Ajotietokoneen nollaus
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
Ajotietokoneen nollaus
Kävin tuas perjantaina 120 huollossa, unohtivat nollata mun ajotietokoneen -> huomasin vasta kotosalla...Voiko sen nollata itte vai käynkö huomenna liikkeessä? Jos jollain on tietoa niin informoikaa. Auto -04 Golf Variant luonnollisesti...
"Huoltovälin osoitinta nollatessasi pidä nopeusmittarin vieressä sijaitsevaa välimatkamittarin nollausnupppia painettuna ja kytke samalla sytytysvirta päälle. Vapauta nollausnuppi sytytysvirran kytkemisen jälkeen. Ellei näyttöruudulla nyt näy se huolto jonka haluat nollata ("Service oil" tai "Service INSP"), paina nollausnuppia uudelleen. Käännä käyntinopeusmittarin vieressä sijaitsevaa
digitaalikellon asetusnuppia myötäpäivään, jolloin näyttöruudulle tulee "Servce ..." Jos autossa on analoginen kello, täytyy kellon asetusnuppia vetää ulos. Katkaise sytytysvirta. Huoltovälin osoitin on nyt nollattu."
Kokeiles tuolla.
digitaalikellon asetusnuppia myötäpäivään, jolloin näyttöruudulle tulee "Servce ..." Jos autossa on analoginen kello, täytyy kellon asetusnuppia vetää ulos. Katkaise sytytysvirta. Huoltovälin osoitin on nyt nollattu."
Kokeiles tuolla.
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
Uskaltaisikos ajotietokonetta nollata,kun näyttää 15tkm jälkeen serviceä?Autossa longlife öljyt ja vielä pitäisi siis ajella ainakin reilu 10tkm noilla litkuilla.Piti olla longlife välille asetettu toi ajotietokone,mutta ei näköjään olekkaan..
Ja sitten seuraavassa huollossa nollaisi ja muuttaisi väliksi sen 30tkm??
Ja sitten seuraavassa huollossa nollaisi ja muuttaisi väliksi sen 30tkm??
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
No ainakin 20tkm ajattelin ajella,kun on pääasiassa siistiä maantieajoa ja vähän kaupungissa pyörimistä noi mun ajelut.
Uskallanko siis vain tylysti nollata ja ajella sen mikä tuntuisi hyvältä ja sitten seuraavassa öljynvaihdossa taas nollaus onnistuisi??
Uskallanko siis vain tylysti nollata ja ajella sen mikä tuntuisi hyvältä ja sitten seuraavassa öljynvaihdossa taas nollaus onnistuisi??
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kysehän ei nyt ollut,että ajelisin öljyillä maailman tappiin!!Vaan siitä,että ajotietokone on asetettu 15tkm huoltovälille ja koneessa on longlife öljyt.Eli en ihan vielä viitsisi niitä vaihtaa ja siksi kyselen,että onnistuuko nollaus sitten uudestaan,kun öljyt vaihdetaan,eikä ole vielä tullut uudestaan 15tkm ilmoitusta ajotietokoneelta!?!.Öljyt vaihdan kyllä Kuitenkin jo reilusti ennen kuin tulee 30tkm noille öljyille !!Pasi Häkli wrote:Kyllähän sä autollas saat ajaa samoilla öljyillä vaikka maailman tappiin/konerikkoon asti, jos niin päätät.
Ja samalla muutetaan 30tkm longlife väli takaisin tietokoneelle!
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Edelleen toistaen, se ajotietokone laskee huoltoväliä ajo-olosuhteiden mukaan, 30tkm on vain maksimimääritys josta tullaan tarpeen mukaan alaspäin. Meidänkin auto halusi 11tkm jälkeen huoltoon kun 15tkm "piti" kestää. Ja ajo on 80% 80-100km/h tiellä.Nixu wrote:Kysehän ei nyt ollut,että ajelisin öljyillä maailman tappiin!!Vaan siitä,että ajotietokone on asetettu 15tkm huoltovälille ja koneessa on longlife öljyt.Eli en ihan vielä viitsisi niitä vaihtaa ja siksi kyselen,että onnistuuko nollaus sitten uudestaan,kun öljyt vaihdetaan,eikä ole vielä tullut uudestaan 15tkm ilmoitusta ajotietokoneelta!?!.Öljyt vaihdan kyllä Kuitenkin jo reilusti ennen kuin tulee 30tkm noille öljyille !!
Ja samalla muutetaan 30tkm longlife väli takaisin tietokoneelle!
Seuraavaksi kannattaa miettiä että onko se 60 euron öljynvaihto todella niin kallis että haluat riskeerata koneen kunnon tuon rahan säästämisen vuoksi? Itse vaihdan mieluummin vähän liian usein tuoreet öljyt koneeseen kuin liian harvoin.
Tokihan se ohjelmointi voi olla väärin ja ajotietokone sen takia huuteli, mutta vielä olisi muuten varaa hyvinkin. Ja suositushan se toki vain on, niinkun Pasikin sanoi että itse päätät miten tykkäät ajaa.
Mitä tulee sitten 30tkm ajettuihin longlife-öljyihin niin muutamia surullisia tarinoita niistä ole kuullut ja 15tkm huoltoväli on ja pysyy mun autoissa.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ok homma,kiitoksia kovasti tiedoista
En olekkaan tiennyt,että ajotietokone laskee vaihtovälin tarpeen mukaan,luulin että se vain ilmoittaa kun tulee ohjelmoitu kilometrimäärä täyteen..?
Enkä myöskään sitä,että tuo longlife öljy onkin ihan paskaa tavaraa.Tällähetkellä koneessa on kyllä juurikin Castrollin edge öljyt ja kun maksaa 70e purkki ja sitäkin menee 1,5 purkkia niin alkaa öljynvaihdolle tulemaan hintaa
Mutta vaihtoon menee kyllä heti öljyt

