1.6 77 kw azd
Vaihdoin jakohihnan ja nokkien välisen hihnan. Kampiakselin päässä olevassa rattaassa on merkki, mutta jakopään rattaista en löytänyt, joten tein merkit tussilla.
Tekisi mieli tarkistaa menikö jako kohdalleen, miten se onnistuu? Onnistuuko vag com:illa vai astelevyllä ja mittakellolla vai millä?
jaon tarkistus
Re: jaon tarkistus
Kysymykseni taisi olla heman epäselvä.
Halusin siis saada selville onko jakohihna oikein laitettu eli ovatko kampiakselin ja nokka-akselien ajoitukset kohdallaan, vai onko jompikumpi hihna (jakohihna tai nokkienvälinen hihna) kenties hampaalla tai parilla pielessä. Nokkapyörissä kun ei mielestäni ole merkkiä josta näkisi tarkasti nokka-akseleiden asennon silloin kun kampiakseli on merkissä. Eli miten tuon saisi tarkistettua?
Halusin siis saada selville onko jakohihna oikein laitettu eli ovatko kampiakselin ja nokka-akselien ajoitukset kohdallaan, vai onko jompikumpi hihna (jakohihna tai nokkienvälinen hihna) kenties hampaalla tai parilla pielessä. Nokkapyörissä kun ei mielestäni ole merkkiä josta näkisi tarkasti nokka-akseleiden asennon silloin kun kampiakseli on merkissä. Eli miten tuon saisi tarkistettua?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: jaon tarkistus
Niissä nokkapyörissä on reiät, ja niiden takaa löytyy vastapelurit. Vaikka poranterät pistät sinne. En nyt muista minkä kokoset ne ovat, mutta ne on sinne mentävä samaan aikaan, ja kampiakselin merkki löytynee laatikon päältä tulpan alta.
Tähän on olemassa erikoistyökalu ettei nokat pääse väärään asentoon mutta eiköhän mikä tahansa oikeankokoinen tappi sinne mene yhtälailla.
Jos ei ole niin jakopäähän kurkkaamalla lampun kanssa löytyy oikea kohta -> Kampiakselin merkki on se etummainen pienempi nykäle siellä alhaalla(ei siis se suoraan ylöspäin sojottava), mihin sen vinoreunaisen hampaan kuuluu sojottaa. Yksi niistä hampaista on siis reunaltaan lovettu.
Tämän näköinen on se työkalu jolla saa nokat lukittua:

Tähän on olemassa erikoistyökalu ettei nokat pääse väärään asentoon mutta eiköhän mikä tahansa oikeankokoinen tappi sinne mene yhtälailla.
Jos ei ole niin jakopäähän kurkkaamalla lampun kanssa löytyy oikea kohta -> Kampiakselin merkki on se etummainen pienempi nykäle siellä alhaalla(ei siis se suoraan ylöspäin sojottava), mihin sen vinoreunaisen hampaan kuuluu sojottaa. Yksi niistä hampaista on siis reunaltaan lovettu.
Tämän näköinen on se työkalu jolla saa nokat lukittua:

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: jaon tarkistus
Kiitos, kolot löyty ja jako oli kohdallaan.
Jos joku haluaa kommentoida, niin purkaudunpa muistakin murheista.
Putsasin kaasuläpän ja sopeutuksessa asentaja huomasi, että tyhjäkäynnillä 1. lambda rikastaa 25% eli maksimit (lämmin kone). Kierroksilla rikastus tippui ja pyöri nollan molemmin puolin. Pitkäaikaisrikastus näytti muistaakseni hieman alle nollaa. Asentaja kyseli imuvuodoista ja äsken kokeilin sumutella sinne tänne motor startteria, muttei kierrokset siitä mihinkään muuttuneet. Pakosarjan ja lohkon välistä tuskin vuotaa, kun keväällä vaihdoin siihen uuden tiivisteen ja putsasin laippapinnat hyvin. Asentaja epäili myös lambdan kuntoa tai kaasuläppäkoteloa. Mitään vikailmoituksia ei muistissa ole. Ehdotti vissiin puolivakavissaan sellaista, että ajelee niin kauan kuin joku oikeasti hajoaa ja antaa vikailmoitusta.
Tässä vähän kahden vaiheilla olen, jotta ostaisinko uuden 1. lambdan, on vaan sekin melko kallis. Tuossa pöydällä on myös vag-com kaapeli joten näkisihän sillä auttaako.
Ei tuo vika muuten ahdistaisi, mutta auton kylmäkäynnistyksessä on ongelmia. Saattaa röpöttää ja sammua. Lisäksi kylmän koneen vääntö alakierroksilla on huono, liikkeellelähdöstä ja vaihteenvaihdosta tulee vähän väkisin sellaista aloittelijan kenguruhyppelyä. Lämpimänä kinneri pelaa kuitenkin melko mukavasti.
Jos joku haluaa kommentoida, niin purkaudunpa muistakin murheista.
Putsasin kaasuläpän ja sopeutuksessa asentaja huomasi, että tyhjäkäynnillä 1. lambda rikastaa 25% eli maksimit (lämmin kone). Kierroksilla rikastus tippui ja pyöri nollan molemmin puolin. Pitkäaikaisrikastus näytti muistaakseni hieman alle nollaa. Asentaja kyseli imuvuodoista ja äsken kokeilin sumutella sinne tänne motor startteria, muttei kierrokset siitä mihinkään muuttuneet. Pakosarjan ja lohkon välistä tuskin vuotaa, kun keväällä vaihdoin siihen uuden tiivisteen ja putsasin laippapinnat hyvin. Asentaja epäili myös lambdan kuntoa tai kaasuläppäkoteloa. Mitään vikailmoituksia ei muistissa ole. Ehdotti vissiin puolivakavissaan sellaista, että ajelee niin kauan kuin joku oikeasti hajoaa ja antaa vikailmoitusta.
Tässä vähän kahden vaiheilla olen, jotta ostaisinko uuden 1. lambdan, on vaan sekin melko kallis. Tuossa pöydällä on myös vag-com kaapeli joten näkisihän sillä auttaako.
Ei tuo vika muuten ahdistaisi, mutta auton kylmäkäynnistyksessä on ongelmia. Saattaa röpöttää ja sammua. Lisäksi kylmän koneen vääntö alakierroksilla on huono, liikkeellelähdöstä ja vaihteenvaihdosta tulee vähän väkisin sellaista aloittelijan kenguruhyppelyä. Lämpimänä kinneri pelaa kuitenkin melko mukavasti.