Takaluukun sähkölukon moottori
-
- Posts: 3
- Joined: 28.4.2009 17:45
Takaluukun sähkölukon moottori
Auto:
Golf Variant IV v. 2000 1.6
Takaluukun mekaanisen lukon avaava moottori-mokkula alkoi reistailemaan, eli ei auennut enään välillä ja lopulta avautui välillä jopa itsekseen.
Tein pientä tutkimusta. Takalasin pyyhkimen moottorikomponentti vuotaa hieman vettä lukkomekanismin ja takakannen avaavan mekanismin päälle (myöskin takalasin pyyhkimen moottorikomponentti lopetti toimintansa ja joudun sen vaihtamaan). Varsinainen mokkula joka avaa lukkomekanismin ulos työntyvällä tapilla toimii (testattu, toimii ulkoisella jännitteellä), mutta takaluukun sähkömekanismin avaava takaluukun lukon alla oleva kytkin ei anna jännitettä kyseiselle mokkulalle. Varsinainen kytkin toimii (testattu), mutta ei anna jännitettä mokkulalle, vaikka keskuslukitus on auki ja keskuslukitus muuten toimii. Kaikki kojelaudan sivussa olevat sulakkeet ovat toimivia.
Kenellääkään tullut vastaan vastaavaa? Epäilen itse, että keskusyksikkö alkaa lahoamaan.
Mitenköhän saisin ongelman kierrettyä?
Kiitän etukäteen kaikista vastauksista ja mahdollisista hyvistä ideoista.
Golf Variant IV v. 2000 1.6
Takaluukun mekaanisen lukon avaava moottori-mokkula alkoi reistailemaan, eli ei auennut enään välillä ja lopulta avautui välillä jopa itsekseen.
Tein pientä tutkimusta. Takalasin pyyhkimen moottorikomponentti vuotaa hieman vettä lukkomekanismin ja takakannen avaavan mekanismin päälle (myöskin takalasin pyyhkimen moottorikomponentti lopetti toimintansa ja joudun sen vaihtamaan). Varsinainen mokkula joka avaa lukkomekanismin ulos työntyvällä tapilla toimii (testattu, toimii ulkoisella jännitteellä), mutta takaluukun sähkömekanismin avaava takaluukun lukon alla oleva kytkin ei anna jännitettä kyseiselle mokkulalle. Varsinainen kytkin toimii (testattu), mutta ei anna jännitettä mokkulalle, vaikka keskuslukitus on auki ja keskuslukitus muuten toimii. Kaikki kojelaudan sivussa olevat sulakkeet ovat toimivia.
Kenellääkään tullut vastaan vastaavaa? Epäilen itse, että keskusyksikkö alkaa lahoamaan.
Mitenköhän saisin ongelman kierrettyä?
Kiitän etukäteen kaikista vastauksista ja mahdollisista hyvistä ideoista.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tuo takaluukkuongelma on sinänsä vähän hankala, että sun täytys täysin ymmärtää sen toiminta, ennenkuin voit alkaa sitä korjaamaan.
Sille takaluukun avausmoottorille on oma releensä, jota voi sitten alkaa tutkimaan jos uskoo että kaikki muu toimii. Ulkoa en valitettavasti muista mikä niistä releistä se on.
Juuri tuon takalasinpesurin vuodon takia menee usein koko systeemi uusiksi, se uittaa sen takaluukun avausmoottorin joka hapettuu jumiin, ja siitä seurauksena kärsii releen kärjet. Pesurin nesteen matka jatkuu takaluukun lukolle joka hajoaa sen takia. Mikrokytkin ei tajua onko luukku auki vai kiinni. Jos se luulee olevansa auki niin ei se edes yritä avata sitä, eli se moottori ei saa jännitettä. Toimiiko se luukun avauskytkin varmasti? Jos se jumittaa ja sen takia on joskus itsestäänkin avannut luukkua. Toimiiko sisävalot kun avaat takaluukun?
Parhaimmillaan on tosiaan joutunut uusimaan kaikki. Tietysti se takalasinpesurin moottori kun se kusee sieltä suutinputken juuresta verhoilujen sisälle. Sekä sitä luukun avausmoottoria käyttävä rele. Lukon avaava moottori, lukko ja lukon liitinkin yleensä on jo ihan vihreenä hapettumista.
Sille takaluukun avausmoottorille on oma releensä, jota voi sitten alkaa tutkimaan jos uskoo että kaikki muu toimii. Ulkoa en valitettavasti muista mikä niistä releistä se on.