Enkä myöskään sitä,että tuo longlife öljy onkin ihan paskaa tavaraa.Tällähetkellä koneessa on kyllä juurikin Castrollin edge öljyt ja kun maksaa 70e purkki ja sitäkin menee 1,5 purkkia niin alkaa öljynvaihdolle tulemaan hintaa

Mutta vaihtoon menee kyllä heti öljyt

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Juuh, se on "fiksu" järjestelmä ainakin jossain määrin.
Mun kuulemat longlifeistä on lähinnä sinne 30tkm asti ja vähän vielä ehkä ylikin ajettuja, jolloin öljyt rupeaa tukkimaan sihtiä ja sitten on isompi työ saada paikat taas puhtaaksi. Ja jos öljypohjan imusihti menee kokonaan tukkoon niin öljynkiertohan on sen jälkeen aikalailla siinä.
En noista öljymerkeistä tiedä mutta tuskin ihan joka longlife on 20tkm kohdilla vaihtokypsää, ja toisaalta taas itse en kyllä longlifejä käytä kuitenkaan. On se öljynvaihto niin pieni kulu autoilussa vaikka sen 10-15tkm välein tekeekin.
Mun kuulemat longlifeistä on lähinnä sinne 30tkm asti ja vähän vielä ehkä ylikin ajettuja, jolloin öljyt rupeaa tukkimaan sihtiä ja sitten on isompi työ saada paikat taas puhtaaksi. Ja jos öljypohjan imusihti menee kokonaan tukkoon niin öljynkiertohan on sen jälkeen aikalailla siinä.
En noista öljymerkeistä tiedä mutta tuskin ihan joka longlife on 20tkm kohdilla vaihtokypsää, ja toisaalta taas itse en kyllä longlifejä käytä kuitenkaan. On se öljynvaihto niin pieni kulu autoilussa vaikka sen 10-15tkm välein tekeekin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Juu itse olen myöskin aina pitänyt autoissa 15tkm vaihtovälin.Oli vaan nykyisessä täysi LL huoltohistoria,niin siksi viimeksi sitten laitettiin nuo longlife öljyt.
Sen enempää ei tietoa tai kokemusta olekkaan tosta pitkästä vaihtovälistä..
Sen enempää ei tietoa tai kokemusta olekkaan tosta pitkästä vaihtovälistä..

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo on käytännössä todettu? Onko Castrolia käyttävistä LL-vehkeistä tullut enemmän takuutapauksia yms. moottorin laukeamisia kuin muun merkkisiä LL-öljyjä käyttävistä? Jos näin on, niin jännä että uskaltavat tuota kuitenkin VW-huolloissa autoihin tunkea.Pasi Häkli wrote:Epävirallisen tietolähteen mukaan esimerkiksi Castrolin longlife öljyillä ei tee hevon paskaakaan 20tkm jälkeen.
Passat Variant TDI 4Motion Highline -05
Omaan kulkineen vaihdoin kiinteälle 15tkm huoltovälille heti kun sain auton käsiini. Siihen mennessä oli rullattu 120tkm LL-huoltovälillä ja sen kyllä huomasi. Pojat olivat pajalla ystävällisesti hetneet öljyille fortekäsittelyn ja 2-3tkm tuon jälkeen vaihdettiinkin nostimet. Edellinen omistaja oli tehnyt huollot n.30tkm välein. Vieläkin vaihdan oljyt 7,5tkm välein ja käytän pääasiassa mobilin öljyjä. Mobililla tuolla ja tuolla koneella ei kyllä juuri pidemmälle ajetakaan.
Se mitä LL-öljyn kestoon tulee, niin vag:n koneiden olemattomat öljytilavuudetkin vaikuttaa sen öljyn kestoon, ei pelkästään öljylaatu. Mitä enempi öljyä on kierrossa, sitä vähemmin se öljy leikkaantuu. Ajetaanhan Volvon raskaanpuolen koneillakin 40tkm öljynvaihdoilla ja uusilla euro5 koneilla vielä enemmänkin. Rasitukset noissa koneissa öljyille on aivan toista luokkaa kuin henkilöautoöljyille. Toki öljytilavuuttakin on kymmenkertainen määrä vag:n dieseliin verrattuna ja suodatinkin on viisinkertainen.
Se mitä LL-öljyn kestoon tulee, niin vag:n koneiden olemattomat öljytilavuudetkin vaikuttaa sen öljyn kestoon, ei pelkästään öljylaatu. Mitä enempi öljyä on kierrossa, sitä vähemmin se öljy leikkaantuu. Ajetaanhan Volvon raskaanpuolen koneillakin 40tkm öljynvaihdoilla ja uusilla euro5 koneilla vielä enemmänkin. Rasitukset noissa koneissa öljyille on aivan toista luokkaa kuin henkilöautoöljyille. Toki öljytilavuuttakin on kymmenkertainen määrä vag:n dieseliin verrattuna ja suodatinkin on viisinkertainen.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Minäkin haluaisin tietää, miten tuo on todistettu? Onko tuo kilometrimäärä tasan 20 tkm, vai esim. 19900 km?Epävirallisen tietolähteen mukaan esimerkiksi Castrolin longlife öljyillä ei tee hevon paskaakaan 20tkm jälkeen.

