Aurauskulmat ?
Aurauskulmat ?
Aurauskulmatko ?
Variant -99. Etupyörien laakerit vaihdettu. Raidetangonpäät vaihdettu.
Voiko aurauskulmat olla niin pielessä, jotta auto pyrkii soutamaan minne sattuu.
Ennen kyseistä ongelmaa ei ennen remppaa ollut, enkä mistään ole välyksiä löytänyt?
Testasin jokseenkin liukkaalla kelillä ja mulla on kitkat. Ratti oli kyllä jo vinossa ku hankin Golfin? En ole säädättänyt kulmia ammattilaisilla. Sekin ihmetyttää, auton ollessa tunkilla ripustusta keventämällä etuiskarit nousevat noin 3 cm konetilaan? Volvossani ei nouse. Onko normaalia?
Variant -99. Etupyörien laakerit vaihdettu. Raidetangonpäät vaihdettu.
Voiko aurauskulmat olla niin pielessä, jotta auto pyrkii soutamaan minne sattuu.
Ennen kyseistä ongelmaa ei ennen remppaa ollut, enkä mistään ole välyksiä löytänyt?
Testasin jokseenkin liukkaalla kelillä ja mulla on kitkat. Ratti oli kyllä jo vinossa ku hankin Golfin? En ole säädättänyt kulmia ammattilaisilla. Sekin ihmetyttää, auton ollessa tunkilla ripustusta keventämällä etuiskarit nousevat noin 3 cm konetilaan? Volvossani ei nouse. Onko normaalia?
Re: Aurauskulmat ?
Itelle vaihettiin viikko sitten molemmat etulaakerit ja oikealle raidetangon molemmat päät.
Ratti jäi vinoon ja sanoivatkin et käytä aurauskulmien säädössä.
Säätäminen kesti 40 minsaa ja makso 79 euroa. Ratti suoraan ja kulmat kohilleen.
Eli kannattaa käydä laitattamassa. On hyvä ajella nytten.
Ratti jäi vinoon ja sanoivatkin et käytä aurauskulmien säädössä.
Säätäminen kesti 40 minsaa ja makso 79 euroa. Ratti suoraan ja kulmat kohilleen.
Eli kannattaa käydä laitattamassa. On hyvä ajella nytten.
Golf Variant -01 TDI 85kw
Re: Aurauskulmat ?
Etuiskarit nousee konetilaan siksi, että yläpään kumi on kulunut. Vaihda uudet yläpään tukikumit/laakerit ja rako pienenee huomattavasti. Pieni välys siinä on aina.
Raidetangonpäät käytännössä aiheuttaa sen että, joudut käymään pyöränkulmiensuuntauksessaa. Elä säästä siinä jättämättä käymättä ja vaihda ennen käyntiä, jos tarvetta vaihtaa muutakin pyöränkulmiin vaikuttavaa esim alapallot.
Ratti vinossa on aina merkki siitä, että kulmat ovat jollain tapaa pielessä. Omassa Borassa oli auraus +1.0 / -1.0 eli asteen verran vinossa toiseen suuntaan ja siksi kulki suoraan vaikka ratti oli vinossa. Ajettavuus tosin muuttui aika paljon paremmaksi tuon jälkeen.
Raidetangonpäät käytännössä aiheuttaa sen että, joudut käymään pyöränkulmiensuuntauksessaa. Elä säästä siinä jättämättä käymättä ja vaihda ennen käyntiä, jos tarvetta vaihtaa muutakin pyöränkulmiin vaikuttavaa esim alapallot.
Ratti vinossa on aina merkki siitä, että kulmat ovat jollain tapaa pielessä. Omassa Borassa oli auraus +1.0 / -1.0 eli asteen verran vinossa toiseen suuntaan ja siksi kulki suoraan vaikka ratti oli vinossa. Ajettavuus tosin muuttui aika paljon paremmaksi tuon jälkeen.
Re: Aurauskulmat ?
En ole Tuomas, mutta kun tässä samalla seudulla asun niin vastaan silti.
Vianorilla noin 70-85e riippuen miten pitkään menee aikaa. Kolme autoani käytin Kuopion kahdella eri Vianorilla ja ihan tyytyväinen olin, joka kerta.
Vianorilla noin 70-85e riippuen miten pitkään menee aikaa. Kolme autoani käytin Kuopion kahdella eri Vianorilla ja ihan tyytyväinen olin, joka kerta.
Re: Aurauskulmat ?
Käytetääs tätä vanhaa ketjua hyväksi.
Missäs porukat on Tampereella säädättänyt kulmansa ja millä rahalla?
Topi
Missäs porukat on Tampereella säädättänyt kulmansa ja millä rahalla?
Topi
Re: Aurauskulmat ?
http://www.hakala-yhtiot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Suosittu ja luotettava mesta. Olikohan se 75 euroa.
Suosittu ja luotettava mesta. Olikohan se 75 euroa.
Re: Aurauskulmat ?
Kovat on hinnat kaupungissa. Tänään säädettiin 3C Passatin kulmat kun oli syönyt etuset sileiksi sisäkantista. Auraustahan siellä oli liikaa, samoin takana jonkin verran joka myös säädettiin toleranssiin. Mittaus ja säätö maksoi 45€, paikkana Siilinjärven ABC._paffa wrote:En ole Tuomas, mutta kun tässä samalla seudulla asun niin vastaan silti.
Vianorilla noin 70-85e riippuen miten pitkään menee aikaa. Kolme autoani käytin Kuopion kahdella eri Vianorilla ja ihan tyytyväinen olin, joka kerta.
Passat -08 1,9PD variant
Re: Aurauskulmat ?
Kuopion Vianorilla en enää koskaan asioi enkä voi suositella muillekaan, hinta-arvio 140e ja lasku 190e
hinta siis aurauskulmien säädöstä ja yhden tukivarren ja raidetangon pään vaihtamisesta, omat osat.
Hommasin kesäksi 2013 uudet kesärenkaat ja tammikuussa 2014 vianorilla säädettiin aurauskulmat kohilleen. Tänään huomasin että eturenkaat on ulkosivuilta kuluneet melkein puhki. Onkohan vialliset aurauskulmat vuonna 2013 aiheuttanut damagea, toisinsanoen maksaako vaivaa käyttää uudelleen suuntaamassa saman vuoden aikana, kun palikkaa ei ole vaihdettu alustaan ollenkaan välissä? Enkä ole mielestäni täräyttänyt kuoppiin tai katukiveyksiin vaan normaalia ajoa n. 25tkm välissä..

