VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Hei,
Muutama kuukausi sitten ostettu VW 1.9 tDi, -93.
Käytin tupakansytytintä tabletin lataamiseen n. 12 h päivässä viikon ajan, ja tabletin laturi oli jatkuvasti kiinni sytyttimessä (24h). En ollut aiemmin käyttänyt tupakansytytintä. Tupakansytytin lataa myös silloin, kun avaimet eivät ole virtalukossa. Irrotin tabletin laturin sytyttimestä, ja auto ei enää käynnistynyt. Käynnistin pari kertaa toisen auton akusta. Käynnistettäessä radio meni itsestään päälle, vaikka se oli aiemmin suljettuna. Irrotin radion. Akku tyhjeni toistuvasti, ja ostin uuden akun. Uusi akku käynnisti ensimmäisen yön jälkeen yhden kerran, mutta iltapäivällä auto ei enää käynnistynyt. Uusi akku oli siis tyhjentynyt ensimmäisen vuorokauden aikana. Yöllä auton runko vaikutti olevan lievästi sähköistynyt.
Liittyykö vika tupakansytyttimeen, ja miten sen voisi korjata?
Kiitos vastauksista.
Muutama kuukausi sitten ostettu VW 1.9 tDi, -93.
Käytin tupakansytytintä tabletin lataamiseen n. 12 h päivässä viikon ajan, ja tabletin laturi oli jatkuvasti kiinni sytyttimessä (24h). En ollut aiemmin käyttänyt tupakansytytintä. Tupakansytytin lataa myös silloin, kun avaimet eivät ole virtalukossa. Irrotin tabletin laturin sytyttimestä, ja auto ei enää käynnistynyt. Käynnistin pari kertaa toisen auton akusta. Käynnistettäessä radio meni itsestään päälle, vaikka se oli aiemmin suljettuna. Irrotin radion. Akku tyhjeni toistuvasti, ja ostin uuden akun. Uusi akku käynnisti ensimmäisen yön jälkeen yhden kerran, mutta iltapäivällä auto ei enää käynnistynyt. Uusi akku oli siis tyhjentynyt ensimmäisen vuorokauden aikana. Yöllä auton runko vaikutti olevan lievästi sähköistynyt.
Liittyykö vika tupakansytyttimeen, ja miten sen voisi korjata?
Kiitos vastauksista.
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Mittasit latauksenkin n.14v pitää ladata käydessä, voi purkaa muutkin kuin tupakinsytytin ?
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Olen yrittänyt käynnistää autoa toisen auton akusta, mutta nyt uuden akun vaihdon jälkeen ei käynnisty edes tällä tavoin. Nakutusta ja köhinää, mittarin valot syttyvät, mutta ei käynnisty.
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
5e maksaa yleismittari, hanki se niin näet onko akussa jännitettä, n.12,3-12,8v pitää olla (huono-hyvä).
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Uudessa akussa oli 2.6 V kolmen päivän seisomisen jälkeen. Mittaamalla ampeereja akun negatiivisen navan ja johdon välistä lukema oli 0.33. Otin pois tupakansytyttimen sulakkeen, ja ampeerilukema putosi nollaan.
Vaihdoin vanhan akun, jossa oli vielä 11.93V. Auto käynnistyi toisen auton akusta, ja ajoin n. 20km 50-70km/h, minkä jälkeen akun lukema oli 12.33V, laski nopeasti moottorin sammuttamisen jälkeen 12.22V. Irrotin negatiivisen navan akunkengän.
Vuorokautta myöhemmin akun lukema 11.94V, ja moottori käynnistyi itsestään. Ajoin n. 200m, ja pysäköin neljäksi tunniksi. Palattuani autolle mittari näytti akulle 0.12V. Akun navan ja johdon välinen ampeerilukema oli 0 sekä ennen käynnistämistä että neljä tuntia myöhemmin. Mittarin mukaan akku on siis tyhjentynyt neljässä tunnissa täysin tyhjäksi.
Mikä voisi olla syynä akun tyhjenemiseen?
Vaihdoin vanhan akun, jossa oli vielä 11.93V. Auto käynnistyi toisen auton akusta, ja ajoin n. 20km 50-70km/h, minkä jälkeen akun lukema oli 12.33V, laski nopeasti moottorin sammuttamisen jälkeen 12.22V. Irrotin negatiivisen navan akunkengän.
