1Z suuttimien päivitystä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

1Z suuttimien päivitystä

Post by GeneralLee »

1994 1Z Paskat, tämänhetkinen kokoonpano: suuttimet 110hv AFN:stä, pumppu AHU:sta.

Ostin suuttimet saksan eBaysta, kuulemma 157tkm ajetut, olleet nyt yli vuoden paikoillaan.
Pumppu vaihdettu 150tkm ajetusta AHU Cordobasta.

Kesällä huomasin että tyhjäkäynnillä savuttaa sinistä ja haisee vähän pahalle,tosin katti on tyhjennetty joskos sillä nyt mitään vaikutusta on. Öljyä ei kulu yhtään vaihtovälillä, ei ainakaan pinta tikusta laske. Ajoitusarvo on vajaat 60 ja iq 3-4

Nyt ajattelin uusia suuttimien kärjet ja se kulunut kysymys kuuluu että mitkä kärjet hommaan?

Tarkoitus olisi ohjelmoida (Optimec) AHU:n ecu, nyt paikoillaan 1Z orggis ecu. AHU:n ecu on kuulemani mukaan vähän parempi kuin 1Z ecu. Turbo ja välkkäri pidetään orggiksena. Kytkimen vaihdoin keväällä Sachs Power-pakettiin.

Mitkät kärjet olisivat hinta/laatu suhteessa hyvät? Ja se koko? Ettei tulisi savun kanssa ongelmia leimalla...
1Z ilmeisesti .184 ja AFN .205?

Tuolta sivuilta yritin jotain saada irti: http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... le-FAQ.htm
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Porterin tai AEL koneisen volvon kärjet voisi olla sopivaa kokoluokkaa. Olikohan ne 0.218 vai mitä se reikäkoko ja kärjen tyyppimerkintä DSLA150P502.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Mihin asti tuo GT15 riittää?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

n. 130hp
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Jäi kysymättä että mistä ja minkä merkkiset kärjet?

Onko Bosio se merkki mihin muita verrataan?

Tarkoitus oli itse vaihtaa kärjet työmaalla mutta meidän Diesel-Centerissä ei ole tuohon runkoon sopivia säätöpaloja.

Kokemuksia hyvästä pajasta joka vaihtaisi kärjet jos ne itse hommaan tai tekisi koko hoidon sisältäen kärjet+vaihto+avautumispaineet.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
jonneilari
Posts: 362
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

Post by jonneilari »

Fin diesel
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Bosch taitaa olla vakio kärkien merkki ja virikärjet on yleensä Bosion Race tai Powerplus kärkiä tai halpoja kopioita.

Jos hommaat itte kärjet niin joku kyläseppä kyllä vaihtaa ne ja säätää avautumispaineet jonkun 50-100e kustannuksella.
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Kokemuksia Findieselin tarjoamista DSS-suuttimista?

Niiltä sais Basicit 300e sarja,25-35hv/syl.Pitäis riittää siis 140hv:n asti joka minun tapauksessa riittää mainiosti jos ahdin riittää 130hv:n asti.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

DSS suutinten kanssa on kuulemma ollut laatueroja, muutamalta alan foorumilta kun asiaa luin.

Kuka suomessa myy ja asentaa Bosion kärkiä, omiin runkoihin tai sitten runkopalautuksena?
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Rengaspalvelu karjalainen
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Rengaspalvelu Karjalaisen sivut alhaalla...

Pakko vielä kysellä tyhmiä.

Mitkä nyt olisivat hyvät/tarkoitukseeni sopivimmat kärjet?

Alkuperäiset Bosch, toivottavasti ei ole Intiassa tehtyjä koska siellä ei aina ole se laatu kohdallaan. Tästä on työmaalla ihan tarpeeksi kokemuksia.

Tai sitten Bosio/DSS yms "viri" kärjet. Onkos näissä useampi reikäsiä vai onko yhtä monta kun alkuperäisissä?
Lähinnä mietityttää se että kumpi olisi hyvä valinta: alkuperäinen vai samakokoinen "viri" kärjet.

Täytyy nyt muistaa että ahdin pysyy vakiona joten hepat pysyvät alle 130 lukemissa.

Riittävätko nykyiset AFN:n koneisen suuttimet vai tarvitaanko isommat? Ja jos niin mikä olisi sopiva koko?
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Nyt on kärkinä Firad .216 ja hyvin tuntuu pelaavan...Avautumispaineet on 240bar.