Hommasin kesäksi 2013 uudet kesärenkaat ja tammikuussa 2014 vianorilla säädettiin aurauskulmat kohilleen. Tänään huomasin että eturenkaat on ulkosivuilta kuluneet melkein puhki. Onkohan vialliset aurauskulmat vuonna 2013 aiheuttanut damagea, toisinsanoen maksaako vaivaa käyttää uudelleen suuntaamassa saman vuoden aikana, kun palikkaa ei ole vaihdettu alustaan ollenkaan välissä? Enkä ole mielestäni täräyttänyt kuoppiin tai katukiveyksiin vaan normaalia ajoa n. 25tkm välissä..
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: Aurauskulmat ?
mulla kans ongelmia kulmien kaa vianorilla... mut onneks ongelma hävis ku käytin muualla. ei ikina enää vianorille, ei pitäis tehdä mitä ei osaa 

Re: Aurauskulmat ?
Onko ammattilaisten mielestä ihan ok kun taka auraus noin maksimiin säädetty?

Puljussa väitettiin että asentaja on hyppinyt koukussa että näkee säätöjen pysyvän ohjearvojen sisällä
Pieneneekö auraus sitten kuorman kasvaessa?

Puljussa väitettiin että asentaja on hyppinyt koukussa että näkee säätöjen pysyvän ohjearvojen sisällä

Pieneneekö auraus sitten kuorman kasvaessa?
Passat -04 1.9 tdi Trendline 4motion
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Aurauskulmat ?
Mä olisin säätäny 0,08 molempiin (
), mut noihan on ohjearvossa ni on ihan oikein säädetty.

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Aurauskulmat ?
Nonii
Kohillaanhan tuo säätö on etenki kun lähtökohtaan vertaa ja ohjearvoissa ollaan.
Mutta edelleenkin olis jännä tietää kuinka paljon vaikuttaa auraukseen ja mihin suuntaan kun lähdetään viinanhaku reissulle? Näin kun päissään miettii..

Mutta edelleenkin olis jännä tietää kuinka paljon vaikuttaa auraukseen ja mihin suuntaan kun lähdetään viinanhaku reissulle? Näin kun päissään miettii..
Passat -04 1.9 tdi Trendline 4motion
Re: Aurauskulmat ?
_MiKsU_77 wrote:NoniiKohillaanhan tuo säätö on etenki kun lähtökohtaan vertaa ja ohjearvoissa ollaan.
Mutta edelleenkin olis jännä tietää kuinka paljon vaikuttaa auraukseen ja mihin suuntaan kun lähdetään viinanhaku reissulle? Näin kun päissään miettii..
Painolla yllättävän suuri vaikutus, mutta onneksi suurin osa painosta tulee taakse.

Re: Aurauskulmat ?
^ Niinpä
Nuilla säädöillä kesärenkaat kyllä kului takaa nopeampaan,yllättävänkin iso ero eturenkaisiin.

Passat -04 1.9 tdi Trendline 4motion
Re: Aurauskulmat ?
Kävin tasapainottaa talvikumit niin toisen puolen renkaista renkaan runko antanut periksi, eli ei oo enää 100% pyöreet. Ärsyttää kun kulutuspintaa vielä olisi mutta 80km/h kovempaa ajaessa alkaa tuntua vapinaa. Eikai se auta kun jossain vaiheessa hommata uudet talvigummit ja käyttää aurauskulmien säädössä taas, mut ei vianorilla. Onhan toki kolmas talvi menossa nokian nastoilla, että kilometrejä on tullut.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03