Yritin hakua ja sivujen selausta, mutta ei sattunut silmään juttua tai ohjetta noiden kumikytkinten vaihdosta.
Olisiko jollakin vinkkiä millainen tuo operaatio on itse toteuttaa?
Ja toinen kysymys onko molemmat kytkimet samanlaisia, siis laturille ja kompuralle?
T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
Cross Touran TSI DSG -08 + Sorsa A x 2
Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=144227" onclick="window.open(this.href);return false;
Touhuta/vaihtaa ahdasta jos ei keulaa pura, tuolla ohjeita/kuviakin, varaosakaupat myy vuosimallin mukaan ?
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=28796878" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä noista se sinun mahtaapi olla
Touhuta/vaihtaa ahdasta jos ei keulaa pura, tuolla ohjeita/kuviakin, varaosakaupat myy vuosimallin mukaan ?
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=28796878" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä noista se sinun mahtaapi olla

Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
Laakkosella oli reilu vuosi sitten kampanja tarjouksessa homma 770e ja alkuperäset kumit maksaa motonetissa 78e että siitä voi päätellä jotain. Eli iso homma tuo keulan purku. Ensikertalainen saa varata ainakin päivän, mutta pääseehän tuossa ainakin duunari palkoille vaikka tekis viikon. Ainaki mulla on ihan samanlaiset, motonetistä saa myös paremman vapaapyörän ja kumin pakettina 109e x 2Kpl. Alemman saattaa saada alakautta ilman purkua mut kai ne molemmat on hyvä joskus vaihtaa, itse en vaihtanut kun oli niin hyvännäköiset kun hehkuja vaihtelin.
Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
Tuossahan pitää vaihtaa sekä remmi että vapaakytkin. Nämä sisätyy tuohon Timos mainitsemaan 109€ hintaan. Laturille ja ilmastoinnin kompuralle ovat tosiaankin samanlaisia.
Vaihdoin laturille tuon ja oli todella hankalassa paikassa. En olisi muuten vaihtanut, mutta oli keula valmiina purettuna toisen remontin vuoksi. Imusarjan ollessa irti oli kuitenkin hankala päästä käsiksi laturiin. Lisäksi vapaakytkimen irrottamiseen olisi pitänyt olla jokin erikoisavain. Irrottaminen onnistu kyllä rikkomalla vanha kytkin ja uuden sai ihan hyvin paikalleen.
Ilmastoinnin vapaakytkin on helpommin vaihdettavissa. Se on alhaalta päin heti näkyvissä.
Vaihtovälihän on muistaakseni 150tkm, mutta oon kuullut, että ajettu jopa 300tkm vaihtamatta. Itse en vaihtaisi noita ennen kuin hajoaa. Koska eihän noiden rikkoutuminen aiheuta mitään fataalia. Ainoastaan ilmastointi tai laturi lakkaa toimimasta. Tietysti jos auto on ammattiajossa, niin pitää vaihtaa.
Mikä on muuten vapaakytkimen tarkoitus? Eli miksi sellainen pitää olla noissa?
Vaihdoin laturille tuon ja oli todella hankalassa paikassa. En olisi muuten vaihtanut, mutta oli keula valmiina purettuna toisen remontin vuoksi. Imusarjan ollessa irti oli kuitenkin hankala päästä käsiksi laturiin. Lisäksi vapaakytkimen irrottamiseen olisi pitänyt olla jokin erikoisavain. Irrottaminen onnistu kyllä rikkomalla vanha kytkin ja uuden sai ihan hyvin paikalleen.
Ilmastoinnin vapaakytkin on helpommin vaihdettavissa. Se on alhaalta päin heti näkyvissä.
Vaihtovälihän on muistaakseni 150tkm, mutta oon kuullut, että ajettu jopa 300tkm vaihtamatta. Itse en vaihtaisi noita ennen kuin hajoaa. Koska eihän noiden rikkoutuminen aiheuta mitään fataalia. Ainoastaan ilmastointi tai laturi lakkaa toimimasta. Tietysti jos auto on ammattiajossa, niin pitää vaihtaa.
Mikä on muuten vapaakytkimen tarkoitus? Eli miksi sellainen pitää olla noissa?
Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
poistaa värinöitä. toiseen suuntaan pyörittää laitteita ja toiseen ei, vaikka kone ei väärinpäin pyörikään. vähän sama ku polkupyörällä polkee niin polkimet ei jää pyörimään jos menee alamäkeen vapaalla.
Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
Nojoo, näinhän se on.Timos wrote:poistaa värinöitä. toiseen suuntaan pyörittää laitteita ja toiseen ei, vaikka kone ei väärinpäin pyörikään. vähän sama ku polkupyörällä polkee niin polkimet ei jää pyörimään jos menee alamäkeen vapaalla.
Aikaisemmin mietin jo, millaisessa tilanteessa laturin pyörimisnopeus on suurempi kuin moottorin. En keksinyt muuta, kuin vaihteiden vaihtamisen aikana. Moottorijarrutuksen aikana laturi varmaan hidastuu samaa tahtia kuin moottorikin...
Noh, tämä oli nyt vain tämmönen sivujuonne. Tarkoitus oli tosiaankin pohtia, onko vaarallista, jos vapaakytkin hirttää kiinni eli muuttuu "kiinteäkytkimeksi". Loppukaneetti on, että tuskin mikään laite hajoaa sen johdosta.
Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
jepulis, saattaa se vähän jakorattaita rasittaa. esim. jakohihnallisessa v70d5 on katkonut moniurahihnaa jonka palaset ovat jostain välistä päässeet jakohihnan väliin ja kaput. Vanhoissa autoissa ei vapaakytkimiä edes ole. esim. tuossa volvossa moniurahihna suorastaan pomppii jos laturin vapaapyörä jumissa.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
diesel käy vaan niin "nykien" että koko ajan se vapaapyörä sielä töitä tekee... vaikka et ite sitä huomaa 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: T5 2.5 TDI vapaakytkinten vaihto-operaatio
Vaihtoväli on jonkun aikaa sitten tipautettu, Axx koneissa 120tkm ja Bxx 150tkm, aikaisemmin oli 150/180tkm.
Paikallisen Laakkosen tiskiltä kuultuna laturin vapaakytkimen/vetohihnapyörän hajotessa voi laturin akseli katketa, en tiedä onko heillä tullut vastaan useampia tapauksia.
Vaihtohinta laturin+ilmastoinnin kera Laakkosella vajaa 800eur, LMS Service 1000eur viime viikolla kyseltynä.
Paikallisen Laakkosen tiskiltä kuultuna laturin vapaakytkimen/vetohihnapyörän hajotessa voi laturin akseli katketa, en tiedä onko heillä tullut vastaan useampia tapauksia.
Vaihtohinta laturin+ilmastoinnin kera Laakkosella vajaa 800eur, LMS Service 1000eur viime viikolla kyseltynä.