Etenkin 2 vaihde ja hivenen 1:nen menee päälle aika nihkeästi ja "roksahtaen"
Auttaako tuohon laatikon öljynvaihto niin kuin olen tätä foorumia lukiessani saanut ymmärryksen?
Golf Variant -05 Pasific jolla ajettu 28tkm. Ostin n. viikko sitten... Eka volkkarini
Terve.Omassa autossa hiukan samantapaista vikaa ,eli 2 vaihde takkuaa.Kylmänä kun lähtee liikenteeseen ni 2 vaihteen saa runnoa väkisin paikoilleen ,mitään rusahdusta tai muuta ääntä ei pidä on vaan tosi kankee.Paikkojen lämmettyä toimii paremmin ,välillä silti pientä takkuamista havaittavissa.Laatikon öljyt vaihdettu n.3viikkoa sitten (Mobil VS-200) ja mielestäni laatikon toiminta meni huonompaan suuntaa.Autttaisko joku muu öljy?Vai onko laatikos joku mekaaninen vika?
Pasi H. wrote:Tuo vs-200 ei oo se "oikea" öljy, jos takerteluvikaa on. Hae "erikoisöljyt" merkkiliikkeestä, 2 litraa piisaa. Kyllä ne tietää jos niitä kyselet.
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne .VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä
Pasi H. wrote:Tuo vs-200 ei oo se "oikea" öljy, jos takerteluvikaa on. Hae "erikoisöljyt" merkkiliikkeestä, 2 litraa piisaa. Kyllä ne tietää jos niitä kyselet.
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne .VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä
Kyllä se niin taitaa olla että tuo VS200, TAF-X tai getriebeöl eivät ole niitä "oikeita" litkuja vaan sinne lootaan pitäisi laittaa sitä volkkarin ommoo vaihdelaatikkoöljyä siis sitä mitä siellä on uutenakin.
Pasi H. wrote:Tuo vs-200 ei oo se "oikea" öljy, jos takerteluvikaa on. Hae "erikoisöljyt" merkkiliikkeestä, 2 litraa piisaa. Kyllä ne tietää jos niitä kyselet.
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne .VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä
Kyllä se niin taitaa olla että tuo VS200, TAF-X tai getriebeöl eivät ole niitä "oikeita" litkuja vaan sinne lootaan pitäisi laittaa sitä volkkarin ommoo vaihdelaatikkoöljyä siis sitä mitä siellä on uutenakin.
Kyllä mä ainakin sen käsityksen oon saanu et toi mobil vs200 olis se "oikea" öljy.Mut korjatkoon joku jos oon vääräs.
vpr wrote:
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne .VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä
Kyllä se niin taitaa olla että tuo VS200, TAF-X tai getriebeöl eivät ole niitä "oikeita" litkuja vaan sinne lootaan pitäisi laittaa sitä volkkarin ommoo vaihdelaatikkoöljyä siis sitä mitä siellä on uutenakin.
Kyllä mä ainakin sen käsityksen oon saanu et toi mobil vs200 olis se "oikea" öljy.Mut korjatkoon joku jos oon vääräs.
"Alkuperäinen öljy on varmempi valinta pakkasessa toimivuuden kannalta"
Alkuperäinen laatikkoöljy 110€ ja VS-200 59€ vaihdettuna volkkarin huollossa (Savilahden auto)
No voi olla, että se sun vaihteisto on erilainen, verrattuna niihin, mihin me ollaan niitä erikoisöljyjä vaihdeltu. Mulla on 2 litraa aina piisannut hyvin. En muista noista vaihteistotunnuksista yhtään. Kyllähän vs-200 sinne "kuuluu", mutta siihen takerteluongelmaan on volkkarilla oma öljynsä, joka todennäköisesti on sisällöltään jotain ihan muuta kuin vs-200.
