Lohkolämmitin rikki? --->Tehot hukassa?
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
Lohkolämmitin rikki? --->Tehot hukassa?
Autona siis 99 Passat Var. Miten pystyn varmistamaan että lämmitin toimii?
Lämmitin on varmaankin mallia letkulämmitin???
Lämmitin on varmaankin mallia letkulämmitin???
Last edited by Kari Thure on 10.2.2007 22:35, edited 1 time in total.
Ei tuo meikäläisen letkulämmitin ainakaan hirveästi pohise, tai sitten täytyy käydä lääkärillä (mikä sinänsä olisi yleisesti ottaen ihan viisastakinDJisotela wrote:Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.

VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Työkaverilla on -99 Passatissa vielä oikea lohkolämmitin. Jokainen on kestänyt juuri kaksi vuotta ja edellisen sai takuuseen vaihdettua. Nyt taas oli mennyt rikki. Kyllähän tuollasen noin 600W:sen vastuksen pitäisi näyttää yleismittarilla noin 88 ohmia.
Defan sivuilla on muuten hyviä ohjeita asennuksiin ja mittauksiin, esim. vianhakuohje.
Defan sivuilla on muuten hyviä ohjeita asennuksiin ja mittauksiin, esim. vianhakuohje.
Mulla ainakin pohisee ja letkut alkaa lämmetä välittömästi- Mikko - wrote:Ei tuo meikäläisen letkulämmitin ainakaan hirveästi pohise, tai sitten täytyy käydä lääkärillä (mikä sinänsä olisi yleisesti ottaen ihan viisastakinDJisotela wrote:Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.). Suosittelen mittaamaan. Niin siis, meikäläisen letkulämmitin toimii siis silti.

-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
lämppärit
joo itelle laitettiin jossain tohon -97 golffiin sellanen letkulämmitin, ja sen jälkeen alkanu kusta nestettä, mut ihan eri kohtaa konetta, mis lämmittimen liitokset on....mahtaako tos konees olla pakkasproppu? aattelin vaan et jos joku tumpelo asentaja on koittanu irrottaa roppua lohkolämppärin tieltä mut ei oo saanu irti kokonaan ja asentanu sit letkuversion...ja sit se roppu on alkanu kusemaan....vuotopaikkaa en oo löytänyt mut aika paljon sitä tulee tai si joku käy yöllä auton alla kusemas lumeen
niin 1.6 8v kolffi

Jokainen tsäänssi on mahdollisuus:)
Hieman aiheen vierestä, mutta..kahe wrote:Työkaverilla on -99 Passatissa vielä oikea lohkolämmitin. Jokainen on kestänyt juuri kaksi vuotta ja edellisen sai takuuseen vaihdettua. Nyt taas oli mennyt rikki. Kyllähän tuollasen noin 600W:sen vastuksen pitäisi näyttää yleismittarilla noin 88 ohmia.
Defan sivuilla on muuten hyviä ohjeita asennuksiin ja mittauksiin, esim. vianhakuohje.
Onkohan sitten meidänkin pasuunassa ns. oikea lohkolämmitin? Oletin sen olevan säteilyvärkki mutta taidan olla väärässä
Rouva just ilmoitti, että kun moottorilämmitintä on pitänyt päällä niin auto vaatii käynnistyäkseen pidemmän starttausajan. Tyhjäkäynnillä se röpöttää jonkin aikaa, mutta ajossa toimii normaalisti. Taitaa joku anturi luulla omiaan.. Oon ite reissussa enkä pysty asiaa tutkimaan muuten kuin näin netin kautta.
Kun tietäis mikä lämmitintyyppi se on, niin olisi helpompi muuttaa lämmitysaikaa sopivampaan. Nyt 20-28 pakkasasteelle autoa on lämmitetty 2 tuntia. Kauanko muut käyttää, ja onko käyntihäiriöitä?
1999 (MY) Passat Variant V6 4Motion
KimAnton: Ymmärsin kaverin puheista, että ovat jossakin vaiheessa asentaneet noita tavallisia ja myöhemmin korvanneet ne letkulämmittimellä, varmaankin juuri rikkoutumisten takia.
Mullakaan ei pysynyt Corollassa se haarotusliitos ikinä kiinni ja siihen piti virittää myös nippuside kiristään liitoksen.
Mullakaan ei pysynyt Corollassa se haarotusliitos ikinä kiinni ja siihen piti virittää myös nippuside kiristään liitoksen.
Käyntihäriöissä saattaisi siis olla kyse viallisesta lämmittimestä, joka johtaa liian lyhyeen lämmitysaikaan? Esim. se on huonon kontaktin vuoksi ainoastaan osan aikaa päällä.kahe wrote:KimAnton: Ymmärsin kaverin puheista, että ovat jossakin vaiheessa asentaneet noita tavallisia ja myöhemmin korvanneet ne letkulämmittimellä, varmaankin juuri rikkoutumisten takia.
Mullakaan ei pysynyt Corollassa se haarotusliitos ikinä kiinni ja siihen piti virittää myös nippuside kiristään liitoksen.
Pitääpä katsoa tuota liitintä lähemmin kun pääsen takaisin Suomeen reilun viikon päästä. Paska homma jos ei moottorilämmitin pelaa kunnolla, kun huomisaamuksikin kuulemma luvattu kotopuoleen yli -30 pakkasia..
Kiitos vastauksista

1999 (MY) Passat Variant V6 4Motion
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
Kait tuotakin voisi kokeilla varsinki jos on ihan tiivis konehuone (alasuojat paikoillaan) Antaa vaan pöhistä riittävän kauan siellä.KariT wrote:Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
Toinen on sitte kaverin autosta virtaa akulle ja väkisin käyntiin.