Hieman ihmettelyä aiheuttaa ajoitus... tuossa säätelin IQ:ta vag-comilla ja samalla vilkaisin ajoitusta... Ilmoitti että on niin myöhäisellä ettei voi näyttää kartalla, näytti arvoa 0-3..

Mitähän tässä on nyt tapahtunut? Viimeksi kesällä kun katsoin ajoitusta niin näytti arvoa 60.

Mitään oireita ei ole ollut, lähtee käymään normaalisti yms...

Piti äsken säätää ajoitusta ja kokeilin rpumpun pultteja niin ihan tiukassa oli. Aikataulusta johtuen en sitten alkanut säätämään tänään ja aattelin täältä kysäistä vinkkejä...
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
Razur
Posts: 44
Joined: 10.9.2006 18:36
Location: Hämeenkyrö

Post by Razur »

Isommat suuttimet muuttaa tuota vag comin näyttämää ajoitusta. Muutenkin niillä on hyvä laittaa hieman enemmän ennakkoa.

Aiheeseen muuten liittyen, itsellä on vain hyviä kokemuksia juurikin DSS suuttimista.
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Nyt on ennakko säädetty sinne toleranssin ylärajalle all 1Z kartan mukaan, sellaiset 66-67 lukuarvona....

Ongelmana on nyt todella pitkä "vieteri" eli saa sahata käymään useamman sekunnin kun ennen lähti samantein käymään vaikka ajoitus oli myöhäisellä...

Mikähän noiden kärkien ja avautumispaineiden kohdalla olisi paras ennakko?
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
Razur
Posts: 44
Joined: 10.9.2006 18:36
Location: Hämeenkyrö

Post by Razur »

Kokeile lisätä hieman IQ:ta. Ohjelmalla tai hammerilla. Jos ei vielä ole. Avittaa starttiin.
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Eli pienentää IQ-arvoa = lisätä syöttöä.
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Hätäpäissäni jo muutin ajoitusta sinne 50-52 paikkeille, ei vaikutusta...

Lähdin tänä aamuna liikenteeseen ilman esilämmitystä ja lähti hyvin käymään. Kuumana on sellainen 5 sek startti ja sitten käynnistyy heti ja jää käymään moitteettomasti.

Vaihdoin suuttimet viikko sitten lauantaina ja alkuviikosta säätelin IQ:ta sinne 2.8-3:n pintaan. Samalla huomasin ajoituksen olevan myöhäisellä ja en heti sitä tajunnut että korkeammat avautumispaineet sen aikaan saa... Tosin käynnistyi ihan moitteetta eli hyvä kun kone ehti pyörähtää niin jo käydä paukutti.

Ompas tää virittäminen vaikeeta....

Olis kyllä hyvä saada tuo käyntiin lähteminen kuntoon, ei tuota kestä akku eikä startti kovin kauaa.

Ai niin,vaihdoin rpumpun vajaa vuosi sitten ja sillä oli silloin 150tkm takana joten luulis nyt vielä jaksavan paineita nostaa?
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Irroita kuumana veden lämpötila-anturin johto ja kokeile startata. Jos käynnistyy ongelmitta niin homma ongelma on helppo korjata ohjelmaa muuttamalla.
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Täytyy kokeilla kun saan koneen kuumaksi...

Just laitoin auton käymään,pakkasta -4,5 astetta ja lähti yhdellä hehkutuksella hyvin käymään....

Edit:

Liittimen irroittaminen ei vaikuttanut lämpinänä käyntiinlähtöön,hehkuvalo vaan paloi pitkään ja ei lähtenyt käymistilaan..

Ja äsken kaupanpihassa ei virta riittänyt enään käyntiinlähtöön...Apuvirralla käymään sen 5 sek. pyörityksen jälkeen.

Nyt alkaa oleen sellainen tilanne että kun on ainoa auto ja töissäkin pitäisi käydä niin alkaa vaihtoehdot olla vähissä.

Pakko varmaan laittaa alkuperäiset suuttimet takaisin ja toivoa että toimii.

Äsken vielä säädin vag-comilla IQ:n niin alas kuin meni,tais olla 1.6-1.8 arvo mitä näytti...Ei vaikutusta lämpimänä käyntiin lähtöön...

