systystulppien vaihto golf iv 2.0

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
juhis
Posts: 19
Joined: 21.7.2008 12:29

systystulppien vaihto golf iv 2.0

Post by juhis »

moikka, kesäkuussa ostamalleni IV Golfille tulee kohta 90 tkm täyteen ja edessä olisi huolto. Ajattelin tekeväni huollon suurimmalta osalta itse. Katselin tuossa konepellin alle ja lähinnä jäi mietityttämään, että miten sytytystulpat vaihdetaan tuohon 2.0-koneeseen?
Tulpissa ei itsessään ole mitään ihmeellistä, mutta tulppiin on vaikea päästä käsiksi kun siinä moottorin suojamuovin alla on vielä vissiin imusarjamuovihässäkkä estämässä pääsyä tulppiin. Miten ihmeessä se irroitetaan? Vaikutti aika työläältä hommalta...onko sytytystulppien vaihto tehty noin vaikeaksi tässä moottorissa!? Alfamerin oppaasta ei ollut apua, kun siinä käsiteltiin vain 1.4/1.6 moottorit.
Kiitos avusta!
t. 2kk vanha VW-omistaja
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Jos 90t tulee täyteen ja jakohihnaa ei ole vielä vaihdettu, niin suosittelen vaihtamaan sen samalla. Jakopään kanssa kannattaa kyllä kääntyä jo liikkeen puoleen, se on tavalliselle tee-se-itse miehelle aika vaikea ilman oikeita työkaluja. Yhteen 1,6 8v koneeseen olen käynyt merkkiliikkeessä tekemässä 90t huollon hihnoineen ja kustansikohan se n. 550€, tuo 2 litranen on myös yhdellä nokalla, joten huollon hinta pitäisi olla suurin piirtein samaa luokkaa. 16 tappiset on sitten kalliimpia merkkiliikkeen tekemänä.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
juhis
Posts: 19
Joined: 21.7.2008 12:29

Post by juhis »

Ei oo vaihdettu ei. Itse oon ollut kahden vaiheilla, vaihdatanko jakopään hihnan vai en...yleinen mielipidekin tuntuu olevan sekä että, eli joko kannattaa vaihtaa 90 tkm:ssa tai sitten esim. 120 tkm:ssa. Sitä en kyllä itse lähtisikään vaihtamaan. Siinähän ne tulpatkin tosin menis samalla.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu helppo se jakopää vaihtaa on mutta ei kannata ehkä tehdä jos ei oo isommin remppaillu
erikoistyökaluja tosa ei pahemmin tarvi, ainoo minkä tarvii on kiristimen pyörittelyyn vaikka sokkapihdit 90 asteen kulmalla
moottorikannakkeen joutuu irrottamaan, eli vaikka ihan tunkki koneen alle.
pariin tuntiin sen vaihtaa mut ekaa kertaa ja ilman kunnollisia työkaluja saa tuplaten varata aikaa =)
multa saa suomenkieliset vaihto-ohjeet jakopäälle jos meinaat itte alkaa vaihtelemaan...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply