"Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
Post Reply
Romppanen
Posts: 3
Joined: 3.5.2015 17:22

"Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Romppanen »

Ajattelin tulla tännekin projektistani kertomaan hieman jälkijunassa tietysti. Eli toiselta foorumilta kopioitu alkupätkä ja jatketaan tänne päivittämistä kun taas tapahtuu.


Jatketaan elämää eteenpäin, mutta vaihdetaan kalustoa. Veera myytiin pois ja uutena tulokkaana löytyi VW Transporter T5

Image

Image

Auto kerkesi olemaan alla alle viikon, kun alkoi huimaamaan. Siihen onneksi löytyi lääkettä läheltä ja alle heitettiin ennestää pikkasen modatut Jomit. Peruskikoilla auto saatiin lähemmäs maata. Pohjaanlyöntikumit roskiin, olka-akselissa olevan pykälän snurraus, jotta coilitolppa tulee enemmän läpi. Etujouset oli jo valmiiksi pikkasen lyhennetty, joten ei muuta kuin keula kasaan. Tietysti paperilla homma näyttää helpolta, mutta kun rupee kyseistä operaatiota tekemään bilteman jousipuristimilla, niin kyllä siihen saa jännitysmomenttia ja aikaa kulumaan. Takapään madaltaminen olikin sitten aivan bolt-on, kunhan säätökupin laittoi pohjaanlyöntikumien kaveriksi varmaan talteen.

Näin saatiin auton ajo-ominaisuudet katoamaan ja auto muistuttaa ajoltaan aikalailla vanhan taksin ja kakkiksen sekoitusta. Jotta auto erottuu parkkikselta, tehtiin tarvittavat pikku hätämodit. Tummat valot joka paikkaan ja vanteet mustiksi.
Image

Näin talviluukki alkaa lähentyä loppuaan. Jahka töiltä keretään, niin tummennetaan vielä laseja ja päivitetään audiota. Koska kevät ja Autosaloon lähenee tarvitaan tietysti se surullisen kuuluisa kesäluukki, joka tällä hetkellä sisältää ehkä 9,5"&11" x 19" . Jos jollain on ehdotuksia vanteisiin tai alustaan liittyen, kuuntelen mielelläni.
Image

Paremmat kuvat laitetaan jahka päästään jollasta eroon

Vihdoin ja viimein saatii projekti ihan tosissaan käyntiin ja millä muullakaan sen aloittaisi kun finnien poistolla :D

Image

No oli niitä finnejä muuallakin

Image
Joten konepelti ja puskurit kiikutettiin mäntsälän laakkoselle hoitoon

Image
Image

Sitten vaan odottamaan että saadaan pussit suomeen. Alustaksi siis lowtoyssin kautta tulossa:
-universal airlift eteen
-ss-6 taakse
-airlift v2
-444c
-5 gal ilmasäiliö

Odotellessa väännettiin putkistoa ja tukittiin/putsattiin egr
Image
Image
Image

Alustan saapuessa tuli valtava innostus joka loppui ennen kuin oikeen kerkesi ees alkaa, koska volkkarin yläpäät <3.
Jos tolpassa olisi ollut kierrettä enemmän olisi se käynyt suoraan jos sitä jos tätä. Kolme päätä yhteen ja ruvettiin miettimään, suunnittelemaan, huutamaan toisillemme josta päästiin tulokseen että sorvataan sopiva yläpää airliftin yläpäästä.

Image

No meni miten meni mutta ei sitä pystynyt käyttämään koska palje ottaa kiinni koriin. Jälleen kerran masennus ja yön yli mietintä. Tässä vaiheessa alapää murhe oli ratkaistu jo Lowtoyssin puolelta joka teetti alapäähän sopivan adapterin joka hitsataan tolppaan.

Sovittamiseen oli yritetty käyttää mk2 ja mk4 yläpäitä mutta saatiin ajatus mk3 yläpäästä, joten mätänetin kautta tallille mukana mk3 VR6 yläpään kumi ja pau, sinne menee. Asennus on tätä nykyä ns. Volkkarimiesten Bolt on. Tässä vaiheessa tolpassa on käypänen laakeri ja yläpään kumi. Ei puutu enää kun yläpään kiinnitys ja koska pihalla makaili mk4 golffi päätettiin siitä sovittaa yläpään yläkuppi. Jälleen kerran vinkua sinne, vinkua tänne ja poks, tolppa paikallaan.

