Sähkötoiminen liukuovi temppuilee..

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Vastaa Viestiin
Caravelle
Viestit: 13
Liittynyt: 3.7.2008 11:33

Sähkötoiminen liukuovi temppuilee..

Viesti Kirjoittaja Caravelle »

Eli Caravelleni sähkötoimisessa liukuovessa on seuraavanlainen ongelma, se ei aukea "sähkötoimisena". Ovi liikkuu kyllä nätisti eteen ja taaksepäin, mutta lukko ei aukea ovea avattaessa. Tai oikeastaan lukko kyllä aukeaa ja ovikin aukeaa sen verran että oveen ei enää kulje virta (eli ne oven nastat eivät enää ole kosketuksessa vastakappaleeseen), jolloin moottori ei enää pidä lukkoa auki ja ovi ei kerkeä aueta kunnolla, vaan jää raolleen ja lukko pitää oven edelleen kiinni. Kuinka avausmekanismin tulisi toimia? Liukuovi ei ole aiemmin minulla toiminut, vaan sain sen vasta hiljan pelittämään, mutta em. avausongelmaa en ole selvittänyt!!

En tiedä, onko lukon avausmoottori sitten kulunut jotenkin, jolloin se ei jaksa avata lukkoa riittävästi vai mikä siinä mättää.. Tai sitten liukuoven "kannakkeet" on sen verran väsähtäneet että ovi ei ole enää aivan alkuperäisessä asennossaan, jolloin se ei pääse aukeamaan!! Tai jotain sellaista...

Onko jollain kokemusta sähköisen liukuoven kanssa telmimisestä?
2.5 TDI Caravelle autom. -02
Avatar
Kuikka
Viestit: 61
Liittynyt: 29.4.2005 12:55
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Kuikka »

Meneeköhän tää nyt ihan tuonne "MuTu, KaKe tai HiVe" osastolle ...
Taitaa olla "KaKe" !

Eli, muistaakseni kaveri puhui että ovessa olevalta solenoidilta (?) lähtee joku tanko lukolle ...
Ja tangossa olisi säätömahdollisuus. Eli jos tanko on löysällä, solenoidi ei avaa lukkoa kokonaan tahi ollenkaan.
Josko koittaisit etsiä moisen tangon ja säätää sitä, olisiko siitä apua ?
Voin tarkistaa asian huomenna (to) kun tapaan tämän em. kaverin.

- Marko -

PS: Jaa että, mitäkö nuo MuTu, Kake ja HiVe ovat :?:

MuTu = Musta Tuntuu (tää on tuttu, eikö)
KaKe = Kaverit Kertoi
HiVe = Hihasta Vedetty

8)
- VW Transporter 2.5 TDI Carsport GL V.I.P. 2001
- VW Variant 1600 Typ3 1968
igge
Viestit: 44
Liittynyt: 17.1.2008 13:54

Viesti Kirjoittaja igge »

jos ovi aukeaa ravolleen niin solenoidi on kunnossa.
Avatar
Kuikka
Viestit: 61
Liittynyt: 29.4.2005 12:55
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Kuikka »

Mut jos se ei avaa tarpeeks lukkoa ... jos tanko on löysällä !?

Entäpä jos ne kontaktinastat jumittaa ? Eivät tule tarpeeksi pitkäksi ? Katkaisee kontaktin liian aikaisin.

Mulla oli tässä pakkasten aikaan ne kontaktinastat jäätyneet pohjaan, joten ei saanut kontaktia eikä siis avannut lukkoakaan. Käsin kun avasi lukon ni, moottori ajoi ovea kyllä ihan normaalisti auki/kiinni.
Vedin ne nastat täysin pitkäksi ja voitelin kunnolla --> taas pelittää !

- Marko -
Caravelle
Viestit: 13
Liittynyt: 3.7.2008 11:33

Viesti Kirjoittaja Caravelle »

Ennen tämän postin laittoa tappelin liukuoven kanssa yhden illan ja säätelin tankoja sinne ja tänne niin että välillä ovi ei suostunut menemään edes kiinni!!! Musta tuntuu että vika voisi ehkä olla kontaktinastoissa, mutta tuntuu kuitenkin että niiden pitäisi tulla törkeän pitkälle, jotta kosketus säilyisi riittävän kauan.. Ei se ovi nyt minun mielestäni niin kulunutkaan ole että tipahtaisi jotenkin väärään asentoon liian aikaisin..

Mulla kans moottori hiissaa nätisti ovea edes ja takas, kunhan vain käsin avaa lukon. Täytyypä vielä viikonloppuna säädellä niitä nastoja ja koettaa vaikka jollain viritelmällä, että toimisiko systeemi jos nastat olisivat pitemmät!!

Ja kertokaa mullekin, mistä saapi ostettu valoraudan sekä kylkiputket sopuhintaan. Lisäksi tarvitsen kuskin penkkiin kyynärnojan, vanha kun on päreinä!!
2.5 TDI Caravelle autom. -02
Avatar
Kuikka
Viestit: 61
Liittynyt: 29.4.2005 12:55
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Kuikka »

Caravelle kirjoitti:Musta tuntuu että vika voisi ehkä olla kontaktinastoissa, mutta tuntuu kuitenkin että niiden pitäisi tulla törkeän pitkälle, jotta kosketus säilyisi riittävän kauan.. Täytyypä vielä viikonloppuna säädellä niitä nastoja ja koettaa vaikka jollain viritelmällä, että toimisiko systeemi jos nastat olisivat pitemmät!!
Mittailin omani liukuovesta nuita nastoja ...
Alemmat 3 nastaa (pyöreät) tulee mulla ulos n. 16-17mm ja ne ylemmät 2 nastaa (nelikanttiset) "ulostautuu" about 13mm.
Ja näillä mitoilla ovi toimii mulla.

Entä onko sulla ne karmissa olevat kontaktipinnat sitten kuluneet miten paljon ?
Mun autossa edellinen omistaja oli jossain vaiheessa vaihtanut ne kontaktit, kun vanhat kuluneet löytyi hanskalokerosta.

- Marko -
Caravelle
Viestit: 13
Liittynyt: 3.7.2008 11:33

Viesti Kirjoittaja Caravelle »

Säätelin tuossa niitäkontaktipintoja, siis niitä neliskanttisia, joilla liukuovi toimii. Enpä mitannut, kuinka pitkät ne olivat, mutta pikkusen taivuttelin sekä auton puolen pintaa että oven nastoja niin alkoi ovi pelaamaan! En tiedä kuinka pitkäikäinen ratkaisu on, mutta pääasia että nyt pelittää!!
2.5 TDI Caravelle autom. -02
Vastaa Viestiin