Ilmastoinnin kompura
Ilmastoinnin kompura
Onko kellekkään sattunu, että kompuru hajoaa yhtäkkiä ajossa ja koko auto sammuu? Mulle nimittäin teki näin hetki sitten. ilmastoinnin ottaa pois päältä niin auto käy aivan normaalisti mutta automaatti päälle niin auto sammuu samantien. Joutuu varmaan vaihtaan koko kompuran vai mitä olette mieltä?
Ex: VW Passat Variant 1.8T -05 highline
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Golfissa loppu kylmän ilman tulo tänään kuin seinään, käytin sit täs iltamyöhään auton ilmastoinnin huollossa, aineet pois ja uudet tilalle, vuotoja ei havaittu, hihna pyörittää kyllä kompuran hihnapyörää mutta kompura ei lähe pyörimään, oisko kellään ideaa missä vika? Sulake, onko omaa kompuralle? Kompurasta tulee kaksi johtoa liittimeen, ruskea ja vihreä, liitin on jossain vaiheessa hajonnut ja siitä puuttuu puolet mutta liittimet saa kytkettyä toisiinsa, eli sen puoleen kunnossa. Kompura todettiin myös siltä osin kunnossa olevaksi että ei ole leikannut kiinni. Autossa climatronic. Auttakee kuka osaa, alkaa kuuma tulemaan näillä keleillä
Mielessä kävi myös sisäilmanlämpötila-anturi, jos vika olisikin siinä...mutta mutta, en tiedä ja laakkoselle ei viittis turhan takii euroja kantaa.

Mielessä kävi myös sisäilmanlämpötila-anturi, jos vika olisikin siinä...mutta mutta, en tiedä ja laakkoselle ei viittis turhan takii euroja kantaa.
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tarkotat viskolla varmaan kompuran magneettikytkintä, niitä on hajoillut.
Mittaa niistä kompuralta tulevista kahdesta johdosta vastus, jos on ääretön niin se käämi on paskana.
Ja mittaa että tuleeko kompuralle asti virtaa, juuri niihin kahteen johtoon mikä tulee kompuralle.
Mittaa niistä kompuralta tulevista kahdesta johdosta vastus, jos on ääretön niin se käämi on paskana.
Ja mittaa että tuleeko kompuralle asti virtaa, juuri niihin kahteen johtoon mikä tulee kompuralle.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mut eiks se mee vähän niin että vaikka luettasin vikakoodit, niin ne lukee ja velottaa sen silti kun sen vien huoltoon vaikka kertosinkin mikä vika siinä on, joten kukkaro jo valmiiks auki ja suunnaks huomen aamuna joensuun autotalo laakkonen.
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Niin oliko tässä kyse climatronicista vai nappi-ilmastoinnista? Jos ei oo climatronic, niin vikamuisteja ei voi edes lukea, koska tällöin ilmastoinnilla ei ole omaa ohjainlaitetta. Ja silloin se lähinnä menee osien kokeiluksi, koska ei noista antureistakaan oikein tiedä millasia arvoja sieltä mittarin kanssa pitäis saada ulos.
Tai varmaan joku tietää, mutta minä en. Harmillinen juttu kyllä. Jos järjestelmä on täysi, magneettikytkin ehjä ja kompuralle asti tulee jännite niin aika pahalta näyttää, jos ei kompura lähde päälle... Voit ehjästä autosta koittaa lainata sitä painekatkasijaa, jos jollain kaverillasi sellanen on. Siinä on sulkuventtiili kyllä ettei tarvi järjestelmää tyhjentää kun sen vaihdat. Se löytyy siis siitä pienemmästä ilmastoinnin putkesta täyttöventtiilin takapuolelta.
Tai varmaan joku tietää, mutta minä en. Harmillinen juttu kyllä. Jos järjestelmä on täysi, magneettikytkin ehjä ja kompuralle asti tulee jännite niin aika pahalta näyttää, jos ei kompura lähde päälle... Voit ehjästä autosta koittaa lainata sitä painekatkasijaa, jos jollain kaverillasi sellanen on. Siinä on sulkuventtiili kyllä ettei tarvi järjestelmää tyhjentää kun sen vaihdat. Se löytyy siis siitä pienemmästä ilmastoinnin putkesta täyttöventtiilin takapuolelta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Climatronicista on kyse.
