Passatin kova jarrupoljin

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Juissik

Passatin kova jarrupoljin

Post by Juissik »

Tästä on varmasti ollu puhetta aikaisemminkin mutta en nyt heti löytäny.

Elikkä:
Tuossa joku aika sitte ilmeni Passatissa tosi veemäinen ongelma. Jarrupoljin saattaa yhtäkkiä jämähtää kovaksi, ihan ku alle työnnettäis tiiliskivi. Jarru periaatteessa toimii mutta "kehon painolla kitkaa vastaan" ja kolmipäistä jalan ojentaja lihasta käyttäen saattaa kovalla irvistyksellä saattelema kirvailu pysäyttää Passatinki ennen Rekan perää. Varsinkin pakkasella ongelma tuntuu yhä enemmän toistavan itseään mutta välillä ongelma kumminkin poistuu ja taas ilmestyy uudestaan kuvioihin. Alipaineletkuja oon kuunnellu eikä suhinaa kuulu. Viimeisen huollon aikoina etsiskelivät ongelman syytä mutta pajan lämpö tais viedä ongelmankin eikä sieltä sitten niin vikaa kuin syytäkään mekaanikko havainnu.

Löysin samaisesta aiheesta toisen keskusteluketjun:
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 8bb689daff

siellä sanovat että jarrutehostimen jäätyminen vois olla ongelmana. Ite oisin veikannu alipainepumppua joka tuottaa jarrutehostimelle tarvittavan paineen (?).

Jos jarrutehostin on vikana niin mitähän sellainen osa maksaa ja onko kova homma vaihtaa ite? Tai onko muita ehotuksia?
as

Post by as »

Alipainepumpun olisin ensin testannut/vaihtanut, kun tuollainen tyyppivika niin tehostin vaihtoon, tilaa purkamolta molemmat ja aloitat tehostimesta ensin.

http://www.autopurkaamot.com/varaosahaku/?m=7,760&k=6
Last edited by as on 7.2.2010 20:24, edited 1 time in total.
Juissik

Post by Juissik »

Millanen operaatio se on vaihtaa nuo molemmat? Meneekö ite vai onko parempi viiä sepälle?

Auto on siis Passat Variant 1.9 TDi -02. Joten ei taida tuo linkin osa toimia.
as

Post by as »

http://www.autopurkaamot.com/imgcar.php ... e=original

Tuon ja kuvan perusteella koneessa kiinni "kysy" !
Joni Sairanen

Post by Joni Sairanen »

Noissa on joskus ollut sellasta vikaa, että kun sen rintapellin kotelon tyhjennysreiät on ollut tukossa ja kotelo puolillaan vettä, on jarrutehostimen sieltä prässäyksestä imassut vettä sisäänsä ja pakkasilla jäätynyt..

Noh, jarrutehostimen ja pääsylinterin vaihto on melko yksinkertanen homma mutta melko hermoja raastava :D
Ylimäärästä tilaa siellä kotelossa ei juurikaan ole ja jarrujärjestelmän joutuu kokonaan ilmaamaan koska pääsylinteriltä lähtevät putket on irrotettava.. Itse vaihdoin omasta passatista tehostajan ja pääsylinterin samantapasen vian takia ja vein ilmattavaksi LMS:lle, koska "perinteisellä" tyylillä ei ilma tullut abs- boksista pois. Jarrupolkimelta lähtevän tangon suosittelen irroittamaan sieltä jarrupolkimen takaa akselistaan, koska istuu vähän helvetin lujaa se itse kiinnike jarrupolkimessa!

Jos päätät vaihtaa itse niin ilmaamista voit koittaa vaikka hyvällä tippakannulla jarrusatulan ilmausruuvista ylöspäin..
Volvo S80 -02
Buell XB-12S -07
+ muutama vanha VesiWehje
renze

Re: Passatin kova jarrupoljin

Post by renze »

Miten tuon tehostimen saa ujutettua pois paikoiltaan? Tuntuu olevan kyllä erittäin pienessä tilassa. Pääsylinteri on irti ja akseli irrotettu jarrupolkimesta eli tehostin heiluu odottaen pois ottamista. Tuntuu, että ohjaamoon menevä akseli on niin pitkä että se kanittaa sieltä. Mikä avuksi?
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
renze

Post by renze »

Vähän tarinaa auttamaan muitakin kyseisen ongelman kanssa taistelevia. Autoni on passat variant -02, 1.9 tdi 74kw.

Tyhjennysreijät oli omassa autossani täysin tukossa. Vesi on päässyt tehostimeen jo kesällä. Rankkasateella jarrut tirsku enkä tajunnut vikaa silloin. Jälkikäteen ajatellen siellä tehostimessahan se vesi on tirskunu kun poljinta paino. Pakkasilla jarrupoljin muuttu kivikovaksi ja ajaminen oli suhteellisen vaarallista. Kerran jarrut jumittu pohjaan. Lämpimässä tallissa sulattelu auttaa vain hetkellisesti.

Image

Alotin irrottamalla jarrunestesäiliön. Se on kiinni pääsylinterissä yhdelle pitkällä "pultilla". Akun puolelta näkyy torxi, T25 (?). Oikealla puolella säiliöö (auton edestä katsottuna) on letku joka kannattaa irrottaa, jotta saa säiliön mahdollisimman tyhjäksi, muuten nestettä roiskuu joka paikkaan kun säiliön ottaa pois. Itse otin säiliön korkin auki, poistin karkean suodattimen ja imin letkulla ja lääkeruiskulla nesteet pois.