Testisovitus

Image

eipä siinä normi homma, vetari ottaa kiinni johonkin eli notsi tehtävä. Kyseisessä autossa se on helppoa

Image
Image

Nyt on vetarilla taas tilaa joten testisovitus mihin se vanne menee
Image
Takapää luultiin olevan ihan heitäkiinnihomma vaan ei ollutkaan

Pohjaanlyötikumit pois jonka jälkeen testiä ilman paljetta, että menee hienosti. Sitten mitta käteen ja padapim padapum, palje plus kuppi liitintä varten - ei tuu ikinä menee matalaksi. itkua ja parkua hetken aikaa. Jälleen kerran mietintämyssy käteen, että mitä nyt tehään. Olka-akselin sisään ei palje mahdu eli siirretään yläpään kiinnitystä. Ai niin se on jo laittiassa no prkl nostetaanko lattiaa? Ei vaan käännetään palje niin että saadaan liitin olan sisään ja säästetään 5 cm ja tulos tässä.

Image

Nyt visio on jo toteutuksen puollella ja etutolpat lähti tänään hitsarille. Huomenna vääntää takapää kasaan ja josko kohta olisi yksi pilattu hyötyajoneuvo lisää.


PS. #TPPPKSN löytyy Instasta


Vasemmalla mk3 vr6 kumi + mk4 yläkuppi / Oikealla nykyään portteriin sopiva TPPPKSN malli
Image

Sitten sommiteltiin mihin ne kamat laitetaan mutta eipä siitä oikeen tulokseen pääse
Image

Väliseinä tulee takas eli varmaan olisi aika paljon hiljasempi jos ei jätä kompuraa ohjaamoon. Tavallaan mietin jos laittais säiliön pohjaan, mutta sille jos tarvii jotain tehdä niin aina tunkki tai nosturi onko siinäkään järkeä

Mieli on tehnyt päivittää tässä välissä useasti mutta kai se on parempi kun kerralla laittaa pikkasen enemmän

Takapään asennuksesta aloitettiin ensin. Jotta saatiin tarpeeksi matala alustasta piti palkeen liitin asentaa olka-akselin sisään joka kylläkin johti tuloksiin

Taka täynnä
Image
Taka tyhjä

Image

Ongelmaksi muodostu renkaat jotka ala asennossa lepää sisälokareihin, noh tähän ei keretty nyt tarttua.

Sillä välin kun tolpat oli hitsarilla piti keksiä jotain tekemistä joten alkoi säiliön asennus

Image
Image
Image

Väliaikaisen lopullinen versio
Image

kuvastakin huomaa kuinka koko tavaratila huutaa yhdenmukaista lattiaa joten tarkoitus olisi sinne laminaatti laittaa ja kotelo tohon päälle jossa sama materiaali mutta saa suojattua jos tulee vaikka pakettiautolla joskus jotain kuljetettua :D

Etutolpat tuli hitsarilta joten koe kasaus ja toteaminen että kaikki toimii. Ei muuta kun tolpat irti ja maaliin.
Letkuille tuli laitettua kuvan mukaiset kiinnikkeet
Image

Arvaten kun väsyneenä ja muka kiireessä tekee niin menee yleensä menee vituiksi. Ei tälläkään kertaa tehdä poikkeusta laakeria kumista pois lyödessä kaikki paskaksi
Image

vika ei ollut iso tai kallis mutta lykkäsi kasausta taas päivällä

Laakkoselle hakemaan puskureita ja konepeltiä maalaamosta, mutta eipä ne olleet viellä valmiit. Onneksi sieltä ei tyhjin käsin tarvinnut kotiin lähteä vaan mukaan tarttu audin sisusta.

