Golf IV epätasainen tärinä.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Mustakari
Viestit: 3
Liittynyt: 13.8.2019 18:05

Golf IV epätasainen tärinä.

Viesti Kirjoittaja Mustakari »

Golf mk4 variant vm. 2006. Mittarissa n. 250000km.
Kovasti täristää varsinkin maantienopeuksissa, kuin tielle olisi siroteltu pieniä kiviä muutaman metrin välein.
Tärinä ei siis ole jaksoittaista epätasapainosta johtuvaa, vaan hyvin epätasaista ja arvaamatonta. Epäilin jo jonkun puolan katkovan sytytystä, sillä aivan siltä se tuntuu, mutta sama tärinä tuntuu vapaalla rullatessakin.

(Epäilen vasemman etupyörän laakeria hajonneeksi, sillä se kuuluu jurnuttavan, mutta välystä ei (vielä) tunnu. Vaihdoin samaisen laakerin vain n. 5000km sitten.)

Mikähän tässä nyt on?
jokuvaan
Viestit: 65
Liittynyt: 13.4.2016 21:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Golf IV epätasainen tärinä.

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Tuntuuko nykimistä/tärinää enemmän jos kääntää rattia?
Itse ihmettelin vastaavaa ongelmaa edellisessä pasuunassa, kunnes sopimuksensa irti sanoneen vetarin vaihdon jälkeen loppui tärinät. Rasvan seasta löytyi tuhoutuneen lukitusrenkaan palasia, jotka kuulien väliin junttautuessaan nykivät välillä varsin voimakkaastikin.

Laakerista johtuvan vian varmaan pystyy toteamaan käsin pyörittelemällä ja tunnustelemalla vastusta. Aurauskulmatkin varmaan voisi aiheuttaa kuvattua ongelmaa.

(Ja kai kiristit sen vetarin kunnolla, jos noin äkkiä meni laakeri?)
Mustakari
Viestit: 3
Liittynyt: 13.8.2019 18:05

Re: Golf IV epätasainen tärinä. Vetarien pituudet?

Viesti Kirjoittaja Mustakari »

Kääntäminen ei vaikuta eikä se muutenkaan tunnu niin hiljaisessa vauhdissa, jossa pyörät kääntyvät paljon yhtään.
Sisempiä vetareita tässä nyt aloin epäillä. Vaikkakin vasemman pyörän camberi on aavistuksen verran liian negatiivisella puolella, mutta liian vähän, että olisin viitsinyt sitä säätää. Säädettävä on kun ostan uudet renkaat etten pilaa niitä, nykyisillä ei ole väliä.

Mistä ihmeestä nyt saan selville minkä mittaiset vetoakselit autossani on? Aion vaihtaa koko roskan kerralla, akselit ja molemman pään nivelet tulevat sitten uusiksi kerralla, säästää hermoja ja aikaa.
Vastaa Viestiin