Rohinaan Ocussa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Rohinaan Ocussa

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Eli vagilainen rohina täällä suunnalla häirinnyt jo pidemmän aikaa eikä sen aiheuttajaa tunnu löytyvän sitten millään.
Eli ongelmana on että kusin puolen etupäästä kuuluu sellanen ns. hankaava rohina suoraan ajettaessa yli 40 km/h. Vaikutusta ääneen ei ole käänteleekö rattia. Mutta jarrutettaessa rohina voimistuu.
Tässä vähän tausta mitä on jo vaihdettu:

Vaihdettua alatukivarsien puslat,kallistyksen vakaajan tuki kumit (tosin jo puoli vuotta sitten). Vasen pyörän laakeri( ei vaikuttanut ääneen), iskarit ja jouset (-30mm alusta sarja tuki laakereineen) jarrulevyt kahteenkin kertaan ja palat. Nyt jarrut sentään pelaa hyvin ilman nypytystä. Aikasemmat levyt taisi olla kierot (edessä). etujarru satulan liukutapit ja kumit.
Vetoakselin olen käyttänyt irti ja pyöritellyt molempia eikä niissä tunnu mitään ihmeellistä. Vasen sisempi nivel puhdistettu ja uudet vaseliinit sisään. Vaihteisto öljyt vaihdettu.

Kytkimen painallus/ vapaalla liuttaminen ei vaikuta ääneen samaten jos auton sammuttaa vauhdissa :)
Toisaalta tasaisempi tien pinta ehkä hivenen pehmentää ääntä.

Joten mikä mulla nyt tulis mieleen niin vasen ulompi vetari tai vaihdelaatikon vetasin puoleinen jokin laakeri olis sökö tai sitten se asentamani laakeri meni sököksi jo asentaessa !
Joten auttakaapas hädässä olevaa jos tietoa tai arvausta löytyy..

Ja autona -99 octavia combi 1.8 20v.

EDIT: Lisätääs nyt vielä että lisäksi vaihdettu kummallekin puolelle alapallonivelet ja täydelliset raidetangot. Kuskin puoleinen oli Todella väljä sisäpäästä, lähes 2mm välystä joka tuntui ja kolahteli aikas kivasti. Mutta noilla ei siis vaikutusta tohon rohinaan/jurnutukseen.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Heti ensimmäisenä tuli mieleen että jarruihin liittyisi ja jarruttamisen vaikutus vahvisti tätä ajatusta, mutta jos jarrut on hajotettu osiin ja kasattu pariin-kolmeen kertaan niin hiukan ihmetyttää että voisiko ne muka vielä tuota tehdä. En vaan oikein keksi kyllä mitään mihin jarruttaminen muuhun vaikuttaisi että rohinakin lisääntyisi. Erikoinen ongelma ja hankala kyllä arvioida näkemättä ja kuulematta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Tuli mieleen kans että voisikos esim. ABS:än vajaatoiminta tms. tuohon rohinaan.
Poistin kokeilumielessä abs:in sulakkeen mutta ei se vaikuttanunna mitenkään.
Entäs se luiston esto ... vai mikä rohina jarru se nyt viralliselta nimeltään onkaan vaikuttaa asiaan.Nehän pelaa abs:än kanssa yhteen. Jarruremppan yhteydessä en kyllä ole kertaakaan käyttänyt noita satuloita aivan levällään. ainoastaan levyjä ja paloja vaihdelut. Alkaa usko loppumaan, kaippa se on pajalle kiikutettava tutkimuksiin.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Noksu
Viestit: 30
Liittynyt: 29.7.2006 20:58
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Noksu »

Olekko vaihtanut talvirenkaisiin ettei vaan ota pultit levyyn? Jostain olin joskus moista lukevinani että olisi aiheuttanut krohinaa.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Talvirenkaat odottaa varastossa eli Ocun alkuperäset vanteet Michelinin kesärenkailla alla.
Olen vaihtaa etuvanteita puolelta toiselle ilman mitään vaikutusta.

Viikonloppuna ajalin keula ilmassa (renkaat) paikallaan ja koitin kuunnella että kuuluuko rohina silloinkin. Moottorin pörinä joko piilotti äänen tai sitten sitä ei kuulut. Mitäs johtopäätöstä tästä sitten vois vetää ?

