Mikä defa akkulaturi eberin kanssa
Mikä defa akkulaturi eberin kanssa
Tarjolla olis sekä 4A, että 10A versio akkulaturista. Onko haittaa jos laittaa 62 Ah akkuun 10 Ampeerin laturin. Taloyhtiön tolppa antaa sähköä vain 3 tunnin jaksoissa eli akku kerkeis paremmin lataantua tuolla isommalla, mutta onko se akulle haitaksi?
isompi parempi !!
eli kyl toi 10A on parempi tietty, JOS kestää taloyhtiön sulakkeet
ei siitä akulle ole haittaa
mut kyl se 4A riittänee jos pidät joka aamu latauksessa
itse akun kunto ratkaisee, paskalla akulla ei pärjää eeberi käytössä
nyrkki sääntönä eeberi käytössä 2-3vuoden välein uus akku
ei siitä akulle ole haittaa
mut kyl se 4A riittänee jos pidät joka aamu latauksessa
itse akun kunto ratkaisee, paskalla akulla ei pärjää eeberi käytössä
nyrkki sääntönä eeberi käytössä 2-3vuoden välein uus akku
Laturi antaa virtaa jonkun jonkin maksimiluvun verran isoimmillaan, mutta ei akku sitä kaikkea välttämättä ota vastaan. Virtaa menee siis akulle senverran mitä akku ottaa vastaan, tai jos isosti menee niin senverran mitä laturi sitä pystyy antamaan.
Eikä 10A laturi ota tehoa verkosta kuitenkaan kuin 14,4*10*2 wattia, tossa siis oletuksena että laturi hukkaa vielä puolet tehosta lämpönä, ja tarjoaa samalla akulle täyttä virtakapasiteettiaan. Ei siis aiheuta tolppasulakkeelle kyllä ongelmaa. Sitten tietysti jos lohko+sisälämppäri on jo ihan rajoilla sulakkeen kanssa niin laturin lisääminen voi olla se riittävä kulutus että sulake naksahtaa.
Eikä 10A laturi ota tehoa verkosta kuitenkaan kuin 14,4*10*2 wattia, tossa siis oletuksena että laturi hukkaa vielä puolet tehosta lämpönä, ja tarjoaa samalla akulle täyttä virtakapasiteettiaan. Ei siis aiheuta tolppasulakkeelle kyllä ongelmaa. Sitten tietysti jos lohko+sisälämppäri on jo ihan rajoilla sulakkeen kanssa niin laturin lisääminen voi olla se riittävä kulutus että sulake naksahtaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ite laitoin justiin omaan golffiin ylläpitolaturiksi 8 ampeerisen C-Tekin. Pikaliittimillä kun toikin on niin se on nopee repii irti konehuoneesta ja laittaa välillä lataamaan jotain muuta akkua jos tarvii. Taitaa olla jonkinverran halvempikin kuin Defa. Toi makso noin 120 eskoa Motonetissa. Suosittelen.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
C-Techia oon katsellut, mutta jotenkin Defassa kiehtoo se helppo ja hyvännäköinen intregraatio tohon etumaskiin. Pitänee ottaa se 10 ampeerinen, kun ei se kuitenkaa ole kuin joitakin kymppejä kalliimpi, asennus maksaa ad-autohuollossa 90 euroa, magneetissa pyysivät 150 e ja laakkosella 120 e.
C-Tech on varmasti hyvä laturi, mutta onko se säänkestävä? Pyörittelin motonetissa sitä C-techia ja aika elektronisen oloinen oli ledeineen kaikkineen. Mitenköhän sen pakkas/roiskevesi/likakestävyys?
C-Tech on varmasti hyvä laturi, mutta onko se säänkestävä? Pyörittelin motonetissa sitä C-techia ja aika elektronisen oloinen oli ledeineen kaikkineen. Mitenköhän sen pakkas/roiskevesi/likakestävyys?