Ainut vikakoodi mikä löytyi, on patopaineläpän säätömoottori viallinen, mutta sen miehen mukaan se ei pitäisi vaikuttaa asiaan.
En tiedä miekään enää mitä teen sen kanssa, talvella sit auto myyntiin niin eihän sitä kukaan tiedä että ilmastointi ei toimi, no ei tosiaan....mutta kiva ois saada auto viileeks.
Ainut vikakoodi mikä löytyi, on patopaineläpän säätömoottori viallinen, mutta sen miehen mukaan se ei pitäisi vaikuttaa asiaan.
En tiedä miekään enää mitä teen sen kanssa, talvella sit auto myyntiin niin eihän sitä kukaan tiedä että ilmastointi ei toimi, no ei tosiaan....mutta kiva ois saada auto viileeks.
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Vag-comilla saa näkyville koodin, joka kertoo miksi kompura ei pyöri. En löytänyt tähän hätään sivua missä nuo koodit oli oman Passatin osalta, mutta ohessa linkki uudemman Golfin tietoihin. Joissain malleissa noihin pääsee käsiksi ihan Climatronicin näytön kauttakin.
http://www.seatcupra.net/forums/showthr ... 235&page=2
http://www.seatcupra.net/forums/showthr ... 235&page=2
Voisko joku ystävällisesti suomentaa noi käyttöohjeet tolle climalle?
Saakos sitä kompuraa kuinkaan muuten päälle kuin se normaalisti toimisi?
Millanen mötikkä se painekatkaisija on? MaHu ei antanu lupaa sitä omastaan lainailla
ja parempi niin, eipähän säretä senkin autoo 
Saakos sitä kompuraa kuinkaan muuten päälle kuin se normaalisti toimisi?
Millanen mötikkä se painekatkaisija on? MaHu ei antanu lupaa sitä omastaan lainailla


Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
en ole itse testannut toimiiko, mutta näin menee tuon ohjeen mukaan:
1. Sisäkierto-nappi pohjaan
2. Paina tuuletusta kovemmalle -> "1c" näyttöön
3. Valitse haluttu toiminto lämpötilansäätimillä +/-
4. Paina sisäkierto-nappia katsoaksesi arvoa
5. Toista kohdat 3 ja 4 tarpeen mukaan
EDIT: Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan painaa yhtäaikaa ECON, viileämmälle + puhallus pienemmälle. Paluu normaaliin käyttöön ECON:ia painamalla. Tällöin oikea numero kompuran tilalle olisi 19.
1. Sisäkierto-nappi pohjaan
2. Paina tuuletusta kovemmalle -> "1c" näyttöön
3. Valitse haluttu toiminto lämpötilansäätimillä +/-
4. Paina sisäkierto-nappia katsoaksesi arvoa
5. Toista kohdat 3 ja 4 tarpeen mukaan
EDIT: Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan painaa yhtäaikaa ECON, viileämmälle + puhallus pienemmälle. Paluu normaaliin käyttöön ECON:ia painamalla. Tällöin oikea numero kompuran tilalle olisi 19.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kenttä 19 kertoo kompuran tilan. Ross-tech:n sivuilta löytyy noille koodeille sitten tulkkaukset. Sivun yläosassa kohdasta "Compressor Shut-Off Conditions" eteenpäin.
http://www.ross-tech.com/vag-com/downlo ... 10-043.lbl
http://www.ross-tech.com/vag-com/downlo ... 10-043.lbl
Kohtaan 19 näpyttelin mutta näyttää vain nollaa, kuin myös kaverin auto kun sitä testattiin, en tiedä sit tekikö tää sää asiaan mitään kun sataa vettä ja on koleaa (15astetta lämmintä) Otin akunkengän irti, aattelin jos se jotenkin nollais koko auton mut pah, ei auttanu.
Onko tietoo kuin kallis operaatio on ton kompuran vaihto jo pelkästään, ite en sitä rupee purkamaan, ei oo taitoo.
Onko tietoo kuin kallis operaatio on ton kompuran vaihto jo pelkästään, ite en sitä rupee purkamaan, ei oo taitoo.