Vuorokautta myöhemmin akun lukema 11.94V, ja moottori käynnistyi itsestään. Ajoin n. 200m, ja pysäköin neljäksi tunniksi. Palattuani autolle mittari näytti akulle 0.12V. Akun navan ja johdon välinen ampeerilukema oli 0 sekä ennen käynnistämistä että neljä tuntia myöhemmin. Mittarin mukaan akku on siis tyhjentynyt neljässä tunnissa täysin tyhjäksi.
Mikä voisi olla syynä akun tyhjenemiseen?
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Alle 12 V akun navoilta mitattuna kertoo että akku on lähes tyhjä ja saattaa olla vaurioitunut niin, että ei enää pidä varausta. Tuo alle 3 V on jo niin vähän, että varmasti on akku rikki.
Irrota akun plus (tai miinus) kenkä, kytke mittari kengän ja navan väliin ja mittaa virran kulutus ampeeri asteikolla. Alle 1A menee varmasti mutta jos enempi niin jossakin menee virtaa. Jos on kulutusta niin irrota sitten laturista johdot ja suorita mittaus uudestaan, jos lukema tippui niin laturi on viallinen (diodit rikki). Jos laturin irtikytkeminen ei vaikuttanut niin sitten yksitellen sulakkeita irti ja aina yhden sulakkeen poiston jälkeen mittaus. Sitten kun löytyy sulake, jonka poistamalla kulutus tippuu niin selvittämään mitä laitteita kyseisen sulakkeen takana on.
Entäs mitäs mittari näyttää auton käydessä akun napojen väliltä mitattuna, vähintään 13,8 volttia saisi näyttää niin lataus pelaa normaalisti, yli 14 volttiakaan ei ole pahasta mutta jos näyttää noin 12V tai alle ei lataa ollenkaan. Ylilataus (yli 15 V) taas saa akun kiehumaan ja siitä tulee entinen hyvin nopeasti.
Irrota akun plus (tai miinus) kenkä, kytke mittari kengän ja navan väliin ja mittaa virran kulutus ampeeri asteikolla. Alle 1A menee varmasti mutta jos enempi niin jossakin menee virtaa. Jos on kulutusta niin irrota sitten laturista johdot ja suorita mittaus uudestaan, jos lukema tippui niin laturi on viallinen (diodit rikki). Jos laturin irtikytkeminen ei vaikuttanut niin sitten yksitellen sulakkeita irti ja aina yhden sulakkeen poiston jälkeen mittaus. Sitten kun löytyy sulake, jonka poistamalla kulutus tippuu niin selvittämään mitä laitteita kyseisen sulakkeen takana on.
Entäs mitäs mittari näyttää auton käydessä akun napojen väliltä mitattuna, vähintään 13,8 volttia saisi näyttää niin lataus pelaa normaalisti, yli 14 volttiakaan ei ole pahasta mutta jos näyttää noin 12V tai alle ei lataa ollenkaan. Ylilataus (yli 15 V) taas saa akun kiehumaan ja siitä tulee entinen hyvin nopeasti.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Uuden akun, joka otin pois autosta, lukema on noussut lukemasta 2.6V 7.28V:iin parin päivän jälkeen ilman latausta. Vanhan, autossa olevan akun lukema oli aamulla 7.15V, kun akunkenkä ei ollut kiinni yöllä, illalla vielä 0.07V.
Akun navan ja irrotetun kengän välinen ampeerilukema on edelleen 0 eli virtaa ei kulje minnekään mittarin mukaan.
Ainoa ampeerilukema on ollut 0.33 , kun tupakansytyttimen sulake oli kiinni, ja kulutus loppui sulakkeen poistolla.
Kun ongelma alkoi, kuului auton edestä hölskyvän nesteen ääni viimeistä kertaa sammuttaessa.
Sulakelaatikon alla olevista johdoista oli irti vaalean harmaan ja sinisen värinen johto. Kiinnitin sen vapaana olleeseen kohtaan uuden akun tyhjennyttyä, en tiedä oliko oikea kohta.
Kun auto viimeeksi käynnistyi, oli akun lukema moottori käynnissä 14V.
