ABS:n merkkivalo (Golf III)
ABS:n merkkivalo (Golf III)
ABS:n merkkivalo syttyi palamaan. Välillä se kuitenkin sammuu, mutta syttyy kohta taas uudestaan. Onkohan jossain jokin kosketushäikkä, vai mitäköhän kannattaisi tarkistella?
-Lue vikakoodit (selviää tod. näk. viallinen anturi ja missä pyörässä).
-Mittaa anturit ja tarkista niiden johdot.
-Putsaa anturit ja sen edessä pyörivä ratas.
-Mittaa rakotulkilla anturin ja rattaan väli.
Lisäksi voit liikutella piuhoja, jos niissä on katkoksia. Taka-antureiden johdot on takapenkin alla ja sinne liittimeen yleismittari kiinni. Se anturi, joka antaa uskottavamman lukeman (vastusmittaus) on ehjempi (esim. 1-1,8 kOhm ja toisesta ääretön). Rengasta voi koittaa myös pyöritellä ja yleismittari anturin navoissa kiinni jännitemittausasennossa, anturin pitäisi antaa ~0,7 v jännite, joka vaihtelee kun pyörität rengasta.
-Mittaa anturit ja tarkista niiden johdot.
-Putsaa anturit ja sen edessä pyörivä ratas.
-Mittaa rakotulkilla anturin ja rattaan väli.
Lisäksi voit liikutella piuhoja, jos niissä on katkoksia. Taka-antureiden johdot on takapenkin alla ja sinne liittimeen yleismittari kiinni. Se anturi, joka antaa uskottavamman lukeman (vastusmittaus) on ehjempi (esim. 1-1,8 kOhm ja toisesta ääretön). Rengasta voi koittaa myös pyöritellä ja yleismittari anturin navoissa kiinni jännitemittausasennossa, anturin pitäisi antaa ~0,7 v jännite, joka vaihtelee kun pyörität rengasta.
Pystyy. Itellä on vanha Pentium 133 MHz kannettava, kaverin tekemä diagnoosikaapeli ja VAG-COM-ohjelma.
Selasin tuossa perhealbumia pitkästä aikaa ja kattelin että anturi taakse maksaisi yli 80 euroa ja eteen yli 50 euroa. Motonetissä etuanturin hinta on 35.50e ja taakse 65.50e (--95 asti).
Onko joku noita ostellut ja jos on, niin mistä?
Edit: etu/taka-typo korjattu
Onko joku noita ostellut ja jos on, niin mistä?
Edit: etu/taka-typo korjattu
Last edited by jmr on 29.8.2005 8:14, edited 2 times in total.
Itselleni vastaten, eli voisin lukea ne ohjeetkin tuolta:
ABS-anturi taakse on siis vain vuosimalliin --95 asti.Pieniä nuolia autojen vuosiluvuissa luetaan seuraavasti,
Esim: --92 tarkoittaa vuosimallia 1992 asti, ja 93--
tarkoittaa 1993 mallivuodesta eteenpäin. Huomaa että
autojen mallivuodet vaihtuvat usein jo syksyllä!
Onko ainoa vaihtoehto hakea merkkiliikkeestä? (~80-90 euroa)? Edit: kysyin 87 euroa.ABS-ANTURIT VOLKSWAGEN GOLF III 92--98
III Nopeustunnistin vasen eteen. . . . . . . . . . . . . . 23-1600 35.50 ???
III Nopeustunnistin oikea eteen. . . . . . . . . . . . . . 23-1601 35.50 ???
III Nopeustunnistin taakse --95. . . . . . . . . . . . . . 23-1634 65.50 ???
Last edited by jmr on 1.9.2005 16:50, edited 1 time in total.
Tekstejä on täydennetty tuonne:
http://www.autowiki.fi/index.php/ABS-jarrut
http://www.autowiki.fi/index.php/ABS-jarrut
Niin, pitääpä laittaa tänne vielä alkuperäisen ongelman ratkaisu.
Elikkäs, luin vikakoodit ja tulokseksi sain että oikean takapyörän anturi antaa arvoalueen ulkopuolisia arvoja, anturi viallinen. Anturia vm. -97 autoon ei saanut kuin merkkiliikkeestä, 89€. Vanhaa anturia ei saanut irti kuin palasina, uusi tilalle ja avot, hyvin toimii.
Ihmetyttää vain että mikä tuossa anturissa voi mennä rikki? Varsinaiset piuhat on paksun ulkokuoren sisällä, joten ne tuskin hankautuvat poikki. Itse anturissa on kolme liuskaa, jotka tunnistavat reikälevystä jollakin systeemillä renkaan pyörimisen. Yksi liuska saa maakosketuksen kiinnityspultista ja kaksi muuta liuskaa on yhdistetty keskusyksikölle meneviin piuhoihin. Nuo liuskat ovat ilmeisesti magneetteja? Koko tämä anturi on paksun muoviseoksen sisällä, joten fyysisesti anturi ei voi mennä rikki. Vikaantumisvaihtoehtoja ei kovin paljoa jää jäljelle; likaantuminen tai magneetin heikkeneminen? Itse yritin ennen uuden anturin ostamista puhdistaa vanhaa mutta eipä se auttanut. Fyysisesti anturi oli ennen 'murjomista' ehjän näköinen.
Elikkäs, luin vikakoodit ja tulokseksi sain että oikean takapyörän anturi antaa arvoalueen ulkopuolisia arvoja, anturi viallinen. Anturia vm. -97 autoon ei saanut kuin merkkiliikkeestä, 89€. Vanhaa anturia ei saanut irti kuin palasina, uusi tilalle ja avot, hyvin toimii.
Ihmetyttää vain että mikä tuossa anturissa voi mennä rikki? Varsinaiset piuhat on paksun ulkokuoren sisällä, joten ne tuskin hankautuvat poikki. Itse anturissa on kolme liuskaa, jotka tunnistavat reikälevystä jollakin systeemillä renkaan pyörimisen. Yksi liuska saa maakosketuksen kiinnityspultista ja kaksi muuta liuskaa on yhdistetty keskusyksikölle meneviin piuhoihin. Nuo liuskat ovat ilmeisesti magneetteja? Koko tämä anturi on paksun muoviseoksen sisällä, joten fyysisesti anturi ei voi mennä rikki. Vikaantumisvaihtoehtoja ei kovin paljoa jää jäljelle; likaantuminen tai magneetin heikkeneminen? Itse yritin ennen uuden anturin ostamista puhdistaa vanhaa mutta eipä se auttanut. Fyysisesti anturi oli ennen 'murjomista' ehjän näköinen.
Tiger: hyvä kysymys. Satunnaiset ABS-viat pistäisin johtimien murjoutumisen ja sitä kautta huonon kontaktin piikkiin. Itse anturihan on aika idioottivarman oloinen. Johtimien vaihtaminen onkin sitten inhottavampaa, kun ei ne siitä juuresta lähde irti ja kolvaus + kutistesukka antaa ruman lopputuloksen ja sen jälkeen ei vesitiiveydestä voi olla enää varma.
Lisää juttua tähän ABS-asiaan.
Vaihdoin tänään -94 Kolopalloon tuon anturin eteen, oli polttanut valoa jo jonkin aikaa. Onneksi sai halvan motonetin anturin... Mutta tuo anturi, se oli ihan kuollut, ei minkäänlaista sähköistä ilmiötä siitä löytynyt. Piuhat mittasin, ne oli kunnossa. Kaikki muut kolme anturia antoi hieman yli 1 kohmia arvoksi. Ja päällisin puolin anturi oli ihan OK, ennen väkivaltaista poistoa....
Vaihdoin tänään -94 Kolopalloon tuon anturin eteen, oli polttanut valoa jo jonkin aikaa. Onneksi sai halvan motonetin anturin... Mutta tuo anturi, se oli ihan kuollut, ei minkäänlaista sähköistä ilmiötä siitä löytynyt. Piuhat mittasin, ne oli kunnossa. Kaikki muut kolme anturia antoi hieman yli 1 kohmia arvoksi. Ja päällisin puolin anturi oli ihan OK, ennen väkivaltaista poistoa....
Passat Variant 1,9 TDi 81kW Syncro -98 & Golf 1,8 66kW -94
...ei autoa ilman ilmastointia...
...ei autoa ilman ilmastointia...
Minkälainen homma on tuo etuanturin vaihto?
