Portterin tuonti saksasta ja rekisteröinti matkailuautoksi?
Portterin tuonti saksasta ja rekisteröinti matkailuautoksi?
Otsikossahan toi nyt oli aika tyhjentävästi.
Elikkäs jos tuon esim. 5 paikkasen portterin, niin kuinka saan rekisteröityä suoraan sen matkailuautoksi?
Onko ne saksassa pakuja vai henkilöautoja?
Elikkäs jos tuon esim. 5 paikkasen portterin, niin kuinka saan rekisteröityä suoraan sen matkailuautoksi?
Onko ne saksassa pakuja vai henkilöautoja?
Jos meinaat verovapaaksi matkailuautoksi niin se menee näillä ohjein:
Muutoinhan siitä joutuu veron maksamaan ja laittamaan ns. täyden veron matkailuautoksiAutoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueel-la, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.
T4 2.4d -92 matkailuauto & Golf II 16v GTi
-
- Posts: 14
- Joined: 23.3.2009 18:41
Suosittelen katsomaan T4 multivania, sen saa helpolla matkailuautoksi ilman erillisiä rakenteluja. Muussa tapauksessa joudut rakentelee autoa (ja mahdollisesti maksaa täyden autoveron muuntaessasi sitä pakettiautosta hlöautoksi).
Itselläni on 6 (2+1+3) hengen multivan, takapenkistä saa suoraan taitettua sängyn ilman erillisiä rakenteluja, katsastukseen hankin vain vaahtosammuttimen ja yhden levyn sähkölieden kiinni takapoksiin ja muutos hyväksytty.
Multivanin ainut huono puoli on, ettei niitä saa kuin lyhyenä mallina, mutta ei se ainakaan minua ole haitannut. Tilaa saa miltei pakun verran isoimmille tavaroille takapenkin ollessa matalana (sänkynä en ole testannut vielä käytännössä) ja väljät tilat jokaisella istua.
Itselläni on 6 (2+1+3) hengen multivan, takapenkistä saa suoraan taitettua sängyn ilman erillisiä rakenteluja, katsastukseen hankin vain vaahtosammuttimen ja yhden levyn sähkölieden kiinni takapoksiin ja muutos hyväksytty.
Multivanin ainut huono puoli on, ettei niitä saa kuin lyhyenä mallina, mutta ei se ainakaan minua ole haitannut. Tilaa saa miltei pakun verran isoimmille tavaroille takapenkin ollessa matalana (sänkynä en ole testannut vielä käytännössä) ja väljät tilat jokaisella istua.
Se on ollu jo aika aikasemmin selkeää mitä muutoksia vaatii= sänky, keittomahdollisuus ja säilytyslokeroita.
Nyt kyse oli siis nimenomaan tuosta maahantuonnista, vai toitko sen multivanin ja rekisteröit suoraan matkailuautoksi?
Jos näin teit niin menee pahasti ristiin tuon blue_vw:n kanssa!
Autoahan oltaisiin tuomassa mun kaverille (käännytetty
) ja sille ei ole väliä onko se pitkä vai lyhyt.
Minä pidän tuon omani niin kauan kunnes rahat riittää
Kulutus, teho, kestävyys ja kuljetuskapasiteetti on mulle loistavat.
Nyt kyse oli siis nimenomaan tuosta maahantuonnista, vai toitko sen multivanin ja rekisteröit suoraan matkailuautoksi?
Jos näin teit niin menee pahasti ristiin tuon blue_vw:n kanssa!
Autoahan oltaisiin tuomassa mun kaverille (käännytetty

Minä pidän tuon omani niin kauan kunnes rahat riittää

-
- Posts: 14
- Joined: 23.3.2009 18:41
suoraan sain katsastettua ilman kummempia rakenteluja auton tultua maahamme matkailuautoksi, keittomahdollisuus ja vaahtosammutin olivat ainoat hankintani muutoskatsastukseen. Katsastuksen jälkeen setä mainitsi, että 100-lätkä pitää taakse laittaa ja sekin on paikallaan.
Ei blue_vw ihan väärässä ole, nuo koskee Suomessa oleviin autoihin (velle ja porter), joihin pitäisi kyseiset muutokset tehdä saadakseen matkailuautoksi täyden autoveron maksamisen lisäksi. Multivan on valmiiksi Saksassa matkailuautona, riisuttuna versiona vain retkeilyauton nimikkeenä, siksi tänne tuodessakaan siihen ei tartte mitään rakenteellisia muutoksia tehdä.
