Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
_osku
Viestit: 109
Liittynyt: 22.1.2012 18:46
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja _osku »

Eipä äkkiseltään etsittynä löytynyt tietoa, tottunut jo tuohon vakkariin niin että olis mukava asentaa se tuohon 3B:kin, mutta onko kellään tietoa onko tuo sarja mahdollista asentaa vaijerikaasulliseen, ja jos on niin kuinka paljon isompi homma? :)
Avatar
Juhizz
Viestit: 1218
Liittynyt: 16.11.2009 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Juhizz »

Eipä se onnistu millään lailla.. Systeemi kaasun osalta täysin eri.

Ainoa mahdollisuus tarvikesarjalla.
_osku
Viestit: 109
Liittynyt: 22.1.2012 18:46
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja _osku »

Näin arvelinkin, täytyy ajella sit ilman :)
passat3b
Viestit: 22
Liittynyt: 8.4.2013 18:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja passat3b »

Ei jeesus mikä jomma.järki loppuuu...mun vilskis ei oo tommosta liitintä mikä kuvissa on ja johtojen värityskin on eri. 8pinniin tulee mustaharmaa johto ja siijen laiton virran mutta ei puutu kun loput 4 johtoa enkä keksi minne ne sikottelis. Saisko joltai apua tässä asiassa.
_osku
Viestit: 109
Liittynyt: 22.1.2012 18:46
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja _osku »

Mikä auto, moottori ja vuosimalli?
passat3b
Viestit: 22
Liittynyt: 8.4.2013 18:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja passat3b »

moro
oisko kellää tietoa mite helv. saan toimimaan vakkarin ku en keksi mitää paikkaa 4 pinnille vakkarin johdossa.
autona on passat 98 ja ahu ois moottori 1,9tdi ja katselin kuvia niin ei mulla oo tommosia liittimiä tuolla rintapellissä ecun vieressä. ainut mikä täsmää on oranssi liitin joho tulee punavalkea johto punavalkeaan
jos apuja sais niin ois mukavampi toimia pitkänmatkan ohjuksena.
kuvia ja apuja kaivataan kiitos
Avatar
Juhizz
Viestit: 1218
Liittynyt: 16.11.2009 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Juhizz »

Slamitin myymän sarjan yhteydessä seuraava teksti: "Ei 90hv AHU-moottorille eikä 110hv AFN- moottorille! Näissä moottoreissa on vedettävä johdot ohjainyksikölle asti tätä sarjaa soveltaen, kysy lisää".

Mitä sitten tarkoittaa...?
passat3b
Viestit: 22
Liittynyt: 8.4.2013 18:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja passat3b »

Hain viiksen ja johdot marmoritiskiltä ja painotin vielä että ahu moottorille että ei ole sarjaa ja pitäisi saada sellainen paketti.no jonkinlaiset ohjeet olikin mut autosta löydy ees isoa liitintä mihin noi sopisi edes.ijsmettelen kyl insinöörejen taidon näytettä taas.prkl ku ois vaijeri kaasu ni ois nnäitäkään ongelmia.
Sergey
Viestit: 66
Liittynyt: 12.7.2010 8:18
Paikkakunta: Oulu/Åland

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minulla olisi tuollainen passatin vakkariviiksi mutta ei ole mitään johtosarjaa. Mitenköhän sen asennus MK3 golfiin onnistuis? Vai saako sitä johtosarjaa jostakin erikseen?

Kuva
antero2003
Viestit: 2
Liittynyt: 29.10.2013 20:05

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja antero2003 »

Minulla uudempi Passat TDI AWX 96 KW Comfortline vm 2003, 2002 vuosimalli vaihtuu uudemmaksi syksyllä 2002 vuosimalliksi 2003 ja siinä voi olla jo valmius vakionopeus säätimelle, olen ajatellut laittaa sellaisen itse koska autossani ei ole sellaista. Osaan kyllä asentaa. Kun olen automekaanikko ja merkkiliikkeessä töissä jos hinta ei muihin eroa kun itse saan työntekijä alennuksia kannattaako tilata postilla ulkomaan kautta? ei asennus maksaa enemmän kuin itse "vakkari". Osaan tehdä kyllä koko homman alle 2 tuntia. Kyselen wv:n liikeestä alennettuun hintaan jos ei tärppää sit nettiin ulkomaan postimaksuineen on halpaa mut alkuperäinen pitää olla. Jos ei sit paikallinen merkkiliike,
antero2003
Viestit: 2
Liittynyt: 29.10.2013 20:05

