Eli vanhasta laatikosta hajosi 5 vaihde ja ostin tilalle huolletun vaihtolaatikon. Uusi laatikko on ilmeisesti ollut kiinni toisenlaisessa moottorissa, koska selkeästi ollut kiinnitys eri pultinreijistä. oikeakin reikäjako löytyy ja asennus onnistui helposti. Mielestäni vaihdelaatikon puoleinen kannatin tyyny on kuitenkin liian lyhyt ja kone laatikko yhdistelmä on aavistuksen vinossa edestä katsottuna. Vaihdevalitsimen paksumpi tanko ottaa kiinni auton pohjaan kun sitä yrittää kiinnittää vaihdelaatikkoon . Mikähän tässä nyt oikein mättää ? . Onko esim. 1.9:n kannake pidempi ? Olisiko ideoita ?
Last edited by Niko T on 20.12.2010 23:14, edited 1 time in total.
justiin tuossa ihmeteltii kaverin kans, jolla samanlainen 2.4d ku mulla, mutta vuotta uudempi, niin kone oli toises asennossa laatikkoon nähdenkuin mulla. mulla siis -95 kaverilla -96
Mulla auto on vm. 1992 ja tämä uusi laatikko on kytkinkopan leiman mukaan 1995. Toiseen asentoon tuo laatikko ei koneeseen nähden kyllä paikalleen sovi, kun se vetoakselin tuenta lohkoon on nyt ainakin paikallaan. Autoon on kyllä vaihdettu joskus moottorikin, jonka vuosimallista ei minulla ole tietoa.
Käänsin takimmaisen kannakkeen toisin päin . Ei se kauheasti tilaa sinne tangolle tuonut. Kepistä kuitenkin tuntui kaikki vaihteet löytyvän . Kasaan sen nyt noin, kun pitää auto pian saada pois tuolta työpaikan verstaalta. Täytyy käydä sitä jossain asiantuntijalla sitten näyttämässä. Jotenkin kuitenkin jäi se tunne, ettei se ihan oikein mennyt. Öljyt ja vipuvirityksen puslan hain Laakkoselta ja laitoin sen 2.5 l sisään . Huomenna vetarit kiinni ja jäähdytin takaisin paikalleen . Keulan palkin vaihdoin ehjään ja maalasin, massasin ja öljysin sen . Kyllä tästä varmaan vielä ihan hyvä tulee. Kaikki vetonivelet vaihtuu tässä rempassa uusiin myös. Tuolta löytyy muutamia kuvia kärrystä http://kuvablogi.com/nayta/2629972/
Ajatus on pitää tämä kokolailla ulkoisesti originaalina. Maalaus tulee eteen lähiaikoina . Madaltaa en ole ajatellut. Tämä on kuulemma Vimpelin vedon vanha pelireissu auto . Pirun paljon ajettu, mutta myöskin dokumenttien mukaan aika lailla autosta on myös huolehdittu. Koitan jatkaa vähintään samalla tasolla. Taas tulee iso nippu kuitteja tästäkin kunnostuksesta huoltovihkon väliin.
Täytyy laittaa . En nyt äkkiä muista, joko niitä on tullut otettua, mutta perus bussisisusta kuitenkin vielä toistaiseksi. 1+8 mahtuu . Tuossa oli myös vielä ylimääräinen 3:n henkilön rivi , mutta sen poistin . Tarvittiin lomareissulle tavaratilaa lasten rattaille ja matkatavaroille. On kyllä ihanteellinen reissuauto toimiessaan . Ilmastointi sais kyllä olla. Kattoluukussa oli halkeamia ja se piti korjata, ettei lorottele vettä lattialle. Jakohihnan ja kiristimen vaihdoin myös. Vesipumppu odottaa vielä vaihtoa . Ostettuna sekin jo . Ikäni ajanut urheilullisilla italoilla, mutta tässä autossa on jotain sympaattista, joka saa mut innostumaan laittaan sen kuntoon. Vastoinkäymisistä huolimatta.
Joo . Ei kamerastakaan löytynyt sisäkuvia, mutta pari kuvaa ulkopuolelta lisäsin kuvablogiin.
Niin Tero : kyllähän tämäkin korotettu pitkä olisi periaatteessa myynnissä , mutta kuka nyt maksaisi noin vanhanhasta sitä lähemmäs 6000 e, mitä siitä näiden remppojen jälkeen haluaisin . Lomareisuauto piti olla ja sitten luopua, mutta nyt sen joutuu näköjää uudelleen rakentamaan . Pitoauto näyttää tästä tulevan Varsinkin kun ei halvinta tavaraa viitsi edes laittaa paikalleen . Vetonivelet ja painelaakeri Tamgearsilta. Laatikko autonosat R.Aaltoselta pirkkalasta.