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Nolla tarkoittaa, että kompuran pitäisi pyöriä. Onkos tuosta katsottu, että kompura ei ihan oikeasti pyöri vai päätelty vain sen perusteella ettei tule kylmää?
Jos kompura ei pyöri, niin eipä tuohon taida jäädä muita vaihtoehtoja kuin magneettikytkin ja johdot. Tuo mitattu 10.5V vaikuttaa minusta aika matalalta jännitteeltä - itse kokeilisin ensimmäiseksi vetää johdot suoraan akulta. Tuo on varmaan mitattu liittimestä napojen väliltä - mitä näyttää plussasta maihin?
Jos kompura ei pyöri, niin eipä tuohon taida jäädä muita vaihtoehtoja kuin magneettikytkin ja johdot. Tuo mitattu 10.5V vaikuttaa minusta aika matalalta jännitteeltä - itse kokeilisin ensimmäiseksi vetää johdot suoraan akulta. Tuo on varmaan mitattu liittimestä napojen väliltä - mitä näyttää plussasta maihin?
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
Audi A6 1.9TDI 2004
Ei ainakaan pyöri se hihnapyörän keskiosa, missä on se iso mutteri, eikä flektikään pyöri. Mitattu on juu siit liittimen päästä, pitää mitata uudelleen kuhan saan taas mittarin käyttöön. Ei sitä kompuraa sen paremmin oo tutkittu mutta kylmää se ei ainakaan puhalla. Onko se millanen homma irrottaa kompura, aukasta ja kattoo mitä se on syöny? Auton alle hyvin pääsen kylläkin kun rakennettiin huoltopukki 

Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Flektin pitäisi pyöriä aina, kun ilmastointi on päällä. Alla olevasta linkistä pari tarkastettavaa sulaketta sitä koskien. Tuon perusteella kannattaa tarkastaa myös akun päällä olevan sulakepesän kunto.
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=400105
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=400105
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
Audi A6 1.9TDI 2004
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei sitä kompuraa kyllä kannata alkaa aukomaan. Käytettyjä kompressoreita voi löytää jostain purkaamoilta järkihintaan.
Itellä olis nurkissa yks ylimääränen passatista jäänyt kompura, mikä saattaa olla muuten ehjä, mutta se siivapyörä on aika solmussa mikä sitä pyörittää. Ja sen kompuran toimivuudesta ei oo mitään takuuta, oli kolarissa siis mennyt siivapyörä solmuun. Ostin itselleni suosiosta "uuden".
Jos se kompura on oikeasti sökö, niin se järjestelmä kannattaa ehdottomasti huuhdella ja vaihtaa se paisuntaventtiili sieltä rintapellistä. Menee meinaan tosi herkästi tukkoon se venttiili. (Kompuran hajoamisen myötä -> metallisilppua pitkin järjestelmää.) Ja kuivain menee luonnollisesti aina myös vaihtoon. Jos sitä ei huuhdella niin ei oo uusikaan kompura pitkäikäinen.
Niin oletko sä kokeillut antaa suoraan virtaa siihen kompuran kyljessä olevaan liittimeen? Otat vaikka vähän kajarinjohtoa, akunnapoihin kiinni toisesta päästä ja toinen niihin liittimiin, magneettikytkimen täytyy aina naksahtaa (kuuluvasti), kun lyöt johdot kiinni. Mut vaikka se magneettikytkin oliskin rikki, niin silti flektien kuuluisi alkaa pyörimään...
Sitä flektien ohjainlaitetta/relettä kannattais kokeilla ehjästä autosta. On siis siinä akun alla/vieressä runkopalkkiin pultattuna kahdella pultilla. Musta laatikko missä on kaks isoo liitintä, toisessa liittimessa paljon ohkasia johtoja ja toisessa muutama paksu johto. 15 minuutin homma vaihtaa ehjästä autosta keskenään, purkamatta yhtään mitään. Ja yläkautta sen saa irti. Just oli yks golffi mistä oli se ohjainlaite rikki, se ei tosin ollut climatronicilla varustettu.
Se ohjainlaite maksaa noin 160-170 euroa, eli ei turhaan kannata sitä tilata, vaan kokeilla jostain toisesta autosta.