Jotta auton saisi 100-lätkälle, täytyy autossa olla absit ja airbag, ilman niitä joutuisi 80-lätkää käyttämään.
Dieselvero on 92e ja autovero tällä hetkellä 120e luokkaa, uuden verotuksen myötä verot kokonaisuudessaan 350e luokkaa sitten matkailuautona.
Ei blue_vw ihan väärässä ole, nuo koskee Suomessa oleviin autoihin (velle ja porter), joihin pitäisi kyseiset muutokset tehdä saadakseen matkailuautoksi täyden autoveron maksamisen lisäksi. Multivan on valmiiksi Saksassa matkailuautona, riisuttuna versiona vain retkeilyauton nimikkeenä, siksi tänne tuodessakaan siihen ei tartte mitään rakenteellisia muutoksia tehdä.
Jotta auton saisi 100-lätkälle, täytyy autossa olla absit ja airbag, ilman niitä joutuisi 80-lätkää käyttämään.
Dieselvero on 92e ja autovero tällä hetkellä 120e luokkaa, uuden verotuksen myötä verot kokonaisuudessaan 350e luokkaa sitten matkailuautona.
Multivania tuodessa ainakin reilu vuosi sitten olisi joutunut maahantuodessa maksamaan verot autosta vaikka sen olisi rekisteröinyt suoraan miksi vain jossa istumapaikkoja yli 3, vain korotetut mallit jotka täyttävät asuntoauton pykälät ja saa oikeaksi asuntoautoksi katsastettua suoraan olisivat menneet ilman veroja. Toki jos multivaninkin leimaa matkailuautoksi, mutta ajoneuvoryhmä on henkilöauto rekisteriotteessa ovat diesel-verot pienemmät.. Tiedä sitten olisivatko keksineet tähän vuodessa jonkin näin paljon paremmalta kuulostavan ratkaisun
T4 2.4d -92 matkailuauto & Golf II 16v GTi
entä jos sen rekisteröi siellä saksassa valmiiksi matkailuautoksi...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
-
- Posts: 14
- Joined: 23.3.2009 18:41
Juu sen myönnän, etten sitä verottomana maahan saanut tuotua vaan tuli siitä veroja maksettua saman verran kuin vastaavan ikäisistä hlöautoista tullin verotuksessa. Tullin sivuilta vertailin vastaavien tuotujen verotushintoja, osui aika lähelle omanikin eikä tullut hankintakustannuksissa siten yllätyksiä ja jäi halvemmaksi kuin täällä vastaavan hinta enempi ajettuna.
Jos taas tahtoo vähempi veroja, niin pitäisi kevytkuorma-autojen puolelle kääntyä katellen Crafteria taikka Sprinteriä esim monipaikkasena, jonka muuttaisi matkailuautoksi
Jos taas tahtoo vähempi veroja, niin pitäisi kevytkuorma-autojen puolelle kääntyä katellen Crafteria taikka Sprinteriä esim monipaikkasena, jonka muuttaisi matkailuautoksi
Kun hommaa tuollaisen korotetun ja riittävän painavan mallin niin sen saa verottomana tuotua asuntoautona vai onko se matkailuauto virallinen termi.. Toki vaatii siihen nuo sängyt, keittimet, sammuttimet yms. romppeet jotka vaatisi henkilöauton muuttaminen matkailuautoksikin.
Akelta sanottiin että autosta on aina maksettava autovero, joko uutena tai maahantuotaessa jos se ei täytä jonkin verottomuuden/alennetun autoveron kriteereitä, kuten ambulanssit, matkailuautot, ruumisautot yms..
Listaus näistä ja vaatimuksista löytyi akensivuilta.
Akelta sanottiin että autosta on aina maksettava autovero, joko uutena tai maahantuotaessa jos se ei täytä jonkin verottomuuden/alennetun autoveron kriteereitä, kuten ambulanssit, matkailuautot, ruumisautot yms..
Listaus näistä ja vaatimuksista löytyi akensivuilta.
T4 2.4d -92 matkailuauto & Golf II 16v GTi
Luin jostakin, että oltiin Multivani muutettu matkailuautoksi jo Saksassa, niin ei ois menny h-auto veroa. Voiskohan tuon tarkistaa jotenkin... :think:
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä