Golf III Variant: uraherkkyys / iskarien kiinnitys

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
hulttio
Posts: 15
Joined: 2.2.2010 21:03
Location: Jokioinen

Golf III Variant: uraherkkyys / iskarien kiinnitys

Post by hulttio »

Muutama kuukausi sitten ostettiin moinen kulkine. Ihan siisti ja hyvä - hintaansa nähden.

Auton uraherkkyys vaan tuntui ihan käsittämättömältä, korostui vielä farkkuvolvon jälkeen joka kulki suoraan, kelillä kuin kelillä.
Autoja on kerinnyt olemaan paljonkin, mutta ei ikinä näin herkkää.

Sillä ajeltiin ja ajetaan edelleen, uraherkkyys vaan ihmetytti ja puhutti, jopa siinä määrin,
että jonkun viankin mahdollisuutta epäilin, koska aivain kuin se olisi lisääntynytkin pikkuhiljaa.
Renkaatkin vaihdettiin, että jospa korjaantuisi.
Ajattelin kuitenkin odottaa katsastusta, että kyllä siellä sanotaan, jos jossain nivelessä on löysää.

Eilen illalla olin tulossa kaverilta. Suora, sula tie. nopeus noin 80 km/h.
Lähestyin metsäsaareketta ja näin, että tie oli jäässä.
Ja voi he*%¤i, kun tulin siihen jäälle - veikkaisin, vaikken uskovainen olekkaan, että oli ihan korkeimman kädessä (tai tuurissa), että auto pysyi tiellä sen aikaa, että vauhti laski sinne kuuteenkymppiin. Huh huh.

Säikäytti sen verran, että pakko oli nostaa auton etupää ilmaan ja ravistella renkaista.
Ja sieltähän se väljä löytyi - iskarin yläpäästä.
Se on irti. Siis mutteri on kiinni ja kaikki näyttää normaalilta, mutta jotain sieltä puuttuu.
Sitä ei näe, se ei kuulu, eikä se muutenkaan ilmaise itseään, jos etupää on maassa. Paitsi uraherkkyytenä.
Ja ko. tapauksessa ei väljässä puhuta yhdestä eikä kahdesta millista, vaan mennään, renkaan ulkokehällä, lähes senttien puolelle.

Onko kellään kuvaa tuosta, että mitä ja millaisia osia siellä pitäisi olla?
Ainakin uskon tuon herkkyyden johtuvan tuosta.


ps. tarinan opetushan oli se, että uraherkkyys ei välttämättä johdu renkaista eikä tiestä
Kotka on laskeutunut
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Iskarin yläpään kumit lopussa jos siellä on oikeen paljo väljää.
Tosin uudehkoillakin kumeilla se yläpää liikkuu jonki verran kun pyörä on ilmassa.
Kannattaa myös tarkistaa taka-akselin puslat.
Ex-golffissa ainakin uraherkkyys väheni ku vaihroon taka-akselin puslat.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
hulttio
Posts: 15
Joined: 2.2.2010 21:03
Location: Jokioinen

Post by hulttio »

Korjaantui noiden yläpään kumien ja laakerien vaihdolla.
Jarrutkin rupesivat pitämään tasaisemmin.
Näkee sitten miten bensankulutukseen vaikuttaa.

Kaikkiaan typerä systeemi tuo yläpään kiinnitys. Onkohan siihen vaihtoehtoista ratkaisua?
Kotka on laskeutunut
Post Reply