Rengaspaineet
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Rengaspaineet
Paljonko on sopiva rengaspaine 215/40/17 renkaissa? Nyt on 2,5 baria.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Mä käytän IV Golfin Michelin X-Ice north talvirenkaissa 2,4-2,5 bar. Kokeilemalla se parhaiten varmaan selviää, ei tuo 2,5 varmaan kovin metsään mene golfin kanssa.RF900R wrote:Paljonko on sopiva rengaspaine 205/55 x 16 renkaissa?
Enemmän renkaan kulumiseen vaikuttaa ajotyyli ja se että kuinka usein ne paineet tarkastaa, kuin se että ajaa säännöllisesti pikkusen liian kovilla tai matalilla paineilla. Ajo-ominaisuudet on sitten toinen juttu.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Edellisessä kärryssä, eli Cordossa oli Kumhon Ecsta SPT:t, niin liike mikä laitto, suositteli, ja myös laitto asennuksen yhteydessä, että 2,6 bar:ia ois sopiva..Rengas koko oli 205/45 16...Et ainakin sen verran 17":iin...Nyt on Golfissa kesärengastus 215/45 17, joten pitää kysyä tarkka lukema vielä samasta paikasta, tuttuja kun ovat.. 

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Mulla on 205/45 16" ja 2.5bar paineilla vetelee aivan helvetisti. 2.6bar paineilla ei sitä enää tee, jotain tuntuu eroa ainakin tässä tapauksessa olevan.V6 SYNCRO wrote:on muuten liikaa toin 2.8 ja 2.7 kiloa ilmaa 2.5 on parempi itselläni on 225/30-20 ja ilmaa on 2.5 kiloa ja sitä paitsi siviili autossa ei merkkaa mitään tommoinen 0.1 kilon ero
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Jatkanpa samassa aiheessa... Vaihtelin tuossa viikonloppuna talvikumit, ja olen pari päivää ajettuani aivan varma, että renkaiden pitämä meteli on kasvanut huimasti kesän aikana. Renkailla on ajettu jo liki kolme talvea, mikä tarkoittaa yli 60 000 kilometriä, mutta ne ovat edelleen pinnan ja nastojen puolesta aivan hyvässä kunnossa.
Itselleni tulee mieleeni vain kaksi syytä metelin lisääntymiseen, ja ne ovat rengaspaineet ja renkaan vanheneminen. Voisiko rengas vanhentua ja kovettua kesän aikana niin paljon, että metelissä on selvä ero? Viime talvena rengasmeteli ei nimittäin ollut kovin paljon halpoja kesärenkaita pahempi.
Lisäsin jonkin ohjeen mukaisesti renkaisiin painetta 0,2 baria kesärenkaisiin verrattuna, nyt paineet ovat edessä 2,3 ja takana 2,1. Ei kai noin pieni lisäys voi vaikuttaa meteliin? Viime talven ajelin matalammilla paineilla.
Onko muilla vastaavia kokemuksia. Renkaat ovat Goodyearin nasta+kitka-renkaat.
Itselleni tulee mieleeni vain kaksi syytä metelin lisääntymiseen, ja ne ovat rengaspaineet ja renkaan vanheneminen. Voisiko rengas vanhentua ja kovettua kesän aikana niin paljon, että metelissä on selvä ero? Viime talvena rengasmeteli ei nimittäin ollut kovin paljon halpoja kesärenkaita pahempi.
Lisäsin jonkin ohjeen mukaisesti renkaisiin painetta 0,2 baria kesärenkaisiin verrattuna, nyt paineet ovat edessä 2,3 ja takana 2,1. Ei kai noin pieni lisäys voi vaikuttaa meteliin? Viime talven ajelin matalammilla paineilla.
Onko muilla vastaavia kokemuksia. Renkaat ovat Goodyearin nasta+kitka-renkaat.
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
Mie luulen, että on voineet kovettua sen verran. Tai korvasta ne tuntuvat vaan kovempi ääniseltä näin ensialkuun ja tähän tottuu aika nopeasti ja sittten kun vaihtaa kesäkummit takaisin, niin ne on hiljaisemmat. Tietty jos olet db mittarilla mitannut, niin sitten on uskottava tuohon, että ne ovat muuttuneet todellakin kovempi äänisiksi kesän aikana.
