Passat 3BG jäähdyttäjän tuuletin

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
JvM
Posts: 9
Joined: 28.6.2009 17:29

Passat 3BG jäähdyttäjän tuuletin

Post by JvM »

Kertokaas viisaammat kuinka toimii jäähdyttäjän puhaltimen visko. Nyt helteillä passat kärsiny hiukan lämmöstä tahtoo nousta 110-120 asteeseen veden lämpö. Neste näyttäisi kiertävän ja sähkönen flekti lähtee päälle oikein. Mutta moniurahihnan pyörittämä viskolla oleva tuuletin näyttäis pyörivän vain pelkästään ajoviimasta johtuen. Eli kuinka sen tulisi toimia?
User avatar
BlackPassat
Posts: 169
Joined: 19.10.2008 22:41
Location: Oulu

Post by BlackPassat »

Sen pitäs pyörii kokoajan. Ja lämmöt mulla pysy tasan 90 vaikka oli nämä 30 asteen helteet.
VW Passat 2.0 Variant 2005
JvM
Posts: 9
Joined: 28.6.2009 17:29

Post by JvM »

Prkl... Niinhän siinä sitten kävi että oli vesipumpun ratas irronnut akselilta. Siitä johtuen lämmöt nuosi ku ei nestehet liikkuneet oikein. Oli ilmeisesti 120 tkm:n jakopää huollossa laitettu 1.6 bensiini koneen vesipumppu. On muoviratas ratas pensa koneen pumpussa ku dieselissä taas messinki tai yleensäkin joku metalliseos ratas. Ei muuten oltu tehty ko. huoltoa MERKKIliikkeessä. Kiitos nyrkkipaja. Siinä sitten tuli n. 600 euron ylimääräinen meno.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Eipäs syytellä ilman varmaa tietoa.. Kyllä on diiseleissäkin muovinen rataspyörä. Jos olisi ollut metalliset siivet niin olisin voinut väittää että kyseessä on tarvikepumppu :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
JvM
Posts: 9
Joined: 28.6.2009 17:29

Post by JvM »

Okei... kyseessä o n tietämättömyys... kun menen uskomaan valtuutetun Skoda huollon asentajan kommentteja... käyttävät ilmeisesti tarvike pumppuja. pörhöllä kertoivat mulle eilen, että orkkis on muovi pyörällä ja tarvike seos pyörällä.. anteeksi arvon herra häkli ja muutkin asiantuntevat volkkari ihmiset... jos kävin syyttelemään :oops: ja täs ei kuitenkaan puhuttu nimillä...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Heh. Joo mitä sitä myöskään uskomaan valtuutetun volkswagen merkkiliikkeen asentajaa :wink:
Ja vedä se herne erittäin syvälle sinne nenään :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
JyriT
Posts: 456
Joined: 6.5.2006 8:56
Location: Järvenpää
Contact:

Post by JyriT »

Vanhahko aihe, mutta sopii topikkiin..

Mites tuon viskon pitäsi pelata?
Eilen ihmettelin kun pellinalta kuului hirveä humina ja sähköpuhallin töhötti täysillä, mutta toinen, se hihnavetoinen puhallin, pyöri suunnilleen tuulenmukana. Kierroksia antamalla ei hihnavetoisen nopeuteen tullut muutosta. Moottori sammuksissa hihnavetoinen pyöri käsin koestettaessa vapaasti ilman takerteluja. Moottorin lämmöt oli tasan 90.
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Senhän pitäisi kaiten nimensä mukaisesti viskoosisesti ottaa vauhtia kun viskoaine lämpiää. Oma mielikuva aiheesta on kyllä se että visko pyörii aina "kiinteästi", jopa talvella. Tietysti sitä ropellin kierrosnopeutta ei mistään näe että voi olla että nopeus on käytännössä kylmällä kelillä aika pieni verrattuna kesäkuumaan.

Romareilta näitä viskoja varmaan saa haettua ihan kohtuu hintaan, hyvähän sen olisi toimia ettei ole pelkän sähköflektin varassa. Omassa ei sähköflekti juurikaan töitä tee paitsi pitkässä jonoajossa tai parkkityhjäkäynnillä hetkittäin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Post Reply