Emämoka tankilla.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
JSKoto
Posts: 19
Joined: 5.1.2010 10:50
Location: Uusimaa

Emämoka tankilla.

Post by JSKoto »

Perhana kun aattelin tuossa eilen tankatessa että onpa pirun kallista bensaa, ja olihan se. Ehkä kuitenkin aavistuksen verran enemmän kuitenkin ketutti se tosiasia, että dieseliähän tuo minun autoni normaalisti hörppii. Enpä tiedä mistä moinen aivopieru tupsahti, mutta näinhän siinä kävi.

No, tyhjään tankkiin meni 20 litraa bensaa. Kauhukseni huomasin että kallistahan tuo mokoma litku on, ja jatkoin dieselillä noin 45 litraa. Pikainen tilannearvio ja kellon ollessa puolenyön verran, päätin ajaa kotiin 300 metriä. Auto toimi normaalisti. Kotona sain otettua täyttöaukon kautta 17 lirtraa bensan sotkemaa dieseliä pois tankista. Ajoin takas tankille 300 metriä ja otin tällä kertaa pelkkää dieseliä. Tässä vaiheessa kello oli yli yksi yöllä joten luovutin tältä erää, aamulla pitäisi kuitenkin startata kello 05 töihin.

Laskeskeltuani seossuhteita koko yön, päätin että kyllähän sillä töihin mennään käymään (20 km), perhana. Auto lähti käyntiin ja toimi täysin normaalisti. Ja kävinkin, ajelin varovasti. Kotimatkalla ostin porakonepumpun sekä 2-tahtiöljyä.

Kotona otin takapenkin irti, sen alla on joku pumppu tms. anturi jonka helposti irrottamalla pääsikin polttoaineen kanssa ihan katsekontaktiin. Porakonepumppuun letkut kiinni ja eikun imemään. Helposti tuli noin 50 litraa taas bensan sotkemaa (melko laihaa tosin jo) dieseliä pois tankista. Ja eiku tankille ja täyteen dieseliä. Auto toimi vieläkin täysin normaalisti.

Viimiseen tankilliseen pistin sitten pari desiä sitä 2-tahtiöljyä, ettei ruiskutuspumppu kyrvähtäisi voitelun puutteeseen. Eli tässä vaiheessa laskujeni mukaan bensaa oli tankissa enää muutama litra noin reilua 60 diesellitraa vastaan.

Mitäs opimme?
-Älä ole idiootti, se on hölmön hommaa.
-Älä tankkaa bensaa dieselautoon, bensa on kallista.
-No matka ei kuitenkaan näköjään katkeakaan.
-Harkintaa käyttäen tästäkin voi selvitä
-Jos aiot joskus kokeilla tätä, mieti uudestaan.
-2008 mallisen Variant Golfin tankin saa tyhjennettyä tosiaan takapenkin alta lähes ilman työkaluja.

Että näin tällä kertaa. Ihan äkkiä en usko, että toiste tulee näin tapahtumaan. Nyt täytyy vaan ajella tankillisen verran kylmä rinki perseen alla ja odotella mitä tuleman pitää. Muihin toimenpiteisiin en ajatellut enää ryhtyä.

Ja jos jotakuta kiinnostaa, auto on vw Golf variant 1.9 Tdi 77 kw vuosimallia -08. Pumppusuutin vehje.

Saa ilkkua. Ja pitää, opinpahan olemaan.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Ite en olis ajanu enää metriäkään kun tankkiin on menny litra bensaa. Halvimmalla olisi päässyt kun olisi lopettanut tankkaamisen siihen bensaan, soittanut taksin tai kaverin ja hinaamalla kotipihaan. Sitten siellä koko seos ulos ja vaikka jerryllä parikymppiä dieseliä asemalta ja kantamalla auton tankkiin. Mutta ihme että olet 20km päässyt tuolla bensadieselillä. Itellä ei olis kantti kestäny ajaa.

Vanhat dieselkoneet on eri juttu tuon bensan kanssa. Niissä se auttaa kovalla pakkasella käynnistymistä kun räjähdysherkkyys nousee, mutta uusiin dieselautoihin sitä ei sovi sekotella. Ruiskupumppu naukaisee aika nopeasti kiinni. Näitä on omassa tuttavapiirissä aina sillon tällön sattunu. Yleensä niille jotka on hiljattain dieseliin vaihtanut.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
JSKoto
Posts: 19
Joined: 5.1.2010 10:50
Location: Uusimaa

Post by JSKoto »

Joo, kyllähän tuota tuli punnittua vaihtoehtoja, ja myönnän kyllä ettei tuo ihan viisasta ole. Kellonajat vaan oli sen verran tiukat ja vitutuskäyrä korkeella että riski tuli otettua.