Kestää nuo CTekit sään siinä missä Defatkin. CTekissä ongelma vain on se johdon pujottelu tai jos ostaa sen pienen lisäplugin puskuriin niin silloin jää laturi auton ulkopuolelle pitkäkyntisien kiusaukseksi.
CTekit on koteloitu kestämään ulkokäyttöä siinä missä Defatkin. Defaa olen itse siirtänyt autosta toiseen aina sen mukaan kun auton vaihdan, aivan samoin kuin CTekkiä tein aiemmin.
Itse nykyisin käytän tuota Defaa kun on niin paljon helpompi vain irroittaa johto edestä ja lähteä ajoon. CTek ei ollut ongelma esim. T5:ssa aikanaan oli puskurissa sopivasti tilaa CTekin johdolle, joten siinä tuo johtojumppa ei ollut ongelma. Normaalisti auton puskuriin ei kovin hyvin saa johtoa pujotettua joten on käytettävä noita em. keinoja. Johtoa siis pujottaa talteen käyttöjen välille - itse laitehan ei tilaa juuri vie
10A on tosiaan se latausteho tasavirralla ei se mitä se imaisee verkkopiuhasta virtaa. Saahan noita 35A tehoisiakin latureita ja toimivat ihan normaalista verkkoplugista
CTekit on koteloitu kestämään ulkokäyttöä siinä missä Defatkin. Defaa olen itse siirtänyt autosta toiseen aina sen mukaan kun auton vaihdan, aivan samoin kuin CTekkiä tein aiemmin.
Itse nykyisin käytän tuota Defaa kun on niin paljon helpompi vain irroittaa johto edestä ja lähteä ajoon. CTek ei ollut ongelma esim. T5:ssa aikanaan oli puskurissa sopivasti tilaa CTekin johdolle, joten siinä tuo johtojumppa ei ollut ongelma. Normaalisti auton puskuriin ei kovin hyvin saa johtoa pujotettua joten on käytettävä noita em. keinoja. Johtoa siis pujottaa talteen käyttöjen välille - itse laitehan ei tilaa juuri vie

10A on tosiaan se latausteho tasavirralla ei se mitä se imaisee verkkopiuhasta virtaa. Saahan noita 35A tehoisiakin latureita ja toimivat ihan normaalista verkkoplugista

Last edited by mla on 22.2.2011 13:28, edited 1 time in total.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Itse laittasin Ctekin Defan sisähaaran avulla. Ei jää mitään esille ja Defan piuha on muutenkin jo keulassa letkulämppärin ja sisähaaran takia.
Passatissa vielä olis helppo askarrellakin kun akkukaukalossa on tilaa reilusti, mutta ei toi tilaa niin että ongelmaa monessakaan autossa tulis siitä.
Passatissa vielä olis helppo askarrellakin kun akkukaukalossa on tilaa reilusti, mutta ei toi tilaa niin että ongelmaa monessakaan autossa tulis siitä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
Juurikin näin on omassa autossa tehty ja toimii todella hienosti. C-Tek on ruuvattu kiinni akkukotelon kanteen, josta sitä on helppo näpytellä, jos tarve vaatii.AjH wrote:Itse laittasin Ctekin Defan sisähaaran avulla. Ei jää mitään esille ja Defan piuha on muutenkin jo keulassa letkulämppärin ja sisähaaran takia.
Motonetista Defa 10 A hommattu ja olen hemmetin tyytyväinen, tosin asennetaan vasta torstaina. Kreivin aikaan tulee laturi. Tänään kun menin autolle ihmettelein kun eberi näytti että 4 minsaa jäljellä, mutta pöhinää ei kuulunut ja kun sisälle menin niin kello näytti 0:00 no jotenkuten auto lähti vaikeroiden käyntiin...
Itsellä sama homma tänään, että auto ei enää käyntiin lähtenytkään. Ei edes startti pyöriny. Akku on joku Exiden akku ja ostettu 3kk sitten. Autona 1.9TDI golffi. Eberiä tulee käytettyä lähes päivittäin ja useamman kerran päivässä. Laturi voisi olla itsellekkin paikallaan. Tosin ei saa kun sen 2h tolpasta kerrallaan virtaa tai sit pitää kattoa saisiko sitä kelloa siitä tolpasta purettua et se antas 24h sitä virtaa sieltä.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Täh? Miten saa integroitua ylipäätään mitään laturia hyvän näköisesti etumaskiin?petrihp wrote:C-Techia oon katsellut, mutta jotenkin Defassa kiehtoo se helppo ja hyvännäköinen intregraatio tohon etumaskiin.
Minne CTekin asennuksessa tarvii johto pujotella?mla wrote:CTekissä ongelma vain on se johdon pujottelu tai jos ostaa sen pienen lisäplugin puskuriin niin silloin jää laturi auton ulkopuolelle pitkäkyntisien kiusaukseksi.
Omassa autossa tulee puskurilta johto y-haaraan josta lähtee sitten sisälle ja letkulämppärille. Laitoin yhden y-haaran lisää tuohon edellisen y-haaran yhteen haaraan ja siihen päähän suoraan sellasen "sisälämppäri" verkkopistokkeen. CTekin verkkopiuha tuohon kiinni ja CTecin rengasliittimet akun napoihin. Yksinkertainen tolleen mun mielestä eikä tarvii pujotella mitään minnekään.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Se vaan että konehuoneen puolella ei sais olla verkkovirtajohtoja jos ne ei ole panssarikaapelia. Näin ainakin vakuutusyhtiössä aikanaan neuvottiin. Ite tein niin että löin sen toisen haaran siihen sisätilahaaran viereen. Sisälle siis. Siitä sitten virta akkuun tupakansytyttimen kautta. Toki kannattaa tarkistaa onko se tupakansytytin jatkuvassa virrassa vai ei.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Itse mietin kanssa taloyhtiön kellojen terrorisointia, mutta sitten aloin miettiä mahdollista palovaaraa jatkuvan päälläolon vuoksi ja kuka siitä vastee..etten vaan olisi minä joka virityksen olen tehnyt paikan omistajana..Turo wrote:Itsellä sama homma tänään, että auto ei enää käyntiin lähtenytkään. Ei edes startti pyöriny. Akku on joku Exiden akku ja ostettu 3kk sitten. Autona 1.9TDI golffi. Eberiä tulee käytettyä lähes päivittäin ja useamman kerran päivässä. Laturi voisi olla itsellekkin paikallaan. Tosin ei saa kun sen 2h tolpasta kerrallaan virtaa tai sit pitää kattoa saisiko sitä kelloa siitä tolpasta purettua et se antas 24h sitä virtaa sieltä.
Suosittelen defan 10 ampeerista..riittää hyvin se normi 2 tunnin kello lataukseen.
No juu tää oli mulle ihan uusi tieto. Siinä tapauksessa se Defan oma laturi on helpoin vaihtoehto. Itselläkin oli ennen se pienempi malli.DJDH wrote:konehuoneen puolella ei sais olla verkkovirtajohtoja jos ne ei ole panssarikaapelia
Kesäpirssi GIV -05 ATD
-
Silloin hukataan se CTekin edullisuus jos joudut ostamaan lisähaaroja ja lisäjohtoja/pistorasian. Helposti se Defan paketti onkin jo sitten halvempi.Dubsonic wrote: Omassa autossa tulee puskurilta johto y-haaraan josta lähtee sitten sisälle ja letkulämppärille. Laitoin yhden y-haaran lisää tuohon edellisen y-haaran yhteen haaraan ja siihen päähän suoraan sellasen "sisälämppäri" verkkopistokkeen. CTekin verkkopiuha tuohon kiinni ja CTecin rengasliittimet akun napoihin. Yksinkertainen tolleen mun mielestä eikä tarvii pujotella mitään minnekään.