Kun säiliö on irti niin avautuu pääsylinteri eteen. Suojaa reijät ettei sylinteriin mee likaa. Pääsylinteri on kiinni tehostimessa kahdella mutterilla, 22mm. Kannattaa ostaa 22mm lenkki koska hylsylle alemman mutterin paikka on todella ahdas. Jarruputket irtoo 12mm lenkillä. Nyt pääsylinteri on irti mutta ei tule pois ennen kuin tehostinta on löysätty.

Image

Yllä olevassa kuvassa 22mm mutterit on jo irti ja näkyy vain torxit joilla tehostin on kiinni. Ne oli muistaakseni T45. Ylempi lähtee nätisti mutta alemmassa on taas tila tiukassa. 8mm lenkkiavaimen saa torxiin kiinni ja sillä aukee. Itseltäni löyty 8mm räikkälenkki joten sillä homma suju todella paljon nopeammin. Varo ettei torxi tipahda tehostimen alle.

Kun tehostimen pultit on irti ja tehostin heiluu niin pääsylinterin saa kammettua pois. Varo jarruputkia jos et ole irrottanut niitä abs-yksiköstä ja poistanut niitä kokonaan pois tieltä. Tehostimen sisältä paljastuu ilkeän näköinen todellisuus.

Image

Itse irrotin tehostimen jarrupolkimesta jotta olisin saanut tehostimen kokonaan autosta pois mutta itse en siinä onnistunut. Tilaa on niin vähän että ei vaan saanu väännettyä tehostinta pois autosta. Niinpä putsasin ja kuivasin tehostimen omalla paikallaan. Tässä ohje tehostimen akselin irrottamiseen jarrupolkimesta:
Ratin alla oleva suojamuovi irti. 4 torxia joista kaksi sulakkeiden lähellä (ota sulakekansi pois) ja kaksi oli ratin alla olevissa lokeroissa. Suojamuovi lähtee vetämällä. Seuraavaksi tarvitset 19mm ja 16mm avaimet. Jarrupolkimelta lähtee akseli tehostimelle. Akselilla on mutterit 19mm ja 16mm. Irrota ne toisistaan ja sen jälkeen 16mm pyörittämällä saat akselin kahteen osaan. Katso missä mutterit ovat alussa jotta kasaaminen on helpompaa. Nyt tehostin on kokonaan irti ja voit yrittää kammeta sen pois autosta.

Itse siis puhdistin ja kuivasin tehostimen sen ollessa omalla paikallaan. Letku ja lääkeruisku ovat hyvä ystävä tässä. Imin veden ja paskan kokonaan tehostimesta pois. Sitä on siellä yllättävän paljon.

Image

Sitten puhallin viimeistelemään kuivaus.

Image

Näillä toimenpiteillä saa elvytettyä tehostimelle lisäaikaa. Uus on aina uus ja omani näytti jo sisäpinnoiltaan hieman ruosteiselta mutta pelittää kuten kuuluukin joten miksi vaihtaa toimivaa uuteen?

Sitten niitä oppirahoja. Katso, että jarrupääsylinteri menee suorassa tehostimeen. Itse epäonnistuin tässä kohtaa kasausta ja lopputuloksena oli uusi pääsylinteri. Ei siitä sen enempää.

Image

Toinen missä kohtaa tuli ongelmia on jarrupolkimen kytkin. Testilenkillä ilmestyi moottorin varoitusvalo ja hehkun varotusvalo. Vikakoodi oli 16955 eli Brake switch. Voi johtua kytkimestä, vääristä polttimoista, sulakkeesta tai palaneista jarruvaloista. Itsellä jarruvalot toimi moitteettomasti joten suuntasin katseeni jarrupolkimessa olevaan kytkimeen. Olin säätänyt jarruvalon syttymisen liian herkälle joten kytkin ei koskaan painunut kokonaan pohjaan. Hieman jarrupolkimen säätämistä (niillä 19 ja 16mm muttereilla) ja avot. Lopetti herjaamisen.

Ilmaaminen on aikaa vievää. Itse tein sen kahteen kertaa ja välissä kävin ajelemassa.
Näillä tiedoilla eteenpäin.
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
AjH

Post by AjH »

Niin hyvää ohjeistusta aiheeseen että copy-pastella tonne DIY osastolle tämä ja otsikoituna selkeästi!
Hienoa!
Tähän tulee vielä jatkoksi ehkä joskus ohje tehostimen vaihtamiseen joltakulta, kai se kuitenkin mahdollista on?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
nimi

Post by nimi »

Tämä on vanha keskustelu, mutta vastaan kuitenkin jospa siitä on jollekkin apua.

Vaihdoin Passattiin jarrutehostimen, kun veden/jäätymisten seurauksena oli ruostumista, joka jumitti jarruja.
Ei mikään ylitsekäymätön homma ja nyt toisella kertaa jo sujui paremmin.

Tilasin eBaysta tyypin 8E0612107, joka siis näytti olevan sopiva minun vanhan tyyppinumero 8E0612105 korvaajaksi. Tehostaja oli TRW ja hinta postikuluineen 119EUR. Nyt toimii. Auto Passat -02 Variant AVF, 96kW.
Post Reply