Ja ennenkuin tein mitään, tutkin asiaa jonkun verran netistä ja keskustelujen perusteella erittäin moni on tehnyt tuon saman. Ja useammassa keskustelussa jopa sanottiin että autokorjaamolta saatu ohje että "dieseliä tankkiin ja matka jatkuu". Kokeilkaas huviksenne Googlettaa "bensaa tankkiin vahingossa", löytyy mielenkiintosta luettavaa. Erikoista kieltämättä.

Uskoisin kyllä nyt olevani kuivilla suoritettujen toimenpiteiden jälkeen. Tai voihan se vieläkin hajota, sormet ristissä.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Ehkäpä sulla oli hyvä tuuria ettei auto levinny työmatkalle.
Mut helposti sinne on tullu jotain pieniä vaurioita jotka aiheuttavat harmia vasta x-ajan päästä.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
JSKoto
Posts: 19
Joined: 5.1.2010 10:50
Location: Uusimaa

Post by JSKoto »

Tero Paalanen wrote:^Ehkäpä sulla oli hyvä tuuria ettei auto levinny työmatkalle.
Mut helposti sinne on tullu jotain pieniä vaurioita jotka aiheuttavat harmia vasta x-ajan päästä.
Auto vaihtoon :D
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Itekki viimetalvena vai koska se oli,, tankkasin parilitraa bensaa tohon omaan 2,5 tdi portteriin, jostain takaraivosta tuli idea pistää summanmutikassa 2 tahtiöljyä joukkoon ja täällä sain kuulla että se oli erittäin nerokas ajatus vaikka ite en kehdannut sitä edes sanoa että koktailiin lisäsin vielä öljyä.. :lol: Auto toimii vieläkin :) Mä mitään tankkia tyhjentäny, mutta tää auto on kuitenkin vielä hieman vanhempaa tekniikkaa, uudemmassa en ottas riskiä ny kun olen perehtynyt aiheeseen.

Olen mä kerran moottoripolttoöljyäkin tankannut mutta se ei ole niin vaarallista koneen kannalta.. :lol: Kassalla likka kysys että tankkasitko autoon ton 70 litraa polttoainetta :lol: Hetken varmaan naama punotti ja sanoin että ei, kaannuihin otin.. Suora näkyvyys kassan takaa pumpulle :roll: Oho.'








Mutta ei bensa mitään räjähdysherkkyyttä nosta, päin vastoin huononee. Bensa ei syty paineen alla niin helposti kuin diesel, vaikee uskoa äkkiseltään mutta näin se taitaa olla.

Bensaa/petrolia sotkettiin naftan joukkoon joskus muinoin sen takia että aine ei jäädy pakkasella, menee putkista/suodattimesta läpi. Talvilaatua kun ei ole aina ollut saatavilla.

Näin mä olen ymmärtänyt, mutta voin olla väärässäkin :wink: Joku laittaa faktaa asiasta niin tän viestin voi unohtaa.
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Juup.

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,62,175

Ja tuolta selaa "Setaaniluku" -kohtaan. Jos ei koko pitkää kappaletta jaksa tavata niin viimeset pari lausetta kertoo asiasta. Toivottavasti Nesteen sanasto sisältää faktaa :lol:

Edit:

Lainauksena:
Setaaniluku
Dieselpolttoaineen syttymisherkkyyttä mitataan setaaniluvulla. Kun polttoaine ruiskutetaan moottorin palotilaan, se syttyy korkean paineen ja lämpötilan vaikutuksesta viiveen jälkeen. Jos polttoaineella on suuri setaaniluku, viive on lyhyt ja palaminen tehokasta. Mikäli polttoaine syttyy vasta pitemmän viiveen jälkeen, syntyy enemmän päästöjä ja melua sekä moottoria rasittavia iskuja. Tällöin polttoaineella on pieni setaaniluku. Setaaniluku mitataan dieselmoottoriksi muutetulla CFR- moottorilla, käyttäen vertailuaineena helposti syttyvän setaanin ja vaikeasti syttyvän heptametyylinonanaanin seosta. Kokeiltavaa polttoainetta verrataan näytteisiin, joiden setaaniluvut tunnetaan asteikolla 0 - 100. Setaaniluvun määritelmäksi on sovittu, että suoraketjuisen n-heksadeksaanin setaaniluku on 100 ja 1-metyylinaftaleenin 0. Dieselpolttoaineiden setaaniluku on yleensä 40 - 55. Bensiinin ja alkoholien setaaniluku on sitä vastoin pieni, 0 - 20. Setaaniluku ei kuvaa kaikkien polttoaineiden (esim. alkoholit) kohdalla syttyvyyttä oikein. On olemassa myös muita syttyvyyttä kuvaavia tunnuslukuja, kuten diesel-indeksi ja setaani-indeksi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Elikkä en mä ihan paskaa kirjottanu, yksinkertaistin vaan.. Eiköhän toi nesteen teksti kelpuuteta paremman puutteessa :lol:
Transporter 2,5tdi vm99
Post Reply