Täällä vastusti kytkimen letku tällä kertaa... isoa remppaa tuohonkin sais tehä, mutta tallin rakennus talveksi on nyt edellä.
Loistava reissu auto se kyllä on, pari kertaa kesässä Norjassa tulee käytyä.
Asentelin autoon tänään kunnostamani vetoakselit paikalleen ja kiinnitin vääntösauvat takaisin aikaisempaan asentoonsa . Huomenna olis vielä jäähdyttimen asennus ja kaikkien piuhojen ja letkujen laitto paikoilleen ja liemet sisään. Sitten oikeestaan pitäs olla taas ajokunnossa . Toivottavasti ei enää tulisi vastoinkäymisiä .
No vihdoin auto ajossa taas . Pohjakaukaloa en vielä laittanut paikalleen, että on helpompi seurailla onko vuotoja missään ja toisaalta siksi myös, että moottoriöljyt pitää vaihtaa tässä lähipäivinä.
Kuskin puoleista sauvaa pitää kiristää vielä. Kulkee nyt vähän vinossa . Mitalla mitattuna lokasuojan reunasta noin sentin alempana, kuin repsikan puoli.
Takajousi sieltä näyttikin olevan poikki. Toisen puolen olikin jo edellinen omistaja vaihtanut kesäkuussa katsastukseen. Ostin jousen. Pitänee se huomenna vaihtaa.
Ei se jousi poikki ollutkaan, vaan oli erilainen, kuin toinen. Nyt on auto suorassa, kun on molemmin puolin samanlaiset vieterit. Rakentelin myös taakse tupakinsytkä jakorasian Kylmälaukkua ja viihde-elektroniikkaa varten. Ja merkkivalollisen katkaisijan sille kojelautaan, ettei unohdu päälle vahingossa laitteet.
Nyt on kuvablogissa muutama sisä kuvakin, kun Tero niitä kaipaili.
Kunnollisen ratin ja vaihdekepin nupin, kun jostain löytäs ja noita kojelaudan puuttuvia reikien peitelevyjä. Pitäs kysellä purkaamoilta.
Oli laatikon pohjassa 3 torxi ruuvia löysässä ja alkoi tihkumaan öljyä alle. Kiristelin ruuvit. Näyttäis nyt pysyvän kuivana paikat. Moottoriöljyt ja suodattimen vaihdoin tänään myös. Jokohan se kohta alkaisi olemaan valmis tekniikan puolesta.
Eh ! Tänään olin autolla työreissulla Kihniössä . Paluumatkalla veto loppui ja ajattelin jo, että taas meni vitonen. Siinä bussipysäkille rullaillessa ihmettelin, kun oli nopeusmittarista tullut kierroslukumittari. No vetarihan sieltä oli irronnut kuskin puolelta . Onneksi oli tunkit ja työkalut vielä mukana ja yhtää sisemmän vetarin pulttia ei edes hukassa, niin sain sen korjattua siinä tienpielessä Kait olin sen sitten huonosti kiristänyt.
Tuli askarreltua tommoinen pieni taitettava pöytä. Kaasujousi huolehtii paikallaan pysymisen kummassakin asennossa. http://kuvablogi.com/nayta/2755052/
Niko T wrote:No vetarihan sieltä oli irronnut kuskin puolelta . Onneksi oli tunkit ja työkalut vielä mukana ja yhtää sisemmän vetarin pulttia ei edes hukassa, niin sain sen korjattua siinä tienpielessä Kait olin sen sitten huonosti kiristänyt.
Velipojalla kävi kolmosgolffissa tismalleen samallailla, ite olin kyydissä sillä reissulla. Pikatiellä semmosessa satasen vauhdissa irtos vetari ja voi jestas sitä pauketta ja meteliä Siihenkin vaihdettiin vaihteisto vanhan hajottua. Olisko tuo tapahtunut sen jälkeen, todennäkösesti. Ei muista enää.
Heh tämä ei pitänyt mitään ylimääräistä ääntä, veto vaan loppui. Kyllä mä hetken ehdin jo siinä noitumaan, ennenkö tajusin tapahtuneen.
Ja mitä mukitelineisiin tulee. Ne oli kyllä alkuperäisessä suunnitelmassa, mutta halusin pöydän taitettuna olevan mahdollisimman seinää myöten, niin siitä tuli nyt tommoinen. Toisaalta ei se muki tai tölkki kuiteskaan ehtisi kauaa siinä olla, niin sama vaikka kädessä pitää.