Joutuuko levyt irroittamaan tai millätavalla tuo anturi on kiinnitetty. Paljon autojen kanssa en ole pelannut mutta yritys on kova (pakko)
Eli ABS valo palaa ja vag antaa tiedoksi: 00283 front left ABS wheel speed sensor (G47) 35-00
Yleismittarikin löytyy, mutta en etsinnöistä huolimatta löytänyt kohtaa mistä tuon anturin arvon voipi lukea.
Autona golf mk3 variant -95
-Pikkaisen apuja teiltä viisaammilta jos saisin..
Joutuuko levyt irroittamaan tai millätavalla tuo anturi on kiinnitetty. Paljon autojen kanssa en ole pelannut mutta yritys on kova (pakko)

Eli ABS valo palaa ja vag antaa tiedoksi: 00283 front left ABS wheel speed sensor (G47) 35-00
Yleismittarikin löytyy, mutta en etsinnöistä huolimatta löytänyt kohtaa mistä tuon anturin arvon voipi lukea.
Autona golf mk3 variant -95
-Pikkaisen apuja teiltä viisaammilta jos saisin..
ja ei muuta kuin lisää paskaa housuun...
"Kemu078" Tutki sen anturinpiuhat. Ne on monesti poikki siitä anturin läheltä. Jos vaan saat entisen anturin vedettyä pois niin ei tarvii jarrulevyy irrottaa. Itellä oli niin tiukassa että piti ottaa levy pois ja lyödä se anturi irti. Edellisen anturin kun vaihdoin niin se lähti ihan vaan nyhtämällä pois. Anturi on yhdellä pultilla kiinni semmosessa reiässä. En muista olisiko ollu kuusiokoloruuvi.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
Joo kuusiolla se on kiinni. ja sekin voi olla tiukassa. Itte jouduin ottamaan levyn pois (ja satulan tietenkin). Tuon anturin saa mitattua konehuoneen puolella olevasta liittimestä. On mulla paisuntasäiliön alla tulipellissä kiinni. Kannattaa sitten hioa tuo anturin reikä hyvin puhtaaksi ja laittaa riittävästi jotain suoja/asennusrasvaa että saa seuraavan kerran kivutta pois.
Passat Variant 1,9 TDi 81kW Syncro -98 & Golf 1,8 66kW -94
...ei autoa ilman ilmastointia...
...ei autoa ilman ilmastointia...
Minulla oli aikanaan Omega ja siinä oli suht alkeellinen ABS järjestelmä, joka ei osannut kertoa vikakoodeja, ainoastaan ettei se toimi. Siis siinä ei ole minkäänlaista vikaloggeria eikä vikakoodeja ei pysty lukemaan siitä ollenkaan, ei edes merkkiliike. Siitä vikaa etsiessäni sain vinkin, että jos anturi vuotaa maihin se on rikki. Siis jos normaali yleismittari näyttää yhtään mitään maitaan vasten se on rikki. (Sen antuien rungot olivat maissa ja siihen tulevat kaksi johtoa hoitivat varsinaisen anturin tehtävät). Eli ilmeisesti niistä hajoaa eristeet Suomen kelien vaihteluissa ja sinne pääsee kosteutta sisään, mikä aiheuttaa vuotovirtoja ja koko järjestelmän hyytymisen.Tiger wrote:Ihmetyttää vain että mikä tuossa anturissa voi mennä rikki?
V70 TDi -98
http://www.aurinkosahko.com
http://www.aurinkosahko.com
Kiitoksia kaikille neuvoista!
Sensori vaihdettu ja ABSit toimii.
Pakko myöntää, että hieman tiukassahan tuo oli.
Näytti aluksi helpolta vaihtaa, mut tunninverran siinä joutui sitä irti ähertämään.
Ei lähteny muuten kuin lyömällä ruuvimeisseli pyöränpultinreijästä ja vasaralla hakkaamalla sensorinpäähän..
Sensori vaihdettu ja ABSit toimii.
Pakko myöntää, että hieman tiukassahan tuo oli.
Näytti aluksi helpolta vaihtaa, mut tunninverran siinä joutui sitä irti ähertämään.
Ei lähteny muuten kuin lyömällä ruuvimeisseli pyöränpultinreijästä ja vasaralla hakkaamalla sensorinpäähän..
ja ei muuta kuin lisää paskaa housuun...