No, vitsit vitsinä, oikeasti jos tuollaisesta on faktaa, niin pöytään vain.
Olen käyttänyt Castrolin ll-öljyjä ll-huoltoväleillä ja jos luotettavia testituloksia castrolin huonoudesta löytyy, niin silloin öljymerkki menee vaihtoon.
VW Passat 3BG Variant 1.9 TDI Highline Tiptronic Horst
Samoin myös minäPassatHM wrote:Minäkin haluaisin tietää, miten tuo on todistettu?Epävirallisen tietolähteen mukaan esimerkiksi Castrolin longlife öljyillä ei tee hevon paskaakaan 20tkm jälkeen.

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Heh, heti pyydellään faktaa vaikka alkuperäisessä viestissä kirjoitin että epävirallisen tietolähteen mukaan.
Sanotaanko näin että en halua mitään oikeusjuttuja itelleni eli en todellakaan ala paljastamaan enempää.
Voitte mun puolesta pitää täysin essonbaarijuttuna..
Sanotaanko näin että en halua mitään oikeusjuttuja itelleni eli en todellakaan ala paljastamaan enempää.
Voitte mun puolesta pitää täysin essonbaarijuttuna..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 1
- Joined: 25.4.2020 13:00
Re: Ajotietokoneen nollaus
Moro
Etsin tietoa ajotietokoneen nollaamiseen, ja löysin täältä hyvät neuvot, kiitos siitä.
Juttuketju on jo vanha, mutta asia kääntyi ketjussa longlife huoltoon, ja voin kertoa kokemusperäistä tietoa ajokilometrimääristä, autollani on ajettu 285.000 km sekä 17 v ikää ja uudesta saakka ollut longlife huollot käytössä, vaikka huoltomiehet varoittelevat kertovat sitä ja tätä etteivät koskaan laittaisi huoltoa näin, ja luin kanssa alussa huoltokirjasta että kilometrimäärät pitäisi vaihdella, mutta on ajo ollut minkälaista vain, niin tuloksena on aina ollut se noin 30.000 km määrä, ja sen mukaan vaihdan edelleen öljyt, ja samaisesta syystä piti nollata tuo 15.000 huoltokehoitus joka edellisessä huollossa oli mennyt päälle.
Ja alkuajoilta muistan lukeneeni autoalan lehden testeistä, näistä longlife öljyistä etteivät mene miksikään 30.000 ajon aikana ja olen luottanut siihen.
Tänä aikana ei ole ollut ongelmia, vaikka kauhistuin ensimmäistä öljyn huoltoväliä sen huomatessani, yli 30.000 km, olin varma että moottori on entinen ...... ☺
Etsin tietoa ajotietokoneen nollaamiseen, ja löysin täältä hyvät neuvot, kiitos siitä.
Juttuketju on jo vanha, mutta asia kääntyi ketjussa longlife huoltoon, ja voin kertoa kokemusperäistä tietoa ajokilometrimääristä, autollani on ajettu 285.000 km sekä 17 v ikää ja uudesta saakka ollut longlife huollot käytössä, vaikka huoltomiehet varoittelevat kertovat sitä ja tätä etteivät koskaan laittaisi huoltoa näin, ja luin kanssa alussa huoltokirjasta että kilometrimäärät pitäisi vaihdella, mutta on ajo ollut minkälaista vain, niin tuloksena on aina ollut se noin 30.000 km määrä, ja sen mukaan vaihdan edelleen öljyt, ja samaisesta syystä piti nollata tuo 15.000 huoltokehoitus joka edellisessä huollossa oli mennyt päälle.
Ja alkuajoilta muistan lukeneeni autoalan lehden testeistä, näistä longlife öljyistä etteivät mene miksikään 30.000 ajon aikana ja olen luottanut siihen.
Tänä aikana ei ole ollut ongelmia, vaikka kauhistuin ensimmäistä öljyn huoltoväliä sen huomatessani, yli 30.000 km, olin varma että moottori on entinen ...... ☺