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
- Pasi Häkli
Psykologisesti taitaa olla hankalampi huomata pientä hiljentymistä verrattuna vastaavaan koventumiseen. Melusta desibeleinä puhuttaessa siis.
Varmasti myös kolmannen kesän seisominen on vaikuttanut kumiin, kovettuuhan se pikkuhiljaa ollessaan ja varsinkin kun talven aikana kaikenlaista suolasta ja bitumista alkaen tarttuu matkaan.
Tässä nyt jokusen päivää talvirenkaita alle laittaneena 195/65-15 renkaisiin laitetaan 2,5b eteen ja taakse, kylmiin renkaisiin. Etu- ja takarenkaiden välillä ei eroa ole harrastettu, samat paineet joka nurkkaan.
Varmasti myös kolmannen kesän seisominen on vaikuttanut kumiin, kovettuuhan se pikkuhiljaa ollessaan ja varsinkin kun talven aikana kaikenlaista suolasta ja bitumista alkaen tarttuu matkaan.
Tässä nyt jokusen päivää talvirenkaita alle laittaneena 195/65-15 renkaisiin laitetaan 2,5b eteen ja taakse, kylmiin renkaisiin. Etu- ja takarenkaiden välillä ei eroa ole harrastettu, samat paineet joka nurkkaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Rengaspaineet
Mitä paineita suosittelisitte ihan perus 15 tuumasille 195/65 kesärenkaille joilla ajetaan 90% ajasta yli satasta?
Laitos on 3BG farmari jossa takapenkeillä ei ikinä ketään ja kontissa 20-50kg tavaraa.
Laitos on 3BG farmari jossa takapenkeillä ei ikinä ketään ja kontissa 20-50kg tavaraa.
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
2,5 baaria ja siitä ylöspäin, vähän fiiliksen ja rengasmerkin/mallin mukaan.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Huomasimpa pääsiäisenä kesärenkaita vaihtaessa että 15" 195/65 koon talvirenkaat on ihmeellisesti kuluneet keskeltä, liikaa painetta? olisko mulla ollut 2,6 edessä ja 2,8 takana tai 2,6 molemmissa. Minkälaisia paineita itse olette käyttäneet? Auto passat 2003.
Aika isot erot noilla normaalikuorma/täyskuorma lasteilla: http://rengaspaine.fi/henkiloautot/volk ... _2005/tulo" onclick="window.open(this.href);return false;
Kesärenkaat on 16" 205/55, onko liikaa 2,6 edessä ja 2,8 takana? Ainakin 2 ihmistä + 2 koiraa + takakontti täynnä tavaraa menee kuin juna 120km/h ja on kyllä pehmeä kyyti talvirenkaiden jälkeen.
Kun ostin auton oli kesärenkaissa 2,7 edessä ja 3,0 takana.
Aika isot erot noilla normaalikuorma/täyskuorma lasteilla: http://rengaspaine.fi/henkiloautot/volk ... _2005/tulo" onclick="window.open(this.href);return false;
Kesärenkaat on 16" 205/55, onko liikaa 2,6 edessä ja 2,8 takana? Ainakin 2 ihmistä + 2 koiraa + takakontti täynnä tavaraa menee kuin juna 120km/h ja on kyllä pehmeä kyyti talvirenkaiden jälkeen.
Kun ostin auton oli kesärenkaissa 2,7 edessä ja 3,0 takana.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
- Tero Paalanen
- Team Leader
Enemmin se alipaine on syynä keskeltä kulumiseen kuin ylipaine.
Nykyisissä vyörenkaissa kulutuspinta ei muuta muotoaan vaikka lyöt sinne renkaaseen 4bar painetta.
205/55R16 renkaaseen laittasin ainakin 2.5bar painetta. Tuo 2.6 ja 2.8bar kuulostaa ihan järkevälle.
Nykyisissä vyörenkaissa kulutuspinta ei muuta muotoaan vaikka lyöt sinne renkaaseen 4bar painetta.
205/55R16 renkaaseen laittasin ainakin 2.5bar painetta. Tuo 2.6 ja 2.8bar kuulostaa ihan järkevälle.
Painavassa autossa (ja jos vielä kuormaa takana) talvisin nuo 2.6bar paineet on vähän alhaiset. Ehkäpä sen vuoksi on keskeltä kulunut. Talveksi voi nostaa huoletta .4 baaria korkeammalle.
