Toisellakin palstalla aikoinaan kyselin, enkä oikein ihan minun jakeluuni

Tuo poikani käytössä oleva loistava käyttöpeli, -08 1.9 Tdi DSG, jota kunnostelemme pikkuhiljaa.
Ajamisen lomassa siis paranneltu, tyyliin uusittiin koko jousitus iskareineen ja koko jarrukalusto yms.
Kun haluttiin että toimii ja voi huoletta körötellä.
Joka tapauksessa, kinnerissä oli ostettaessa ja on edelleenkin koneen etupuolella Defan lämmitin ( se letkun väliin laitettava, ei kiertovesi pumpullinen ) ja kabyysiin se sähkölämppärikin laitettu. Kaikki siis hyvin. Luulimme.

Auto tolpassa yön, ja aamulla ajastin päälle oikeaan aikaan jne jne. Ikkunat kirkastuu, kun pöhisijä sisällä tekee duuninsa oikein mallikkaasti. Toki ymmärrettävästi iso tilavuus ohjaamossa aiheuttaa sen, ettei ikkunatkaan aina ole ihan tyystin sulaneet. Mutta mahdollinen jää kyllä sitten irtoaa tosi helposti ihan harjaamalla. No probs here.
Mutta se letkunlämmitin... se on päällä vaikka tunnin, jopa kaksi, silti moottori ei järin lämpene.
Huomasin sen, kun ihmettelin ettei sisätilan lämmityksen puhaltimesta tulekaan lämmintä ilmaa juurikaan nopeammin kuin ilman tolppalämmitystäkään.
No ennenkuin aloin kiskomaan mitään irti autosta, toki sen Defan pötkylän siinä koneen edessä testasin. Lämpenihän se. Hmmmmmm. Sain sitten lämpökameran käsiini, ja töpseli seinään, Defa tulille ja hetken päästä kuvaamaan.
HÖH

Onko lämmitin väärässä letkussa ? Siinähän on toinen letku ihan vieressä.
Tai onko letkussa/letkuissa joku termostaatti edessä joka estää vapaan kierron ? Useitakin ?
Ja olisko joku muu paikka sitten parempi tuolle lämmittimelle ? Defan ohjeistakin yritin katsella, ja en ole vieläkään aivan 100% varma onko se lämmitin oikeassa paikassa/oikeassa letkussa, vaiko eikö.
Mulla on hyppysissäni myös toisesta projektista yli jäänyt uudenveroinen TT-thermo lämppäri, jossa siis on kiertopumppukin jo mukana. Mutta turhahan sitä nyt ainakaan tuohon kohtaan Defan tilalle on survoa, kun siinä kohtaa jäähdytysletkustoa ei näköjään vesi järin vapaasti kierrä ?
Muistui mieleeni nuoruudestani kun kaverilla oli Amazon, ja siinä Defa lohkossa. Ei siis letkussa kiinni, vaan lohkossa nimenomaan. Ja se kun oli tunnin päällä aamutuimaan, oli kone lämmin, koko jäähdytysvesi oli lämmintä, ja lämpömittari nousi heti käynnistyksen jälkeen ylös, ja oli konepeltikin sulanut lumesta.
Bonuksena oli se, että jos oli jättänyt tuuletuksen vivun ikkunalle puhaltamaan, ja puhalsi tuuli ulkona sopivasti, oli lämminvesi (ilman pumppua) levinnyt jopa lämppärin kennoon asti, niin että aamuisin oli tuulilasista jäät sulaneet puhallus suulakkeiden edestä pois kokonaan. Vaikkei ollut kiertopumppua tai puhallusta päällä. Sen verran vapaasti kiersi lämminvesi ja lämpö systeemissä.