Niin, mulla on ihan normiakku eräportterissa ja siinä on ollut ongelma. Kylmälaukku ja muut releet tyhjää akun yön aikana ja aamusta kun laitan portterin tulille niin hupiakku ottaa pirusti ampeereita ja sulake kärvähtää. Geeliakkua suosittelivat jossain mutta onko siitäkään apuja? Sulake kun käryää jossain hiton korvessa ja sisäfilepaistit pääsee lämpeneen niin vitsit on aika vähissä
Eli varsinainen kysymys on, että millainen akku olisi pelittävä hupikäyttöön? Hupikäytössä mulla on se prkl kylmälaukku, invertterin kautta pelittävä töllö, pieni vesipumppu ja joitakin sisävaloja.
Invertterin laitan yleensä pois päältä kun verkkovirtaa en enää tarvitse.
Niin siis, ongelma oli nyt se että käytät kakkosakun tyhjäksi ja kun isket auton käyntiin (ja rele kytkee akun kiinni laturin sähköihin) niin latausjohdossa oleva sulake mossahtaa?
Ongelma on vielä pahempi AGM / geeliakun kanssa sillä ne ottavat vielä paremmin (enemmän) virtaa tyhjänä.
Ratkaisuna on siis suurentaa sulakkeen kokoa (ja tämän kautta myös virtajohdon kokoa) tai sitten viritellä väliin jotain hehkulamppua pienentämään johtimissa kulkevaa maksimivirtaa.
Vaihtoehto C on sitten lisätä toinen akku sen alkuperäisen kakkosakun rinnalle niin eivät pääse aivan kuiviksi eivätkä rykäise tämän vuoksi sitten niin isoa virtapiikkiä kytkentähetkellä.