Tänään roiskasi Transu vedet pihalle ja hinurin kyydissä piti kotiin tulla. Jäi poikien koulun joulujuhlat näkemättä. Kone lähtee käyntiin kyllä ihan normaalisti. Joku kohta alavesiletkusta ilmeisesti halkesi. Pitää päivänvalossa huomenna tutkia. Ihanan kallista muuten tuo hinauskyyti .
Voiskohan olla kiertovesipumpun liitokset haljennut?
Itellä menivät kesällä ja tilalle vaan ysikympin mutka, tosin tippoja vuotelee vieläkin klemmojen välistä näin pakkasilla... Pysyypähän parkkiruutu sulana
Oli pullahtanut letku irti siitä sähköpumpusta, kun aamulla tutkin. Laitoin kiinni takasin uudella klemmarilla ja kippasin 5l pakkasnestettä lisää. Eli noin puolet oli häipynyt entisistä. Ajoin tänään autolla parisen sataa kilometriä ja kaikki tuntuisi toimivan ihan normaalisti Eli säikähdyksellä selvisin ilmeisesti.
Jotenkin tuntuu ton pumpun systeemit olevan akilleen kantapää... Joko murtuu poikki tai letkut halkee/ampuu irti juuresta. Vissiin sen verran kovilla paineilla kierrossa tuo kohta.
Hyvä ettei enempää damagee aiheuttanut!
Pystyykö tuon ruiskutuspumpun kaasuakselin korjaussarjan vaihtamaan pumppu paikallaan, kun näyttää kusevan sekin vähän naftaa läpi. Olenkin jo hetken sitä hajua haistellut .
Tuli askarreltua tommoinen pieni taitettava pöytä. Kaasujousi huolehtii paikallaan pysymisen kummassakin asennossa. http://kuvablogi.com/nayta/2755052/
Onko minkäkokoinen pöytä ja minkämittainen tuo jousi? Ei tunnu löytyvän mistään valmiina tuollaista seinälle taittuvaa pöytää niin joutunee itse rakentelemaan. Tuo jousen pituus vain mietityttää, ostamaan kun sen joutuu kuitenkin niin mieluusti kerralla ostaisi sopivan mittaisen.
Mitenhän tuollaisen perus bilteman kaasujousen jäykkyys, pitääkö pöydän kuinka hyvin ylhäällä/onko vastaavasti liian jäykkä painaa sitten alas?
Voin mä mittojakin siitä ottaa, mutta sellaiset 50 cm noin on pöytä ja samaa luokkaa on sen kaasupumpun mitta pitkänä . Jaksaa kantaa helposti läppärin ja voi kirjoitellakin paperille siinä reunalla . Ei se kovin kovaa kuormaa kestä , mutta muutaman kg kuitenkin. Kaasujousen asennuskulmalla varmaan voisi säätää jäykkyyttä . Tuo sattui vahingossa sopivaksi omiin tarpeisiin, niin ei tullut kokeiltua säätämistä. Tollain se käytännössä toimii. Kesällä lämpöisessä liike hitaampi . http://www.youtube.com/watch?v=dwKFl_d_p-I
Mittasin nyt sitten kuitenkin. Pöytä 45cm pisimmältä kohtaa, jousi pitkänä 50 cm ruuvattu pöytälevyyn noin 20 cm seinästä yläpäästään ja 49 cm pöytäpinnasta alaspäin seinään alapäästään. Ja joku biltema jousta vastaava tuossa kyhäelmässä on.
Kiitoksia, eiköhän tuolla saa vähän rakennelmaa eteenpäin. Uusissa suunnitelmissa tiellä tuo omalla jalallaan seisova pöytä, carsportilta antoivat pöydän hinnaksi 480€
hieman halvemmalla kokeilee jo muutamaakin erillaista viritelmää
Transu toiminut hienosti nyt talven yli. Piuhan kanssa lähtee helposti käyntiin ja muutenkin varman oloinen. Ruiskun paluuletkut ne kuitenkin taitaa hiukan vuotaa polttoainetta ympäristöönsä, koska mielestäni se ruiskupumpun kaasuakseli ei ole vuotanut. Palamaton löpö kuitenkin haisee aina liikennevaloissa. Mistähän tommoista ohutta punospäällystettyä letkua saisi ostettua?