Tuota alusta sarja asenntaessa hoksasin että vänkärin puolen abs anturin runko oli haljennut. Abs-merkki valo ei pala kojelaudassa joten se taitaa kuitenkin pelata.

Eikai se auta ku tutkia joskos renkaan pultit olis venyneet :) ja aiheuttas rohinan, mutta kuinkas se rohina alkaa vasta n. 40km/h jälkeen ja voimistuu jarrutettaessa!
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Yksi juttu jäi kysymättä että onko rohina alkanut aikanaan itseksiin vai jonkin rempan yhteydessä?

Mitähän Noksu mahdat meinata tolla että pultit ottaa levyyn kiinni? Renkaan pultithan menee jarrulevystä läpi ja ei siellä navassa pitäisi sisällä mitään sellaista olla että ottaa kiinni. Ja se kyllä rahistaisi aina ja joka tilanteessa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

No enpäs ole täysin 100% varma milloin se oikeastaan olkoi. Sen muistan että alkuperäset etu levyt olivat kuluneet juuri alarajalla ja uudet siten laiton alle, muistaakseni alkukesästä. Ja jos nyt en aivan väärässä ole niin sen jälkeen ääni alkanunna voimistumaan.
Saattoihan se ääni kuulua jo aikaisemminkin kun levyt olivat melko loput mutta ne laitoi jarrujen piikkiin.

Ne levyt on nyt sitten hyllyssä :) odottamassa uutta käyttötarkotusta. Eivät oo kyllä kuluneet mutta kierot ilmeisesti.
Noita jarruja mä oon epäillyt ihan alusta saakka mutta mitään joka siellä raaputtaisi tms ei ole löytynyt. JA kun rengasta pyörittää jarrut ei laahaa eika rahise.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Tulipahan luettua tälläinenkin juttu : http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... =vetonivel
Voiko todellakin olla että oikean puolen etulaakeri olisi viallinen vaikka ääni kuuuluu ainoastaan kuskin penkillä ja oikealta puolelta. Vänkärin penkillä jos istuu (kyydissä siis) ei ääntä pysty kuulemaan.

Niin ja pyöränkulmat säädätin tässä loppukesästä. Ei vaikutusta.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Nosta auton etupää ylös ja polkase vaikka kakkosvaihteella vauhtia semmoset 80km/h ja paina kytkin pohjaan. Samaan aikaan kaveri kuuntelee korva melkein renkaassa kiinni että rohiseeko se laakeri. Kädellä kun ottaa samalla jousesta kiinni niin usein tuntee, onko laakerissa vikaa. Mutta useimmiten sen kyllä kuulee ihan korvallakin.

Tuo on hyvä konsti.

Edittiä. Eikä se ole mitenkään erikoista, jos se vika on laakerissa. Niitä on nimittäin uusittu melko paljon. Lähes uusiinkin autoihin. Esimerkiksi tähän uuteen 3C -passattiin on jo muutamia etupyöränlaakereita vaihdettu.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Aamulla pikku pakkasessa liikkelle lähdettäessä kuului juuri tuolta vasemmasta etukulmasta 'lonks' ääni. Mahtaneekohan sittenkin olla jompikumpi vetari sökö. Tosin rohiseva ääni kuulu edelleen moottoritie nopeudessa ajaessa suoraan mutta hiukan heikompana. Mutta jarrutettaessa rampilta liikennevaloihin rohina taas voimistuu.
Mikäs siellä jarruissa vois sitten rohista jos siellä uudet palat ja levyt paikollaan eikä ne rohise rengasta pyöritettäessä rengas ilmassa ?
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Tuskin se vika jarruissa on, jos olet uusinut jo levyt ja palat. Kokeile ajaa ympyrää jossain parkkiksella niin jyrkästi kuin pystyy ja paina vähän reilummin kaasua. Yleensä sellasessa rasituksessa vetari jo ääntelee, jos siinä vikaa on. Ootko kokeillut nostaa etupyörää ylös ja heiluttaa rengasta ylös alas suunnassa? Onko laakerissa väljää yhtään?

