Olen katselemassa (lue: haaveilemassa) itselleni tuollaista min. 102hv:n 2.5 TDi:ä, manuaalilaatikolla
(ei syncroja), vm. 2000-> .
Kyselisinkin ko. mallin tyypillisiä vikakohteita (jos sellasia on ), mitä kannattaa ostovaiheessa syynätä ?
Enkä tarkoita nyt mitään jarrupalojen kulumisia ym. normaalia, vaan jotain... jotain... you know... mitä...
Onko jotain kohtia mistä nuo ruostuu (eihän nyt wolkkarit, eihän ?), mikä bragaa ensimmäisenä ... etc. etc. ?
Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
Monesti nuo alipainepumput nakuttaa mutta ei ole vaarallista/mahdoton remontti. Jos nakutus loppuu jarrua pumppaamalla on kyse juuri tuosta pumpusta jos taas ei ehkä nostaja loppu tai jotain muuta häikkää koneessa.
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
MÄTÄÄ. Sitä kannattaa lähteä ensimmäisenä etsimään kuljettajan puoleisen keskisauman alaosista. On veemäinen korjattava - korjaus maksaa paljon, ja tulos on yleensä kehno, sillä ruoste pääsee paikkaa, josta se on lähes mahdoton poistaa. Lisäksi kaikkien luukkujen alareunat kannattaa tarkistaa. Yleensä pohja on porttereissa semmoinen kohta, joka ei mätäne millään, joskin tuokin tuli todistettua edellisimmän ostoksen kanssa harhaluuloksi, sillä epäonnistuneen kolarikorjauksen tuloksen pelkääjän puleinen takaikkuna oli alkanut vuotamaan ja tällöin vettä oli päässyt alkuperäisen kumimaton alle. Maton alla olikin sitten paikoitellen aika isoja reikiä... Eli kannattaa kurkata takatilan maton alle ihan vaan varmuuden vuoksi.
Lisänä oli vielä nuo jo edellämainitut alapallot, joita näköjään saa vaihtaa ennen jokaista katsastusta ( ei onneksi ole kalliit) ja tietyissä malleissa mittaristo ongelmat.
mittarivioista sen verran että, mulla lämpö ja nafta mittari saattaa heittää ihan nollille välillä. öljynpaine valo on vilkahdellut n. 6000km nyt. toivotaan et sekin vika on mittaristossa
Todennäköisesti noissa mittaristoissa samaa vikaa kuin 94-96 passateissa . Mittaristossa jossain kylmäjuotos ja on kuulemma käyttöauton mukaan korjattavissa n.70€ hintaan ja korjaus ei vie kauaa kunhan vie irtomittariston sinne.
Oireina just noi lämpö/polttoaine mittareiden nollaan valuminen ja varoitusvalojen sekoileminen.
Pieni nyrkin isku auttaa hetkeksi
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
Hyvä on hinta kolmen juotoksen tinauksesta! Tuo on kyllä helppo itekki tinata. Se on se kolme jalkainen jännitteentasain mittariston takana mistä on vaan tinaukset murtunu. Tosin tuo öljynpainevalon vilkkuminen ei taida liittyä tuohon jännitteentasaimeen...
Laturi noista kuulemani mukaan hajoaa 250 000-300 000 km:n kohdalla. Näin sanoi tuttu autosähkökorjaaja, kun meiltä laturi pamahti 4pv auton laiton jälkeen.
VW Polo '83
Volvo 740GLE 2.3i '88
Chevy Van G20 Starcraft
Zhame wrote:Laturi noista kuulemani mukaan hajoaa 250 000-300 000 km:n kohdalla. Näin sanoi tuttu autosähkökorjaaja, kun meiltä laturi pamahti 4pv auton laiton jälkeen.
Eikös noilla kilometreillä hajoa jo autosta ku autosta laturit !?
Itsekin jo muutamaan aikaisempaan wolkkariini laturia korjannut/vaihtanut.
Onko vaihdelaatikossa vai kytkimessä vikaa? Kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle niin "rusahtaa" vaihtaessa. Samalla tavalla kuin vaihtais vaihteen ja ei painais kytkintä tarpeeksi syvälle. Tämä "rusahdus" kuuluu vain kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle normaali kierroksilla. Jos oikein sievästi vaihtaa, "rusahdusta" ei kuulu, mutta vaihdelaatikko aivan kuin imaisee vaihdekepin kolmoselle. Jos kierroksia on enemmän vaihdettaessa tai jos vaihtaa neloselta kolmoselle, "rusahdusta" ei tunnu lainkaan. Oisko antaa vinkkiä?
-H- wrote:Onko vaihdelaatikossa vai kytkimessä vikaa? Kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle niin "rusahtaa" vaihtaessa. Samalla tavalla kuin vaihtais vaihteen ja ei painais kytkintä tarpeeksi syvälle. Tämä "rusahdus" kuuluu vain kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle normaali kierroksilla. Jos oikein sievästi vaihtaa, "rusahdusta" ei kuulu, mutta vaihdelaatikko aivan kuin imaisee vaihdekepin kolmoselle. Jos kierroksia on enemmän vaihdettaessa tai jos vaihtaa neloselta kolmoselle, "rusahdusta" ei tunnu lainkaan. Oisko antaa vinkkiä?
Tarkistaisin ensimäisenä että onko öljyt vähissä tai vääränmoiset. Seuraava veikkaus että kolmosen synkrot loppu. Kytkin kait ilmenis joka vaihteella?
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
Tyhmä kysymys: mistä tietää mikä hajosi? Oireet alkoi silleen että laturin merkkivalo naksutteli välillä eli ihan kuin kosketushäikkä. Onkohan kuinka iso homma tuo laturin irroitus ja takaisin laitto?
Itse olen pariin kolmeen larturiin vaihtanut itse kaikki kuluvat osat. Viimeksi maksoivat noin 40€. Lisäksi liukurenkaan joutui sorvauttamaan. Autosähköliike olisi tehnyt saman remontin kaikkinensa 60€ hintaan.
Latauksen merkkivalolle kulkee sähkö laturin hiilien ja ankkurin liukurenkaiden kautta. Jos hiilisillassa/säätäjässä on häikkää, ei merkkivalokaan toimi. Noilla kilometreillä voi tosin liukurengaskin olla vaihtukunnossa.