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja antero2003 »

Tdi 2002 vuosimallissa on väri eroja mutta numero paikat täsmää vaikka värit eivät. Onnistuu oikeilla työvälineillä jopa 1.5 tunnissa. Jos ei ole valmiutta akun miinuskaapeli irti ja eristä se esim työrukkasella, jos ymmärrys ei riitä työnnä työrukkanen maakaapelin sisään, se oli eka homma odota 10 minuuttia ennen kuin irroitat airbackin!! Sen aikana voit purkaa kuskin alakerran muovilevyn jossa on kiinni yks liitin. Irroita se ja vedä muovilevy pois, nyt näet johtoviidakon todella tiukkaan pakatut, mut varmista että onko valmius jo olemassa vakionopeussäätimelle eli ratin takana entisen viiksipaketin liittimissä on enemmän liittimiä. Ei turhaa työtä tarvitse tehdä.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ei ole 3BG passatissa ikinä ollut minkäänlaisia valmiuksia vakkarin jälkiasennukselle. Tai sen verran on että vesikaukalolta menee ohjainlaitteelle johdot, mutta vesikaukalosta viikselle ei ole johtosarjavalmiutta.

PS. 10 vuotta irrottanut airbagit ottamatta akunkenkää auki. Ei ole vielä räjähtänyt. Eikä räjähdä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kotka
Viestit: 1246
Liittynyt: 26.3.2007 21:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja kotka »

Hei
Hyvä kun asioista tehdään ohjeita, niin pystyisikö niihin ohjeisiin panostaa jotenkin?
Tuossa hiukan ylempänä on 2 viestiä joista ei tahtonut saada selvyyttä edes huonolla mielikuvituksella.
Vaikka ilmeisesti ohjeet on jotenkin kopioitu netin syövereistä, niin ehkä jopa lainaaminen toimisi paremmin.
Ja ehkä nuo ohjeet kannattaisi tehdä sitten kuin työtä tehdään tai heti sen jälkeen eikä "mutuilla" etukäteen.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
jukkaik
Viestit: 2
Liittynyt: 6.8.2014 17:41

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja jukkaik »

Termos. Asensi itelleni 2002 Passattiin (AVF- kone) vakkarin paikoilleen: Kojelaudan alamuovit purettuani ja ecun irrotettuani tein päätöksen jotta en rupea jalkatilasta purkamaan enää yhtään mitään... Tyrkkäsin vakkarin johtosarjan ecun koteloon, piuhat poikki ja väri väriin tinalla ja kutistesukalla liitokset kiinni... Aktivointi kyytipojaksi ja hyvin toimii... Joskus vuosia sitten asensin sähkökaasulliseen 1.8 turboon vakkarin piirulleen ohjeiden mukaan, en suoraan sanottuna enää muistanut miten kettumainen oli ennen kuin purin kojetaulun alamuovit pois.. :cry:
Piuhat katkasten ja liittäen aikaa meni selän verryttelyineen ja ruokailuineen pari tuntia enkä onnisunut saamaan edes yhtään pistoketta rikki tai edes rattia vinoon. :rasp
jobbee
Viestit: 3
Liittynyt: 18.7.2015 15:33

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja jobbee »

Moro, itelläkin olis vakkarin asennus edessä. Viikset ja kaikki on jo paikallaaan edellisen omistajan toimesta, mutta piuhojen kytkennät puuttuu kokonaan. Edellinen omistaja on purkuautosta piuhasatsin hakenu tolle vakkarille ja mulla ei ole mitään käryä miten noi pitäs laittaa. Kuvassa näkyy piuhat:


Kuva
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

On ihan erinäköstä ja väristä piuhaa kuin mun purkuautosta ostamani. Noh kuitenkin, viis karvaa menee ecuboksin sisälle valkoseen liittimeen ja yks sulaketaululle (tai johonkin +12v syöttöön)

jos noita karvoja ei pysty identifioimaan mikä on missäkin pinnissä, joudut joko avaamaan ratin ja muovit jotta saat liittimen auki ja tsekattua mikä väri on mikäkin, tai sitten kokeilet kaikkia yhdistelmiä hauenleukojen avulla ja käyt testiajolla kunnes saat toimivan kombon. Noitahan ei ole kuin 5*4*3*2*1 eri yhdistelmää eli 120.. :rasp

