite nähny sano morjes. Tai no ei vakavaa, V8 motti josta yks suutin kypsä ja pari menoillaan jo. Ilmeisesti syöpyny käämi kypsäksi kun ei sähköjä ollu risassa ollenkaa ja noi parikin oli vastukseltaan jo huonontunu.
Nissani siis kyllä kyseessä, jostain viime vuosituhannen puolelta ettei välttämättä ole ollenkaan etanolikelposia osia ollut.
Mutta noin todetakseen että kyllä se E85 rikkoo jos on semmosia osia paketissa mukana on.
Edit: -92 vuosimallia ilmeisesti toi Nissani että vanha jo. Ja saman ajankohdan Nissaneissa ollu jopa E10 bensan kanssa suutinrikkoja...
Nissani siis kyllä kyseessä, jostain viime vuosituhannen puolelta ettei välttämättä ole ollenkaan etanolikelposia osia ollut.
Mutta noin todetakseen että kyllä se E85 rikkoo jos on semmosia osia paketissa mukana on.
Edit: -92 vuosimallia ilmeisesti toi Nissani että vanha jo. Ja saman ajankohdan Nissaneissa ollu jopa E10 bensan kanssa suutinrikkoja...
Last edited by AjH on 22.5.2012 15:33, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: E85 bensiini
Off topic
Itse olen melko vainoharhainen noiden polttoaineiden suhteen. Kyllähän tuohon omaankin autoon saisi tankata e10/95 mutta en ole tippaakaan laittanut. 98 mennään, vainoharhainen? Ehkä
Itse olen melko vainoharhainen noiden polttoaineiden suhteen. Kyllähän tuohon omaankin autoon saisi tankata e10/95 mutta en ole tippaakaan laittanut. 98 mennään, vainoharhainen? Ehkä
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: E85 bensiini
Noo, mulla kun on saman vuosimallin 1.8T trendline kanssa ja 95E on tankkiin soljunu ihan vakituiseen niin katellaan
En siis kyllä usko että tuo 10% etanolia vielä tekee mitään ongelmaa. Tai olis luultavasti jo tehny jos tekis. Mutta kuten aiemminkin on jo tässä ollu, nää nykyautot on todennäköisesti suunniteltu etanolia sisältävälle bensalle joten ainakin pienet määrät pitäisi kyllä kestää.
En siis kyllä usko että tuo 10% etanolia vielä tekee mitään ongelmaa. Tai olis luultavasti jo tehny jos tekis. Mutta kuten aiemminkin on jo tässä ollu, nää nykyautot on todennäköisesti suunniteltu etanolia sisältävälle bensalle joten ainakin pienet määrät pitäisi kyllä kestää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: E85 bensiini
En tiedä voisko liittyä E10 bensaan mutta omassa oli kaikkien suuttimien o-renkaat vuotaneet jonkin verran. suuttimia vaihtaessa vaan huomasin.
VW Passat 3BG Variant 1.9TDi
Audi A6 avant quattro
Audi A6 avant quattro
Re: E85 bensiini
RE85:lla ajettu n.600 litraa, joten etanolia on kulunut n.510 litraa. Tarvitaan 5100 litraa 95E10:ä, jotta saadaan sama etanolimäärä. Siitä voi jokainen laskeskella keskikulutuksella, paljonko ajoa tuon 5100 litran kuluttaminen vaatii. Ehkäpä tuosta voi jo vetää jotakin johtopätöstä, kun 8.5 kertainen etanolimäärä on käytössä kokoajan. Ainakin oman auton moottorityyppi on ollut Brasiliassakin mallina ja siellähän on ajettu ajat sitten 100%:lla etanolilla. En ole löytänyt omaan autooni muuta etanoliosakoodia, kuin suuttimille. Autossa on orkkis bensapumppu ja mittarissa yli 270km:ä. 95E10:läkin tuli ajettua n.20tkm:ä ennen nykyistä kokeilua.
Re: E85 bensiini
Muutaman päivän ihmettelin voimakasta viinan tuoksua kabiinissa. 5-pytyn suuttimen ylempi o-rengas oli leikkautunut melkein poikki. Vaihdoin vanhoista ehjän tilalle. Kyselin Laakkoselta noiden o-renkaiden sopivuuksia ja ilmeni että M ja BA suuttimien lisäksi samoja o-renkaita käytetään AD eli etanolille tarkoitetussa suutinmallissa. Ainoa osa, joka eroaa normaalista mallista ja siinäkin on samat tivarit. Eikös sen etanolin pitänyt syövyttää tiivisteitä ja kumiosia autoissa? Jälleen yksi myytti murrettu.
Re: E85 bensiini
Ei kai syövytä kumia, mutta kuivattaa ja haurastuttaa. Tosin sitä bensaa kun on joukossa niin se jo parantaa kumien kestävyyttä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: E85 bensiini
Meikäläinen ajanut E10:llä melkein siitä lähtien kun se tuli markkinoille Volkswagen Suomen suositusten mukaan ja nyt luin jonkun australialais-tekstin jossa ilmoitettiin Audin APG ja ALT -koodiset moottorit sopimattomiksi E10:lle saati E5:lle!?
Jännä juttu sinänsä että Volkkarihan käyttää luonnollisesti noita samoja moottoreita, mutta Volkkarin kohdalla lukee vain että E5 ja E10 käy kaikkiin ruiskutusmoottoreihin 1986 eteenpäin.
Jännä juttu sinänsä että Volkkarihan käyttää luonnollisesti noita samoja moottoreita, mutta Volkkarin kohdalla lukee vain että E5 ja E10 käy kaikkiin ruiskutusmoottoreihin 1986 eteenpäin.
Re: E85 bensiini
RE85:lla ajettu n.6500km:ä. Tuli jussina testattua moottoriohjauksen venyvyys, kun Mikkelistä ei saanutkaan RE85:sta, mittari oli kyykyssä. Pelkällä 95E10:llä tultiin takaisin ja ei tarvinnut säätöihin kajota. Uudet o-renkaat tilasin suuttimiin varmuuden vuoksi. Katsotaan saanko koskaan niitä vaihdetuksi. On tullut erilaisia viritelmiä kokeiltua ja suuttimia on tullut vaihdeltua ees taas. Öljyä moottori on syönyt normaaliin tapaan, joten etanolin ei luulisi niitä pahemmin laimentaneen, vaikka sellaisiakin uskomuksia liikkuu. Talveksi vaihdan takaisin 5W öljyihin.
Re: E85 bensiini
Nyt tulee tuo re85 tännekkin myyntiin. Mitenköhän pelittäis joku tuollainen 1.ruisku golf/vento tuolla aineella?
E: 2E koneinen vento saattaapi tulla re85 kokeiluun. Minkähän kokoiset suuttimet tuossa mahtaa olla vakiona?
E: 2E koneinen vento saattaapi tulla re85 kokeiluun. Minkähän kokoiset suuttimet tuossa mahtaa olla vakiona?
VW Passat 3BG Variant 1.9TDi
Audi A6 avant quattro
Audi A6 avant quattro
Re: E85 bensiini
Nyt on yli 1000 litraa käytetty RE85:sta. Nykyinen kokoonpano: vakkari suuttimet ja boxi. S4:sen suuttimista yksi oli viallinen, joten testailun jälkeen näillä mennään. Unisettinginsillä säädöt kohdilleen ja boxille oma kytkin. Boxia käytän vain pelkällä E85:lla, muilla seoksilla käytän auton omia asetuksia, joita olen viilannut. Hyvin toimii edelleen ja feikki flex fuelilla mennään.