Pujottelulla tarkoitin että jos vedät johdon puskurista ulos ja laturi on konehuoneessa sisällä (ilman mitään haaroja tai Defan johtoja) niin se laturin johto on piilotettava ajon ajaksi johonkin. CTekin johto kun on kiinteä niin se on pujoteltava ajon ajaksi johonkin jemmaan.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
No ei se oikeasti ole kovin iso homma laittaa sitä laturia kiinteästi auton virtajärjestelmään kiinni. Siinä laturilta lähtevässä latausjohdossa on juuri sitä varten se pikaliitinkin. Ne rengasliittimet auton ohjaamoon oikeisiin johtoihin ja laturi vaikka penkin alle tai kojiksen alle. Laturille virta sisähaarotuksesta. Ei oikeasti voi olla niin vaikeaa. Sitten jos/kun se laturi on edes puoliksi näkyvillä, voi sitä latausohjelmaa muuttaa helposti. Uudemmat ctekit muistaa sen edellisen asetuksen jos laturi on auton 12v järjestelmässä kiinni. Itellä on nyt koko ajan talviohjelma käytössä. Laturi alkaa lataamaan heti kun laittaa letkun keulalle kiinni. Auto on tarvittaessa 24h tolpassa kiinni. Tolpassa on siis jatkuva virta. Moottorin säteilylämmitin ja sisätilalämmitin ovat molemmat erillisten EHS termostaattien ohjaamia. Ei riskiä että palaa, ei turhaa lämmittämistä, akku on aina täysi ja auto lämmin. Koska vaan voi heittää takin niskaan ja lähteä. Voi soitella koko ajan musiikkia, käyttää penkinlämmittimiä, yms, lyhyilläkin matkoilla eikä ole pelkoa että akku loppuisi. Aina kun auto jää ruutuun laittaa vaan letkun kiinni ja automatiikka hoitaa kaiken.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Hienoo, mullakin tulee mmj kaapeli tavaratilasta pakun konehuoneeseen. Lataa sillon kun autoon vaan vetää virran kii. Lohkis ei kuulu tohon mitenkään, se on omansa eikä edes toimi.. Kyllä mä sen tiäsin että se laiton on jos vakuutusyhtiön säääntöjä kattoo mutta kai ne nyt kaiken kieltää. kännykkäänkään ei sais puhua ajon aikana ja jos kolaroi ja puhuu silloin kännyyn niin ei saa korvauksia jos on syypää kolariin tms. Mutta monellako on korvaukset alenneet moisesta jos ei nyt rupee itte huutelee että puhusin kännykkään niin en kattonu tietä...?DJDH wrote:Se vaan että konehuoneen puolella ei sais olla verkkovirtajohtoja jos ne ei ole panssarikaapelia. Näin ainakin vakuutusyhtiössä aikanaan neuvottiin. Ite tein niin että löin sen toisen haaran siihen sisätilahaaran viereen. Sisälle siis. Siitä sitten virta akkuun tupakansytyttimen kautta. Toki kannattaa tarkistaa onko se tupakansytytin jatkuvassa virrassa vai ei.

Transporter 2,5tdi vm99
Tällasessa C-tekissä olis munaa:
http://tinyurl.com/4zrx5b3
Sain 10 ampeerisen Defan tänään asennettuna. Nyt seurataan miten toimii. Pidän kiinni piuhaa kokoajan, niin latailee aina kerran vuorokaudessa akkua 4 tuntia (kellon virransyöttöaika) ajan.
http://tinyurl.com/4zrx5b3
Sain 10 ampeerisen Defan tänään asennettuna. Nyt seurataan miten toimii. Pidän kiinni piuhaa kokoajan, niin latailee aina kerran vuorokaudessa akkua 4 tuntia (kellon virransyöttöaika) ajan.
- Pasi Häkli