Tuossa ohjeet, ja viimeisessä kuvassa on kaikki tarpeellinen info (tosin yksi virhe, tuo kolmoskarva on se joka kytketään +12v syöttöön, älä vaan mene tuohon oranssiin liittimeen sitä räpeltämään): https://sites.google.com/site/1810marti ... -b5-passat" onclick="window.open(this.href);return false;
Yoshi
Viestit: 6
Liittynyt: 2.3.2019 23:07

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Yoshi »

kotka kirjoitti:
30.10.2013 7:41
Hei
Hyvä kun asioista tehdään ohjeita, niin pystyisikö niihin ohjeisiin panostaa jotenkin?
Tuossa hiukan ylempänä on 2 viestiä joista ei tahtonut saada selvyyttä edes huonolla mielikuvituksella.
Vaikka ilmeisesti ohjeet on jotenkin kopioitu netin syövereistä, niin ehkä jopa lainaaminen toimisi paremmin.
Ja ehkä nuo ohjeet kannattaisi tehdä sitten kuin työtä tehdään tai heti sen jälkeen eikä "mutuilla" etukäteen.
Vain 6 vuotta myöhässä, mutta alla viimein ohjeiden selkeytystä.
Viimeksi muokannut Yoshi, 10.3.2019 21:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Yoshi
Viestit: 6
Liittynyt: 2.3.2019 23:07

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Yoshi »

Jos alla olevan kuvan mukainen operaatio ei houkuttele, niin kannattaa skipata ohjeista kokonaan tuo osio relekiskojen irrottamisesta (karkeasti stepit 11-18).
Kuva

Etenkin jos olet minun kaltaiseni kitupiikki, joka osti johtosarjansa viikseä varten Kiinasta. Yllä olevan kuvan mukaisessa tilanteessa oli kiva huomata, että kiinanpojan liittimet eivät sitten käykään tuohon vaivalla esiin puretun liitinriman liittimiin :devil

Virallisissa ohjeissa vakkarin ohjauskytkimien piuhat liittimineen lisätään liitinriman valkoiseen T15a liittimeen, josta matka jatkuu naaraspuoleisen liittimen välityksellä kohti ECU:a. Tämän lisäksi viikselle napataan +12V jännite, joka ainakin Dieselistä löytyy T10e liittimeltä pinnistä 8. Valkoisen ja oranssin liittimen käteen saaminen purkamista ja pinnien lisäystä varten on kuitenkin varsin veemäinen operaatio, puhumattakaan takaisin kokoamisesta.

Helpommin operaatio onnistuu tuomalla viiksen johtosarja ECU:n liitinriman pohjan sijaan suoraan liitinriman yläpuolelle, jossa liitos auton johtosarjaan voidaan tehdä huomattavasti vapaamuotoisemmin ja helpommin. Naaraspuoleinen T15a liitin purkautuu varsin kivuttomasti ja sieltä voi irrottaa kokonaan erilleen punakeltaisen (pin.9) ja musta-valkoisen (pin.10) ...
Kuva

... sekä puna-harmaan (pin.7) ja sinisen (pin.8 ) johdon.
Kuva

Kiinalaisen värikoodauksiin kun ei ole luottamista, kannattaa tarkastaa mikä väri menee mihinkin pinniin viiksen päässä.
Kuva

Kuva

Kun värin ja pinninumeron korrelaatio on selvillä, liitoksen voi pyöräyttää ECU:n alapuolella vaikka pienillä abiko-liittimillä alla olevan kuvan avulla.
Kuva

Oranssin naaraspuoleisen T10e liittimen pinnin 8 johtoa ei kannata irrottaa kokonaan liittimeltä, koska sille on vastakappale liitinrimalla ja se jatkaa sieltä eteenpäin kabiinin puoleiseen johtosarjaan. Tuohon johtoon tarvitaan siis haaroitus ja jokin liitin viiksen johtosarjaa varten.

Tästä toiselta foorumilta löytyneestä DIY-vakkarin kytkentäkuvasta selkenee hyvin vakkarin viiksen toiminnan yksinkertaisuus ja eri johtojen tarkat merkitykset
Kuva
Yoshi
Viestit: 6
Liittynyt: 2.3.2019 23:07

Re: Opas: Vakionopeussäätimen asennus 3B(G) sähkökaasulla

Viesti Kirjoittaja Yoshi »

Nytpä on Passat 2000 1.9 TDI vakkari asennettu paikalleen asti, aktivoitu VCDS:n kanssa ja testattu toimivaksi :mrgreen:

Temppu ja kuinka se tehdään:

Ota VCDS:llä Auto Scan ja tallenna loki. Vakionopeudensäätimen voi aktivoida tämän jälkeen jo ennen varsinaista viiksen ja johtosarjan asennusta. Lokin tallennus ennen muutoksia lähinnä siksi, että ABS:n ohjausyksikkö voi vetää herneen nenäänsä ratin asentotunnistimen irrotuksesta ja hukata soft coding:n.