Akun navan ja irrotetun kengän välinen ampeerilukema on edelleen 0 eli virtaa ei kulje minnekään mittarin mukaan.
Ainoa ampeerilukema on ollut 0.33 , kun tupakansytyttimen sulake oli kiinni, ja kulutus loppui sulakkeen poistolla.
Kun ongelma alkoi, kuului auton edestä hölskyvän nesteen ääni viimeistä kertaa sammuttaessa.
Sulakelaatikon alla olevista johdoista oli irti vaalean harmaan ja sinisen värinen johto. Kiinnitin sen vapaana olleeseen kohtaan uuden akun tyhjennyttyä, en tiedä oliko oikea kohta.
Kun auto viimeeksi käynnistyi, oli akun lukema moottori käynnissä 14V.
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
"Sulakelaatikon alla olevista johdoista oli irti vaalean harmaan ja sinisen värinen johto. Kiinnitin sen vapaana olleeseen kohtaan uuden akun tyhjennyttyä, en tiedä oliko oikea kohta.
Kun auto viimeeksi käynnistyi, oli akun lukema moottori käynnissä 14V."
Ota johto irti jos et varma paikasta ole, tuo laturi voi olla syyllinen hävikkiin (dionit) vaihda/kokeile toisella, tai purkamoilta haet laturin muutamalla kympillä.
Kun auto viimeeksi käynnistyi, oli akun lukema moottori käynnissä 14V."
Ota johto irti jos et varma paikasta ole, tuo laturi voi olla syyllinen hävikkiin (dionit) vaihda/kokeile toisella, tai purkamoilta haet laturin muutamalla kympillä.
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Eilen akun lukema oli vajaat 8V, kun oli vuorokauden ajan negatiivinen akunkenkä irti. Käynnistyi toisen auton akusta, ja ajettuani jonkin aikaa 70km/h moottori käynnissä 13.58V ja moottorin sammuttamisen jälkeen 12.25V. Yön negatiivinen akunkenkä irti, aamulla edelleen 12.25V. Kiinnitin akunkengän, joka kipinöi, ja lukema oli 11.75V. Volttilukema alkoi hitaasti laskea, kun akunkengät olivat kiinni, n. 0.01V / 20s. Mittasin vain vähän aikaa 11.75-11.68V. Akunkengän irrottamiseen jälkeen 12.21V. Ampeereja ei näkynyt mittarissa missään vaiheessa.
Akku latautuu ajettaessa. Voiko ongelma silti olla laturissa?
Missä kohdassa laturi sijaitsee ja voiko asiaa testata muulla tavalla kuin irrottamalla koko laturin?
Akku latautuu ajettaessa. Voiko ongelma silti olla laturissa?
Missä kohdassa laturi sijaitsee ja voiko asiaa testata muulla tavalla kuin irrottamalla koko laturin?
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
Jos se kenkä kipinoi paikoilleen laittaessa on siellä auton puolella jotain kuluttajia tai onko sulla hifijärjestelmiä? Vahvistin/kondensaattori? Eikun akun miinusnavan ympärille pihtivirtamittari ja yksi sulake kerrallaan nyppii pois ja katsoo mittarista millon virran kulutus putoaa. Siitä sitten tietää lähtee virran kuluttajaa etsimään kun tietää minkä sulakkeen takana se on.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Re: VW 1.9tDi uusi akku tyhjenee
"Missä kohdassa laturi sijaitsee ja voiko asiaa testata muulla tavalla kuin irrottamalla koko laturin?"
Ei helppoa konstia, hävittää laturin kautta virtaa, jos noita haamu tyhjenemisiä eikä muuta selitystä niin toisella laturilla kokeilet, osat laturiin kalliita/työläitä, tuon ikäiseen löytyy purkamoilta monta käytettyä ei aina hyvää ja halpaa (hintakartelli purkamoillakin).
Ei helppoa konstia, hävittää laturin kautta virtaa, jos noita haamu tyhjenemisiä eikä muuta selitystä niin toisella laturilla kokeilet, osat laturiin kalliita/työläitä, tuon ikäiseen löytyy purkamoilta monta käytettyä ei aina hyvää ja halpaa (hintakartelli purkamoillakin).