Siihen ruvettiin sitten työstämään koroketta ja kallistusta
Image

Ensin oli tarkoituksena tehdä autosta edelleen 3 paikkainen. Ajatuksena leipoa audin kuskin penkki kuskin penkiksi ja takapenkin 2/3 osa appareiden selkänojaksi. Ammattiverhoilia lyttäsi ajatuksen mutta seuraava verhoilia lupas tehdä sen mutta koska tekee harrastuksena kyseisiä hommia niin se kestää
Alla kuva visiosta
Image

Auto on velipojalla tällä hetkellä käyttiksenä joten väliaikaisesti leivottiin sinne 2 penkkiä

Image

Image

Lopuksi kuvat viellä autosta ulkona

länässä
Image

Perä ilmassa
Image

Muuten ihan onnistunut alusta mutta yläasento jäi ehkä vähän matalaksi ja koska kumit tällä hetkellä aika isot niin ei paljon madallu. madallukseen on onneksi lääkettä. Kesärenkaat kun asentaa niin pitäis teoriassa madaltua viellä 50 mm mutta palataan siihen asiaan jahka saadaan vanteet maalattua

Loppu kevennykseksi motivaattori tallin seinältä
Image


Image

Auttakaa miestä mäessä
Nyt olis tarvetta maalarille lisää kuvia linkistä


Päivitetään tilannetta pikkasen.

Osat oli maalauksessa ja jotain piti sillä aikaa tehdä.

Sisustan harmaus alkoi masentamaan ja mustaa piti saada. Joten sisustan harmaat osat purkuun ja maalaukseen.

Ohessa muutamia kuvia:

Image

Image

Image

Välissä olikin vanteiden ihmettelyn aika ja kun omat vanteet ei messuille kerkeä tulemaan, otettiin vanteet lainaan :D Jotta ei olis aina samaa niin päätin sitten ottaa hyllystä plasti dipin ja maalata. Maalaus menikin muuten ihan hienosti mutta ei kannata maalata pesuhallissa koska maali kuivuu liian nopeasti ja ohenne jonka olis tarkoitus haihtua, puree entistä lujemmin maaliin kiinni. No yritin niitä kiiressä rapsutella pois noin neljä tuntia ja sitten päädyin soittamaan jälleen kerran Uudenmaan Soodapuhdistuksen joka hoiti homman himaan ja saatiin vanteet edustuskuntoon:
Image

Tämän jälkeen alkoi järjetön sovittaminen

15mm spacerilla
Image

Joten päädyttiin tilamaan 25mm spacerit
Image

Tämän jälkeen siirryttiin vaihteeksi odottamaan maalarilta osia ja jotta saatiin asioita eteenpäin, lähetettiin auto myllytettäväksi ilman puskureita.
Huono kuva siitä mitä myllyttäjä sai aikaiseksi.
Image


Auto saatiinkin myllytyksestä Tuulos-miitin aikaan joten sekin jäi välistä prkl. Ylpeys nieltiin ja jäätiin tallille kasaamaan autoa.

Asianmukaista kuljetusta
Image

Sitten alko kasailu
Image

Samalla päivävalot sumareiden tilalle
Image

Image

Image

Tämän jälkeen vielä ennen Autosaloon-messuja väännettiin tummenukset uudestaan valoihin, maalattiin kahvat yms yms

Lopputuloksesta vielä toistaiseksi vähän huonoja kuvia kun velipoika sillä käy koulussa niin ei autoa paljon kotona näy.
Image


Tulossa -lista senkun kasvaa sitä mukaan kun tekee:
-säädettävät yläpäät
-uudet vanteet
-mahdollinen kylkiputkien poisto tai ainakin pinnoittaminen mustaksi
-takaluukun merkki paikoilleen
-pohjapanssari
-jotain kulutuspaloja pohjaan
-mainostarrat
-saattovalot
-ksenonit
-lisäpitkät johonkin piiloon

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan


Laitetaan muutama ruutu viellä ennen uusia vanteita

Image

Image
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3400
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Sami Mäkinen »

No nyt on ollu tekemisen meininkiä :buttrock
Ja älyttömän hyvän näkööne :buttrock
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Romppanen
Posts: 3
Joined: 3.5.2015 17:22

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Romppanen »

Uudet vanteet saapu ja kumeja alettiin miettimään

Vasemmalla 245/35-19 oikealla 235/35-19 @11
Image


Pakkohan se oli 235 laittaa kun meinas kaarissa ahistaa

Image

mutta ennen avonaisia vanteita täytyy tietysti amerikan malliin tehdä jarru päivitys

Nyt pitäs pakun pysähtyä

Image

jarrut tehtiin ja vanteet hierottiin alle päästiin kerrankin tilanteeseen että kaikki toimii kun junan vessa, vaan ei pitkään.