Kokeile myös tota mun aikaisemmin mainitsemaa temppua, eli nosta ne etupyörät ylös ja 2-vaihde silmään ja kaasua, sammuta vaikka moottori, ja kytkin pohjaan niin kuuluu paremmin, että rohiseeko se laakeri.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

No eilen kävin huoltosaeman parkkipaikalla pyörittelemässä kulkuneuvoa vähän jokasuuntaa. Hissukseen pyöriessä ei kuulunut mitään ihmeempää kummastakaan etu renkaasta. Sitten kun lisää kaasu niin ei meinaa enää jakkarassa pysyä kun tuo alusta on sen verran jämäkämpi alkuperäseen nähden että meinaa lähtä lapasesta :) vaikka noita tehoja nyt ei niin kamalasti olekkaan.

Pitää testata viikonloppuna tuo keulailmassa ajelu uudelleen ja kuunnella tarkemmin.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Vaihdon sitten eilen talvirenkaat (teräs valssit vanhoilla hakkapelilla) ja tuntui että tuo rohina / jyrinä oli jonkun verran tainnut vähetä. Kattelin kyllä noita aluvanteita että olikos niissä mitään hankaumia mutta niitä ei näkynyt lainkaan.
Kumma juttu sinäänsä. Ei kai se auta kuu uudet talvi nakit asennuttaa noille kesä valsseilel että saa rohinan takas :)
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Nyt on sitten uutet talvinakit alla noissa alkuperäsissä aluvanteissa ja jostain kumman syystä tuo jurina palasi voimakkaampana takasin vs. noihin peltivanteisiin. Vanne ei ota mihinkään kiinni eikä liimapaininotkaan hinkkaa jarrusatulaan. Tosin ääni ei enää voimistu enää jarrutettaessa vaan se jatkuu ja kenties voimistuu nopeuden mukaan... voi että ketuttaa....
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

No on se nyt hankala tapaus....
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Todellakin hankala. Tänäaamulla kun moottoritiellä päristi niin tuntui että joku siellä hankaa jo kovasti. Ääni voimistuu nykyään sitten vauhdin mukaan. Eikai se auta ku taas keulaa ylös ja paikallaan ajelua ja koittaa vaihtaa vaikka uudet pyörän pultit.
Mikähän mahtaa olla ocun pyörän pultin kierre tyyppi jne... että osaa biltemasta hakea oikeanlaisen setin.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
kahe
Viestit: 231
Liittynyt: 16.9.2005 11:51
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kahe »

Mites sellanen vaihtoehto kuin liian pitkät pultit?

Omiin aluihin tuli myös pultit mukaan, joiden piti olla oikeat Passattiin. Ekan kerran kun löin pyörät alle ja sain auton alas, niin tuli heti ongelmia. Kun piti ajaa tallista ulos niin auto ei liikkunut mihinkään. Pultit otti juuri nippa nappa navan keskiöön kiinni. Pää pultista pois, niin johan helpotti. Esim. jos sulla onkin yksi pultti hieman pitempi, niin saattaa juuri osua tiettyyn kohtaan keskiössä ja aiheuttaa äänen. Toinen puoli mulla pyöri puoli kierrosta ja sitten vasta jymähti tai hieman hierasi ja tuli sellanen rohina ääni.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Tuon on joku joskus maininnutkin. Voihan se olla tosiaan noinkin mutta ihmetyttää... Tosin voihan ne pultitkin venyä kun tuota tengasta on irroteltu tässä viimesen vuoden aikana aikas ahkeraan :) Vois ostaa uudetkin pultit jos vaan tietäs ton kierteen.
Ei kellään olis tuota pultin kierrettä ja pituutta tiedossa ?
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Löytyipä tuolta vagcat.com sivulta tällänen juuri meikäläisen vanteen kohdalta. (wheel bolt / M14X1,5X27).
Täytyy kattoa mitä ne biltemat kauppaa... hät hätään.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Onko pultit siis samat aluilla ja pelleillä? Jos on niin eikös aluissa yleensä ole paksumpi se pultin kannan alue, eli pultti menee vähemmän vanteen läpi kuin peltivanteilla.

Oliko molemmat laakerit jo vaihdettu, ekassa viestissä oli ainakin vasemman laakerin vaihdosta...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Samoilla pulteilla tässä ollaan ajeltu jo usemapi vuosi siis tehtaalta saakka :) eikä aikasemmin oo ollut ongelmia.
Kummatkin pyörän laakerit on vaihdettu. Viimeisempänä juuri tuo kuskin puolen etumainen josta se ääni tulee(ei vaikutusta). Vänkärin puoleinen on vaihdettu kutakuinkin 4 vuotta sitten. Katsastuksessakin kävin ja ilmotin katsastus miehelle että ennen en täältä poistu kunnes oot löytänyt jotain etupäästä joka vaikuttaa rohinaan... ja eihän se löytänyt muuta kun palaneen jarru polttimon ja pakoputken ratkenneen kiinnikkeen keskeltä autoa, ja leima läsähti.