Juuri tuon takalasinpesurin vuodon takia menee usein koko systeemi uusiksi, se uittaa sen takaluukun avausmoottorin joka hapettuu jumiin, ja siitä seurauksena kärsii releen kärjet. Pesurin nesteen matka jatkuu takaluukun lukolle joka hajoaa sen takia. Mikrokytkin ei tajua onko luukku auki vai kiinni. Jos se luulee olevansa auki niin ei se edes yritä avata sitä, eli se moottori ei saa jännitettä. Toimiiko se luukun avauskytkin varmasti? Jos se jumittaa ja sen takia on joskus itsestäänkin avannut luukkua. Toimiiko sisävalot kun avaat takaluukun?
Parhaimmillaan on tosiaan joutunut uusimaan kaikki. Tietysti se takalasinpesurin moottori kun se kusee sieltä suutinputken juuresta verhoilujen sisälle. Sekä sitä luukun avausmoottoria käyttävä rele. Lukon avaava moottori, lukko ja lukon liitinkin yleensä on jo ihan vihreenä hapettumista.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 3
- Joined: 28.4.2009 17:45
Kiitos Patu ja varsinkin Pasi vastauksesta.
Vaihdoin takalasin pyyhkimen moottorikomponentin uuteen. Takaluukun avauskytkin toimii. Tämän lisäksi huomasin, että takalasin avauskytkimen liittin oli sisältä märkä. Liitin, jolla takaluukun avauskytkin liitetään sähköjohtoihin, jotka lähtevät verhoilun sisällä auton etupäätä kohti. Varmuuden vuoksi katkaisin johdot ennen liitintä ja näin varmistin, että liitin ei ole oikosulussa. Takaluukun avauskytkimenä toimii tällä hetkellä kaksi sähköjohto, joiden yhteenliittäminen pitäisi toimia takaluukun avauskytkimenä.
-Tarkistin, että sisävalot eivät toimi kun luukun avaa.
-Mikäli käännän avaimella avainta takaluukun lukkopesässä, niin keskuslukitus menee päälle ja pois päältä, eli avaa ja sulkee kaikki neljä ovea.
-Moottoriyksikkö joka avaa takaluukun lukkomekanismin toimii. Olen testannut syöttämällä jännitettä mokkulaan ulkoisesta virtalähteestä.
Missäköhän kyseiset releet sijaitsevat?
Tarkoitatko mikrokytkimellä anturia, joka on lukko-osassa? Alin osa näistä kaikista takaluukun ollessa kiinni.
Vaihdoin takalasin pyyhkimen moottorikomponentin uuteen. Takaluukun avauskytkin toimii. Tämän lisäksi huomasin, että takalasin avauskytkimen liittin oli sisältä märkä. Liitin, jolla takaluukun avauskytkin liitetään sähköjohtoihin, jotka lähtevät verhoilun sisällä auton etupäätä kohti. Varmuuden vuoksi katkaisin johdot ennen liitintä ja näin varmistin, että liitin ei ole oikosulussa. Takaluukun avauskytkimenä toimii tällä hetkellä kaksi sähköjohto, joiden yhteenliittäminen pitäisi toimia takaluukun avauskytkimenä.
-Tarkistin, että sisävalot eivät toimi kun luukun avaa.
-Mikäli käännän avaimella avainta takaluukun lukkopesässä, niin keskuslukitus menee päälle ja pois päältä, eli avaa ja sulkee kaikki neljä ovea.
-Moottoriyksikkö joka avaa takaluukun lukkomekanismin toimii. Olen testannut syöttämällä jännitettä mokkulaan ulkoisesta virtalähteestä.
Missäköhän kyseiset releet sijaitsevat?
Tarkoitatko mikrokytkimellä anturia, joka on lukko-osassa? Alin osa näistä kaikista takaluukun ollessa kiinni.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Jos sisävalot ei syty luukkua avattaessa niin se lukon mikrokytkin on sökönä, kun se ei anna tietoo että se luukku tosissaan on kiinni. Eli juuri se alin osa siellä kun luukku on kiinni. Jos uusit sen lukon niin kato tarkkaan ettei se liitin oo vihreenä, jos on niin joudut ne johdot/liittimet uusimaan. Vanhaa liitinkoteloa voi kyllä käyttää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 3
- Joined: 28.4.2009 17:45
Korjataanpa hieman. Kun väännän takaluukun lukkopesässä avainta, niin ensin avaa keskuslukituksen, eli kaikkien neljän etuoven nupit nousee ylös ja kun jatkan avaimen kääntämistä, niin takaluukun lukko avautuu mekaanisesti. Takatilan sisävalo ei syty, mutta etunpenkkien valaisin, sekä takaovien yläpuolella olevat valaisimet syttyvät samaan aikaan kun keskuslukitus avautuu. Takatilan sisävalo ei saa jännitettä (tarkastin jännitemittarilla). Eli onko vika edelleen lukon mikrokytkimessä?