Kattelin vikakoodit: 00553-Mass Air Flow Sensor (G70) 27-10-Implause Signal Intermittent

Mun muistini mukaan tuo on ollut jo ennen suutimien vaihtoa joten ei kait se nyt pitäisi vaikuttaa lämpimänä käyntiin lähtöön?
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Nyt on sitten seuraavanlainen tilanne:

Laitoin auton alkuperäiset, yli 300 tkm ajetut suuttimet koneeseen, lähti käyntiin lämpimänä ihan ok. IQ:ta oli pakko nostaa sinne 3 päälle, kävi rönköttämällä kun oli 1.6-1.8

Seuraavana on tarkoitus rempata alkuperäinen rpumppu 0km versioksi eli kaikki mahdollinen kuluva uutta, nestepää yms...

Samoin hommaan vielä yhdet suutinrungot joihin tulee orggis 66kw kärjet. Tietääkö muuten kukaan mikä olisi Bosch numero ko. kärjille?
On sitten tarvittaessa täysin vakio osat, ainakin talveksi...

Sitten kun on uusi rpumppu kiinni, niin vois kokeilla noita virisuuttimia uusiksi. Ei vaan ilmeisesti jaksa lämpimänä nostaa paineita tai sitten avautumispaineet on liian isot.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Varsin oudolta vaikuttaa. Selkeestikään ei oo softassa ku pitkällä hehkullakaan ja kylmäkäynnistys syötöilläkään ei lähde käyntiin.

Kuka ehdottti 240bar avautumispaineita noille suuttimille? Pitäisi toimia kyllä, mutta omaan makuun vähän korkeet.
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Ffp: puolella nimim. ramikoo jolta ostin kärjet... Nyt kun tarkistin yv keskustelun siellä mun ja ramikoon välillä, kehui että JukkaA:lla on hyviä kokemuksia juurikin noista kärjistä. Oli vaan tullut mulle lukihärö eli 220bar olisi sopiva avautumispaine.

Täytynee säädättää uusiksi...
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Jos epäilet pumppusi kykyjä niin säädätä suuttimet mieluummin vaikka 200bar paineeseen. Rungoissa lukee niiden kanssa niiden suositeltu paine, yleensä 170, 190 tai 220.
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Rungoissa oli 190bar ja peräisin 110hv AFN koneesta.

Pumppu menee tänään remonttiin ja varmaan annan samalla suuttimet uudelleen säädettäväksi.... Jos kokeilis 220bar, kokeilen uudella rpumpulla miten toimii.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Tähän vähän päivitystä..

Moottorin alkuperäistä pumppua ei kannattanut enään korjata, varaosat olisivat tulleet kalliimaksi kuin tehdaskorjattu pumppu. Sain vielä samaan rahaan AFN 81kW pumpun.

Vaihtelin pumpun tuossa loppiaisena ja siinä ilmailessa pumppua kaverini huomasi että kampiakselin hihnapyörä heittää aikas paljon...

Eikös tämä vaivan pitänyt olla vain AAZ koneen ongelma? Joka ilmeisesti johtui siitä että alunperin kampiakselin pultti oli mustaa rautaa ja koska sitä ei tarvitse irroittaa kun jakohihnan vaihtaa niin se pääsi aikaa myöten ruostumaan ja käänsi värinänvaimeninta kieroon. Joka taas sai aikaan sen että pultti lopulta katkesi ja lopun voi arvata.

En ole vielä ehtinyt purkaa dampperia ja alaratasta pois, olisi huomenna tarkoitus kurkata mikä heiton aiheuttaa. Tyhjäkäynnillä sitä ei huomaa mutta startatessa sen eroittaa selvästi.

Kävin hakemassa marmorilta uuden kampiakselin pultin ja ne pikku pultit joilla hihnapyörät on kiinni. Piti myös ottaa dampperi kun ajattelin että vulkanointi on pettänyt. Kuultuani edullisen 500e hinnan niin menin niin sekaisin että en huomannut ostaa lisäksi tuota alaratasta joka kuulemma AAZ koneissa ainakin vaurioituu jos on tuota heitto ongelmaa. Johtuen lapsellisesta kiilaviritelmästä...
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Re: 1Z suuttimien päivitystä

Post by GeneralLee »

Jaahas,onkohan kukaan törmännyt tällaiseen ominaisuuteen tai vikaan?

