Passatilla nyt ajettu 585 tkm, itsellä ollut n. 3 vuotta/70 tkm. Meillä ollessa ei ikinä mitään ongelmia moottorin kanssa.
Kuukausi sitten lähdin käymään autolla Ruotsin puolella, 3 päivän reissu. Ensimmäisenä päivänä lähellä Tukholmaa hehkun merkkivalo alkoi vilkkumaan kesken ajon. Auto kuitenkin pysyi käynnissä eikä muuta ongelmaa ollut havaittavissa. Pysäytin tien viereen ja sammutin moottorin hetkeksi. Hehkuvalo vilkkui sammuttamiseen asti. Käynnistin moottorin uudelleen, hehkun valo ei enää vilkkunut eikä mitään muutakaan outoa ollut havaittavissa.
Puoli tuntia myöhemmin pysähdyin ja sammutin auton taas. 10 minuutin kuluttua yritin käynnistää auton. Moottori pyöri normaalisti startatessa mutta ei käynnistynyt, ei edes hetkeksi. Mikään mittariston valo ei palanut epänormaalisti, ei edes se hehkun valo, eikä mitään muutakaan tuntunut olevan vialla paitsi ettei moottori käynnistynyt. Pyöri samantuntuisesti kuin bensa-auton moottori josta kipinä kateissa. Yritin käynnistää monta kertaa mutta ei käynnistynyt. Irroitin akun navat hetkeksi, ei vaikutusta. Otin hyppyjohdolla virtaa ruiskupumpun magneettiventtiilille, ei vaikutusta. Irrotin ja testasin kaikki releet ECUsta, kaikki naksahtivat ja tuntuivat toimivan. Tarkastin kaikki sulakkeet, kaikki ehjiä. Taivuttelin kaikkia mahdollisia johtonippuja konehuoneessa. Edelleen auto ei käynnisty. Starttailin yhteensä parikymmentä kertaa.
Kaikkiaan purkamiseen, testailuun ja ihmettelyyn meni pari tuntia tien poskessa, onneksi ei satanut

Seuraavana päivänä lähdin muutaman sadan kilometrin lenkille, ei mitään ongelmia koko päivänä. Paitsi kylmä rinki perseessä ja luotto autoon nolla.
Kolmantena päivänä taas auto käyntiin ihan normaalisti. Olin tunnin matkan päässä satamasta (laivan lähtöön 2 tuntia) kun yhtäkkiä kesken ajon hehkuvalo alkoi taas vilkkua ja samalla moottori sammui. Rullasin tien viereen ja yritin käynnistää moottorin. Sama juttu kuin edellisellä kerralla, pyörii mutta ei käynnisty. Avasin taas ECUn kannen ja heiluttelin releitä, ei vaikutusta. Starttailin taas parikymmentä kertaa, turhaan. Otin puhelimeen laivayhtiön numeron ja ajattelin soittaa etten pääse laivaan kun auto on rikki. Juuri ennen linjan aukeamista starttasin vielä kerran, ja auto hörähti käymään täysin normaalisti... Äkkiä ECUn kansi kiinni ja liikkeelle, ehdin juuri ja juuri laivaan.
Tuosta on nyt siis kuukausi eikä auto ole taas Suomen puolella temppuillut kertaakaan vaikka on päivittäisessä ajossa. Kotiin päästyä kokeilin autoon sitä muoviavainta jossa ei kai ole mikropiiriä jota ajonesto lukee. Auto käynnistyy sillä muoviavaimellakin, joten ymmärtääkseni ajonesto on silloin poistettu toiminnasta. Kokeilun aikana oikea avain oli 10 metrin etäisyydellä autosta eli sen ei pitäisi vaikuttaa.
Faktat lyhyesti:
- ekalla kerralla hehkuvalo vilkkui mutta auto ei sammunut
- toisella kerralla hehkuvalo alkoi vilkkua ja auto sammui ajosta
- mitään silmämääräisesti näkyvää vikaa tai muita varoitusvaloja kuin hehku en ole havainnut
- auto käynnistyy muoviavaimella
Asun Nokialla, jos joku lähistöllä asuva palstalainen omaa välineet ja taidot lukea vikakoodit (kahvipakettia vastaan ?) niin voisin tulla käymään...