Tälläsiä olis bilteemassa tarjolla http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi Nämä tosin muutaman millin pidempiä kun alkuperäset pultit.


Edit: Linkki lyhennetty t. jmr
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Viikonloppuna testasin sitten keula ilmassa köröttely ja jotain pientä naputusta sieltä tosiaan kuului(alut alla). Vaihdoin sitten eteen kesägummit peltivanteilla ja testi lenkin jälkeen ääni oli huomattavasti pienempi, tosin havaittavissa edelleen.
Uusia bilteeman pulttejakin testattu(n.3mm pidemmät) eikä niillä ääni muutu sen kummemmaksi joten pultit ei oo root cause tässä tapauksessa. Satulan ja vanteen painon väliin ei jää kun muutama milli väliä mutta mitän hankaukseen viittaavaa ei vanteista löytynyt.
Jostain kumman syystä kun keula ilmassa ajeli tyhjäkäynnillä niin yhden kerran tuo abs valo alkoi palamaan ja summero soimaan. Mutta poistui kun kaulan laski ja kävi testi lenkillä.

Ainut asia mitä huomasin keula ilmassa ajettaessa oli että vasemman eturenkaan ulomman vetarin suojakumi hankasi hieman laakerin tukirakenteeseen ja piti pientä kitinää. CRC:tä kun ruikkas gummin päälle niin loppui. Eihän tuo oikeesti saisi mihinkään hangata joten olisikos jompikumpi vetari sitten sökönä.
Lisäksi huomasin että vetoakselissa ei ollut juuri nimeksikään päittäisvälystä kun akselia heilutti edestakaisin. Voiskohan akselin pää ottaa jonnekin kiinni ?
Ja juriseva ääni voimistuu nykyään aina nopeuden kasvaessa. Välillä oikeen pelottaa jo ajaa että mitäs sieltä leikkaa kiinni kesken ajon.

Taitaa olla viisainta viedä kottero Aineelle tutkituttavaksi jotta pääsee tästäkin ikuisuus ongelmasta.
Paljonkohan mahtanevat velottaa ?
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Aika varattu ensiviikoksi auto tohtorille. Saapas nähdä mikä siellä Oikeasti rohisee.. kumpas ei olisi laatikossa mitään häikkää. Tosin ei sen toimivuudessa ole ollut mitään vikaa ainakaan toistaiseksi.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Viime perjantaina käytin autoa yhdellä kylä korjaamolla ihan tutkimus mielessä jotta löytääkö ne rohinan aiheuttajaa. Remppa rape kävi ajamassa autolla ja tuumas että kyllä se ihan normaalia ääntä o. Kuulemma vaggilaiseten vaki ääniä. En kyllä ihan usko tuohon joten tänään vein sitten auton merkki korjaamoon ja katoaan että sako ne saman diagnoosin tehtyä.
Viikonloppuna tuli irrotettua vetoakseli ja se sisempi nivel oli kyllä aikas nihkeän tuntuinen (johon olen jo vaseliinit vaihtanut aikasmmin) ja luulenkin että se ääni tulee siitä. Ei saa tarvikkeena ainakaan tuota sisä pään niveltä.
Jospas se jurinan alkulähde vihdoin ja viimein saatas paikallistettua.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Tuli auto käytettyä sitten helkama auton valtuuttamassa merkki korjaamossa. Kuten odotinkin niin diagnoosi jurinalle oli se että kaikki pelaa, no problemos. Ainut mitä olivat korjanneet oli mulla aikasemmin viikonloppuna vahingossa taipunut jarrukilpi joka hankasi vähän jarrulevyyn.

Ei jumatsuka, kukaan korjaamo ei kuule mitään jurinaa paitsi minä. Vissiin alettava vuoraamaan äänieristystä kuskin puolen pyöräkoteloon ja jalkatilaan että pääsee siitäkin sitten eroon.
Tulipas sekin sitten kysyttyä että saako noita siempiä vetoniveliä irrallaan mutta odotetusti ei saa edes marmoritiskiltä saati sitten tarvikkeena. Kokonaisena vetoakselina löytyy mutta hinta pomppas reiluun 500€ joten se sitten siitä.