Airbag irti - Auton renkaat suoraan ja rattia käännetään keskiasennosta 90 astetta vasemmalle. Ratin takana piilottelevan reiän kautta kammetaan jousta, joka pitää airbagia paikallaan. Kun oikea kohta löytyy, tuntuu pieni vastus ja kammetessa sitä alaspäin bägi hyppää ratista vähän ylöspäin. Ratin kääntö 180 astetta oikealle ja sama juttu toiselle puolelle. Alkuun airbagin irrotus on vähän hankalaa, kun mekanismismin sisään ei näe mistään ja ei tiedä mitä tunnustella meisselin päällä. Tässä hyvä video avuksi mitä sieltä pitäisi löytää: https://youtu.be/Wjda3TkCpto

Ratti ja tolpan ympäröivä kotelointi pois aiempien ohjeiden mukaan. Heti ratin alla on airbagin vieterikaapeli ja ratin asentotunnistin yhtenä pakettina viiksien päällä. Erityisen tärkeää on ettei tätä pakettia pyöritetä 360 astetta tai yli väärään asentoon. Paketin oikeassa yläkulmassa on läpinäkyvä linssi, jossa näkyy keltainen ilmaisin, joka kertoo paketin olevan keskiasennossa. Kun pakettia ruuvataan jompaan kumpaan suuntaan, kääntyy keltainen silmä pois näkyvistä. Lopuksi viikset irti ja vasemman viiksen vaihto vakkarimalliseen.

Jalkatilan peitelevy pois paikaltaan. Muuta ei tarvitse purkaa kun vakkari kytketään liitinriman yläpuolella. Peitelevyn irrotuksen vakkarin johtosarjan mahtuu pujottelemaan ECU:n reiältä rattitolpalle varsin kivuttomasti. Jos olet masokisti, go ahead ja kytke johtosraja liitinriman pohjaan virallisien ohjeiden mukaan.

ECU pois paikaltaan, valkoinen ja oranssi liitin ylös. Valkoisessa liittimen vastakappaleessa ylärivin kaksi viimeistä tyhjää ovat pinnien 7 ja 8 paikat, alarivin kaksi ensimmäistä tyhjää 9 ja 10. Oranssin liittimen vastakappaleessa pinni 8 on kuvassa oikeassa alakulmassa.
Kuva

Nips-naps leikkureilla valkoisesta liittimestä oikeat johdot poikki ja pari milliä kuorimalla kuparia esille. Pujotus eristeineen abikon sisälle (ei puristusta vielä) ja kuoritty kärki juottaen kiinni liittimeen. Lopuksi pihdeillä kevyt puristus, että liittimen runko kiristyy eristemuovin päälle ja toimii vedonpoistona sekä tärinäsuojana.
Kuva

Oranssin liittimen puna-valkoista johtoa kuorin hieman ja juotin siihen kiinni palan sinivalkoista johtoa jatkoksi, jonka päähän liitin samaan tyyliin kuin ylemmässä kuvassa. Juotoksen päälle laitoin palan itsevulkanoituvaa teippiä, ettei kuparit pääse tärisemään juotoksen juuresta. Lopuksi kutistesukat päälle eristeeksi kaikkiin liittimiin.
Kuva

Kiinalaiseen kolmen euron johtosarjaan jouduin lisäämään sini-valkoiseen johtoon urospuolisen abikon, koska jostain syystä se tuli ilman liitintä. Kutistesukat päälle myös kaikkiin johtosarjan uros-liittimiin eristeeksi. Edellisessä postauksessa olevien kuvien mukaan kytkentä, varmistaen samalla mikä väri menee mihinkin pinniin viiksen pään liittimessä.
Kuva

Lopuksi liittimet paikalleen ja piuhojen varmistus paikalleen nippusiteiden ja tarranauhan avulla.
Kuva

Sitten vaan johtosarja pujottaen reiästä jalkatilan puolelle, jossa kiinnitys nippusitein muihin johtoihin ja liitin kiinni viikseen. ECU:n takaisin asennuksen jälkeen vakkarin toimintaa voi varmistaa lukemalla diesel-malleissa VCDS:llä Enginen Measuring Block 006:tta.
Vastaa Viestiin