Image

Veli pojalla auto ajossa ja kuulemma vaan yht äkki tolppa tyhjeni. Oli muuten mukava työpäivä kun speiksailla mitä sieltä oli hajonnut

No ite kun tekee tulee semmonen kun ite tekis :D
Eli yläpää oli jostain syystä pääsyt irtoamaan (nylokki mutteri) Joten tolppa tippunut paikaltaan ja letku liittimessä semmosessa kulmassa että vuosi ohi. Ei ollut paha remontti ja sääkin mitä mainion. Uusi yläpään laakeri ja taas kovaa ajoa.

Image

Koitti ihana keskiviikko ja siitä harvinainen päivä että oma autoni ei ollu kellään muulla ajossa vaan pääsin jopa itse ajamaan sillä töihin. päivän aikana sain soiton jos voisin illalla käydä hakemassa vähän banaania

Image

Vähän banaania tarkoitti tässä tapauksessa vaan tuhatta (1000) kiloa. Ei siinä palkeet täyteen ja banaanit kyytiin kaikki meni hienosti, kuorma käytiin purkamassa ja noin 500 metriä ennen kotia aivan tarpeellinen kiihdytys ja järjetön pamaus.

siinä sitten vitut ja perkeleet läpi ja kotiin miettimään mitä seuraavaksi. Laatikko ? Kytkin ? Vetari ?
Pikainen googlettelu ja selviää että näissä kuluu vetareita kun näkkileipää. Autohinaukseen ja töihin. tarpeelliset kaksipäivää valohoitoa ja sitten vetari lattialle ja kappas vaan vetarihan se on sileenä

Image

Nyt on vetari tilattu ja jännityksella odotetaan tarvike vetarin kesto. Onneksi bug runiin lähtö vasta parin viikon päästä

Loppuun fiilistely kuva likasesta autosta

Image

setuppina siis jr 11 ja 19x9,5 215/35-19 19x11 235/35-19
Mr.O
Posts: 40
Joined: 11.8.2013 23:37
Location: Joensuu

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Mr.O »

Tässä on kyllä asennetta :D
erittäin hieno!
Kikko
Posts: 9
Joined: 9.5.2015 16:23

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Kikko »

Ahvenistolla tuli nähtyä livenä ja todellakin on komia laitos.
Romppanen
Posts: 3
Joined: 3.5.2015 17:22

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Romppanen »

muutamat jutut tuli tehtyä ennen ruotsin reissua

Ahtoputkeen laitettiin väliaikanen viritys koska visiona kokonaan uuden putkiston tekeminen.
Takamerkki vihdoin ja viimein paikalleen
Image

Leivottiin tallin nurkalta löytynyt pohjapanssari paikoilleen
Image

Auto vaikutti jopa siltä että saataisiin koko 500 km reissu tehtyä ilman murheita.
illan päätteeksi tuli kokeiltua miltä auto näyttäisi ilman kylkiputkia
Image

Image

Mutta päädyin siihen tulokseen että ainakin toistaiseksi saa putket olla helmoja suojaamassa ja ajattelin jos kokeilis putkia mustana, koska tuo kivan helmasta madalletun luukin, mutta makustellaan ajatusta.
Koitti vihdoin ja viimein torstai ja vuorossa oli itselle neitsytmatka bug runiin.
Autot laivaan
Image

Fiilis kuva muka aina niin sateisesta runista
Image

Ja sunnuntai kun oli virallinen näyttelypäivä niin auto palkittiin tapahtuman parhaana transporterina
Image

Loppuun pieni kevennys joka ainakin itseä nauratti
Image
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2910
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Pia »

Olitte meijän naapurileiriläisinä! Hyvältähän tuo näytti! 8)
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1883
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by ibel »

Juu, naapuri leiristä siitä alapuolelta tuli tiirailtua molempia. Tuo doppeli on jotenkin härösti hieno. :D

PS. Mullakii meni runi neitsyys. :buttrock
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3400
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Re: "Tiina" VW Transporter T5 2.5 TDI #TPPPKSN

Post by Sami Mäkinen »

^ mut ei yhtä hienosti ja nopeesti ku mulla viimevuonna :lol:
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Post Reply