1800kg omamassalla 205/55r17 kesärenkaissa 3.1bar, 215/55r17 talvikumeissa 3.5bar.
1800kg omamassalla 205/55r17 kesärenkaissa 3.1bar, 215/55r17 talvikumeissa 3.5bar.
Pitääpä kokeilla 3.0 ja 3.0 ens talvena. Tosiaan melko isoja nuo erot täyskuorma vs yksin ajelu. Käykö kukaan muka laskemassa ilmoja pois renkaista kun kuorma kevenee?
mulla käytännössä on niin että arkena autolla ajelen yksin työkamat kyydissä ja viikonloppusin tulee välillä noita pitempiä siirrymiä auto täynnä kamaa eikä oo kyllä käyny mielessä että kävis paineita laskemassa.

3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
- Mehtäkonekuski
Tuossa kun itseltäni oli mennyt yön aikana puhki yksi rengas ja kävin sitten euromasterilta uutta hakemassa niin totesivat samalla että hyvin kulunut keskeltä vaikka sivuilla pintaa. Paineina on ollu 2.5 bar koko talven ja rengas ihan perus 195/65 15". Pitäskö vielä käydä laittaas 3.0 bar painetta nuihin?
Vaihtoohan nuo renkaat kyllä lähtee mutta eipä ole minun ongelma tosin sitten kun niitä ostellaan kerta tätä autoa minulla ei silloin enään ole.
Vaihtoohan nuo renkaat kyllä lähtee mutta eipä ole minun ongelma tosin sitten kun niitä ostellaan kerta tätä autoa minulla ei silloin enään ole.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
3.0 oli rengasmyyjän mielestä vähän liikaa joten pistin muistaakseni 2.7/2.8. Tarkoitti, että 3.0 voi olla vähän pintakova kyyti ja oli sitä mieltä että 2.7-2.8 riittää tuolla rengas + auto yhdistelmällä.
En tiedä kuluiko tänä talvena tasaisemmin, kun keskeltä kuluminen oli jo tapahtunut. Tietääpä seuraavien renkaiden kanssa laittaa oikeat paineet.
En tiedä kuluiko tänä talvena tasaisemmin, kun keskeltä kuluminen oli jo tapahtunut. Tietääpä seuraavien renkaiden kanssa laittaa oikeat paineet.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Toivottavasti on käytetty mittaamiseen kunnon mittareita, eikä mitään huoltoasemien pömpeleitä. Niistä ei ole muuta iloa kuin korkeintaan ilman lisääminen / vähentäminen ilman tarkempaa tietoa. Itse käyttäisin 2,5-2,7 bar 195/65R15 renkaissa, Passatin painoisessa autossa varmaan sitä 2,7 bar luokkaa. Kolmekin menis jos on kuormaa useesti kyydissä, mut hieman yläkanttiin ilman isompaa kuormaa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
- Mehtäkonekuski
Kaverin digitaalista painemittaria olen käyttänyt ja todennut että näyttää samat lukemat kuin paikallisen shellin "pömpeli"
BMW 520D E60 -09
Kai olet mitannut ne paineet tunnin seisomisen jälkeen, vai onko shelli minuutin ajomatkan päässä kotoa?
Renkaiden kyljessä lukee sallittu maksimipaine (20 asteen lämpötilassa kaiketi) ja useasti se on 3.5bar. Kannattaa kokeilla ihan ennakkoluulottomasti korkeitakin paineita.
Renkaiden kyljessä lukee sallittu maksimipaine (20 asteen lämpötilassa kaiketi) ja useasti se on 3.5bar. Kannattaa kokeilla ihan ennakkoluulottomasti korkeitakin paineita.
- Mehtäkonekuski
Yleensä kun olen tuolla shellillä käynyt niin käyn kahvilla ja selailen lehtiä/puhelinta joku 30 min
. Siinä samalla tullut välillä katottua paineet. 2.8 bar laitoin tänään kaikkiin niinkuin laittoivat uuteen renkaaseen euromasterillakin.

Last edited by Mehtäkonekuski on 4.3.2015 21:24, edited 1 time in total.
BMW 520D E60 -09
Mulla renkaat kuluu tasaisesti kun edessä 2,5 ja takana 2,2 bar. Renkaina 15" ja 16"
Passat 8b -15 1.4 TSI
Ex: Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96
Ex: Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96