Edelleen epäilen tuota sisempää vetaria, koska viimeksi sen avattuani se tuntui jäykälle. Täytyy vissiin jostain romuttamolta ostaa koko akseli joskos sillä testais loppuuko jurina.

Ei kellään olis tiedossa mistä sais tilattua pelkkiä sisäpäään vetarin niveliä :)
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Mites se tuo ulompi vetoakselin nivel oikeen mahtaa irrota.
Olis odottamassa kuskinpuolelle sisempi ja ulompi nivel vaihtoa.
Uuden ulomman nivelen mukana tuli sellanen C- rautalanka sokka ja muovinen rinkula.
Ei tajua miten tuo niven noilla vois olla kiinni ?
Jos jollain ois linkkiä kiviin tms.. niin olisin kiitollinen.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
zamik
Viestit: 96
Liittynyt: 30.11.2006 19:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja zamik »

Saattaapi olla vaikka kivi siellä palojen ja levyn välissäkin. Kokeiles näin: kiihdytä ja kunnon jarrutus niin kivi hajoaa ja jos ei niin pyörä irti. Katso leyn ja jarrupalojen väliin ja jos löytyy kivi sieltä niin ruuvarilla vänkäät sen pois.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

On tässä kateltu vajaa puolen vuoden aikana aika monesti kivet ja pienet kannotkin tuotla jarrulevyistä kun kolmannet on menossa...

Nyt kaivataankin neuvoja tuon olomman vetonivelen irrottmisessa akselista.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
DJisotela
Viestit: 430
Liittynyt: 27.2.2004 17:40
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja DJisotela »

Aksula kiinni topakasti viilapenkkiin ja tuimia napsuja niveleen ihan akselin viereen, vois olla hyvä jos toinen pitäisi pienempää vasaraa tms. siinä "huulloksen"
päällä ja itte lyö siihen ISOLLA moskalla. Se murros on sitten toden näköisesti tiukassa..
C-rengas tulee vetarin päässä olevaan uraan, ja se pitää sitä murrosta tiukassa!! Itte en oo laittanu koskaan sitä paikoilleen kun olen uuden kasannut. Pysynyt ovat paikoillaan ilmankin. Tietysti se kumi ensin päältä pois :D
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

DJisotela kirjoitti: C-rengas tulee vetarin päässä olevaan uraan, ja se pitää sitä murrosta tiukassa!! Itte en oo laittanu koskaan sitä paikoilleen kun olen uuden kasannut. Pysynyt ovat paikoillaan ilmankin. Tietysti se kumi ensin päältä pois :D
Kyllä se C-renngas mahtuu siinä olemaan hyvinkin, kun niveltä laitetaan takaisin akseliin kiinni... Ei siis kannata turhaan jättää pois kun se menee sinne helposti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Näin minä jotensakkin sen olen ymmärtänyt että moskaa se vaatii. Mutta mitäs virkaa sillä muovisella rinkulalla sitten mataa olla ?

Tässä linkki ulommasta nivel paketista :
http://www.blauparts.com/Featured_Audi_ ... _S6_.shtml

Tosin kuvassa jonkun muun automallin nivel mutta muovinen rikka siinäkin näyttäs olevan.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Se nivel makaa sitä muovista rinkulaa vasten. Jos ostat tarvikenivelen niin siinä tulee varmaan mukana kaks eripaksuista muovirinkulaa. Jos laitat väärän, niin nivel pääsee liikkumaan akselin pituussuunnassa ja pitää ääntä. Tämän takia kannattaa sinne laittaa myös se C-kirjaimen muotoinen lukitusrengas, eikä jättää sitä pois. Jos se ei murjoonnu niveltä irrotettaessa niin ei sitä tarvi uusiakkaan. Vanha käy kyllä. Äkkiä sen silti vaihtaakin, ettei siinä mitään. Muistaakseni jos ostat alkuperäisenä koko nivelen, niin siinä tulee se muovirinkula mukana. Pelkässä suojakumisetissä sitä ei ole.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Täytyypäs itsenäisyyspäivä sitten viettä nivel rempan merkeissä. Vasemmalle puolen nyt sitten kumpikin nivel vaihdetaan samaan syssyyn. Jospas ne rohinan aiheuttajat edes näin saatas selvitettyä.
Muutapa siellä ei sitten olekkaan enää vaihdettavissa ellei tuo laakeri joka sinne on tässä loppukesästä vaihdettu mennyt jo asennuksessa sököksi.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