-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
Itsellä kävi Ventossa niin, että kun lohkolämmittimen vastus sijaitsee jotakuinkin pakosarjan alapuolella, oli vastukselle tuleva johto ja liitin ottanut "vähän" lämpöä. Oli aika hyvin johdon karvat jo näkyvillä kun eristeet sulaneet, lämmitin toimi vielä normaalisti. Huomasin sattumalta, kun jotain muuta ropailin että hetkonen, ei johto näytä oikein sille mille pitäisi
Siihen vaan pientä patenttia ja lämpösuojaa niin ei ongelmia enää esiintynyt...

VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
Rohkeasti tulille vaan. Ei se nyt yhteen kylmäkäynnistykseen kuole. Työkaverikin on tullut vuosia toimeen ilman lämppäreitä ja töihin joka päivä. Tosin kyseessä on Fordin valmiste 90-luvun loppupuolelta. Niin ja eihän tänään enään mitään pakkasia ole...KariT wrote:Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
- colour concept
- Posts: 337
- Joined: 15.9.2004 20:55
- Location: Äänekoski / Siilinjärvi
- Contact:
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
Itellä oli Ventossa sama vika, mutta ei tosiaan haitannut käyttöä kun teippaili johdon kuntoon ja aika ajoin tarkasti ettei johto pääse liian lähelle pakosarjaa.orm wrote:Itsellä kävi Ventossa niin, että kun lohkolämmittimen vastus sijaitsee jotakuinkin pakosarjan alapuolella, oli vastukselle tuleva johto ja liitin ottanut "vähän" lämpöä. Oli aika hyvin johdon karvat jo näkyvillä kun eristeet sulaneet, lämmitin toimi vielä normaalisti. Huomasin sattumalta, kun jotain muuta ropailin että hetkonen, ei johto näytä oikein sille mille pitäisiSiihen vaan pientä patenttia ja lämpösuojaa niin ei ongelmia enää esiintynyt...
Passat Variant 1.9 TDi 74kw -01
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
-
- Posts: 83
- Joined: 22.6.2006 22:44
- Location: siikainen
tuohon lohkoon asennettavasta lämmitin vastuksesta , veljellä oli passatti johon laitettiin gti 8v 1.8 ruisku moottori niin moottorin takapuolella oli pakosarjan alapuolella jakopään puolimaisessa vesiroppun reikään laitettu se lämmitin niin se ei kans kestanyt kuin vuoden 2 ja sitten laitoin toiseen reikään siihen keskimmäiseen eli keskelle lohkoa niin toimi koko auton loppuajan, 6 vuotta moiteettomasti. nykyään webasto lämmittää lämpimäksi kun ei saa aina sähköjohon päähän.
- Vesa-Matti Luoma
- Posts: 251
- Joined: 10.1.2006 15:19
- Location: Helsinki
Oiskos tuollainen (väärin asennettu) säteilylämmitin, tai paremmalta nimeltään kontaktilämmitin. Se toimii niin, että elementti lämpiää -> elementti lämmittää siinä kiinni olevan pinnan (esim. lohko tai yleensä öljypohja) -> ko. pinta lämpiää ja luovuttaa puolestaan lämpöä säteillen öljyyn. Elikkäs elementti lämmittää kontaktilla, kontaktilla oleva pinta taas säteilemällä.
Kattele ympäri lohkoa josko sieltä löytyisi sellainen pieni paistinpannu, parhaiten tietty löytää kun seuraa lämppärin johtoa. Yleensä se säteilylämmitin lämmittää öljyt, ei jäähdytysnestettä kuten lohko- tai letkulämmitin. Se säteilylämmitin pitää asentaa oikein, eli putsata kunnolla kohta mihin se lämästään kiinni. Väliin pitää laittaa vielä asennustahnaa, joka avittaa lämmön siirtymistä. Jos elementti ei ole kunnolla lohkossa tai öljypohjassa kiinni, niin silloin se juuri lämmittää ilmaa ja sulattaa lumet pois konepelliltä. Toki näin voi käydä vaikka elementti olisikin asennettu oikein.
Kattele ympäri lohkoa josko sieltä löytyisi sellainen pieni paistinpannu, parhaiten tietty löytää kun seuraa lämppärin johtoa. Yleensä se säteilylämmitin lämmittää öljyt, ei jäähdytysnestettä kuten lohko- tai letkulämmitin. Se säteilylämmitin pitää asentaa oikein, eli putsata kunnolla kohta mihin se lämästään kiinni. Väliin pitää laittaa vielä asennustahnaa, joka avittaa lämmön siirtymistä. Jos elementti ei ole kunnolla lohkossa tai öljypohjassa kiinni, niin silloin se juuri lämmittää ilmaa ja sulattaa lumet pois konepelliltä. Toki näin voi käydä vaikka elementti olisikin asennettu oikein.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tänään laitettiin uuteen RS4 Audiin moottorilämmitin. Sellanen 550W letkulämmitin siihen tuli, ja sarjan mukana myös kiertovesipumppu, mitä ei muissa sarjoissa ole koskaan ollut, sekä Defan akkuvahti. Ymmärrettävää sinänsä, eihän se lämpenisi muuten koskaan kunnolla, ilman sitä kiertovesipumppua.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007