Onkos muilla ollut vastaavia ongelmia, eli kun nautiskelee hieman reippaammin kevätkunnossa olevalla pikkutiellä niin etupään roikeläpät raapii asvalttiin. Pitääkö ottaa puukolla pari senttiä pois vai laittaiskos uudet iskarit.
Onko kokemuksia mitkä olis parhaat, Koni, Bilstein vai joku muu ?
Jousetkin vois tietysti vaihtaa jäykempiin, mutta en halua yhtään madaltaa autoa, koska nytkin jo pohja raapii.
Vielä toinenkin kokemus, eli motarilla sivutuulessa pitää kokoajan ajaa, koska mutkii ja vetelee, normaalia ?
AeroR
Passat 3C V6, iskarit sökönä ?
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Tosta kuraläppien raapimisesta oli joskus juttua TM:ssakin, ihmettelivät mikä ääni kuuluu kun vähänki kanttailee
Eli perussettiä.

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Näinkö epäilet, tiedän kokemuksesta että auttaa.
Jousi on se joka kantaa kuorman ja iskari vaimentaa liikkeet.
Iskareissa on periaatteessa neljä erillaista toimintaa. Hitaan ja nopean liikkeen vaimennus sisään- ja ulosjoustossa.
Esim. kelkassa ja mp:ssa noita kaikkia voidaan säätää tai shimmittää erikseen.
Luulin erehtyväni, mutta olinkin väärässä.
No, joka tapauksessa, jos haluan alustan toimivan ok, joudun myös vaihtamaan jouset, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt vakiomittaisia jäykempiä jousia. En halua pudottaa auton alustaa, nytkin jo liian matala.
AeroR
Jousi on se joka kantaa kuorman ja iskari vaimentaa liikkeet.
Iskareissa on periaatteessa neljä erillaista toimintaa. Hitaan ja nopean liikkeen vaimennus sisään- ja ulosjoustossa.
Esim. kelkassa ja mp:ssa noita kaikkia voidaan säätää tai shimmittää erikseen.
Luulin erehtyväni, mutta olinkin väärässä.
No, joka tapauksessa, jos haluan alustan toimivan ok, joudun myös vaihtamaan jouset, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt vakiomittaisia jäykempiä jousia. En halua pudottaa auton alustaa, nytkin jo liian matala.
AeroR
Ehkä vähän kärjistetysti ilmaisin, mutta tosiasia kyllä on: iskari ei pidä kuormaa yhtään, sehän painuu pohjaan jos painoa on päällä. Jäykempi iskari hitaammin kuin pehmeä. Tottakai mutkillussa se kuorma ei ole kovin pitkäkestoista useinkaan ja jousi on apuna, eli iskari tietysti hidastaa jousituksen liikettä, totta.
Voisi summata asian niin että mutkittelussa paras on kun vaihtaa jähmeämmät iskarit ja jäykemmät jouset.
Edittiä, vähän tarkennusta että tulee asia esille.
Voisi summata asian niin että mutkittelussa paras on kun vaihtaa jähmeämmät iskarit ja jäykemmät jouset.
Edittiä, vähän tarkennusta että tulee asia esille.
Last edited by AjH on 16.5.2009 21:47, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.