Haet piru vie vaikka ilmastoinnilla varustetun boran tai golffin koeajoon autoliikkeestä ja alat vaihdella osia kokeilumielessä
Itellä olis nurkissa yks ylimääränen passatista jäänyt kompura, mikä saattaa olla muuten ehjä, mutta se siivapyörä on aika solmussa mikä sitä pyörittää. Ja sen kompuran toimivuudesta ei oo mitään takuuta, oli kolarissa siis mennyt siivapyörä solmuun. Ostin itselleni suosiosta "uuden".
Jos se kompura on oikeasti sökö, niin se järjestelmä kannattaa ehdottomasti huuhdella ja vaihtaa se paisuntaventtiili sieltä rintapellistä. Menee meinaan tosi herkästi tukkoon se venttiili. (Kompuran hajoamisen myötä -> metallisilppua pitkin järjestelmää.) Ja kuivain menee luonnollisesti aina myös vaihtoon. Jos sitä ei huuhdella niin ei oo uusikaan kompura pitkäikäinen.
Niin oletko sä kokeillut antaa suoraan virtaa siihen kompuran kyljessä olevaan liittimeen? Otat vaikka vähän kajarinjohtoa, akunnapoihin kiinni toisesta päästä ja toinen niihin liittimiin, magneettikytkimen täytyy aina naksahtaa (kuuluvasti), kun lyöt johdot kiinni. Mut vaikka se magneettikytkin oliskin rikki, niin silti flektien kuuluisi alkaa pyörimään...

Sitä flektien ohjainlaitetta/relettä kannattais kokeilla ehjästä autosta. On siis siinä akun alla/vieressä runkopalkkiin pultattuna kahdella pultilla. Musta laatikko missä on kaks isoo liitintä, toisessa liittimessa paljon ohkasia johtoja ja toisessa muutama paksu johto. 15 minuutin homma vaihtaa ehjästä autosta keskenään, purkamatta yhtään mitään. Ja yläkautta sen saa irti. Just oli yks golffi mistä oli se ohjainlaite rikki, se ei tosin ollut climatronicilla varustettu.
Se ohjainlaite maksaa noin 160-170 euroa, eli ei turhaan kannata sitä tilata, vaan kokeilla jostain toisesta autosta.
Haet piru vie vaikka ilmastoinnilla varustetun boran tai golffin koeajoon autoliikkeestä ja alat vaihdella osia kokeilumielessä

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Joo ei oo kyllä kompurat mitään edullisia laittaa. Suomen puolella makso alkuperäinen 825€ ja ruotsin puolella sama 100€ halvemmalla. Kannatti jo ajaa 100km:n matka tuon takia. Itellä oli kyllä aivan totaali jumissa kun autokaan ei käynyt kun ilmastointi oli päällä.
Ex: VW Passat Variant 1.8T -05 highline
- colour concept
- Posts: 337
- Joined: 15.9.2004 20:55
- Location: Äänekoski / Siilinjärvi
- Contact:
markusrei wrote:Joo ei oo kyllä kompurat mitään edullisia laittaa. Suomen puolella makso alkuperäinen 825€ ja ruotsin puolella sama 100€ halvemmalla. Kannatti jo ajaa 100km:n matka tuon takia. Itellä oli kyllä aivan totaali jumissa kun autokaan ei käynyt kun ilmastointi oli päällä.
ja saksasta tilattanu 300€ uusi kaikkineen kuluineen, eli kannatti jo tilata

BMW 320 Coupe
VW Vento
VW Vento
Joo itelle tuli kans paikallisen korjaamon kautta saksasta hankittu kompura. Vanhasta kaikki tyyppimerkinnät ylös ja eikun tilaamaan, mutta väärähän se kuitenkin oli niin ei enää alettu uudestaan kokeileen hinta olis ollu jotain ~550Eja saksasta tilattanu 300€ uusi kaikkineen kuluineen, eli kannatti jo tilata Laughing
Ex: VW Passat Variant 1.8T -05 highline
http://fi.diplodocs.com/zearchres_2079.php löytyskö tuolta tai sitten goooooooooooooogle. Mutta eikös tuo eco ole "taloudellinen" jolloin se säätää hitaasti ja epävarmasti eikä käytä ilmastointia. ja AC-napilla on ilmastointi päällä ja säätää nopeammin ja tarkemmin lämpötilat kohdalleen, kuluttaen hieman enenpi polttoainetta.
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03