No niin vasemman puolen kumpainenkin veto nivel vaihdettu. Mitään järisyttävää muutosta ei tapahtunut eli jurisee edelleen.
Sen olen huomannut että kun koittaa "kiermusella" yli 60 vauhdissa niin oikealle kun kääntää rivakasti niin jurina voimistuu.
Mutta edelleen ihmetyttää se että mikä aiheuttaa sen että jarrutettassa jurina voimistuu. Palat oli ok eikä ne hanganneet mihinkään kun rengasta pyöritti paikallaan. Voiko jarrut jotensakki vaikuttaa tai edesauttaa jurinaan jos pyöränlaakeri on sittenkin sökö.

Lisäksi alapallonivelessä kun on ne kolme pultti pitämässä sitä kiinni ja niissä o soikeet reiät niin hin säätöön se vaikuttaa ?

Eikai se auta kun alkaa sitä vaimennus mattoa katteleen et saa tuon jurinan jotensakki kapiinista katoamaan.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

No kyllähän sen nopeasti miettien keksii että kun jarru vaikuttaa levyn välityksellä napaan, sivuun laakerista niin silloin jarrutettaessa väljä laakeri pääsee kääntymään kuulien/rullien päällä ja meteli muuttuu. Ei se toki tarkoita että laakeri olisi syypää, mutta ei poissulje mahdollisuutta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

No jotain tämän suuntaista ajatusta itselläkin oli mielessä. Tosiaan se juriseva ääni alkaa kuulumaan n. 60km/h jälkeen mutta jarrutettaessa jo hiukan aiemminkin. Kävely vauhdilla pää pihalla ikkunasta ei kuulu minkäänlaista erityis ääntä. Jarruissakaan ei tuntunut olevan sen kummepaa klappia missään joten on se nyt kumma jos yks jurinan alkulähde ei ala selviään.

Vielä kerran taidan sen laakerin vaihdattaa ja jos sillä ei tokene niin dynamiittia taitaa kottero seuraavaksi saada, tai sitten tosi paksun räsymaton kuskin lattiaverhoilun alle :)

Jotensakki ei jaksa uskoa että se äänen aiheuttaja tulisi oikealta puolen ja kuuluisi niin selvästi sitten vasemmalta.

Kun jurina ei kuulu sitten oleenkaan jos istuu vänkärin paikalla istuessa.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Tulipas eilis iltanan sitten jälleen ajeltua keula pukkienpäällä ja yllätys oli että ei sieltä sillon mitään ihmeempää kuulu. Vasen etujarru pikkaisin laahasi mutta sitä juurikaan kuulunut.
Mutta mikä merkillistä niin ABS valo alkoi palamaan kun ajelin paikallaan 100km/h. Jarruihin en tietysti koskenut muuta. Mikäköhän mahtoi tuonkin aiheuttaa ? Valo tosin kuitautui heti pois kun oikeasti lähti ajamaan.

Kuinkas paljon nuo alapallo nivelen 3:e kiinnytys ruuvin asentoa vaikuttaa ohjauskulmien säätöihin ? Kuva
Alatukivarressa kun on noille pulteille soikeat reiätKuva ja koskaan en oo niitä merkannut missä kohtaa ne on olleet kun purkanut tuota hässäkkää.

Kai niillä nyt joku vaikutus on kun ovat kerta säädettäviä. Viimekerralla kun teetätin 4.pyörä suuntauksen niin ei mekanikko niihin millään tavalla kajonnut vaikka nimenomaan sanoin että alapallo nivelet on vaihdettu kummallekkin puolelle ja säätöruuvit taitaa olla missä sattuu.

On nimittäin alkanut vähän auto luikertelemaan näin liukailla jotensakki kummasti. Saa ohjailla oikeen tehokkasti että menee suoraan. Ja kun äkkinäisiä kiermurtelu liikeitä tekee niin tuntuu että peräpäässä olis nelipyörä ohjaus.