(Takaluukun lukon 3 napainen liitin oli hieman sini-vihertävä. Kokeilin myös takaluukun toimintaa liitin auki, mutta en saanut takaluukun kytkimen painalluksesta mekanismin avaavaa moottoria toimimaan. Luultavasti systeemin ei pitäisikään toimia vain irroittamalla takaluukun lukon liitin, vaan takaluukun lukon mikrotykin pitää saada ihan oikeasti toimimaan)
(Takaluukun lukon 3 napainen liitin oli hieman sini-vihertävä. Kokeilin myös takaluukun toimintaa liitin auki, mutta en saanut takaluukun kytkimen painalluksesta mekanismin avaavaa moottoria toimimaan. Luultavasti systeemin ei pitäisikään toimia vain irroittamalla takaluukun lukon liitin, vaan takaluukun lukon mikrotykin pitää saada ihan oikeasti toimimaan)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Takaluukun sähkölukon moottori
Jatketaampas vanhaa ketjua oman ongelmani kanssa. Auto samanmoinen kuin ketjun aloittajalla. 2000 golf variant.
Ongelma on ollut autossani jo lienee edellisen omistajan aikana: Luukun avausmoottori palaa melko pian. Palamisen syy on moottorin jännitteen kytkeytyminen päälle pitkäksi aikaa. Moottorihan toimii sitten että jännitteen katkettua kara palaa perusasentoonsa (Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin). Kun sitten se jännite jää jostain syystä päälle pidemmäksi aikaa, pääsee moottorista savut. Microkytkintä olen ränkännyt ja mitannut sen verran että siinä vika ei ole. Haitarikumien alla ainakin johdot ovat kunnossa joten lienee vika olisi releessä. En vaan ole onnistunut googlettamaan tuosta releestä yhtään mitään järkevää. Missä se ja miten sen tunnistaa oikeaksi. Vika on satunnainen mutta jo muutaman minuutin ränkkäämisellä ja yleismitarilla tilannetta seuraamalla vika toistettavissa/havaittavissa.
Ongelma on ollut autossani jo lienee edellisen omistajan aikana: Luukun avausmoottori palaa melko pian. Palamisen syy on moottorin jännitteen kytkeytyminen päälle pitkäksi aikaa. Moottorihan toimii sitten että jännitteen katkettua kara palaa perusasentoonsa (Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin). Kun sitten se jännite jää jostain syystä päälle pidemmäksi aikaa, pääsee moottorista savut. Microkytkintä olen ränkännyt ja mitannut sen verran että siinä vika ei ole. Haitarikumien alla ainakin johdot ovat kunnossa joten lienee vika olisi releessä. En vaan ole onnistunut googlettamaan tuosta releestä yhtään mitään järkevää. Missä se ja miten sen tunnistaa oikeaksi. Vika on satunnainen mutta jo muutaman minuutin ränkkäämisellä ja yleismitarilla tilannetta seuraamalla vika toistettavissa/havaittavissa.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Takaluukun sähkölukon moottori
Ei sillä montaa relettä ole. Jos vika on päällä ja moottorissa on jatkuvasti jännite niin sit vaan nyppimään releitä irti kunnes oikea löytyy. Ne on siellä valokatkasijan takana suurinpiirtein.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Takaluukun sähkölukon moottori
Mulla jämähti moottorin tappi ulos eikä takaluukku pysynyt kiinni lainkaan. Saako tuota moottoria Suomesta mihin hintaan vai tilaanko ebaysta? Sielä näyttää saavan uuden reilulla kympillä, laadusta paha mennä sanomaan. Nykyinen moottori näyttää olevan 2011 vuodelta ja Hellan tekele.
Re: Takaluukun sähkölukon moottori
Justiinsa hain 3bg passattiin moisen moottorin laakkoselta, 39 euroa.
Re: Takaluukun sähkölukon moottori
Multa saattas löytyä edukkaasti ellen ole heittäny menemään..