Passat 3C 2.0 TDI takajarrulevyt?
Passat 3C 2.0 TDI takajarrulevyt?
Tarttis vaihtaa jarrulevyt ja palat. Paloja kyllä löytyy vaikka motonetin tiskiltä mutta levyjä en ole löytänyt. Mistä muut on ne hommannu? Merkkihuollosta? Missä hinta luokissa pyörii. Vaihtokaan ei taida olla ihan helppoa kun ei vag-comia ole. Onko joku vaihtanut ne ilman tietokoneessa käyttöä?
Passat 3C 2.0 TDI DSG
Mun passattiin vaihdettiin molemmat pyörän navat eikä meillä ollu tietokonetta. Ilman käsijarrua (muuten tietysti pitää tukea auto ettei lähe liikkeelle) auto ylös ja pyörä pois. Siitä vaan normisti satula otettiin irti ja loppu mäntä painettiin isoilla papukaija pihdeillä sisään. Eikä mitään ongelmaa kun auto käynnistettiin, varmuuden vuoksi muutaman kerran käsijarru päälle ja pois.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^Tuo jarrumännän sisään puristaminen pihdeillä tapahtuu sitten OMALLA vastuulla.
Ainakin jotkut korjausoppaat ilmoittavat et jarrumännät pitää ajaa testerillä sisään, mutta epävirallisista lähteistä olen kuullut että nuo voi huoletta painaa myös pihdeillä sisään. Tosta emännän passatista ne oli jo aikaisemminki painettu
pihtien avulla sisään jarrupalojen vaihdon yhteyssä, niinpä sitten tohdin uusia tempun ku noita pyörännapoja vaihtelin.
Häklin Pasilla vois olla jotakin sisäpiirin tietoa kuinka nuo ruukataan merkkihuollossa painaa sisään.
Ja jos rupeat itte vaihtamaan levyjä ja paloja ni hommaa jo valmiiks XZN M16-avain. (98% varmuudella tuo koko. 2% menee M14 koolle)
Tarvit tuota avainta takajarrusatulan kannakkeen irrotukseen.
Jarrusatulan pultteista en oo varma et oliko kuusiokoloilla, torxeilla vai XZN:llä.
Ainakin jotkut korjausoppaat ilmoittavat et jarrumännät pitää ajaa testerillä sisään, mutta epävirallisista lähteistä olen kuullut että nuo voi huoletta painaa myös pihdeillä sisään. Tosta emännän passatista ne oli jo aikaisemminki painettu
pihtien avulla sisään jarrupalojen vaihdon yhteyssä, niinpä sitten tohdin uusia tempun ku noita pyörännapoja vaihtelin.
Häklin Pasilla vois olla jotakin sisäpiirin tietoa kuinka nuo ruukataan merkkihuollossa painaa sisään.
Ja jos rupeat itte vaihtamaan levyjä ja paloja ni hommaa jo valmiiks XZN M16-avain. (98% varmuudella tuo koko. 2% menee M14 koolle)
Tarvit tuota avainta takajarrusatulan kannakkeen irrotukseen.
Jarrusatulan pultteista en oo varma et oliko kuusiokoloilla, torxeilla vai XZN:llä.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
tänään uudehkooon a6:seen (2007) vaihdoin takapalat niin testerillä ajoin kässärin huoltoasentoon mutta se ei se mäntää itte sisään vetäny surina kyllä kuulu että ite kässärin veti... ku esim isipapan mersussa saa kaikki männät testerillä vedettyä sisään vaikkei oo edes sähkökässäriä
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
^
Siellä männän sisällä on kara, jonka sähkömoottori hihnan välityksellä pyörittää pohjaan, jos kara ei ole pohjassa ja mäntää painaa sisäänpäin pihdeillä, niin todennäköisesti rikkoo ainakin ne pihdit , ellei itse jarrusatulaa =)
Mut siis tosta syystä se mäntä ei liiku mihinkään kun testerillä ajaa männät sisään, koska se kara ei oo kiinni siinä männässä. Ulospäin se sitä siis lykkää, mutta ei vedä sisäänpäin.
Merkkihuollossakin ne painetaan periaatteessa pihdeillä sisään, siksi kirjotin periaatteessa koska siihenkin on oma "erikoistyökalunsa", mutta pihdit ajaa tismalleen saman asian.
Ne karat saa myös "kotikonstein" ajettua sisään, kun irrottaa jarrusatulasta sen liittimen ja syöttää suoraan virtaa sinne jarrusatulan napoihin. Napaisuutta kääntämällä sähkömoottori pyörii toiseen suuntaan. Tätä konstia tosin en suosittele, koska jos ei ymmärrä/tajua/tiedä yhtään mitä tekee niin polttaa sen sähkömoottorin jos antaa surrata äärirajaa vasten.
En kyllä ymmärrä miten Pian autossa ne karat voi olla jo täysin sisällä, niin että ne männät on saatu painettua sisään. Tietty ne jonkin verran on sisällä kun käsijarru ei ole päällä, mut ei pitäis olla niin paljon, että ne männät voi painaa täysin sisään. Koska sen karan "matka" sieltä pohjasta männän lakeen kestää siltä sähkömoottorilta jonkin aikaa että se saavuttaa sen männän. Ja aina käsijarrua käytettäessähän se ei sekuntitolkulla niitä moottoreita surraa.
Perussäädöllä saadaan tallennettua just se oikea etäisyys karasta siihen mäntään. Sen se tekee tosin itsestäänkin ihan napista painelemalla muutaman kerran edestakaisin.
Siellä männän sisällä on kara, jonka sähkömoottori hihnan välityksellä pyörittää pohjaan, jos kara ei ole pohjassa ja mäntää painaa sisäänpäin pihdeillä, niin todennäköisesti rikkoo ainakin ne pihdit , ellei itse jarrusatulaa =)
Mut siis tosta syystä se mäntä ei liiku mihinkään kun testerillä ajaa männät sisään, koska se kara ei oo kiinni siinä männässä. Ulospäin se sitä siis lykkää, mutta ei vedä sisäänpäin.
Merkkihuollossakin ne painetaan periaatteessa pihdeillä sisään, siksi kirjotin periaatteessa koska siihenkin on oma "erikoistyökalunsa", mutta pihdit ajaa tismalleen saman asian.
Ne karat saa myös "kotikonstein" ajettua sisään, kun irrottaa jarrusatulasta sen liittimen ja syöttää suoraan virtaa sinne jarrusatulan napoihin. Napaisuutta kääntämällä sähkömoottori pyörii toiseen suuntaan. Tätä konstia tosin en suosittele, koska jos ei ymmärrä/tajua/tiedä yhtään mitä tekee niin polttaa sen sähkömoottorin jos antaa surrata äärirajaa vasten.
En kyllä ymmärrä miten Pian autossa ne karat voi olla jo täysin sisällä, niin että ne männät on saatu painettua sisään. Tietty ne jonkin verran on sisällä kun käsijarru ei ole päällä, mut ei pitäis olla niin paljon, että ne männät voi painaa täysin sisään. Koska sen karan "matka" sieltä pohjasta männän lakeen kestää siltä sähkömoottorilta jonkin aikaa että se saavuttaa sen männän. Ja aina käsijarrua käytettäessähän se ei sekuntitolkulla niitä moottoreita surraa.
Perussäädöllä saadaan tallennettua just se oikea etäisyys karasta siihen mäntään. Sen se tekee tosin itsestäänkin ihan napista painelemalla muutaman kerran edestakaisin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^Sitä en tiedä kuinka ovat onnistuneet painamaan ne männät pohjaan, minä kun en ole niitä jarrupaloja sinne vaihtanu.
Pyörännapojen vaihdon yhteydessä painoin niitä mäntiä sisäänpäin vain sen verran (5-10mm) et sain jarrupalat takaasi paikalleen.
Tuon verran ne ainakin meni todella helposti sisäänpäin, ei tarvinnu ees kunnolla ottaa vittupihdeistä kiinni.
Pyörännapojen vaihdon yhteydessä painoin niitä mäntiä sisäänpäin vain sen verran (5-10mm) et sain jarrupalat takaasi paikalleen.
Tuon verran ne ainakin meni todella helposti sisäänpäin, ei tarvinnu ees kunnolla ottaa vittupihdeistä kiinni.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
laita mulle privana rekkari niin voin maanantaina kattoo ku töihin meen =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Passat 3C 2.0 TDI takajarrulevyt?
Voin vahvistaa ylläolevat neuvot. Toimi ainakin omassa -08 kulkineessa eilen.
Omassa sopiva avain oli XZN 14. Kara meni vaivattomasti pohjaan kun syötin sopivalla virtalähteellä 12v napoihin ja sen jälkeen kevyesti mäntä meni kun painoi nätisti.
Jälleen kerran kiitoksia loistavista ohjeista.
Omassa sopiva avain oli XZN 14. Kara meni vaivattomasti pohjaan kun syötin sopivalla virtalähteellä 12v napoihin ja sen jälkeen kevyesti mäntä meni kun painoi nätisti.
Jälleen kerran kiitoksia loistavista ohjeista.
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Re: Passat 3C 2.0 TDI takajarrulevyt?
Ja jos ei halua sähköllä pelata: ota se moottori siitä satulasta irti (kaksi ruuvia) ja pyöritä käsin se kara sisään. Ei ole monen sekunnin homma.
Passat -08 1,9PD variant
Re: Passat 3C 2.0 TDI takajarrulevyt?
Minulla on sekä edessä että takana Mekonomenin jarrupalat ja levyt, edellinen omistaja on ne sinne heittänyt..
Mutta lähinnä näitä ohjeita lukiessa olisi kiva kun olisi kuva. Se (yleensä) selventää paljonkin.
Mutta lähinnä näitä ohjeita lukiessa olisi kiva kun olisi kuva. Se (yleensä) selventää paljonkin.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Re: Passat 3C 2.0 TDI takajarrulevyt?
Hienosti onnistui jarrupalojen vaihto. Seisontajarru ei ole päällä: Satulat irti ja irroitetun piuhan napoihin virtaa suoraan akulta, kokeiltava kumpaan suuntaan ajaa. Pistin varoilta jarrupalat satulaan väliin että ei tule mäntä ulos jos suunta on väärä. Ajoin moottorilla sisään kunnes mäntä alkoi pyöriä, se ei siis jumita vaan pyöriin kun on pohjassa. Sitten vaan pienellä puristimella mänta pohjaan ja uudet palat paikalleen. Sitten auton moottori käyntiin ja jarrupolkimen polkaisuja kunnes alkaa poljin tuntua kovalta. Sitten sähköinen seisontajarru päälle ja aikansa suristessa palat on kiinni ja homma ok. Kaikki toimii, kävin juuri katsastamassa auton täysin huomautuksitta, samana päivänä, kaikkeen meni pari tuntia.