Hei kaikki T4 gurut
Ongelmani on, että VW T4 2.5 tdi 2001 / 310000km ääntää vedättessä?
Kone ikään kuin nakuttaa tyhjäkäynnillä ja vedättäessä ihan kuin pakoputki vuotaisi.
Korjaamolla arvelivat ensin värinänvaimenninta. Purkivat ja totetisivat sen ehjäksi. Samalla tarkastettiin jakopää ja ajoitukset, ovat OK.
Stetoskoopilla kuunnellen on kuulemma vaikea havaita mistä ääni kuuluu, kun ei ole veto päällä. Ei kuulemma kuulu ainakaan kampiakselista. Korjaamolla sanoivat että ääni kuuluu mieluummin moottorin alapuolelta kuin yläältä.
Alipainepumppu ei ääntä pidä, sanoi korjaamon setä.
Seuraavaksi katsoin egr- venttiilin, joka tuntui toimivan. Tulppasin sen kuitenkin varmuuden vuoksi.
Auto ravistaa sopivilla kierroksilla 1000-2000 rpm/min.
Pinta kaasulla ajellessa ääntä ei kuulu kovin paljon, mutta kun painaa kaasua kovasti, nakuttaa/ tsupsuttaa.
Ottaa kierroksia ihan OK ja kulkee OK, mutta ääni on karsea.
Vika ilmaantui tämän kaltaisena jo aiemmin viime kesänä, ei ihan yhtä voimakkaana. En ehtinyt tutkimaan vikaa silloin, kun se jo hiljeni.
Olin juuri tankannut tyhjän tankin täyteen Shelliltä jonka jälkeen tämä alkoi. Yleesä tankkaan Teboililta.
Olen ajanut n.500km ääntävällä pelillä.
Kesällä vaihdettiin öljy, öljynsuodatin, polttoaineen suodatin, ilmansuodatin.
T4 2.5 tdi 2001 ääntää vedättessä?
Re: T4 2.5 tdi 2001 ääntää vedättessä?
"Kone ikään kuin nakuttaa tyhjäkäynnillä ja vedättäessä ihan kuin pakoputki vuotaisi. "
Nokka akseli ja paininkupit olivat kunnossa ?
Tuolla km määrällä jo sanomista niissäkin jos ei vaihdettu vielä, helppo tarkistaa, työläämpi vaihtaa.
Nokka akseli ja paininkupit olivat kunnossa ?
Tuolla km määrällä jo sanomista niissäkin jos ei vaihdettu vielä, helppo tarkistaa, työläämpi vaihtaa.
Re: T4 2.5 tdi 2001 ääntää vedättessä?
Seuraavaksi vein auton paikallisen diesel expertin huomaan. Tutkimukset aloitettiin koe-ajolla. Äänestä päätellen voisi suuttimien ja puristuksien mittauksesta olla apua. Suuttimet OK. Puristukset OK. Kun kakkos pytyn suutinta löysättiin ääni hävisi. Jotain ongelmaa kenties alakerrassa. Merkkihuollossa epäilivät, että kiertokangen alapään toinen kiinnitys mutteri on irronnut. Öljypohjan irroituksen jälkeen löytyi öljypohjasta pari putken pätkää. Sylintereiden 1 ja 2 voitelu systeemiin kuuluvat putket oli irronneet tai katkenneet. Arvelivat josko mäntä olisi tämän vuoksi vaurioitunut. Kansi pois. kakkospytyn mäntä pois. Mäntä OK. Kampiakselin runkolaakerin pukit oli poikki kakkospytyn molemmin puolin. Vian etsintää 600€:lla
Pukkeja ei voi vain laittaa uusia, koska laakerit eivät kuulemma tulisi kestämään. Pitäisi ottaa kone pois ja koneistaa /sovittaa. Myös kampiakseli on ehkä vaurioitunut. Että juu..
Myin VW:n varaosiksi parilla tonnilla ja kävin ostamassa uuden pakun..
Aurinkoista kevään jatkoa kaikille VW-faneille..
Harri.
Pukkeja ei voi vain laittaa uusia, koska laakerit eivät kuulemma tulisi kestämään. Pitäisi ottaa kone pois ja koneistaa /sovittaa. Myös kampiakseli on ehkä vaurioitunut. Että juu..
Myin VW:n varaosiksi parilla tonnilla ja kävin ostamassa uuden pakun..
Aurinkoista kevään jatkoa kaikille VW-faneille..
Harri.
Re: T4 2.5 tdi 2001 ääntää vedättessä?
:?:Tod huono mäihä, vm.2001 ja vasta reilu 300tkm. Älä pelottele. Maanantaikpl vai joku josku kohdellu kaltoin.... Mihkäs muuten vaihdoit



Re: T4 2.5 tdi 2001 ääntää vedättessä?
VW T5 1.9 tdi 2007. Jos sillä saisi työkalut työmaille edes pari vuotta, niin voisi ruveta katselemaan uutta Mersua. Korjaamon ukko sanoi muuten, että siihen T5 2.5 tdi ei kannata ryhtyä. Kukin tekee kuten haluaa 
Tuo Kampiakselin vika ei kai ole ihan harvinainen, koska merkkiliikkeen huoltoneuvoja arvasi vian heti, kun sille ääntä ja oireita kuvailin. Jos itselläni olisi toimiva tuollainen T4 2.5tdi, niin pikimiten veisin huoltoon, käskisin ottaa öljypohjan pois, tarkistaa runkolaakerin kiinnitykset, kiertokankien alapään kiinnitykset ja katsoa ne öljyputket, että ovat tallessa ja paikallaan.

Tuo Kampiakselin vika ei kai ole ihan harvinainen, koska merkkiliikkeen huoltoneuvoja arvasi vian heti, kun sille ääntä ja oireita kuvailin. Jos itselläni olisi toimiva tuollainen T4 2.5tdi, niin pikimiten veisin huoltoon, käskisin ottaa öljypohjan pois, tarkistaa runkolaakerin kiinnitykset, kiertokankien alapään kiinnitykset ja katsoa ne öljyputket, että ovat tallessa ja paikallaan.