Ehkä sen koko vaihteiston öljymäärä kuivana olisi tuo 2.7 litraa, mutta kun sieltä vanhat valutat pois niin ei sinne yli 2 litraa mene, edelleen olettaen että se vaihteisto ei ole erilainen. Onhan multitronic-automaattivaihteiston öljymääräkin jotain 8 litraa, mutta öljyjä vaihdettaessa sinne saadaan menemään jotain 5.5 litraa jos sitäkään.
Pointtina on se, että ei sieltä kaikki öljy pääse ulos, vaikka se tyhjennysproppu alimpana olisikin.
Pasi H. wrote:No voi olla, että se sun vaihteisto on erilainen, verrattuna niihin, mihin me ollaan niitä erikoisöljyjä vaihdeltu. Mulla on 2 litraa aina piisannut hyvin. En muista noista vaihteistotunnuksista yhtään. Kyllähän vs-200 sinne "kuuluu", mutta siihen takerteluongelmaan on volkkarilla oma öljynsä, joka todennäköisesti on sisällöltään jotain ihan muuta kuin vs-200.
Ehkä sen koko vaihteiston öljymäärä kuivana olisi tuo 2.7 litraa, mutta kun sieltä vanhat valutat pois niin ei sinne yli 2 litraa mene, edelleen olettaen että se vaihteisto ei ole erilainen. Onhan multitronic-automaattivaihteiston öljymääräkin jotain 8 litraa, mutta öljyjä vaihdettaessa sinne saadaan menemään jotain 5.5 litraa jos sitäkään.
Pointtina on se, että ei sieltä kaikki öljy pääse ulos, vaikka se tyhjennysproppu alimpana olisikin.
Ok ,täytyypi maanantaina soitella merkkihuoltoon ja varata aika.
Pasi H. wrote:No voi olla, että se sun vaihteisto on erilainen, verrattuna niihin, mihin me ollaan niitä erikoisöljyjä vaihdeltu. Mulla on 2 litraa aina piisannut hyvin. En muista noista vaihteistotunnuksista yhtään. Kyllähän vs-200 sinne "kuuluu", mutta siihen takerteluongelmaan on volkkarilla oma öljynsä, joka todennäköisesti on sisällöltään jotain ihan muuta kuin vs-200.
Ehkä sen koko vaihteiston öljymäärä kuivana olisi tuo 2.7 litraa, mutta kun sieltä vanhat valutat pois niin ei sinne yli 2 litraa mene, edelleen olettaen että se vaihteisto ei ole erilainen. Onhan multitronic-automaattivaihteiston öljymääräkin jotain 8 litraa, mutta öljyjä vaihdettaessa sinne saadaan menemään jotain 5.5 litraa jos sitäkään.
Pointtina on se, että ei sieltä kaikki öljy pääse ulos, vaikka se tyhjennysproppu alimpana olisikin.
Ok ,täytyypi maanantaina soitella merkkihuoltoon ja varata aika.
Tietääkö joku ton alkuperäisen öljyn varaosanumeroon?Porin merkkihuollos ei ole muuta tarjolla manuaaliin kun tota mobil vs-200....
No niin, parempi myöhään kuin ei milloinkaan... Eli sen erikoisöljyn varaosanumero on G 052 171 A2.
Maksaa 27€ / litra ja pari litraa on piisannut. Ja ei muuten ole VS 200, tarkistin.
Kysellään nyt tämän jatkoksi..Eli pitäs tohon omaan nelkkuun vaihtaa tulevassa huollossa myös laatikon öljyt..Kukaan ei vaan tunnu tietävän kanssa, että paljon sitä menee ja mitä pitäs laittaa..Kaveri on Skodan liikkeessä töissä, mutta ei uskaltanu myydä mulle mitään öljyä sieltä, kun ei nähny listoistaan, että mikä se "oikea" öljy on..Eikä myöskään sitä, paljon sitä menee..Soitin Volkkarille, niin puhelimessa varaosan kaveri arvioi, että 2 litraa riittää, mutta taustalta joku sano, että ehkä 2,5 litraa..Tiedä sitten taas..No, kuitenkin joudun Volkkarille viemään sen jakohihnan vaihtoon, että vaihtakoot samalla ne laatikkoöljyt, kuhan eivät taas kuseta hinnoillaan! Melkein tekis mieli viedä jonnekin muualle kun tonne "omaan" Volkkarin liikkeeseen.."Omalla" en tietenkään viittaa kotikaupunkiini..