Tarkotus olis viedä uusintä säätöön kunhan vaan sais tuo jurinan kaikkoamaan ettei sen takia taas tarvi keulaa purkaa.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
makevee
Viestit: 397
Liittynyt: 19.7.2006 19:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja makevee »

Uskoisin että se abs:n merkkivalo syttyi siitä syystä että takapyörät eivät pyörineet. Mulla golfissa syttyi abs:n merkkivalo kun käsijarru jäätyi ja kuskin puoleinen takapyörä ei rullannut ollenkaan kuin vasta kilometrin ajon jälkeen, joten älä ole siitä huolissasi.
Ihmettelen suuresti kun eivät huollossa ole löytäneet mitään vikaa tuohon rohinaan. Olis hyvä jos asuisit lähempänä niin kävisin kuuntelemassa millainen ääni sieltä lähtee. Mutta toistaiseksi.. yritä pärjätä.
Tuli vaan mieleen ettei vaan vaihdelaatikosta olisi menossa joku laakeri (en muista nimeä), ei siis kytkimen puolelta vaan vaihdelaatikosta??
ja tuo on sitten pelkkää arvausta.
Viimeksi muokannut makevee, 8.12.2006 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vw T5
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Camberiin ja Mcphersonissa myös tolpan kulmaan noi näyttäisi aavistuksen vaikuttavan. Ja tietysti myös raideväliä nuo muutamat millit muuttaa. Voi aiheuttaa mielenkiintoisia juttuja jos toisella puolella on ihan ulkoasennossa ja toisella puolella ihan sisäasennossa, jolloin eturenkaat on eri "uralla" takarenkaisiin nähden. Camber vaikuttaa urissa vetelyyn kyllä, mutta noilla rei'illä ei taida kummoista vaikutusta siihen olla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

No jokatapauksessa luulen että nuo alustan säädöt on nyt sen verran pielessä (kaikki paitsi raidetangot) että pitää säätää.
Tympäsee vaan kun ei tuota jurinaa saa millään ilveellä pois.

Oletus: Jos jurinan aiheuttaja olisi vaihdelaatikossa niin kuinka jarrun painaminen jos vaikuttaa ?
Ja viimeaikoina on alkanunna tuntumaan se jurina jo ohjauspyörässäkin. Varsinaisesti se ei vispaa kuten epätasapainotetut reenkaat tms. mutta sellasta pientä tärinää. Osin saattaa vaikutta talvirenkaat osin päin persettä olevat alustan säädöt mutta silti. Liekkö jo vainoharhainen tämän jurinan kanssa.
Missäs sitä Oulun alueella käyttäs sitä tutkimuksissa kun Skodan merkkiliikekkään ei siitä muka muuta vikaa löytänyt kun sen taipuneen jarru kiven.

Onkos kellään ideaa ?
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Vaihdata nyt kertaalleen vielä se pyöränlaakeri niin saat siitä varmuuden. Voi olla asentajallakin käynyt joku virhe sitä prässätessä. Jos prässännyt väärästä kohtia paikalleen tai jotain muuta käsittämätöntä...
Jos se jarrutettaessa voimistuu niin sekin tukis sitä pyöränlaakerivikaa, koska auton paino siirtyy jarrutettaessa enemmän etupäähän ja laakerin kuorma kasvaa.

Ja siitä alatukivarren säädöstä saa ainakin camberia vähän säädettyä. Auraus menee yleensä samalla perseelleen jos ne pultit avaa. Että se sitten vaikuttas siihen kun sanoit että se autos vetelee urissa. Ei ihme, jos ne on molemmat sulla ollut auki...

Se ABS-valo syttyy juuri sen takia koska takapyörät ei pyöri.
Ja siihen vainoharhaisuuteen on paha sanoa mitään, koska ei itse ole sitä ääntä kuullut :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

uusi laakeri hommattu ja odottaa prässäystä. Katellaas ensviikolla miten äijän käy.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Uusi uljas laakeri vaihdettu eikä vaikutusta jyrinään. Meinasi asentaja että entinenkin oli kunnossa mutta vaihdatin silti. Koeajon aikana sekin kuuli vielä sen jurinan mutta ei se sitä minään vakavana pitänyt mutta kuitenkin kuulu.
Joten olkoot, eikun hyvää äänieristystä suunnittelemaan siihen saakka kunne uusi ajopeli saadaan alle.

Todennäköisesti ääni tulee jostain vaihdelaatikosta sitten mutta sitä en rumbaa en ala enää läpikäymään.
Jää vissiin mysteeriksi tämä kumma ääni.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Talvi on kohta rohisteltu eikä vikaa ole suuremmin etsitty. Toisaalta jarrut ovat alkaneet "nytjymään" kun sievästi jarruttelee esim. liikennevaloihin.
Mikä ihme se voi syödä noita jarrulevyjä kieroon ?Kaikki levyt on uusittu viimevuoden lopussa ja kilometsejäkään ei oo tullut ku muutama tuhat.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
- Mikko -
Viestit: 303
Liittynyt: 22.11.2006 23:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

Tuli sellainen skenaario vielä mieleen, että oletko varma että se laakerivika olisi edessä?
Takalaakerivika selittäisi sen, ettei ääni kuulu renkaat ilmassa, eikä pieni mutkittelu vaikuta ääneen. Näissä uusissa autoissa - miksei vanhemmissakin - on sellainen jännä piirre, että esim. ääni jonka oletat tulevan edestä oikealta tuleekin takaa vasemmalta.
Tarkistapa siis takalaakereiden kuntokin.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

Mahdollistahan se tosiaan on että ääni tulee sittenkin takaa. Tosin takapenkillä istuneena sitä ei vaan kuulunut.
Sellainen asia mikä vois puoltaa tuota takapään laakeri ongelmaa on ilmennyt että kun kääntää oikealle mutkaan hitaissa vauhdeissa niin vasemman puolen takarenkaasata kuuluu selvä jurnutus. Oletin että jarrupalat jotenkin hankaa mutta silti. Vasemmalle käännyttäessä sitä taas ei kuulu eikä suoraan ajettaessa. Suoralla tiellä ääni tulee selvästi vasemmalta edestä. Mystiikka kerrakseen.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
k.i.s.s.
Viestit: 35
Liittynyt: 23.9.2005 22:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja k.i.s.s. »

Ne osaa nuo äänet kantautua ihmeellisesti autossa :roll: Mulla epäiltiin vasenta etulaakeria vialliseksi, mutta loppujen lopuksi vaihdettiin oikea takalaakeri :shock: ja ääni loppui. Selvis sillein, että kun kanttas vasemmalle ääni voimistu ja kun oikealle ääni käytännössä katos. Sitten kaveri meni konttiin istumaan ja tuumas, että kyllä se ääni täältä tulee.
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

sellasen huomion tein tässä kotiin ajellessa moottoritiellä kun kääntää äkillisesti rattia vasemmalle niin se jurina lakkaa. Suoraan ajettaessa ja oikealle käännettäessä ääni kuuluu. Tosin jarrutettaessa ääni voimistuu kuten se o tehnyt aikaisemminkin.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Jos se jarrutettaessa voimistuu niin tuskin ääni takapäästä tulee, koska takapään kuormahan kevenee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum
Viestit: 42
Liittynyt: 11.10.2006 10:17
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja megamagnum »

No niin pitkään on tätäkin rohinaa kuunneltu mutta nyt se vähän taas hiljeni. Jotain kummaa noissa vanteissa on kun talvikumit alkuperäsissä alu vanteissa ääni on paljon voimakkaampi kun näillä peltivanteilla. Oliskos sitten niin että nuo peltivanteet jotenki peittää sen äänen lähteen paremmin kun reikäset alut ?

Ja tuli taas renkaanvaihdon yhteydessä keula ylhäällä ajeltua ja jarruteltua varovasti ja sellanen jurina sieltä vasemmasta etukulmasta kuuluu kun jarruttaa. Mitään päällepäin ei näy ja kaikki liikkuvat osat on siis jo vaihdettu paitsi abs anturia ja sitä reikä levyä:)

No uudet isommat vanteet tilattu ja katotaan että auttaako ne asiaan mitenkään.

Joku alustassa on kuitenkin löysällä. Pakittaessa kun jarruttaa voimakkaasti niin saattaa kuulla keulasta sellanen kolahdus. Samoin jos jarruttaa pakituksen jälkeen kovempaa eteenpäin ajettaessa. Eka kolauksen jälkeen saa sitten jarrutella enemmänkin eikä kolahdus uusiudu ennekö taas pakittaa.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Vastaa Viestiin