Golf IV vaihteiston vaimenninkumit

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Huukka
Posts: 34
Joined: 17.2.2011 23:10

Golf IV vaihteiston vaimenninkumit

Post by Huukka »

Pitäisi kuulemma vaihtaa vaihdekepin ja vaihteiston välillä olevia vaimentimia, kun vaihdekeppi heiluu ja vaihteet menee välillä huonosti sisään. Olisiko tarkempaa tietoa noista, onko niitä useampi? Miksi niitä kutsutaan ja mistä ne parhaiten saisi? Ja kuinka vaihdetaan? Malli on MK4 Golf variant 2005 1,6.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kävelet merkkiliikkeen varaosatiskille alustanumeron kera, sieltä näkee varaosakoneelta montako vaihdevivuston puslaa siellä on. Luulisin, että ei löydy tarvikkeena tommosia osia. Sinänsä aika outo tapaus tämä. Harvemmin noista vivustot kuluu, mistä tuo "tuomio" on tullut?

Vaihto sinänsä on yksinkertaista, vähän purkaa vivustoa, vanhat puslat pois ja uudet takas.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Huukka
Posts: 34
Joined: 17.2.2011 23:10

Post by Huukka »

Niin, kysyin asiasta auton oston yhteydessä täältä foorumilta ja sillon ehdotettiin näin: "Vaihdekeppi voi tosiaan heilua hieman kun moottori elää kaasun mukaan. Moottorin kumityynyt on kuitenkin helppo korjata jos ovat loppu ja niihin saa vahvempia osia tilalle vaikka BlackForestIndustriesilta. " ja sitten olen asiasta puhunut muutamille nikkareille jotka ovat puhuneet näistä vaihteiston vaimentimista.

En tiedä onko nuo moottorin kumityynyt sitten tärkeämmät vai missä vika on. Mutta siis keppi heiluu aina minusta melko paljon ajossa ja sitten ykkönen ja kakkonen ei välillä mene pykälään oikeen millään...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Voi olla, että menisi ihan vaihdevivuston säätämiselläkin tuo ongelma pois(1 ja 2 vaihde vaikea kytkeä), sitä heilumista se ei tietenkään korjaa. Se on ainakin johonkin pisteeseen asti ominaisuus se kepin heiluminen. Tietty jos se siellä heiluu kuin lehmän häntä niin varmasti voidaan puhua jo viasta.

Ei kannata osia tilailla ihan umpimähkään, katsomalla ja konetta heiluttelemalla saa jo jonkinlaista tuntumaa onko siellä moottorin kumityynyt paskana tai onko vaihdevivuston puslat väljän oloiset. Pistä kaveri heittämään vaihteita silmään ja katot itse konehuoneen puolelta vivustoa, että näkyykö väljää jossakin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

"Vaihdekeppi voi tosiaan heilua hieman kun moottori elää kaasun mukaan. Moottorin kumityynyt on kuitenkin helppo korjata jos ovat loppu ja niihin saa vahvempia osia tilalle vaikka BlackForestIndustriesilta."
Silloin kun tämän kommentin kirjoitin en edes tiennyt, että nelos golffia on tullut tehtaalta tankovälitteisellä laatikolla. Olin aina luullut, että ne on kaikki vaijerivälitteisellä lootalla. Oli autossasi kumpi välitystapa tahansa saa koneen liika heiluminen vaihdekepin heilumaan. Tankovälitteisessä se heiluu todennäköisesti paljon enemmän jos on koneen tukikumit löysät. Itsekin pystyy toteamaan onko moottorin tukikumit löysät kun jarrua vasten yrittää lähteä liikkeelle ja jos kone nousee useampia senttejä tai liikkuu etu / taka suunnassa useita senttejä on jossain vikaa.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Huukka
Posts: 34
Joined: 17.2.2011 23:10

Post by Huukka »

Okei täytyy vähän selvitellä että mikä vika siellä nyt on sitte, auto ylös seuraavaksi...
makevw
Posts: 116
Joined: 7.5.2007 14:32

Post by makevw »

Pasi Häkli wrote:Voi olla, että menisi ihan vaihdevivuston säätämiselläkin tuo ongelma pois(1 ja 2 vaihde vaikea kytkeä), sitä heilumista se ei tietenkään korjaa.
Jaa sitäkö voi säätääkkin jotenkin sitä vivustoa? Enpä ole huomannut säätökohtia itse siinä. Tuota pitääkin melkein käydä kysymässä, kun meinaa hiukka takerrella joskus toi 1-2 väli.
Golf Variant -01
Liikunta haisee hielle ja urheilu bensalle.
User avatar
Alkaline
Posts: 315
Joined: 20.4.2008 9:57
Location: Tampere

Post by Alkaline »

mulla on kanssa 1 ja 2 vaihteet hieman takeltaneet. laakkonen sanoi ainakin mulle että syncrot on menossa, en oikein jaksa uskoa...

luulisin että jos vaihtelis öljyt vois ruveta toimimaan paremmin
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...

Passat variant -13 tsi dsg
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Muistaakseni sinne kepin juureen on olemassa sellanen erikoistyökalu, jolla keppi pitäis saada säädettyä kohdalleen.
Tarkkaan en muista koska kyseisistä toimenpiteistä on sen verran aikaa, että tahtoo tuo muisti pätkiä.
Vaihteistoöljyjen vaihto auttaa myös takerteluun. Siihen oli vissiin joku oma korjausöljynsä tuohon ongelmaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu kepin juuressa, sai musitaakseni ihan normityökaluillakin säädettyä
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
oh6jwe
Posts: 63
Joined: 21.10.2008 11:19
Location: SJK

Post by oh6jwe »

Mulla ainakin IV-golffissa(1,6 16v azd) kuskinpuoleinen mottorin/vaihteiston kannatinkumimysteeri oli h...vetin väljä. Luulin että oli rikki, mutta silloin vielä sai uusia IV-variantteja. Kävin paikallisessa liikkeessä ihmettelemässä ja ihan uusissakin siis tuo kannatinkumi oli erittäin väljä.

Voi olla siis ihan kaksi eri vikaa jotka eivät riipu toisistaan.
Passat
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Joskus aikasemmin kun joku kyseli tätä samaa kepin heilumisongelmaa, niin mainitsin että yhteen autoon uusittiin kaikki moottorin/vaihteiston kannatinkumit ja tilanne ei muuttunut yhtään mihinkään. Aikalailla ominaisuus.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply