Takaluukun sähkölukon moottori

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
golfvariant
Posts: 3
Joined: 28.4.2009 17:45

Takaluukun sähkölukon moottori

Post by golfvariant »

Auto:
Golf Variant IV v. 2000 1.6

Takaluukun mekaanisen lukon avaava moottori-mokkula alkoi reistailemaan, eli ei auennut enään välillä ja lopulta avautui välillä jopa itsekseen.

Tein pientä tutkimusta. Takalasin pyyhkimen moottorikomponentti vuotaa hieman vettä lukkomekanismin ja takakannen avaavan mekanismin päälle (myöskin takalasin pyyhkimen moottorikomponentti lopetti toimintansa ja joudun sen vaihtamaan). Varsinainen mokkula joka avaa lukkomekanismin ulos työntyvällä tapilla toimii (testattu, toimii ulkoisella jännitteellä), mutta takaluukun sähkömekanismin avaava takaluukun lukon alla oleva kytkin ei anna jännitettä kyseiselle mokkulalle. Varsinainen kytkin toimii (testattu), mutta ei anna jännitettä mokkulalle, vaikka keskuslukitus on auki ja keskuslukitus muuten toimii. Kaikki kojelaudan sivussa olevat sulakkeet ovat toimivia.

Kenellääkään tullut vastaan vastaavaa? Epäilen itse, että keskusyksikkö alkaa lahoamaan.

Mitenköhän saisin ongelman kierrettyä?

Kiitän etukäteen kaikista vastauksista ja mahdollisista hyvistä ideoista.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tuo takaluukkuongelma on sinänsä vähän hankala, että sun täytys täysin ymmärtää sen toiminta, ennenkuin voit alkaa sitä korjaamaan.

Sille takaluukun avausmoottorille on oma releensä, jota voi sitten alkaa tutkimaan jos uskoo että kaikki muu toimii. Ulkoa en valitettavasti muista mikä niistä releistä se on.

Juuri tuon takalasinpesurin vuodon takia menee usein koko systeemi uusiksi, se uittaa sen takaluukun avausmoottorin joka hapettuu jumiin, ja siitä seurauksena kärsii releen kärjet. Pesurin nesteen matka jatkuu takaluukun lukolle joka hajoaa sen takia. Mikrokytkin ei tajua onko luukku auki vai kiinni. Jos se luulee olevansa auki niin ei se edes yritä avata sitä, eli se moottori ei saa jännitettä. Toimiiko se luukun avauskytkin varmasti? Jos se jumittaa ja sen takia on joskus itsestäänkin avannut luukkua. Toimiiko sisävalot kun avaat takaluukun?

Parhaimmillaan on tosiaan joutunut uusimaan kaikki. Tietysti se takalasinpesurin moottori kun se kusee sieltä suutinputken juuresta verhoilujen sisälle. Sekä sitä luukun avausmoottoria käyttävä rele. Lukon avaava moottori, lukko ja lukon liitinkin yleensä on jo ihan vihreenä hapettumista.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Mä tein niin kun tuo sama vika ilmeni että heitin koko takalasin pyyhkimen moottoreineen pensasaidan taa.
Nyt toimii luukku hyvin ja ei tuota pyyhintä lainkaan kaipaa.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
golfvariant
Posts: 3
Joined: 28.4.2009 17:45

Post by golfvariant »

Kiitos Patu ja varsinkin Pasi vastauksesta.

Vaihdoin takalasin pyyhkimen moottorikomponentin uuteen. Takaluukun avauskytkin toimii. Tämän lisäksi huomasin, että takalasin avauskytkimen liittin oli sisältä märkä. Liitin, jolla takaluukun avauskytkin liitetään sähköjohtoihin, jotka lähtevät verhoilun sisällä auton etupäätä kohti. Varmuuden vuoksi katkaisin johdot ennen liitintä ja näin varmistin, että liitin ei ole oikosulussa. Takaluukun avauskytkimenä toimii tällä hetkellä kaksi sähköjohto, joiden yhteenliittäminen pitäisi toimia takaluukun avauskytkimenä.

-Tarkistin, että sisävalot eivät toimi kun luukun avaa.

-Mikäli käännän avaimella avainta takaluukun lukkopesässä, niin keskuslukitus menee päälle ja pois päältä, eli avaa ja sulkee kaikki neljä ovea.

-Moottoriyksikkö joka avaa takaluukun lukkomekanismin toimii. Olen testannut syöttämällä jännitettä mokkulaan ulkoisesta virtalähteestä.

Missäköhän kyseiset releet sijaitsevat?

Tarkoitatko mikrokytkimellä anturia, joka on lukko-osassa? Alin osa näistä kaikista takaluukun ollessa kiinni.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Jos sisävalot ei syty luukkua avattaessa niin se lukon mikrokytkin on sökönä, kun se ei anna tietoo että se luukku tosissaan on kiinni. Eli juuri se alin osa siellä kun luukku on kiinni. Jos uusit sen lukon niin kato tarkkaan ettei se liitin oo vihreenä, jos on niin joudut ne johdot/liittimet uusimaan. Vanhaa liitinkoteloa voi kyllä käyttää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
golfvariant
Posts: 3
Joined: 28.4.2009 17:45

Post by golfvariant »

Korjataanpa hieman. Kun väännän takaluukun lukkopesässä avainta, niin ensin avaa keskuslukituksen, eli kaikkien neljän etuoven nupit nousee ylös ja kun jatkan avaimen kääntämistä, niin takaluukun lukko avautuu mekaanisesti. Takatilan sisävalo ei syty, mutta etunpenkkien valaisin, sekä takaovien yläpuolella olevat valaisimet syttyvät samaan aikaan kun keskuslukitus avautuu. Takatilan sisävalo ei saa jännitettä (tarkastin jännitemittarilla). Eli onko vika edelleen lukon mikrokytkimessä?

(Takaluukun lukon 3 napainen liitin oli hieman sini-vihertävä. Kokeilin myös takaluukun toimintaa liitin auki, mutta en saanut takaluukun kytkimen painalluksesta mekanismin avaavaa moottoria toimimaan. Luultavasti systeemin ei pitäisikään toimia vain irroittamalla takaluukun lukon liitin, vaan takaluukun lukon mikrotykin pitää saada ihan oikeasti toimimaan)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

golfvariant wrote:Eli onko vika edelleen lukon mikrokytkimessä?

Luultavasti systeemin ei pitäisikään toimia vain irroittamalla takaluukun lukon liitin, vaan takaluukun lukon mikrotykin pitää saada ihan oikeasti toimimaan)
Jep ja jep.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Aapr
Posts: 1
Joined: 16.1.2015 11:50

Re: Takaluukun sähkölukon moottori

Post by Aapr »

Jatketaampas vanhaa ketjua oman ongelmani kanssa. Auto samanmoinen kuin ketjun aloittajalla. 2000 golf variant.
Ongelma on ollut autossani jo lienee edellisen omistajan aikana: Luukun avausmoottori palaa melko pian. Palamisen syy on moottorin jännitteen kytkeytyminen päälle pitkäksi aikaa. Moottorihan toimii sitten että jännitteen katkettua kara palaa perusasentoonsa (Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin). Kun sitten se jännite jää jostain syystä päälle pidemmäksi aikaa, pääsee moottorista savut. Microkytkintä olen ränkännyt ja mitannut sen verran että siinä vika ei ole. Haitarikumien alla ainakin johdot ovat kunnossa joten lienee vika olisi releessä. En vaan ole onnistunut googlettamaan tuosta releestä yhtään mitään järkevää. Missä se ja miten sen tunnistaa oikeaksi. Vika on satunnainen mutta jo muutaman minuutin ränkkäämisellä ja yleismitarilla tilannetta seuraamalla vika toistettavissa/havaittavissa.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Takaluukun sähkölukon moottori

Post by Pasi Häkli »

Ei sillä montaa relettä ole. Jos vika on päällä ja moottorissa on jatkuvasti jännite niin sit vaan nyppimään releitä irti kunnes oikea löytyy. Ne on siellä valokatkasijan takana suurinpiirtein.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
tela
Posts: 9
Joined: 3.11.2012 22:02

Re: Takaluukun sähkölukon moottori

Post by tela »

Mulla jämähti moottorin tappi ulos eikä takaluukku pysynyt kiinni lainkaan. Saako tuota moottoria Suomesta mihin hintaan vai tilaanko ebaysta? Sielä näyttää saavan uuden reilulla kympillä, laadusta paha mennä sanomaan. Nykyinen moottori näyttää olevan 2011 vuodelta ja Hellan tekele.
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Takaluukun sähkölukon moottori

Post by Jultsu »

Justiinsa hain 3bg passattiin moisen moottorin laakkoselta, 39 euroa.
User avatar
Zeussii
Posts: 337
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Re: Takaluukun sähkölukon moottori

Post by Zeussii »

Multa saattas löytyä edukkaasti ellen ole heittäny menemään..
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
Post Reply