Vaihtelin tuossa jokunen kuukausi sitten suuttimet,Firadin .216 kärjillä olevat ja mielestäni sen jälkeen on kone alkanut käyttäytyyn hieman erikoisesti.Yritän mahdollisimman selkeästi asian selittää.Esimerkiksi ajaessa mittarinopeudella 60km/h 4.vaihteella kierrokset on aikas tasan 1500 r/min.Jos tulee vaikkapa loivahko alamäki ja vähennän hieman kaasua mutta ei kokonaan pois eli ei jarruteta moottorilla.Ja kun vauhti hieman laskee ja kaasua on jonkun verran mutta ei niin paljon kun nopeus edellyttäisi alkaa moottorin hillitön värin/vibraaminen/sheikkaaminen.Mutta ei selkeesti nyi niinkuin ennakon/määränsäädin viallisessa tekisi.Tilanne on siis sellainen että kaasua on mutta ei vedätetä.

Onkohan tässä nyt jokin ristiriita esim. syötön määrän kanssa,ECU vs. pumppu? Ja poistuisiko vaiva ohjelmallisesti? Tätähän ei vielä ole "lastutettu".

Ennakot on toleranssin ylärajalla 1Z kartan mukaan ja IQ on siinä 5.0.Jos syöttöjä lisää niin rynkytys tulee jonkin verran voimakkaammaksi.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Re: 1Z suuttimien päivitystä

Post by GeneralLee »

Ja päivitystä tähän,juuri vaihdoin uudet suuttimet koska epäilin noiden "isojen" suuttimien tekevän tuota sheikkaus/vibra ominaisuutta.Nyt ovat kiinni AFN 81kW:ta kooltaan vastaavat uusilla kärjillä varustetut suuttimet.Ajoitusta säätelin sinne hieman aikasen puolelle mutta vielä ollaan toleranssien sisäpuolella.IQ on 4.0.Pikaisella koeajolla tuntui ettei tuo sheikkaamisesta oltu päästy eroon.

Osaako kukaan nyt kertoa onko tuo ohjelmallisesti korjattavissa? En nyt viitsi pumppua irti ottaa ja viedä pajalle ennenkuin olen selvittänyt kaikki muut mahdollisesti vaikuttavat tekijät.Takuuta pumpussa on vielä tämä vuosi.

Vikakoodeja ei ole.Ja autossa on alkuperäinen 1Z ECU.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: 1Z suuttimien päivitystä

Post by JukkaA »

Katso vag-comilla sheikkaako siellä syötöt, ennakot vai sekä ja että.
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Re: 1Z suuttimien päivitystä

Post by GeneralLee »

Tänään säätelin ennakkoa kun suutimen vaihdon jälkeen meni turhan aikaiselle.Kyllähän ajoitus jonkinverran vaihtelee,jos oiken muistan niin arvona 55-56-57.Ja IQ 3.8-4.0,tuohan ei muutun kuin 0.2 yksikköä kerrallaan.

Hmm,ei kai vaan kampiakselin pultti ja ratas ole taas pettänyt?

Tämä sheikkaus/vibra tuntuu myös auton ollessa paikoillaan ja lähtee nostamaan kierroksia sinne 1500r/min,tuntuu tärinänä mutta ei tarvitse olla kuin hieman alle tai yli 1500 kierrosta niin häviää värinät.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: 1Z suuttimien päivitystä

Post by JukkaA »

Katso ajossa vag-comilla kun sheikkaa. Ennakot taitaa olla kanava 4 ja syötöt kanava 8 ?
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Re: 1Z suuttimien päivitystä

Post by GeneralLee »

Just katselin vcds:llä ihan paikoilaan kaasuttaessa ja ajossa,tosin hankalaa seurata tietä ja näyttöä yhtä aikaa.

En huomannut että arvot olisivat mitenkään huomattavasti heitelleet jos nyt oikeita arvoja osasin tarkkailla.

Osaisiko kukaan Tampereen/Pirkanmaan alueella auttaa tässä asiassa,korvausta vastaan luonnollisesti.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
User avatar
GeneralLee
Posts: 36
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Re: 1Z suuttimien päivitystä

Post by GeneralLee »

Kun iq arvoa pienentää/syöttöä lisää niin sheikkausvatkausta esiintyy edellisissä viesteissä mainitulla tavalla.

Taas iq arvon nostaminen/syötön vähentäminen saa aikaan vatkaksen häviämisen,en ainakaan ole sitä niin voimakkaasti saanut aikaan että olisi "persiissä" tuntunut.Lisäksi moottorin käynti ja toiminta on kevyempää ja savutusta ei esiinny.Nyt iq on 6.0 ja lähellä 3.0 savuttaa täyskaasukiihdytyksissä suhteellisen paljon.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
Post Reply