Oisko tota loppua taas kierommin voinu sanoa...Tuskin..
shoebox wrote:Kysellään nyt tämän jatkoksi..Eli pitäs tohon omaan nelkkuun vaihtaa tulevassa huollossa myös laatikon öljyt..Kukaan ei vaan tunnu tietävän kanssa, että paljon sitä menee ja mitä pitäs laittaa..Kaveri on Skodan liikkeessä töissä, mutta ei uskaltanu myydä mulle mitään öljyä sieltä, kun ei nähny listoistaan, että mikä se "oikea" öljy on..Eikä myöskään sitä, paljon sitä menee..Soitin Volkkarille, niin puhelimessa varaosan kaveri arvioi, että 2 litraa riittää, mutta taustalta joku sano, että ehkä 2,5 litraa..Tiedä sitten taas..No, kuitenkin joudun Volkkarille viemään sen jakohihnan vaihtoon, että vaihtakoot samalla ne laatikkoöljyt, kuhan eivät taas kuseta hinnoillaan! Melkein tekis mieli viedä jonnekin muualle kun tonne "omaan" Volkkarin liikkeeseen.."Omalla" en tietenkään viittaa kotikaupunkiini..
Oisko tota loppua taas kierommin voinu sanoa...Tuskin..
Kas tässä, eli 4*4 golffiin 2,6 litraa kiitos ja sitä alkuperäistä öljyä kuten Pasikin suositteli. Muilla öljyillä ei laatikko toimi enää yhtä jouhevasti. Nimittäin testattu juttu.
Pasi H. wrote:No niin, parempi myöhään kuin ei milloinkaan... Eli sen erikoisöljyn varaosanumero on G 052 171 A2.
Maksaa 27€ / litra ja pari litraa on piisannut. Ja ei muuten ole VS 200, tarkistin.
vpr! Nyt vasta muuten huomasin, että sun autoshan onkin passatti, eikä golffi. Tuo mun mainitsema erikoisöljy on vaan golffin vaihteistoihin, ei passattiin! Niissä ei takerteluongelmaan ole muistaakseni öljyjä vaihdeltu. Ja öljymääräkin on passatissa suurempi kuin golfissa. Sori, menin sekasin kun topicin alottaja kyseli pacific golffin takerteluista!
Eli siis tuo mun mainitsema öljy ei sovi passatin vaihteistoon!
Pasi H. wrote:vpr! Nyt vasta muuten huomasin, että sun autoshan onkin passatti, eikä golffi. Tuo mun mainitsema erikoisöljy on vaan golffin vaihteistoihin, ei passattiin! Niissä ei takerteluongelmaan ole muistaakseni öljyjä vaihdeltu. Ja öljymääräkin on passatissa suurempi kuin golfissa. Sori, menin sekasin kun topicin alottaja kyseli pacific golffin takerteluista!
Eli siis tuo mun mainitsema öljy ei sovi passatin vaihteistoon!
Ok.No milläs toi takertelu ongelma saatais pois ?Kaikkii muit voi ehdotel mut ei laatikon avaamista
Muutenkin tosi harvassa nuo vaihteistovikaset passatit niin en kyllä suoraan osaa sanoa että mistä se johtuu.
Konstit on vähissä, jos ei öljyjen vaihto auttanut takerteluun, niin vois olettaa että siellä vaihteistossa on oikeesti vikaa. Ellei vaihdevivustossa ole häikkää.
Pasi H. wrote:Muutenkin tosi harvassa nuo vaihteistovikaset passatit niin en kyllä suoraan osaa sanoa että mistä se johtuu.