Niko T wrote:Transu toiminut hienosti nyt talven yli. Piuhan kanssa lähtee helposti käyntiin ja muutenkin varman oloinen. Ruiskun paluuletkut ne kuitenkin taitaa hiukan vuotaa polttoainetta ympäristöönsä, koska mielestäni se ruiskupumpun kaasuakseli ei ole vuotanut. Palamaton löpö kuitenkin haisee aina liikennevaloissa. Mistähän tommoista ohutta punospäällystettyä letkua saisi ostettua?
Ei kannata ostaa sitä punospäällystettyä vaan jäykempää päällystämätöntä... itsellä ei kestänyt päivääkään kun laitteli noita punosletkuja paikalleen ruiskun paluuletkuiksi.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
mitähän letkua mahdatte tarkottaa... itellä ainakaan koskaa menny huonoks, samaa mitä alkuperäsenäkin on kaikissa vehkeissä, helposti yli 10 vuotta menee
Sieltä marmoritiskiltäkö sitä letkua nyt sitten pitää mennä kyselemään, vai onko muita vaihtoehtoja ? 10 v elinikä kyllä riittää mulle ja todennäköisesti koko rotiskollekin mainiosti
Paikallisesta varaosaliikkeestä hain letkua ruiskun paluille. Saa nähdä kauanko kestää? Eilen taas roiskin vedet tielle, kun letku irtosi taas siitä sähköpumpusta. Onneksi oli pohjakaukalo pois ja vettä ja glykolia mukana, niin matka jatkui. Tänä aamuna kyseinen letku sitten päätti murtua klemmarin vierestä. No oli onneksi taas kanisterit täytetty ja takasin kotio pääsin letkun lyhennyksen jälkeen. Huomenna jos luoja suo ja volkkarilla pääsee haen letkua ja vaihtelen noi ilmeisesti jotenkin turvonneet vesiletkut uusiin. Töihin en kerinnyt ja soitinkin sinne, että kattellaan huomenna. Kokonaisuuden kruunaa, että nukuin pommiin aamulla. Tänään ei olisi kannattanut herätä ollenkaan. Positiivista päivässä oli, että nyt ei dieseli haise hytissä.
Muistaakseni juuri noina vuosina T-4 ssa muuttuu moottorin ja laatikon kannakointi piste juuri laatikon osalta. Alun versioissahan se on hieman turhankin uiva ja keinuva paketti . Laatikkona kuitenkin , välityksiltään varmaan ihan sama paitsi syncrot ja 2.5 75 kw tdi. Pienempi tehoinen 2.5 tdi myös on samalla laatikolla kun vaparit 2.4 d .
-11 VW-caddy 2.0 TDI 4motion
-07 VW TRP 128KW T-5 TRP
-00 Defender td5 hcpu
Takaisin pakukantaan
-06 2.0 PWD AUDI A-6 AVANT
-02 2.5 TDI Allroad
-96 75KW T-4 CARAVELLE.
-91 2.4D T-4 CARAVELLE
VW Aatun viimeinen kirous luomakunnallemme..
Tänään kävin volkkaria näyttämässä konttorilla. Aika pienillä korjauksilla pääsee tällä kertaa. Vasen alapallo ja oikea raidetangonpää pitää uusia. Henkisesti olin varautunut pitempään vikalistaan.
Tänään tilasin paikalliseen varaosaliikkeeseen sisemmät raidetangonpäät, alapallonivelen ja oikean puolen etuhelmapellin, jonka ruttasin kantoon pariviikkoa sitten. Ulommat raidetangonpäät vaihdoinkin jo lauantaina, mutta tuntu olevan klappia sisäpäässäkin, että laitetaan nyt kerralla kaikki kuntoon, jos se sitten taas menis hetken.
Oli ohjelmana tänään se mittarihäröjen korjaus. Regulaattori mittaristossa oli selvästi tärissyt jo itsensä irti liittimestä ja tinailin johtimia paksummiksi. Puoliväkisin runttasin piikit takaisin liittimeen ja nyt ainakin koeajolenkin ajan toimi polttoaine ja vedenlämpömittarit, kuten kuuluukin. Aika näyttää oliko lopullinen ratkaisu.
Vuodenpäivät kesti näköjään toinen sisempi vetonivelen suojakumi . Öljyjä vaihdellessani huomasin sen revenneen. Kun olis aiemmin tiennyt, niin olisin ostanut sen myös, kun öljyjä ja suodattimen Motonetistä hain. Huomenna näköjään tehdään taas ilta sitten autoremppaa.
Näytti olevan venyvää yleiskumia Hämeenlinnan Motonetin tiskin edessä tyrkyllä. Vastaava kesti mulla edellisessä Volvossa vuosia... saattaa olla paikalla vieläkin.