1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Jahtimies
Posts: 59
Joined: 3.12.2017 6:54

1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Post by Jahtimies »

Pari kysymystä otsikon aiheesta neuvonantajille. Pitääkö pultteja vaihtaa vai riittääkö alkuperäissarjassa tulleitten muttereitten vaihtaminen ? Onko hommassa jotain erityisen ovelaa otettava huomioon.
Mistä hankin ja minkölaisen vesipumpun,kun sitä ei sarjaan sisältynyt ?
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: 1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Post by Jultsu »

Eipä ole omaan tullut pultteja ikinä vaihdeltua. Mielenrauhan takaamiseksi tuollainen tarvikemallin jakopään lukitussarja lienee ihan hyvä ostos, en tiedä paljonko se paikallisissa kaupoissa maksaa mutta ulkomailta ostin sellaisen noin 10 eurolla. Vesipumppua ei liene mitään järkeä ostaa erikseen, mieluummin palautat sen sarjan jossa sitä ei ole ja ostat sarjan jossa se on. Valitse sarja Contitech / SKF / INA / Gates -akselilta.
Jahtimies
Posts: 59
Joined: 3.12.2017 6:54

Re: 1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Post by Jahtimies »

Ihan hyviä merkkejä ja neuvoja jälleen. Kiitos vaan !
Keskustelun jatkamiseksi ja asian perusteellisen ymmärtäömisen vuoksi heitän kuitenkin tälle palstalle lisäkysymyksen,että mitä huonoa siinä on jos ostaa vesipumpun erikseen,ei tietenkään halvinta eikäö muovisiipipyörää, vaan keskihintainen ja metallipyörällä......................................... Eikö se pitäis olla aivan sama, mistä osat tulevat,jos ovat hyviä ja oikeita ????
Tuo hankkimani sarjakin on alkeperäisosa.............................................
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: 1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Post by Tero Paalanen »

Ne kunnolliset vesipumput on nimenomaan muovisella siipipyörällä, kuten on myös marmoritiskiltä saatava vesipumppu.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Jahtimies
Posts: 59
Joined: 3.12.2017 6:54

Re: 1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Post by Jahtimies »

Tämäö ilmeisesti tarkoittaa,että ainakin Teron mielestä muovinen siipipyörä on parempi kuin mertallinen ???
Ja jos mielipide on tuo, niin olisko mahdollista saada joitakin " insinöörijärkeen köyviä " perusteluja asialle.
Ainakin tällaisen jo ikääntyneen insinöörin mielipiteen ja yleisen kokemuksen mukaan meralli on kuitenkin ollut vuosikymmenien saatossa oleellisesti kestävämpää kuin muovi. Miksi se nyt yhtäkkiä vesipumpuissa olis toisinpäin ?????
User avatar
muppis
Posts: 957
Joined: 13.8.2010 13:44
Location: Huittinen - Akaa - Tampere
Contact:

Re: 1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Post by muppis »

No sellainen hyvä esimerkki, mikä sattui omalle kohdalle aikoinaan. Oli liian laihat nesteet, niin pääsi talvella jäätymään.

Muovinen siinä kohtaa yleensä menee rikki ja suojaa näin muuta järjestelmää rikkoutumiselta. Metallinen ei välttämättä mene rikki ja sen jälkeen voidaan ottaa pitkä lista asioista mitä voi tapahtua huonoimpana vaihtoehtona pumpun akselin vääntyminen ja jakohihnan lähteminen pois paikoiltaan. Siihen on sitten lienee oma listansa jo, että mitä siitä voi seurata.

Eli omalla kohdalla kiitin, että oli muovinen siipipyörä. :roll:
VCDS, OBD 11
ID.4 150 kW EBJC Pro 1st MAX -21
T5 GP Caravelle 2.0 TDI Bluemotion 103 kW CCHA Comfortline -14
Gofl Plus 1.6 84 kW BLF -05
Ex:
B8/3G5 GTE 1.4 TSI 115 kW CUKC -18
B6/3C5 2.0 TDI 103 kW CBAB Comfortline -10
B5.5/3BG 1.9 TDI 74 kW AVB -01
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: 1,9 TDI ATD jakopäön huoltoremppa

Post by Tero Paalanen »

Jahtimies wrote: 8.11.2018 5:33 Tämäö ilmeisesti tarkoittaa,että ainakin Teron mielestä muovinen siipipyörä on parempi kuin mertallinen ???
Vesipumppu on muutakin kuin siipipyörä. Siellä on kumminki laakerit ja tiivisteet.

Mut joo, muuta perustelua en osaa antaa kuin että kaikki ne metallisiipiset vesipumput mitä olen käsissäni pyöritellyt, on ollut ihan helvetin kälyysen ja laaduttoman oloosia kun vertaa muovisiivellä oleviin pumppuihin.
Just pari viikkoa sitten kaverin kanssa pyöriteltiin käsissä gatesin sarjassa olevaa muovisiipistä ja contitechin sarjassa olevaa metallisiipistä pumppua. Eipä taaskaan metallisiipisen pumpun laatuvaikutelma aiheuttanut hurraa huutoja.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Post Reply