Konstit on vähissä, jos ei öljyjen vaihto auttanut takerteluun, niin vois olettaa että siellä vaihteistossa on oikeesti vikaa. Ellei vaihdevivustossa ole häikkää.
Osaatko kertoa tosta vaihdevivuston säätämisestä ja voitelusta enempään?Mimmone homma yleensä ja työn kestosta/hinnasta?Öljyt tosiaanki vaihdettu n.kuukausi sitten ,vanhat öljyt oli hyvän näköiset ja mitään ylimäärästä ei öljyn seassa näkynyt.2 vaihde tosiaankin tosi jäykän oloinen ,lämmetessä paranee mut hiukan jäykkä silti.1 ja 3 tuntuu tosi pientä takkuamista välillä.4 ja 5 ei mitään ongelmia.Semmosta viel ku vaihteita vaihtelee 1 ja 2 välil ni kuuluu niinku semmonen klonks vaihdekepistä ,vaikee selittää mut niinku siin itse keppisysteemis olis jotain häikkää
Minulla on tuollainen Golf 3 variant -94, ja kylmänä vaihdekeppi tuntuu hieman jäykältä. Ei mielestäni ole ongelmaa erityisesti 1 tai 2 vaihteen kanssa, kuten edellä on puhuttu. Ei tarvitse paljoakaan ajella, kun keppi liikkuu taas sulavasti. Onko vivusto vaan hieman jäykkänä pakkasista, vai pitäisikö laatikkoöljyjä vaihdella? Vai kannattaako minun olla huolissani mistään, kun vaihteenvaihto sujuu silti kunnolla
öljyillä vähän paranee.. itellä oli oman kans samaa... kannattaa silti voidella se tanko mikä on about keskellä autoo tulipellin kohdalla auton alla.. pääsee kyllä yläpuioleltakin ruiskimaan ölgee siihen.... liikkuu keppi vähä sutjakammin lämpösenäki
Onko tuo VS-200 justiinsa passeli öljy tuollaisen 2E:n vaihdelootaan? Onko kenelläkään tietoa paljonko sitä sinne uppoaa, pitääkö ostaa yksi vai kaksi putelia?
Vivustoakin pitäisi varmaan kurkata, tuntuu jotenkin soppakauhalta tuo keppi edelliseen kakkos-GTI:hin verrattuna. Lisäksi se "pyörii" joka asennossaan kello 11 ja 1 välillä, mikä tuntuu hiukan oudolle, eli jossain on väljää.
Pieniä mutta kuitenkin ah niin ärsyttäviä pikkuvikoja.
tasan 2 litraa menee muistaakseni... kato konehuoneen puolelta ku kaveri veivaa keppiä vaihdesellaista... sieltä kuluu ne pari vivuston puslaa siinä ison mokkulan päissä ainaskii... luultavasti kaikki muutkin kulunu jos paljon heiluu ne "päät" saa niihin vipuihin erikseen
Itsellä vaiheisto takelteli ja äänteli, varsinkin kakkoselle vaihdettaessa. Vein huoltoon ja totesivat ettei öljyn vaihto auta. Laatikko avattiin ja osia uusittiin 1400€ edestä. Hain auton huollosta, ei russahdellu enää, mutta ujelti kiihdytettäessä aluksi 2. ja 3. vaihteella. Kävin näyttämässä jälleen huollossa ja sovittiin että ajelen tuhat kilometriä ja jos vielä kuuluu niin uudelleen huoltoon. Ajelin parisataa niin 4. vaihde alkoi kiihdytettäessä pitämään jumalatonta ääntä. Auto vain uudestaan huoltoon ja koko laatikko vaihdettiin uuteen. Auton luonne muuttui täysin, aivan kuin uusi auto olisi alla. Tyytyväinen olen lopuksi huoltoon vaikka joutuikin useamman kerran käyttämään ja auto seisoikin siellä yhteensä n. 3 viikkoa.
Skoda Octavia Combi 1.6 CR TDI -10
Skoda Octavia 1.6 HB -04
Ex - VW Golf IV Variant TDI -06
Ex - VW Golf III 1.6 -95
Ex - VW Passat Variant 1.8 -94
Ex - Skoda Fabia Combi 1.4 -05
vpr wrote:Terve.Omassa autossa hiukan samantapaista vikaa ,eli 2 vaihde takkuaa.Kylmänä kun lähtee liikenteeseen ni 2 vaihteen saa runnoa väkisin paikoilleen ,mitään rusahdusta tai muuta ääntä ei pidä on vaan tosi kankee.Paikkojen lämmettyä toimii paremmin ,välillä silti pientä takkuamista havaittavissa.Laatikon öljyt vaihdettu n.3viikkoa sitten (Mobil VS-200) ja mielestäni laatikon toiminta meni huonompaan suuntaa.Autttaisko joku muu öljy?Vai onko laatikos joku mekaaninen vika?
Vaihdatin laatikkoon Castrol TAF-X 75W-90 öljyt.Laatikko parani huomattavasti.Takertelu loppu ja 2 vaihde menee päälle tosi pehmeesti...
Mitäs öljyä tuonne vaihteistoon nyt kannattee laittaa kun tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa? Hakea paikallisesta vw liikkeestä laatikko öljyä vai laittaa mobilin vs-200 laatikkoon? Varmaan kannattee oottaa sen 3litraa öljyä? Tietoa minkä kokonen avain menee tuohon laatikon tyhjennys/täyttö roppuun? Vissiin kuuskantti avain mutta koko?
Auto on Golf 4 variant -04 74kw ja taitaa sama öljy kelvata myös 1,6 - 00 Golffi varianttiin?
Pitääpä melkein pistäyttää nuo Castrollit laatikkoon. Pystyykö joku sanoon vielä sen lasku/täyttö ropun avaimen koon? Kun muistaakseni on kuusiokolo avain mutta ei ole tullu mitattua kokoa. Täällä kaupungissa kun on niin auton alle ei mahollista mennä.
Kiitos ja kummarrus. Pitää käydä ostaan avain ja öljyt. Täällä makso halpakaupassa castrolli 16,90€/l ja VS-200 14,90€/l. Pitää kuitenki ostaa nuo castrollit ja kokeilla kuinka laatikko toimii, vaikka eipä siinä nyttenkään mitään vikaa ole.
Voin kyllä suositella muilekki tuota Castrollia. Tuli viikolla vaihdettua öljyt laatikkoon ja parani laatikon toiminta vaikkei ennestään ollutkaan vikaa mutta eron huomaa entisiin öljyihin verrattuna.
Tico wrote:Voin kyllä suositella muilekki tuota Castrollia. Tuli viikolla vaihdettua öljyt laatikkoon ja parani laatikon toiminta vaikkei ennestään ollutkaan vikaa mutta eron huomaa entisiin öljyihin verrattuna.
Minäkin vaihtaisin Castrolit laatikkoon, mutta en tiedä mistä sitä voisi ostaa? Jos joku tietää linkin mistä näkee jälleenmyyjät tai suoraan vaikka liikkeen akselilla Iisalmi-Kuopio-Pieksämäki. Ja paljonko köyhtyy litralta jos se 2 litraa näihin nelosiin riittää.
DJDH wrote:Ite aikanaan löysin ihan varaosamaailmasta. Litran purkki oli 18,50€ ja 2 purkkia otin. Kuopiossa näyttäis olevan Volttikadulla varaosamaailma.
Sieltäpä löytyi, oli vielä kolme litraa jäljellä ja hintaan 18,10e. Kiitti vinkistä.
Sen verran vielä että Oulun seudulla ainakin itte hain tuolta Kärkkäiseltä hintaan 16,90€/l. Meni kaikkiaan 1,7l tuonne laatikkoon. Kävin vielä ajamassaki mukan ja tarkastin että pitääkö lisätä mutta näytti riittävän tuo. Eli 2l riittää vallan mainiosti.